Review | Pacific Drive – Ironwood Studios debuteert met de game Pacific Drive en meteen wordt duidelijk dat de studio iets unieks probeert te doen. We krijgen een survival game waarin je enige vriend een oude, versleten stationwagen is. Het zal je vast niet verbazen dat het concept bij creative director Alexander Dracott begon te spelen na een lange, eenzame rit door de bossen van het Olympic schiereiland in het noordwesten van Amerika. Het eenzaam door grote bossen rijden heeft wel iets griezeligs. Deze sfeer greep hem zo aan dat hij er een heuse game van heeft gemaakt. Of dat idee ook een leuke game oplevert, hebben wij uitgezocht.
Drive to Survive
De titel van de game impliceert misschien een rustgevende tocht en dat was ook waarbij het idee voor Pacific Drive ontstond. Toch is dat niet helemaal het geval, want de game is eigenlijk precies het tegenovergestelde. Zoals wel vaker was de Amerikaanse overheid met allerlei vreemde wetenschappelijke onderzoeken bezig. Toen dit mis dreigde te lopen, werd de stekker uit het project getrokken. In principe al te laat, want het gebied in de game is niet langer veilig voor de mens. Om verdere gevolgen te voorkomen, werden er muren om het gebied heen gebouwd om het volledig af te sluiten. De Olympic Exclusion Zone, zoals het heet, is een grote regio die bestaat uit drie delen met elk een eigen bioom. Daarbinnen zijn weer eigen anomalieën te vinden, waardoor het maar goed is dat het is afgesloten. Niemand kan immers dat gebied in of uit… of toch wel?
Op een mooie dag rijd je langs de muur van de Olympic Exclusion Zone en via een portaal word je er onverwachts ingezogen. Jij komt er heelhuids doorheen, maar je mooie auto niet echt, die zie je namelijk als één groot bouwpakket in de lucht zweven. Kort daarop vind je een oude stationwagen, die je dan maar gebruikt om bij een garage te komen, wat vervolgens je thuisbasis wordt. Een paar achtergebleven wetenschappers pikken je signaal op en willen je helpen om terug in de gewone wereld te geraken. Het verhaal wordt uit de doeken gedaan via logboeken en radio conversaties, die je met de wetenschappers voert. Ook spreken zij over jou, wat je dan meekrijgt. Aan jou om het in elkaar te puzzelen, maar het kan voorkomen dat je af en toe wat mist, omdat je bij momenten te druk bezig bent met vluchten voor je leven. Wat de game overigens niet vooruit helpt zijn de onduidelijke menu’s. De eerste uren is het een worsteling, want het is heel druk en onduidelijk.
Maak van je huis een thuis
In de garage die je vanaf nu dus je thuis noemt, kan je vele verschillende dingen doen: van het upgraden van je wagen, garage en personage tot het uitplannen van de route. Dit uitplannen van je route is niet gewoon een punt aanduiden en daar in één rit naartoe rijden, want je zal namelijk langs verschillende kruispunten dienen te gaan. Zie deze kruispunten als verschillende kleine open wereldjes die met elkaar verbonden zijn door een teleportatieportaal, waardoor je van punt naar punt kan. In deze verschillende werelden verzamel jij wagenonderdelen en andere prullaria die je kan gebruiken om je wagen van upgrades te voorzien. Ook verzamel je energieballen, die je in een apparaat deponeert en waarmee een portaal naar huis geopend wordt. Door het openen van zo’n portaal wordt de omgeving nog instabieler en nemen de anomalieën toe. Ook de veilige zone waarin je schadevrij kunt bewegen krimpt en zodra je daarbuiten komt zal je schade oplopen, wat je niet wilt hebben.
Zoals eerder aangegeven, kent elk van de drie delen van de map zijn eigen vijanden en hoe dieper je de Olympic Exclusion Zone ingaat, hoe moeilijker het wordt om levend terug te keren. De vijanden die je tegenkomt zijn eigenlijk anomalieën, het zijn dus zeker niet allemaal wezens die achter je aan komen. Om een paar voorbeelden te geven: je hebt de Abductors en dit zijn kleine ruimteschepen die je zullen vastgrijpen als ze je zien rijden of bewegen en je op een hoge snelheid ergens naartoe slepen. Dit heeft als gevolg dat je wagen tijdens het gesleep van de ene naar de andere boom zwiert, waardoor je veel schade oploopt. Een ander voorbeeld zijn de Tourists, dit zijn mannequin poppen die niet bewegen, maar lijken te verschijnen als je niet kijkt. Loop of rijd zeker niet tegen hen aan, want ze exploderen bij impact. Een laatste voorbeeld zijn de Spike Puddles. Als je hier doorheen rijdt, is het niet de beste dag voor de wielen van je wagen. Het is leuk om te ontdekken hoe al deze anomalieën werken en om uit te vogelen hoe je er het beste mee omgaat.
