Review | Skull and Bones – Na een development hell die zo’n elf jaar aansleepte, is eindelijk het moment daar: de release van Skull and Bones. Als het ontwikkelen van een game zolang heeft geduurd, is dat doorgaans niet echt een goed teken. Tegelijkertijd is het ook wel weer moedig dat Ubisoft het project heeft afgemaakt en inmiddels hebben we de wateren onveilig mogen maken. We kunnen alvast melden dat het niet die ‘quadruple A’ game is zoals Ubisoft baas Guillemot Skull and Bones noemt. Sterker nog: als liefhebber van Assassin’s Creed IV: Black Flag – waarop deze game in bepaalde mate is gebaseerd – doet het ook pijn om een eindresultaat te zien met zoveel onontgonnen potentieel. Waarom, hoe en wat… we gaan het je in deze review vertellen.
Aye
Laten we beginnen met wat Skull and Bones nu eigenlijk in de kern is. We zijn niet overtuigd dat Ubisoft zelf weet wat het precies gecreëerd heeft. Het is namelijk een mengelmoes van ingrediënten, die samen een vreemd recept vormen met veel te veel smaken die niet helemaal samengaan. De game bezit level systemen die zouden passen in een multiplayer PvP-game, terwijl je een zeer groot deel van je tijd spendeert aan het verzamelen van resources die je moeten helpen bij het uitbouwen van je schip. De game zou dus weggeschreven kunnen worden als een open wereld survival game, maar ook dit is niet helemaal correct. Soms kan de game meer aanvoelen als een transportsimulator dan wel een maritiem actiespel.
Er is een verhaal aanwezig, maar dit stelt niet al te veel voor. Je bent als kapitein naar de haaien geschoten en wordt door twee personen in een sloep gered en moet vanaf nul opnieuw beginnen. Je zoekt je een weg naar Sainte Anne en van daaruit start je piratenavontuur. Je ontmoet hier John Scurlock, de leider van Sainte Anne: hij heeft de regio onder zijn controle en probeert de verschillende facties tegen elkaar uit te spelen om zo zijn grip op het gebied te behouden. Jij gaat hem daarbij helpen. Je werkt jezelf op naar een groot schip en een hechtere vertrouwensband om zo mee de controle te verkrijgen. Veel dieper dan dit gaat het verhaal niet en eigenlijk bestaan bijna alle verhaalsequenties uit jij die bij Scurlock langsgaat om te praten over je voorgaande missie, terwijl je je volgende missie aangeboden krijgt. Indien je een echt substantieel verhaal had verwacht, dan ben je hier aan het verkeerde adres.
De genoemde missies zijn voornamelijk ‘zeil van punt A naar punt B, pik daar deze goederen op en vaar deze terug naar Sainte Anne’ en vice versa. Zeker in de eerste uren voelt de game dus meer aan als een transportsimulator dan iets anders, maar geleidelijk aan wordt dit wat beter. Je zal later namelijk ook forten aanvallen en grotere vijandige schepen dienen uit te schakelen. Het jammere is dat je al deze missies vanop het water uitvoert. Bij het aanvallen van een fort komt geen enkel zwaard kijken: je zal namelijk gewoon de defensieve structuren kapot moeten schieten terwijl je tegelijkertijd ook nog aangevallen wordt door enkele vijandige schepen. Doordat je nergens aan land gaat om zulke slachtpartijen te voltooien, zit er niet al te veel variatie in de missies, wat ervoor zorgt dat de game vrij snel een repetitieve exercitie wordt.
Eens je wat sterker bent (en groter schip hebt), kan je het opnemen tegen elite kapiteins of zeemonsters. Dit zorgt voor een klein beetje extra variatie, al is dit eigenlijk tegelijkertijd ook weer meer van hetzelfde. Of je nu achter een ander schip aangaat of een groot zeemonster, je doet in feite niks anders. Wat je ook vrijspeelt na ettelijke uren op zee is de zwarte markt: je zal nu goederen van punt A naar B kunnen verschepen in ruil voor pieces of eight, waarover later meer. Het grote verschil is dat er bij deze missies meer schepen naar je op zoek zijn. Indien je de hoogste rang haalt, kan je zelf gebieden gaan overnemen door bedrijven in te nemen die vanaf dan grondstoffen en goederen voor jou produceren en transporteren. Je zal natuurlijk wel je nieuwe handelsroutes moeten verdedigen. De game biedt in principe behoorlijk wat content, zoals we van Ubisoft gewend zijn. Maar het probleem hiermee is: het is altijd hetzelfde. Je verhuist goederen van de ene plek naar de andere of je schiet talloze schepen, forten en andere levende wezens aan flarden.
