Het aftellen naar de lancering van Dragon’s Dogma 2 mag nu echt gaan beginnen, want over iets langer dan een week ligt de nieuwe actie-RPG van Capcom in de (digitale) winkelrekken. Dat betekent ook dat de ontwikkelaar meer details met de buitenwereld gaat delen en dat brengt ons tot behoorlijk wat nieuwe informatie.
In een interview met Automaton hebben regisseur Hideaki Itsuno en producent Yoshiaka Hirabayashi flink wat zaken verteld over Dragon’s Dogma 2. Zo zijn – volgens het duo – de Vocations in deze game een stuk interessanter dan in het origineel. Vocations zijn de klasses die spelers kunnen kiezen, zoals Fighter en de Warrior. Nieuwe toevoegingen zijn de Mystic Spearhand en Trickster; twee Vocations die afgekeken hebben bij de latere Devil May Cry-games, tevens van de hand van Itsuno.
Volgens de regisseur heeft dit alles te maken met balans. Vocations zijn nu meer beperkt in de wapens die zij kunnen gebruiken, maar die moeten wel krachtiger zijn en de Vocations moeten nu meer vaardigheden hebben. Daarbij is de wereld een stuk groter geworden dan oorspronkelijk gedacht. De map was in eerste instantie vier keer zo groot als de wereld van Dragon’s Dogma, maar volgens het ontwikkelingsteam is dat uiteindelijk een flinke slag groter geworden én is het aantal dorpjes en steden significant gestegen.
Fans die hopen dat de game ooit multiplayer zal krijgen, zullen wel wat teleurgesteld worden. De game zal namelijk een pure singleplayer ervaring blijven en volgens de ontwikkelaars passen online elementen simpelweg niet bij het concept van Dragon’s Dogma. De Vocations en het huren van Pawns van andere spelers moet wel het gevoel van een MMORPG geven, zonder de technische uitdagingen die bij dat genre horen.
Ten slotte heeft Itsuno het nog over de hectische combat en wat er allemaal mogelijk is met de nieuwe hardware. De Japanner zegt bijvoorbeeld dat het mogelijk is om drie baasvijanden tegelijkertijd op het scherm te toveren, waar het ontwikkelingsteam in de vorige game al moeite had met twee. Spelers kunnen dus tijdens een vlucht van het ene baasgevecht zo een andere schrikbarende vijand tegen het lijf lopen.
Dragon’s Dogma 2 lanceert op 22 maart voor de PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.
de game ziet er episch uit,maar 30fps kan gewoon niet. hopelijk zit er een performance modus van 60 fps in,anders gaan we dat keihard merken in snelle momenten en gevechten. dit kan anno 2024 echt niet meer man.
Ik ben benieuwd. Lijkt me een erg leuke game, maar ik ga de reviews afwachten. Wil vooral zien hoe het zit met uncapped framerate en of dat lekker speelt. Jammer dat er (nog) geen demo is.
@Anoniem-4524: Jesus man die framerate kan me gestolen worden zolang het maar een leuk spel is.
@Anoniem-4524: komt geen 60fps in.
Koop maar een andere game dan.
Ja wacht ook reviews af.
De game kan zelfs onder de 30 fps zakken, dus ben benieuwd hoe het er dan in gevechten op cruciale momenten zich in stand houd… ma vrees ervoor. Vind het echt jammer dat het anno 2024 niet mogelijk is om 60fps standaard te halen? Van mij mag het dan grafisch iets minder, Zolang je de 60fps maar haalt.
En mensen die zeggen dat je het niet merkt is dikke zever en zeker met ouder worden merkt ge da nog harder… Ben zelf 48j dus game al lang genoeg om het te weten.
@Anoniem-4524: Als je zoveel moeite hebt met Fps, ga dan gwn sparen voor een gamepc.
30 fps is niks mis mee. 60 kan fijner zijn. maar 30 is niet zoals sommige zeggen een dia show, nee 30 fps is 100% goed speelbaar.
Ze hebben al eerder een dragons dogma online gemaakt, en dat was geen succes. Dus ga er wel van uit dat ze weten wat ze zeggen. DD online was alleen in Japan beschikbaar
@Sativa604: is het ook wss ,maar je gaat het goed merken,jij hebt er geen moeite mee ,maar ik wel,het haalt de immersie weg.