Een tocht door het donker
Eén van de grootste vijanden voor je wagen zijn echter misschien wel je eigen rijkunsten en de duisternis. Te wild rijden zal met zekerheid tegen een boom eindigen en daar heeft de lompe besturing zeker wat mee te maken. We begrijpen dat het de bedoeling is dat de wagen een uitdaging vormt om te besturen, maar het sturen op zich voelt niet prettig door de hoge mate van overstuur. Het is simpelweg niet responsief genoeg en hoewel het went, heeft het ons in eerste instantie toch aardig wat bumpers en koplampen gekost. De duisternis daarentegen zelfs hele levens. Bij een lege accu of het beschadigen van de koplampen zie je namelijk geen moer meer, waardoor je vroeg of laat gegarandeerd crasht. De game is namelijk donker: zelfs overdag en dat kan soms wat frustreren.
Het realisme vinden we ook terug in de wagen zelf: zo zal je zelf de sleutel moeten omdraaien en de versnellingspook in de rijstand moeten zetten vooraleer je kan vertrekken. Het gebeurde in het begin meermaals dat we uitstapten zonder de wagen in zijn parkeerstand te zetten, waarna we de wagen vrolijk de berg af zagen rollen terwijl wij hem achterna moesten rennen. Dit realisme zorgt voor extra spanning als je juist met een hele hoop buit naar je wagen rent, instapt en al deze handelingen in een haast moet verrichten. Let tijdens het rijden ook altijd op je brandstofindicator en batterij, want indien één van deze de nul raakt, is je tocht zo goed als om zeep. Je kan dit allemaal wat makkelijker maken door te spelen met de instellingen, maar we raden dat niet aan. Spelen zoals Pacific Drive bedoeld is zorgt juist voor de beste speelervaring. Het is moeilijk, maar het zien van je garage na een trip die je maar ternauwernood hebt overleefd, levert een zalig gevoel op.
Wat krasjes
Na het thuiskomen met je zwaar gehavende wagen zal je toch wel een kwartiertje bezig zijn met het vervangen en herstellen van onderdelen, het tanken, het sorteren van je buit en het opladen van de batterij. Hoewel dit misschien saai klinkt, is dat het niet. Je maakt nu eenmaal veel met je wagen mee en dus geef je er ook genoeg aandacht aan, want anders heb je jezelf ermee wanneer je weer die ruwe omgeving intrekt. Een laatste narigheid die de game op je afvuurt, zijn de Quirks. Dit zijn bepaalde gedragingen van je auto die opgelopen worden tijdens de tochten. Het is belangrijk die in je thuisbasis te identificeren en aan te pakken, anders kunnen ze je in de weg gaan zitten op volgende tochten. Onder Quirks kan je verstaan: toeteren als je de kofferbak sluit tot het openspringen van de motorkap als je tractie verliest. In dit specifieke geval heb je niet alleen moeite met grip, ook zie je niks. Als je deze Quirks niet aanpakt, kan zelfs de simpelste tocht op een fiasco uitdraaien. Het is dus belangrijk altijd aandachtig te blijven, wat positieve stress oplevert: je bent nooit op je gemak.
De vele tochten die je maakt kunnen echter wat repetitief aan gaan voelen. Hierbij hebben we het dan vooral over de missies waarbij je bepaalde buit zoekt. Wat hierbij niet helpt, is dat je later in het spel altijd opnieuw door de makkelijkere zones moet om in de moeilijkere zones te geraken: een herhaling van zetten dus en het gevolg is dat tochten uiteindelijk langer duren dan daadwerkelijk nodig is. De tochten zijn qua duur ook wat onvoorspelbaar, wat natuurlijk bij het concept van de game hoort. Een nadeel is echter dat je dan niet kan opslaan, waardoor het kan voorkomen dat je een tocht moet afbreken waardoor je veel tijd verliest. De missies die het verhaal vooruit duwen zijn dan wel weer echt top. Je hebt namelijk echt het gevoel dat je dan progressie boekt. Hoewel het aantal verhalende missies niet heel hoog is, brengt het je wel telkens net wat verder: wanneer je helemaal het gevoel hebt dat je alle anomalieën begrijpt en hen kan ontwijken in een bepaalde zone, open je je weg naar een diepere laag waar weer een hele hoop nieuwe anomalieën je het leven zuur komen maken.