Fire in the Hole
Het verhaal is niet echt de moeite, maar waarom zou je dan wél deze missies voltooien? Dit doe je voornamelijk om grondstoffen en goederen te verzamelen, die je helpen bij het uitbouwen van je vloot en de schepen zelf. Er zitten tien verschillende soorten schepen in de game gaande van kleinere snelle schepen met een hoge dps, tot tragere logge schepen die vooral tegen een stootje kunnen. Naar onze mening had er nog wel wat meer variatie in mogen zitten, met name in de omvang want zo groot zijn de grootste schepen niet. Verder kan je je schepen naar hartenlust upgraden en voorzien van allerlei franjes en kleurtjes. De hoeveelheid cosmetische items zijn momenteel al veelvuldig aanwezig en dit zal met de tijd alleen nog maar gaan toenemen.
Wat de hoeveelheid upgrades aan wapenarsenaal en versterkte rompen betreft, zit het ook wel goed. Hiervoor gebruik je de in-game valuta zilver en pieces of eight. Zilver verdien je door eigenlijk elke taak uit te voeren die de game te bieden heeft, terwijl de pieces of eight specifiek te verkrijgen zijn bij het verhandelen van goederen op de zwarte markt. Er is ook nog een derde gouden munteenheid, maar die kan je alleen met echt geld verkrijgen. Gelukkig gebruik je deze laatste valuta alleen voor het kopen van cosmetische items. Sommige van deze aankopen zijn trouwens echt aan de dure kant, neem bijvoorbeeld de kat Whiskers. Dit schattige beest op een houten poot met een ooglapje en oorbel kost je acht euro, terwijl je dat beest eigenlijk alleen kan zien als je in first-person rondvaart en dan nog zit Whiskers daar maar wat te zitten. Het is optioneel, maar de prijzen zijn wat discutabel als je het ons vraagt.
Ahoy
Varen doe je vooral rond een archipel ten oosten van het continent Afrika. Initieel verken je de archipel zelf, waarna je de oostkust van Afrika bezoekt om tot slot een bezoekje te brengen bij onze vrienden van de VOC in Oost-Indië. De landschappen zien er ietwat anders uit in deze verschillende regio’s, wat er voor zorgt dat je het gevoel krijgt een verre reis te hebben gemaakt als je van Afrika naar Oost-Indië gevaren bent. Jammer genoeg kan je alleen aan land gaan bij de buitenposten. Hier kan je in een klein gebied dan wat rondrennen en goederen verhandelen, een maaltijd koken en schatten terugvinden (mits je over de juiste schatkaart beschikt). Op zich geinig, maar het is jammer dat je geen mooie transitie hebt waarbij je zelf van boord gaat, zoals in Black Flag bijvoorbeeld het geval was. In deze game sta je via een korte, zwarte overgang ineens op de kade, wat toch wel de immersie van open zeeën en eilanden breekt.
Jammer genoeg verloopt dit proces ook technisch niet helemaal soepel: wij liepen bijvoorbeeld tweemaal tegen het probleem aan dat we met geen enkele mogelijkheid ons schip konden betreden. De enige oplossing was de game herstarten en dat is niet wat je wilt. Aan land gaan is bovendien ook niet zo heel nuttig, want, afgezien van het voltooien van missies, het legen van je ruim en het repareren van je schip valt er op die locaties weinig te beleven. Jammer genoeg heeft Ubisoft besloten om deze gebieden niet ook te gebruiken voor het verzamelen van grondstoffen, want dit gebeurt vanaf je schip terwijl je een kleine minigame speelt. Je bent dan via quick time events bijvoorbeeld bomen aan het omzagen; je schip ligt stil en terwijl jij op de knop drukt zie je halve bossen voor je neus verdwijnen. Het is een wat bedenkelijke presentatie na 11 jaar ontwikkelen…
Het rondrennen en bewegen gaat in third-person en hoewel het werkt, voelt het allemaal wat houterig aan. In dat kader is het misschien maar goed dat Ubisoft niet ook nog zwaardgevechten aan de game heeft toegevoegd. Dat is wel jammer, want piraterij is zoveel meer dan van A naar B varen en goederen transporteren met zo hier en daar een schip naar de kelder schieten. Je kunt bij het vechten tegen andere schepen besluiten deze te boarden, maar dan krijg je een animatie want zelf doe je niks. Idem dito bij het vernietigen van forten, plunderen van kampen en meer. Bovendien gaat het boarden via haken die je afschiet, maar je moet zeer precies mikken wil het lukken, waardoor het geregeld tot wat frustratie leidt. Zeker als het vijandige schip dan nog snel een ganse lading metalen ballen door de romp van je schip weet te schieten, terwijl je hem eigenlijk al naar Davy Jones’ Locker had gestuurd.
