Review | Rise of the Ronin – We hebben veel te danken aan Japan, zeker de gamesindustrie. Denk aan bedrijven als Sony en Nintendo, en veel ontwikkelaars natuurlijk. Hoewel Japan het dezer dagen goed afgaat, is dat niet altijd zo geweest. Het land van de rijzende zon kent veel duistere periodes. Eén van deze periodes waren de laatste jaren van de Edo-periode, die beter bekend staat als Bakumatsu. Japan moest zijn geïsoleerde bestaan aan het einde van de 19e eeuw opgeven, omdat de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en andere westerse grootmachten met schepen aan de kust verschenen. Het openen van de deuren naar de rest van de wereld zorgde voor een interessant stukje geschiedenis dat gekenmerkt werd door oorlog, chaos en veel onzekerheid. Rise of the Ronin speelt zich in dit tijdperk af en in deze review kijken we wat Team Ninja ons voorschotelt.
Een zoektocht naar je Blade Twin in een verscheurd Japan
In onze preview hebben we al de opzet van het verhaal van Rise of the Ronin besproken. Als kind ervaar je een traumatische gebeurtenis: je ziet je ouders voor je ogen vermoord worden door ninja’s van de Shogunate, maar je wordt gelukkig gered door de anti-Shogunate groep genaamd The Veiled Edge. Jij en een ander kind worden gered uit het brandende dorp en worden samen getraind door de Bladesmith, de leider van de groep. Er ontstaat een sterke band tussen deze twee kinderen die opgroeien tot volwassen huurmoordenaars en de Blade Twins genoemd worden. Samen kunnen ze zo goed als alles aan.
In de proloog van de game raak je echter gescheiden van je Blade Twin en het lijkt alsof hij of zij is overleden, al suggereert een hint toch anders. Nadat de Shogunate vervolgens een plotse aanval doet op jouw basis, heb je geen andere keus dan de wijde wereld van Japan in te trekken. Met een klein aanknopingspunt dat je Blade Twin de Black Ship situatie van de proloog overleefd heeft, begin je aan je zoektocht. Tijdens deze zoektocht raak je verwikkeld in het politieke spel van Japan. Er zijn organisaties die zich tegen de Shogunate keren en vooral een vrij Japan willen zien. De andere kant is juist voor vernieuwing en wil dat Japan haar deuren vreedzaam opent voor de buitenwereld.
In Rise of the Ronin word je regelmatig geconfronteerd met keuzes. Bepaalde personages die bijvoorbeeld anti-Shogunate zijn, kun je plotseling tegenkomen in missies die juist pro-Shogunate zijn. Keuzes komen bijvoorbeeld ook terug in gesprekken met de vele NPC’s. Hier kan je een bepaalde richting op gaan die jouw band met anti- of pro-Shogunate facties sterker maakt en je bepaalde bonussen oplevert. Wat je pad ook is: je hebt een best grote invloed op het verloop van het verhaal, mede omdat je regelmatig met cruciale keuzes te maken krijgt die het lot van personages kunnen bepalen. Het verhaal van Rise of the Ronin blijft van begin tot eind boeiend dankzij deze keuzes en de vele personages van beide facties die je leert kennen.
Vloeiende combat
Gamers die al huiverend wegduiken bij het idee van de complexe combat die NioH bijvoorbeeld bood, hoeven zich nu niet druk te maken. In Rise of the Ronin is de combat namelijk wat versimpeld, maar het kent nog steeds veel diepgang. Zo heb je de optie om lichte, zware en onverwachte aanvallen uit te voeren. Verder heb je nog de mogelijkheid om martial arts te gebruiken. Een groot onderdeel van de combat is het gebruikmaken van ‘Countersparks’, wat vergelijkbaar is met pareren. Dit is essentieel, want bij het succesvol uitvoeren raakt jouw tegenstander licht in paniek. Dit geeft jou een moment om rake klappen uit te delen en hem/haar uit balans te krijgen. Als de Ki – het uithoudingsvermogen – van jouw tegenstander op is, kan je een speciale finisher uitvoeren die veel schade toebrengt. De combat is redelijk vergelijkbaar met dat van NioH, maar doet het net wat op een toegankelijkere manier. Dit zit hem met name in de verschillende vechtstijlen.