Als laatste kijken we nog naar het visuele verhaal. De game draait in een 4K resolutie en volgens de ontwikkelaar zit er geen cap op de framerate, al is die voornamelijk 30fps. Waarom er dan niet ook een 60fps modus aanwezig is met bijvoorbeeld een 1440p resolutie, is ons een raadsel. Maar goed, met de huidige performance is de game op zich prima te spelen. Grafisch is het overigens niet al te indrukwekkend. Hoewel de game absoluut mooie plaatjes op je scherm kan toveren dankzij de artistieke stijl en kleurcontrasten, valt op dat de textures niet echt gedetailleerd zijn. Wat de game in dat opzicht helpt, is dat je de helft van de tijd geen fluit ziet vanwege de duisternis. Al weet de game op sommige momenten ook wel weer indruk te maken, bijvoorbeeld wanneer je in de verte een geel gloeiend portaal ziet te midden van mistige bossen, die een sterke sfeer kennen. Afsluitend zit het met de audio wel goed, van catchy tunes op de radio tot de stemacteurs van de verschillende wetenschappers, die overtuigend hun werk doen.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: Pc.
Conclusie
Met Pacific Drive heeft Ironwood Studios direct een goede survivalgame te pakken. De game weet zijn concept goed uit te spelen: een perfect gaande run kan van de ene op de andere minuut op een catastrofe uitdraaien, waardoor je geen seconde stressvrij bent. De verhalende missies zijn de leukste om te ondernemen en daarin schuilt ook wel het eerste probleem: de andere tochten waarop je voornamelijk goederen verzamelt zijn wat aan de repetitieve kant. Afgezien van de besturing die niet responsief genoeg aanvoelt, is het gegeven dat je wagen zelf ook een element in de uitdaging vormt erg tof. De game is moeilijk, maar deze momenten wegen op tegen het terugzien van je thuisbasis en het verbeteren van je wagen, garage en personage na een helse tocht. Ritten zijn echter onvoorspelbaar qua duur en het ontbreken van een save optie tijdens zo'n rit is daardoor een gemis. Ondanks de punten van kritiek, is Pacific Drive voor € 29,99 een solide survival game, die het vooral moet hebben van zijn setting, anomalieën en liefde voor een oude, versleten stationwagen.
Pluspunten
- Leuke verhaalmissies
- Sfeervol
- Stressvol
- Upgrade mogelijkheden
- Anomalieën
- Wagen een uitdaging om te besturen…
Minpunten
- …met té veel overstuur
- Onvoorspelbare duur van runs
- Zelfs overdag in schaduwen te donker
- Je moet altijd door alle zones
7.5
Heb tot nu toe alleen de eerste ‘missie’ (route) gespeeld waarin het een beetje uitgelegd wordt. Vind de sfeer wel echt geweldig. Minpuntje is wel echt het niet kunnen saven behalve in de garage. Als je een gezin hebt en soms een half uurtje kan spelen, werkt dit niet
@Gebruikersnaam: Het is niet zo als je een route niet uitrijd dat je opnieuw moet doen. Ik kan de volgende dag of keer weer verder waar ik was gebleven.
Tegenvaller
@Anoniem-4268: hoe dan precies? Want hij slaat niks op tijdens een route
@Gebruikersnaam: Ok vreemd. Ik speel het op PS5 en sluit de game niet dus dan kan ik gewoon verder. Wellicht zou je gelijk hebben maar zou ik even moeten proberen. iK heb 8 uurtjes gespeeld tot nu toe maar de game nog niet afgesloten.
@Anoniem-5840: Niet iedereen kan de PS5 in rust stand zetten en de volgende dag zo weer verder spelen. Vaak heb je binnen 1 gezin meerdere mensen die de PS5 gebruiken. 😉
@Anoniem-1335: Ja inderdaad. Maar wel raar dat je alleen in je garage kan opslaan en niet tijdens een missie, maar dan weet ik dat voor het geval ik de game ga afsluiten om een andere game te spelen.
@Anoniem-6551: het is een Rogue like achtige game, daar kun je eigenlijk nooit echt dagen saven tijdens een run. Dat komt omdat (volgens mij hier ook) de zones random generated zijn, en ook nog eens veranderen na een storm
Echt een toffe game alleen jammer van al die pride woke shit die ze verplicht erin moeten stoppen. Er zit gewoon geen één normale sticker bij WTF!