Mensen die het verschil niet zien en merken tussen 30 fps en 60 fps, vooral bij een actiegame, moeten ff langs de oogdokter of neuroloog gaan of zo.
@Anoniem-8075:
Het verschil is merkbaar. Maar 30 fps is gewoon weg Speelbaar. Ook voor dit soort games en ook voor first person shooters.
@Anoniem-8075: het kan ook zijn dat ze motion plus of wat dan ook nog hebben aan staan op hun tv, en geen gebruik maken van game mode.
Dan oogt het ook soepeler dan dat het eigenlijk is. Met films bv wil je geen te hoge framerate, daar is het echt afschuwelijk bij.
Maar dat je het verschil echt niet ziet is voor mij ook bizar hoor, ik snap niet hoe dat kan.
@coola: dat is zeker zo, maar 60fps is gewoon veel fijner om naar te kijken met de meeste games. We zijn “verwend” met deze generatie hierdoor.
Actie games wil ik het liefste in 60fps spelen, en shooters al helemaal. Het is niet alleen dat het fijner kijkt, ook je reactievermogen gast er door omhoog.
Als ik de keuze heb, altijd 60fps (of meer natuurlijk), dan maar wat mindere graphics
Nu ik 60 fps gewend ben van alle games is 30 fps wel echt een stap terug. Maar ik wacht de reviews af, lijkt me verder wel een goed spel.
iedereen hier die zegt 30fps is niet zo erg is prima… dat kan misschien wel maar het is echt kwalijk dat in 2024 ze de game niet beter kunnen optimaliseren dat deze minimaal 60fps draait. 30fps 4k prima dat is een keuze maar full hd 30? dat kan anno 2024 echt niet meer.
@Anoniem-1955: joh echt waar joh?? gast denk je dat ik 3 4 jaar wil wachten totdat de volgende god of war of last of us voor de pc komt?? ik dacht dat het niet,simpele ziel -___-
@7th-son:
Ik ga bij een keuze altijd voor 30 fps 4k
Bijvoorbeeld met Helldivers 2, die game staat standard op performance mode loopt zeer zeker smooth maar toch er was is iets off als ik naar de game keek waardoor het niet lekker speelde, vervolgens de game op graphics Mode gezet (en Motion blur uit) en nu is het echt een genot om te spelen.
@coola: als je naar de instellingen van je PlayStation gaat kun je instellen dat al je games automatisch in performance of quality mode gaan, in game zou je het altijd nog kunnen aan passen, maar in principe werkt dit uitstekend
60 frames is voor de remaster editon op de ps6 . Eveneens tlou 1 &2 ,spiderman 2 enz
@Anoniem-7869: blijkbaar kan het nog wel ook in 2025/2026 komen er games uit no worries maat.
Anders stop je toch met gamen is veel makkelijker jo
@Anoniem-4524: LOL 30 fps kon an kan altijd. Bevalt het niet? Koop een PC
Hahahahaha. Eerst klagen mensen over het aantal fps en nu boeit dat niet meer? Spel ziet er al uit alsof tie voor de ps3 ia gemaakt en dan ook nog 30 fps. Kijk naar FF7R. Ja prachtig spel en geniet er echt van maar performance mode gaat wel een stuk soepeler. Switch enkel over voor de minigames en de rest speel ik in graphics mode omdat t anders lijkt alsof er een enorme blur op zit, want t spel is echt lelijk in performance mode.
Dragons dogma heeft dus beide. 30 fps en een ps3 beeld. Prima, maar gooi em dan wel omhoog naar 60 fps.
@Anoniem-5687: als het werkelijk essentieel is om puur en alleen iedere playstation exclusive vanaf de dag van release te kunnen spelen, dan zou ik het inderdaad lekker zo houden. Maar als je het onvoorstelbaar groter aanbod van pc exclusieve titels (en genres) ziet zitten, waarbij alles mooier oogt, soepeler draait en vrijwel altijd voor een lagere prijs dan de console edities kan worden aangeschaft, ja dan is het ineens een heel andere zaak. Oh ja, en gratis online kunnen zonder zo’n abonnementje is ook wel een voordeeltje. Maar ieder z’n ding natuurlijk.