Je hebt keuze uit veel soorten wapens – maar liefst 10 op een gegeven moment – en ieder wapen heeft een unieke vechtstijl. Zo zijn bepaalde stijlen effectiever tegen lichtere wapens zoals katana’s en juist weer zwakker tegen odachi’s. Veel van deze vechtstijlen speel je vrij door het verhaal te spelen, maar ook door een sterkere band met personages te creëren. Veel van deze vechtstijlen heb je nog niet in het begin van de game, maar daar heeft Team Ninja wat op bedacht. Regelmatig speel je missies waarin je eerst een menu hebt, waarmee je je kunt voorbereiden. Hier kun je dan ook twee bondgenoten kiezen die je helpen tijdens deze missie. Je kan vervolgens in deze missies zonder moeite wisselen tussen de personages, zodat je ook via hun unieke vechtstijl een voorproefje krijgt. Op die manier maak je alvast kennis met verschillende stijlen en de unieke martial arts die erbij horen.
Jouw vechtstijl, uiterlijk en builds
De combat blijft dankzij al deze verschillende wapens, vechtstijlen en martial arts leuk. Zo wissel je zonder enige moeite tussen maximaal drie vechtstijlen om het zo beter op te kunnen nemen tegen specifieke vijanden. In het menu kan je makkelijk een andere stijl selecteren en vervolgens toepassen. Met behulp van blauwe en rode pijltjes rechts van de levensbalk zie je vervolgens of jouw stijl effectief is. Met een minder compatibele stijl kan je nog steeds de vijand overmeesteren, al maakt het jouw Countersparks een stuk minder effectief. Ieder gevecht is in dat opzicht uniek, omdat er zoveel verschillende wapens en vechtstijlen zijn. De meest simpele vijanden zijn bij vlagen al uitdagend en zeker de baasgevechten zijn zeer intens, waar je regelmatig het loodje in zal leggen. Wie graag van uitdagende en steeds wisselende combat houdt, zit met Rise of the Ronin meer dan goed.
Naast de vele vechtstijlen heb je ook een berg loot wat je verdient. Dit is vergelijkbaar met de NioH-games en ook Wo Long: Fallen Dynasty. Jouw outfit is voorzien van allerlei passieve boosts en je krijgt ook nog eens speciale effecten als je een hele set draagt. Er zijn erg veel typen kleding te vinden zoals pantsers, kimono’s, ninja-outfits, lange jassen, sandalen, enzovoort; er zijn hierdoor ontzettend veel outfit opties. Je kan deze overigens ook geheel aanpassen naar jouw voorkeur. Zo kan je in jouw Longhouse – je basis als het ware – allerlei outfits met elkaar mixen of voorzien van een compleet andere look. Ook je fysieke uiterlijk kan je op elk moment aanpassen. De opties zijn wat dat betreft erg uitgebreid.
Verder kan je jouw personage sterker maken door skill points en specifieke punten te besteden. Deze verdien je door simpelweg te spelen, maar ook door gebieden verder te bevrijden en te ontdekken, het spelen van Bond missies, etc. Met de skill points speel je vaardigheden vrij die soms erg nuttig kunnen zijn. Zo kan je bijvoorbeeld wilde honden en zwijnen besluipen en temmen. Of je kan je grijphaak gebruiken om vijanden vanaf een dak geruisloos naar je toe te trekken. Verder kan je Strength, Dexterity, Charm en Intellect punten verdienen. Met dergelijke punten kan je deze statistieken verhogen wat vervolgens invloed heeft op specifieke wapens of vechtstijlen. Er zijn genoeg opties om Rise of the Ronin volledig eigen te maken en voor iedere speelstijl is een route beschikbaar.
Veel activiteiten en missies met andere personages
Zoals al gezegd kom je op jouw avontuur veel andere personen tegen. Eén van de eerste die je tegenkomt is Ryoma Sakamoto, een ronin die zoekende is naar zijn rol in dit verhaal. Zijn bijnaam is ook de ‘excentrieke samoerai’ en dat blijkt wel uit de dingen die hij doet. Veel van de figuren waarmee je een band schept, kan je beter leren kennen tijdens zogeheten Bond missies. Zo kom je meer te weten over hun motieven en je Bond level gaat met deze personages ook omhoog. Veel van de vechtstijlen leer je van andere ronin en personages, dus het is zeker de moeite waard. Daarnaast hebben deze zijmissies ook weer invloed op de verhaallijn. Personages die je bijvoorbeeld eerst geholpen hebt in een zijmissie, kunnen plots opduiken als tegenstanders in een zijmissie van de andere factie, afhankelijk van jouw keuzes.