Yarrr
Na al die negativiteit zou het je misschien verbazen, maar we hebben wel plezier beleefd aan de game. Dit heeft vooral te maken met de gevechten op zee. Ondanks dat de game verre van realistisch is (je kan je schip zelfs draaien met al je zeilen gesloten), zijn de zeeslagen zeker leuk en chaotisch. De reden dat deze game überhaupt in ontwikkeling is geraakt, is omdat mensen de piraten setting en zeeslagen van Assassin’s Creed IV: Black Flag zo tof vonden. Het uitbreiden naar een groter schip en het losgooien van de zeilen om de ruige zeeën te trotseren, voelt dan ook nog altijd geweldig. Honderden kogels afvuren richting de Fransen is, zoals verwacht, een genot om te ervaren. Zeker indien je over twee vrienden beschikt die mee deze avonturen aan willen gaan, vaar je ondanks alles toch een hoop leuke avonden tegemoet.
De game heeft een sterke focus op PvE, waardoor je ook gewoon een relaxte rondvaart kan doen, wat zeker de moeite waard is vanuit het first-person perspectief. Gewoon met wat vrienden onnozel doen in de smallere wateren heeft ons menig keer doen lachen en ook de grotere avonturen zijn leuker om te ondernemen in groep. Wil je echter je vrienden naar hun waterige graf begeleiden, zal je deel moeten nemen aan speciale tijdelijke evenementen. Hieronder kun je verstaan van A naar B racen of opgejaagd worden door andere spelers. Het zijn meer kleinschalige evenementen in plaats van dat de game een volwaardige PvP-modus kent. Overigens zie je in de PvE-omgeving wel andere spelers om je heen, die allemaal hun eigen ding doen wat voor leven in de brouwerij zorgt. Het is echter niet mogelijk om hen zomaar aan te vallen en een zeeslag te ontketenen.
Grafisch is de game niet echt om over naar huis te schrijven. De game biedt een tweetal modi: Quality en Performance. In de eerste krijg je een 4K-beeld met 30 frames per seconde. De Performance modus geeft je 60 frames per seconde, maar dan krijg je een resolutie van 1440p te zien. In beide gevallen zijn de speciale effecten zoals rook, vuur en andere elementen allemaal erg simplistisch en de kwaliteit van de textures is bij momenten ook behoorlijk ondermaats. Daar komt nog bij dat we redelijk wat last hadden van pop-in (voornamelijk in Quality). Sommige zaken daarentegen zien er dan weer goed uit, zoals de schepen en het water. Uiteindelijk is de game grafisch een wat vreemde mengelmoes van mooie plaatjes tegenover echt achterhaalde kwaliteit, wat een vreemd contrast oplevert. Niet te beginnen over de bedroevende animatiekwaliteit van de NPC’s in de game. Wat het geluid betreft zit het gelukkig wel goed, de kanonnen kunnen met een goede audioset lekker bulderen en op de rustigere momenten zorgen de ‘sea shanties’ voor een leuke sfeer aan boord.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S en pc.