@Gebruikersnaam: als je wilt verder spelen waar je gebleven was de dag ervoor kan je ook de game in ruststand zetten , ik doe dat soms als ik lange tochten maak
@joop1984:
Ga janken man.
@Anoniem-8472: Jij bent zo iemand zeker
@joop1984: erg maar tegenwoordig moet dat er altijd in.
@joop1984: Zo ver ben ik nog niet dat ik stickers kan plakken maar is dit echt een probleem? Dan plak je toch gewoon niet die stickers? Het heeft toch nul effect op de gameplay en verhaal.
@Anoniem-866: maar het is natuurlijk verschrikkelijk om een optie te hebben die niet verplicht is en duidelijk maakt dat er ook mensen zijn die anders denken dan jijzelf! De verschrikking
@Anoniem-8472: @Anoniem-866: @Gebruikersnaam:
als het klopt wat hij zegt vind ik dat hij groot gelijk heeft. Ja hij kan er ook voor kiezen geen te gebruiken/plakken. Dat die stickers er zijn, prima, geen probleem. Maar als er stickers voor 1 groep zijn dan is het ook begrijpelijk dat er stickers zonder die boodschap of voor een andere groep zouden moeten zijn toch? Want anders wordt er gehoor gegeven aan de wensen van 1 groep en worden anderen overgeslagen
@Gebruikersnaam: prima als je anders bent. Maar waarom moet dat altijd aan iedereen duidelijk gemaakt worden? Waarom altijd iedereen overtuigen met die manier van leven? Ik loop ook niet rond met een sticker dat ik hetero ben.
@Anoniem-4616: Even voor de duidelijkheid, als ik het begrijp gaat het hier dus om pride stickers. Die had je ook in de game Tchia en waren volledig optioneel om ze te gebruiken. Wat is eigenlijk het probleem hier? Mensen zijn gay? Mag dat niet in een game? Wat?
@Anoniem-2482: prima als je wat dan ook ben maar dit is wel heel erg overdreven erin gestopt met alles erop en eraan omdat het moet. Weet niet of je de game heb maar neem is een kijkje dan weet je wat ik bedoel.
—Zelfs overdag in schaduwen te donker—
Gespeeld op een LED/oled/mini led TV ?
Ik heb zelf een oled TV en een mini led monitor. Uit ervaring weet ik dat donkere beelden ruk zijn op gewone led tv’s. Daarom heb ik jaren terug ook gekozen voor Plasma tv’s en nu voor oled televisies.
@joop1984: Waar je je zoal druk om kan maken zeg. Je gebruikt het zelf niet en het is een singleplayer game. Dus boeiend? En hetero stickers zijn er wel, moet je de Russische of Iraanse vlag gaan gebruiken.
@Anoniem-2482: Er zitten een 40tal gratis stickers in de game van een hele hoop categorieen waarin mensen zich in onderverdelen. Ik vond het ook jammer dat er dan geen andere stickers in zaten die je vanaf het begin ter beschikking hebt. Maar wil je ze niet gebruiken, is dit zeker geen verplichting.
@Anoniem-4962: Ik heb de game gespeeld op een OLED scherm.
@Anoniem-6490: Ik vind het inderdaad heel storend die woke cultuur van tegenwoordig ja. Ik wordt er bij steeds meer games mee lastig gevallen door die bulshit. Trouwens niet alleen in games maar ook in films, muziek etc. Als deze mensen als normaal behandeld willen worden moeten ze zeker niet dit erin gaan stoppen want dat is verreweg van normaal.
@joop1984: Ik snap wat je bedoelt, maar pride bestond al voor woke en heeft ook nisk met woke zijn te maken.
Die stickers of tattoos zitten in veel meer games. Ik haat katten en ik vind het dan ook niet fijn dat je in games kattentattoos kunt nemen.
@Anoniem-4616: maar jij wordt niet uitgescholden, in elkaar getrapt of bedreigd met de dood (zelfs doodstraf in vele landen) vanwege je seksualiteit. Je vergelijking gaat dan ook volledig mank. Voor alle anderen met soortgelijke reacties: pride, regeboogvlag, en alle anderen uitingen zijn geen uiting van seksuele geaardheid. Het zijn uitingen van strijd, de strijd om emancipatie. Net als alle andere emancipatiebewegingen en revolutionairen, een symbool om je te wapenen tegen mensen die vinden dat je minder rechten hebt omdat je anders denkt. Ik verklap je vast een geheim: de progressieven en revolutionairen winnen uiteindelijk altijd. Zo ook met rechten voor gekleurden en bv stemrechten voor vrouwen
@Gebruikersnaam: nog zo 1
@joop1984: inderdaad nog zo één. Zo 1 die vindt dat bestaande norm niet de heersende norm hoeft te zijn die gedachtenpolitie denkt te kunnen spelen en denkt selectief te kunnen beheersen hoe vrij andersdenkenden mogen zijn.