De open wereld van Japan brengt je naar verschillende gebieden die telkens anders zijn. Deze gebieden zijn erg uitgestrekt, zonder dat het gaat vervelen. Zo kan je gebieden bevrijden van bandieten en dit zorgt ervoor dat jouw band met dat gebied sterker wordt. Je kunt mini-bazen vinden in de vorm van vogelvrij verklaarde figuren, die soms ook verslagen moeten worden om bepaalde nieuwe vechtstijlen te leren. Katten sparen, Veiled Edge vlaggen verzamelen als fast travel points, omgevingen fotograferen: er is meer dan genoeg te doen. Je kan deze gebieden met een paard doorkruisen, maar ook vanuit de lucht met een glider. Gooi daar tot slot nog activiteiten bij zoals trainingen voor wapens, gliders, vechtstijlen, willekeurige gebeurtenissen tijdens het verkennen en meer. Het is wel duidelijk: je zal je geen moment vervelen tijdens het spelen van Rise of the Ronin.
Mooi design met wat zwakkere graphics
Japan staat bekend om zijn prachtige landschappen. Team Ninja heeft zijn best gedaan om deze pracht en praal te vertalen naar de game. De diversiteit van de gebieden is meer dan prima: er zijn uitgestrekte graslanden, heuveltjes met wachttorens, verwoeste dorpjes, maar ook grotere steden met verschillende districten waar van alles en nog wat te zien en doen valt. In tegenstelling tot NioH en Wo Long: Fallen Dynasty, houdt deze game beide voeten aan de grond. Hiermee bedoelen we dat het een historische setting is en je dus vooral tegen mensen en dieren vecht. Zo kom je grote en kleine bandieten, diverse soldaten van Amerikaanse, Engelse en Franse komaf tegen en uiteraard ook vele ronin en anderen waar je het tegen op moet nemen. De vijanden zijn in ieder geval divers genoeg en bevatten voldoende details op hun kledij, wapens en gezichten zodat je ze kan onderscheiden.
Grafisch gezien kunnen we vrij kort zijn: het doet wat het moet doen. De gebieden worden mooi weergegeven dankzij het goede design wat de wereld tot leven brengt. Wel vinden we het voor een PS5-exclusieve titel grafisch wat aan de zwakkere kant. Zo is de draw distance bijvoorbeeld best matig en daardoor zal je regelmatig pop-in zien wanneer je vliegt of hard met je paard rijdt. De textures in de landschappen en van objecten zijn ook van mindere kwaliteit, zeker vergeleken met details die je terugziet in kleding en personages. Op het gebied van animaties zit het tijdens het vechten wel snor. Jouw paard is echter precies het tegenovergestelde, want die heeft moeite om over kleine rotsen heen te springen en dat ziet er best wel knullig uit. Grafisch zijn er dus wat punten van kritiek, maar die ondermijnen de sterke gameplay gelukkig niet.
Wat grafisch wel in orde is, zijn de belichting en schaduwen. Met name in de Ray tracing modus, waarbij dit goed tot zijn recht komt. Weerspiegeling in de plassen, natuurgetrouwe schaduwen, maar ook het bewegen van gras ziet er dan indrukwekkend uit. In deze modus is wel sprake van een wat wisselende framerate. Ietwat meer stabiel (maar zeker niet vast) zijn de andere twee modi: Graphics en Prioritise FPS. In de eerste speel je de game op een 4K resolutie met een framerate van 30fps. De andere modus schotelt je 60fps voor in een 1440p resolutie die via upscaling naar 4K kan gaan. Onze voorkeur geniet de prioritise FPS modus, omdat de combat op een hoog tempo verloopt en je daardoor best snel moet reageren. Tot slot kunnen we positief afsluiten met de audio. Die is dik in orde. Het stemmenwerk is uitstekend, de geluidseffecten klinken meer dan prima en de achtergrondgeluiden zorgen voor genoeg ambiance wat een levendige ervaring oplevert.
Gespeeld en beschikbaar op: PlayStation 5.
Conclusie
Team Ninja zet met Rise of the Ronin een erg boeiende PS5-exclusieve titel neer. Het tragische verhaal van de Blade Twins blijft van begin tot eind boeiend. Tijdens je reis kom je zat personages tegen die allemaal hun eigen motieven hebben. Doordat je keuzes moet maken, blijft het verloop van de game regelmatig een mysterie en ben je benieuwd wat voor gevolgen je keuzes zullen hebben. Het sterkste onderdeel van Rise of the Ronin is de combat die uiterst vloeiend aanvoelt. Hoewel eenvoudig in gebruik, kent het vele lagen diepgang en blijft ieder gevecht een uitdagende ervaring. Genoeg keuzes in vechtstijlen met een groot arsenaal aan wapens en meer zorgen ervoor dat iedereen zijn eigen speelstijl kan ontwikkelen. Gooi daar de vele activiteiten en missies bij in een boeiend ontworpen wereld en Rise of the Ronin staat als een huis. Wel is duidelijk dat de gameplay de prioriteit had boven graphics. Het is absoluut een mooie game, maar niet op het niveau van andere exclusieve PlayStation 5-games.