Conclusie
Skull and Bones is vooral een gemiste kans. De wereld verlangt al lang naar een nieuwe piraten-RPG, maar we blijven toch een beetje op onze honger zitten. Als we kijken naar wat we krijgen, valt er echter wel wat plezier te beleven aan de game. Met name met wat vrienden rondvaren en chaotische gevechten aangaan met de AI kan voor plezier zorgen. De game is ook niet slecht in wat het doet, maar het voelt in heel veel opzichten als een soort piratengame light aan. De vergelijking met Assassin's Creed IV: Black Flag is onvermijdelijk. Die game heeft in dat opzicht gewoon meer te bieden en dat is toch wel opmerkelijk als je realiseert 11 jaar verder te zijn. Het probleem van Skull and Bones is dat er veel potentie in de game zit, die niet waar wordt gemaakt. Dan denken we aan het povere verhaal, de ietwat eentonige missies, het gebrek aan zwaardgevechten en de bugs die soms het feestje vergallen. De hamvraag na al die punten van kritiek: is de game echt zo slecht als je zou verwachten? Nee, in wat het doet is het eigenlijk best wel oké en bij momenten erg goed, maar deze titel een AAAA-game noemen is een lachertje.
Pluspunten
- Je bent een piraat met eigen schip
- Leuke naval combat
- Zorgeloos varen
- Indische Oceaan
- Veel schip customization mogelijkheden
- Varen met vrienden
- Soms ziet het er mooi uit…
Minpunten
- …maar veelal ook niet
- Karig verhaal
- Eentonige missies
- Geen zwaardgevechten
- Houterige animaties
- Beperkte PVP
- Bugs en pop-in
6.5
Zonde van de ontwikkeltijd om dan zoiets uit te brengen voor zo’n hoge prijs
Pluspunten soms ziet het er mooi uit Indische oceaan,zorgloos varen dit zijn minpunten denk ik….zeg het nou gewoon de game is shit en verdient niets meer dan een 1
Tsoo best een hoog cijfer
Goede review, terrecht cijfer…
…Al had ik 1.5 punt lager gegeven
Ja wellicht leuk voor 15 euro deze Quadruple A game, maar AC Black Flag deed alles veel beter.
@Bass: ubisoft had een deal met singapore om een game te maken daar om nieuwe banen te creeren. Dat contract stond voor 10jaar.
Ubisoft had een contract met singapore van 10jaar om een game te maken.
Ik vermaak mij al 5 dagen met deze game met vrienden. Geen perfecte game maar zeker de moeite waard om te spelen.
Overigens gelukkig dat er weinig focus op PvP ligt.
Pluspunt: Je bent een piraat met eigen schip …
Zeer lang geleden dat ik nog eens reageerde, maar de staat van deze website is werkelijk schrijnend te noemen !
Daar is matige Ubi weer. Tijd dat ze weer eens iets goeds gaan maken. Net zoals in het verleden.
AAAA game btw
Ja piraat op eigen schip en je bent zo gebonden aam dat ding dat je niet de wereld kan exploren die je voorbij vaart.
30fps in deze tijd moet echt dood
Het is dus niet meer goed gekomen met deze game. Hopelijk leren ze ervan. En trekken ze de stekker uit Beyond Good and Evil 2.
Fun fact: s&b was ooit bedoeld als dlc voor Black flag
Haha die pluspunten zijn amper punten..
Binnenkort biedt Ubischoft Houthi rebellen DLC content aan met echte pirate skins.
@jonas46:
Deze site wordt vaak gesponsord of op events uitgenodigd door Ubisoft. Wat wil je. Ik moest ook even lachen. Lmao
Sorry, een uur of 6 ingestopt, het was…hoe zal ik het schrijven…niet best.
Jammer, stiekem hoopte ik een black flag on steroids. Jammer misschien eens proberen als hij op de gamepass of psn plus komt proberen.
Klinkt als een prima quadruple A titel!
Het is gewoon een afgang wat een klote game dit is.
@Killionaire: hadden ze moeten doen.
Dat dit wanproduct nog een 6,5 krijgt.
8 Euro puur voor een virtuele kat waar je ook nog eens niks aan hebt. De echte rovers zijn die gasten van Ubisof.
Leuke game. Vermaak me er erg mee 😀 ik vind dat er elke keer van alles wel te doen is. Daarnaast gaat vanaf 27 februari ook het 1e seizoen live met nieuwe toevoegingen.
S&b is al 2e hands op marktplaats te vinden lol
@Anoniem-9576: idd!