@joop1984: zoek een andere hobby dan gamen… moderne interesses zijn gekoppeld aan modern gedachtegoed
Door dat soort mensen die met regenboog vlaggen lopen te zwaaien zit zelfs cod en battlefield al vol met paars harige roze konijnen met regenboog guns en tanks. Dus ja hier moet iedereen tegen strijden.
@joop1984: weet dat je niet echt met argumenten komen, of dat je je houdt aan de regels van debatteren/logica, maar toch:
Wat wil je nou dan? Dat iedereen in de wereld dezelfde kleur draagt, zelfde kapsel, zelfde politieke partij stemt?
Waarom kan je niet accepteren dat sommige mensen anders zijn, andere interesses hebben en andere dingen leuk vinden? Waarom wil je zo graag dat alles wat je ziet een afspiegeling is van jezelf, een echokamer of spiegelzaal?
Sommige mensen scheren hun haar, sommigen laten het groeien, sommigen houden van honden, anderen van katten. Sommige van mannen, anderen van vrouwen. Dat ga je ook zien in je leven, accepteer het en ga door. Films en games zullen steeds meer een afspiegeling zijn van wat iedereen individueel prefereert. Gun eenieder zijn vrijheid, keuzes en geluk en ga vooral voor hetgene wat jij leuk vindt ipv bashen op wat een ander leuk vindt, dat maakt je namelijk niet gelukkiger, maar zuurder
@Gebruikersnaam: Maakt mij niks uit wat je wil zijn maar val mij niet ermee lastig door het allemaal door te drukken in games.
@joop1984: je kan niet echt meekomen in gesprek Joop. Roeptoeteren, dat is alles wat je doet.
Niemand valt jou lastig alleen omdat jij het leuk vindt om een blauwe skin op je wapen in COD te nemen en iemand anders een regenboogskin. Die persoon doet dat voor zichzelf, en niet voor jou. Je plaatst jezelf in het centrum van het universim door er ‘last van te hebben’ en het af te keuren. De wereld draait niet om jou.
Nog 1 laatste tip: je kan je beter aanpassen aan de wereld, want de wereld past zich echt niet aan aan jou.
Je wordt alleen maar zuurder en zuurder achter de geraniums, zwijmelend naar de ‘goede oude tijd’ toen enkelsokjes en skinny jeans de norm waren ipv die rare fluwelen kniesokken onder een korte broek die we allemaal in 2040 dragen
@joop1984: Het is een singleplayer game. Waarin iedereen vrij staat om te doen wat ie wil doen. Ga jij ook bij de buren klagen wanneer ze een roze auto voor de deur hebben staan?
@joop1984: negeer het. Dat werkt prima.
@Anoniem-9301: dat durven roeptoeters niet. Wat hij wel durft is inloggen met zijn internet-alias Joop1984 op een autoforum en daar klagen over de woke autoliefhebbers
@joop1984: ik ben het volledig met je eens. Cod met paars haar en regenboogvlaggen. Wat was het vroeger toch beter toen cod nog gewoon om het verhaal ging. Nu moet inderdaad elke film, serie of spel vol zitten met die onzin. Ik vraag daarmee niet om anders denkende mensen in elkaar te slaan. Iedereen doet met zijn leven wat hij of zij wil maar val er geen andere mensen mee lastig.
COD met bruin haar, @Anoniem-9879: “ik word op dit moment niet lastig gevallen”
COD met paars haar, @Anoniem-9879: : “aaarghh stop met mij lastig vallen”
@Anoniem-9879: Ook jij snapt het niet. Cod is online. Pacific Drive doet niemand kwaad omdat het offline SINGLE player is.
@Gebruikersnaam: de reden waarom ik nooit nog een cod zal kopen. Eerste trailer altijd militair gericht en bij release begint het gezever. Vanaf dat ik weet dat die bagger erin zit laat ik de film serie of het spel links liggen.
@Anoniem-9757: We weten het nu wel.
Weet iemand of de disk versie ook in NL uitgegeven gaat worden?!