Pluspunten
- Boeiend verhaal
- Interessante personages
- Keuzes hebben best veel invloed
- Gameplay staat als een huis
- Combat is eenvoudig met veel diepgang
- Genoeg activiteiten en missies
- Veel customisation opties om je perfecte speelstijl te vinden
Minpunten
- Grafisch niet heel sterk voor een PS5-exclusieve titel
9.0
Mooi cijfer maar de cijfers lopen erg uit een en dat is mooi
Deze komt er wel. Nu ik ook Shogun kijk ben ik al in die Japan vibe haha.
Playsense zit wel heel erg boven het gemiddelde. Want heel veel andere reviews vinden het gewoon een middelmatige game. Toch wel teleurstellend als je bedenkt dat dit een van de grote Sony exclusieve games van dit jaar is..
Dis opnieuw is dit voor mij een teken wanneer je niets met Dragon Dogma, Like a Dragon of Ff7 rebirth hebt dat dit echt een teleurstellend game jaar gaat zijn wat er tot nu toe bekend is.
Tja het is maar net wat je als plus of minpunten meetelt.
Bij zo’n game vind ik graphics wel erg belangrijk omdat ik de game toch ga vergelijken (onbedoeld of niet) met Ghost Of Tsushima die er op de PS4 al beter uit zag.
Maar goed zoals gesteld lopen de cijfers heel erg uiteen en dan moet je gewoon het gemiddelde nemen en dat somt het dan vaak wel goed op.
Ik wil de game nog wel een kans geven maar pas voor een gepaste prijs.
Meestal met team ninja veel updates waardoor de game nog beter wordt
@Anoniem-2545:
Sorry maar met alle respect- dat vind ik zo’n slap excuus. Las geloof ik dat de reviewer van Gamer.nl er 35 uur mee bezig was. Ik HAD een paar dagen vrij genomen omdat ik dan lekker mezelf in de game kan verliezen. (of zoiets verstandig is is een andere discussie maar goed)
Dan ben je met 35 uur over 5 dagen er echt wel doorheen en nog voordat ze die “verbeteringen” hebben doorgevoerd.
Een game dient bij release gewoon goed te zijn. Kleine bugfixes, ok maar dingen zoals pop-in dat kan gewoonweg niet.
Heeft deze studio ook dead or alive gemaakt ?
“Wel is duidelijk dat de gameplay de prioriteit had boven graphics.”
Ik ben erg voor gameplay boven graphics, maar eigenlijk zou anno 2024 je niet meer moeten inleveren op graphics. Ben verder ook niet bekend met de in-house Katana Engine.
Desalniettemin zal het vast een dikke game zijn. Ik wacht even af.
Klinkt goed, beter dan Ghost of Tsushima lijkt mij ergens
@ShadowStriker: Haha, ja jammer dat dat nodig is maar ach het zij niet anders en het kan altijd nog verbeterd worden met updates
Mooi review. Gameplay is het belangrijkste bij dit soort games. Voor mij persoonlijk wel jammer dat het nog steeds aardig pittige game is. Meestal laat ik de game dan toch halverwege liggen omdat er dan weet wat anders uit komt en je niet makkelijk terug erin stapt.
Lekker. Toch een 9!..Niet verwacht eigenlijk. Net dragon’s dogma besteld. Deze erna maar spelen dan
@Smaakmaker: Als je kijkt zijn de meeste reviews eigenlijk zeer positief. De reviews die een 6 of 7 scoren hebben op metacritic een hoger gewicht.
Het is overduidelijk dat Rise of the Ronin gepushed wordt door Playsense. Vandaar ook dat artikel van de 1e review.
Dat wordt slashen in Japan dit weekend, let’s go!
@Anoniem-487: Dat gevoel had ik ook al. Best veel artikelen over geweest hier, en Dragons dogma 2 de afgelopen dagen bijna niks, terwijl die morgen al uit komt en er ook al veel reviews van zijn.