@Anoniem-5798: hahaha
@Anoniem-199: daar kwam ik al achter na het spelen van de beta’s
@BrutalRage: jij hebt de beta niet gespeeld. Had je moeten doen dan had je het wel geweten
@Anoniem-6620: haha idd! Is AAAA lol
dus ze zaten allemaal aan tafel,en dachten laten we een piratengame maken zonder combat!
verwachte cijfer en typisch ubifail,middelmatige meuk.
Ben ik even blij dat Sea of Thieves naar de PS5 komt…en ik dit gedrocht niet hoef te kopen
@Bass: is wel een AAAA-game he volgens CEO Ubi…
Een game die 11jaar in ontwikkeling is en nog minder te bieden heeft dan het origineel waar het op verder wou borduren, had gewoon voor 30 euro in de winkel moeten liggen. Wie weet dat ze er in de loop der jaren er nog een goede volwaardige titel van kunnen maken.
Kielhalen dat Ubisoft
Een 6,5 voor World of Warships in de piratentijd. Harde pas, dit spel zou ik gratis nog niet aanraken.
Balatro
Wordt dit nog gespeeld dan??
@joop1984: Wat denkst zelf?
@joop1984:
Ja. In ieder geval op de PlayStation 5 kom ik heel veel spelers tegen.
Whaaaaaahahahahahahaha pluspunt van een piratengame, je bent een piraat met eigen schip! Whaaahahahahaha komaan seg, ik ken al een pluspunt dus bij de volgende Gran Turismo game, je bent een racer met eigen auto! Haaahahahahaha je krijgt het niet verzonnen.
@Anoniem-9465:
Das echt he whahaha hahaha …
wat ik all dacht pure troep
“soms ziet het er mooi uit”. Dat is als een vrouw die thuis wordt geslagen zegt “soms is die ook heel lief”
@Anoniem-3211:
Ik vraag mij af sinds wanneer is een 6,5 als cijfer pure troep. Een 6 tot een 7 is gewoon een voldoende ook in gaming.
Had een goede game geweest kunnen zijn.
Maar niet voor 80 euro.
Ook jammer dat het er uit ziet als een ps4 game. Had ik niet verwacht van Ubi.
@Anoniem-1691: Tja maar een “voldoende” voor een game wat basically het piraten aspect uit Assassin’s Creed Black Flag haalt en waar men 11 jaar over doet om vervolgens zo’n wan product neer te zetten, dat zegt veel.
Op ps5 is de ‘Hello, World’ trophy bugged waardoor plat trophy halen niet mogelijk is
S&b is al 2e hands op marktplaats te vinden lol
@Anoniem-9576: idd!
@Anoniem-5798: hahaha
@Anoniem-199: daar kwam ik al achter na het spelen van de beta’s
@BrutalRage: jij hebt de beta niet gespeeld. Had je moeten doen dan had je het wel geweten
@Anoniem-6620: haha idd! Is AAAA lol
@coola: helemaal eens, game speelt lekker weg! En er zijn veel mensen online op ps5. In de echte game is ook echt veel te doen. Aanrader? Als je lekker wil varen zonder allemaal extras zoals zwaardvechten etc. dan zeg van wel.
Gelukkig ga ik niet op reviews af met aanschaffen, ik vind het een pracht spel, al meer dan 70 uur in zitten.
Zie ook veel streamers die de game verslavend vinden
T is maar wat je zelf leuk vind
Al gaat iedereen tegenwoordig als een schaapje met de menigte mee
Kortom een standaard echte ubisoft games met alle leuke en minder leuke dingen die je kon verwachten alleen nog iets teleurstellender want ruim 11 jaar in ontwikkeling.
Check!!
@Bass: mwah eeen kat kopen voor 8 euro is het mij wel waard hoor!
@IIIuminated1: puur op deze review of ook je eigen bevindingen van het spel?
@coola: ik wachtte al op je reactie en uiteraard vermaak jij je met een ubisoft bagger product!!
@Smaakmaker: of ze leren er van en maken een banger van die game?
@BrutalRage: er is wel die free trial toch van bijna 8 uur geloof ik?
@Anoniem-2713: die lijkt mij namelijk wel leuk ben benieuwd straks!
@PvdW90: 30 euro dan hadden ze de boel helemaal vol gepleurd met mtx dus nee dit had gewoon gratis moeten zijn
@Anoniem-1691: niet voor een aaaa game die met veel bombarie is in geluid gap!
Read the room
@Anoniem-7263: ja mensen gaan het proberen.
Als straks over maandje nieuwigheid af is/ nieuwe games komen EN de free trial klaar is benieuwd naar de nummers
@Revlis1989: gaan heel veel mensen per jaar naar de maccie wilt niet zeggen dat het lekker en kwalitatief goed voedsel is?
maar blijf lekker in je wei grazen gap!
@RobanosSmatros:
Dus jij bepaalt wat een bagger game is.
Een 6 op metacritic is geen bagger want ook in de game wereld is een 6 een voldoende.
@RobanosSmatros:
Gebaseerd op het spelen van de beta
@Anoniem-7263:
Zekers. Deze game zal over zes maanden nog steeds een grote playerbase hebben
@Anoniem-1691:
Dit dus. Een 6 tot een 7 blijft feitelijk een voldoende ook als een game als AAAA game word bestempeld.
Een 6,5…. Als je gewoon écht eerlijk bent dan is een cijfer boven een 4 al onwaarschijnlijk.
@Anoniem-279:
Waarom.
Ik had de game echt graag willen haten hoor, maar ik geniet al sinds het weekend van deze game met vrienden. Ik geef het op moment kijkend hoe veel plezier ik er mee heb het een 7. Dus vertel eens waarom zou deze game niet hoger mogen krijgen dan een 4 ?
@RobanosSmatros: damn, son! 11 afzonderlijke comments onder elkaar. Halve comment section bestaat uit jouw reacties lol. Had je ook in 1 comment kunnen verwerken, zoals ik dat boven jouw comment heb gedaan…
Mocht je niet weten hoe, wat denk ik het geval is, voordat je op ‘Voeg reactie toe’ drukt, ga je naar de desbetreffende comments waar je op wilt reageren en druk dan op ‘@Reply’ op zoveel comments als je wilt en daarna pas afsluiten met ‘Voeg reactie toe’ 😉
Na jarenlang foute keuzes maken is dit het droevige resultaat. Terwijl een geweldige singleplayer piraten game met vette nieuwe characters en verhaal en de goede dingen van Black Flag pakken had gewoon gewerkt of had een Sea of Thieves van gemaakt met een realistische look. Net als met Beyond Good and evil 2. Een Mmo willen maken ipv een toffe triple a singleplayer blockbuster. Of Suïcide squad bij Warner. Had gewoon qua gameplay the weg van van the Guardians of the Galaxy moeten volgen. Qua singleplayer Soms worden er onverklaarbare keuzes gemaakt. Maar Skull and bones is een ondanks een zesje een mislukt product vind ik.
Trial gespeeld. Na 15m varen uninstalled (want zo ben ik gewoon, introduceert mij niks)
@Killionaire: ja 11 is ook wel een beetje bizar. Ik had het ook w eens gezegd tegen hem, maar hij vond dit makkelijker ofzo.
Maar bij jou zijn het geen links, krijgen hun dan alsnog een melding dat er op hun gereageerd is?
@coola: waarom niet? Een review is toch een mening? Dan had hij er zelfs een 2 van kunnen maken, zolang hij dat zelf terecht vind.
Ik heb meerdere bètas gespeeld van de game en heb de trial wel geïnstalleerd staan.
De kans dat ik het ga spelen? 10% ofzo. Omdat ik de betas ronduit saai vond, en eigenlijk meteen vanaf het begin al erg grindy.
Graphics zien er prima uit, verhaal is er zo goed als niet, en of daadwerkelijke progressie een ding is in deze game weet ik niet (in sea of thieves had je die bv helemaal niet).
Het feit dat er geen melee en schepen enteren in zit is voor mij een enorm gemis in een game als dit. Daar bestaat deze hele piraten setting toch eigenlijk uit?
Ik geef de game een 5 met de ervaring die ik heb.
@7th-son:
En ik een zeven. Maar ik weet nu al dat heel veel mensen nu gaan zeggen dat ik dat cijfer niet mag geven en dat ik niet serieus te nemen ben. Terwijl ik dat dus wel gewoon ben.
@coola: natuurlijk mag je het wel een 7 geven, ik zou niet weten waarom niet.
Maar een 7 is wel een cijfer waar je een game niet de hemel in kan prijzen
@7th-son: Je spreekt jezelf tegen. Je schrijft dat een review een mening is, maar je schrijft ook dat als je het een 7 geeft je het niet de hemel in mag prijzen.
Maar ook dat is een mening. Je kan het een 7 geven en het de hemel in prijzen op de punten waarop je het goed vindt en kritisch bent op de punten waar je het niet goed vindt.
Het is dus niet zo zwart-wit als dat je stelt. Er is ook een grijs gebied.
AAAA en een hoge aanschafprijs waardig, goed bezig aandeelhoudertjes
@Anoniem-5413: als ik een game de hemel in zou prijzen is het geen 7 maar een 9 of een 10. Ik zou het dan heel anders benaderen. Maar goed, dat ben ik
@coola: ik geef het zelf een 7,5. Binnen een jaar mogelijk een 8 😀 speelt heerlijk weg, veel te doen!
@Killionaire: thanks voor de tip maar ik doe liever per comment haha!
@coola: jij vindt een spel waar je 70 euro voor betaalt goed genoeg voor een 6
meeste mensen niet en de portemonee regeert maar hee daar kom je nog wel achter gappie
@RobanosSmatros: je hebt er wel veel moeite mee zo te zien. Jouw portemonnee is misschien beperkt, ik lig niet wakker van een 70 euro meer of minder. Veel mensen klagen altijd over geld, terwijl ze zelf wel geld uitgeven aan allemaal onzin aankopen, zoals alcohol en sigaretten.
@Anoniem-2101:
Ik zit nu zelf op een 7,8.
Het allerbeste wat een game moet doen is je vermaken en dat doet skull and bones mij heel erg goed op het moment.
Deze knakker snapt duidelijk niet dat het een live service game is. Waarschijnlijk een paar uurtjes gespeeld en heeft nog niks van de game gezien. Als je hem vraagt wat er gebeurt als je Kingping hebt bereikt en wat The Helm is, dan heeft ie geen flauw idee. Dat is waar de game echt begint namelijk (nogmaals; live service game). In de “review” wordt niks gemeld over het bereiken van Kingpin en wat The Helm inhoudt.
Probeer het eens en kijken of je de PvP dan alsnog kleinschalig durft te noemen….
Maar dit een review noemen is een lachertje……
@RobanosSmatros: vervuiler, ga je voor xp ofzo lol
@RobanosSmatros: in de wei grazen, dat doen al die schaapjes die elkaar volgen op de negatieve hype, en waarschijnlijk t spel niet eens hebben gespeeld
@Anoniem-1566: Deze knakker veronderstelt wel dat je de review leest natuurlijk. “Wat je ook vrijspeelt na ettelijke uren op zee is de zwarte markt: je zal nu goederen van punt A naar B kunnen verschepen in ruil voor pieces of eight, waarover later meer. Het grote verschil is dat er bij deze missies meer schepen naar je op zoek zijn. Indien je de hoogste rang haalt, kan je zelf gebieden gaan overnemen door bedrijven in te nemen die vanaf dan grondstoffen en goederen voor jou produceren en transporteren. Je zal natuurlijk wel je nieuwe handelsroutes moeten verdedigen. De game biedt in principe behoorlijk wat content, zoals we van Ubisoft gewend zijn. Maar het probleem hiermee is: het is altijd hetzelfde. Je verhuist goederen van de ene plek naar de andere of je schiet talloze schepen, forten en andere levende wezens aan flarden.”
@MaximLacroix: Duidelijk is dat je het niet zelf hebt ervaren maar die info ergens van hebt overgenomen. Juist de taken voor The Helm brengt veel toffe en intense PvP battles met zicht mee, en is het niet simpel iets van A naar B brengen. En Season 1 is nog niet eens uit…. (nogmaals; live service game)
“maar deze titel een AAAA-game noemen is een lachertje.”
Maar dit een review noemen is een lachertje……
Edit: ff je trophies bekeken. Je hebt echt nog niks van de game gezien en durft dan een review te schrijven…
@RobanosSmatros: ook als het een kat in de zak is?
@Revlis1989: ben blij dat ik hem niet gekocht heb
@Anoniem-2110: voor 8 euro durf ik het wel aan hahaha!
verwachtingen zijn laag hell zo doe ik het soms ook met producten bij de appie
2 halen 1 betalen EN 35% sticker?
ergste geval smaakt niet wijze les geleerd.
Is met games voor onder 10 euro ook zo toch?