@RegeraFox: Tja……je hoeft alleen maar naar hun naamkeuze te kijken…..
Play(sense)station
Ondanks dat de review leuk geschreven is, kan ik dit cijfer niet serieus nemen. 1,5 punt eraf komt beter in de buurt en dat is ook nog steeds een mooi cijfer.
Maar exclusive waardig, nee niet voor mij
Een erg terecht cijfer voor een game in deze staat.
@RegeraFox: Nou ja dat ze een voorkeur hebben, prima maar een 9 voor een game met graphics die (deels) in het PS3 tijdperk lijken te steken geeft te denken.
En dat terwijl graphics/performance de beste en onbetwistmare graadmeter is.
Want Playsense heeft het over geweldig verhaal terwijl Gamer.nl het juist omschrijft als “rammelend”. Daarover en ook gameplay kan je blijven discuzeuren.
Maar graphics en performance is niet te betwisten.
@Anoniem-4107:
Gameplay is het allerbelangrijkste. Zeker als graadmeter. Ik heb liever een game met perfecte gameplay en PlayStation 2 graphics dan een grafisch mooi game met slechte gameplay
@RegeraFox: Los van de review heeft Rise of the Ronin welgeteld 1 artikel meer gekregen dan DD2 in de afgelopen week.
Maar goed, ik twijfel nog steeds welke game ik ga halen morgen. Ik denk dat ik pas beslis in de gameshop. T lijken me beide heerlijke games.
@Smaakmaker: Wat praat je nou? Rise of the Ronin heeft meer positieve dan middelmatige/slechte reviews…
@coola: Wat het belangrijkst is, is subjectief. Ik snap je punt, maar als dit op een PS2 game zou lijken, zou het natuurlijk enorm floppen. Maar zelfs dat gezeik over PS3 graphics vind ik zwaar overdreven. Mensen die dat denken moeten maar eens op youtube PS3 gameplay gaan bekijken.
@Tranquilo: @Tranquilo: Dan komt mijn gevoel niet overeen met de werkelijkheid. Dan neem ik het terug 🙂
@Tranquilo:
Mhja. PS2 gfx is misschien wel erg laag maar mijn punt blijft recht overeind staan.
Als men Rise of the Ronin een PS3 game vind qua graphics dan moeten ze denk ik naar de Pearl. De game is meer in lijn met grafische games van de de PS4 in zijn laatste cyclus.
@coola:Het is vooral teleurstellend dat de first party game die eigenlijk een van de gaten opvult voor Sony omdat hun eigen studios niet klaar zijn. Eigenlijk niet een absolute topgame is volgens veel critici. En grafisch gezien als je een exclusieve ps5 game maakt is dit eigenlijk onacceptabel vind ik om er zo uit te zien. Zeker als het een verhalende game betreft..
@coola: Ja maar goede gameplay is wederom discutabel. De een vindt het combat system van Ghost briljant en de andere van bijvoorbeeld God Of War.
“De meest simpele vijanden zijn bij vlagen al uitdagend en zeker de baasgevechten zijn zeer intens, waar je regelmatig het loodje in zal leggen”. Zodra ik dit lees, dan gaan bij mij alle lichten op rood. Dit lijkt mij weer zo’n game waarbij ik na de eerste baasgevecht de game niet meer aanraak. Ik zal de reacties van de gamers maar afwachten om te lijken hoe moeilijk deze game is. Zijn er nog aanpas mogelijkheden, qua moeilijkheid? Wat denken jullie is deze game goed te doen voor een bejaarde gamer als ik. Ik loop altijd vast in Souls-like games, is het daarmee te vergelijken? Ter info, ik vond Ghost of Tsushima een geweldige en goed speelbare game.
@Anoniem-5876:
Goede gfx zijn ook discutabel.
Dat the Witcher 3 een mooie game is is ook maar subjectief en niet objectief.
@Tranquilo:
Ik citeer even Gamer.nl “Personagemodellen van npc’s lijken uit het PlayStation 3-tijdperk te komen, terwijl de brede wegen van steden nauwelijks worden bevolkt en levenloos aanvoelen.”
Het is niet de hele game maar bepaalde aspecten van de graphics waarvoor dat geldt.
Wederom, dit is een game die alleen voor de PS5 wordt uitgebracht en er niet beter uitziet als bepaalde PS4 games. Terwijl een PS5 exclusive game er gewoonweg beter uit MOET zien, punt.
Dat mag zeker teleurstellend genoemd worden en dus ook in het cijfer worden meegenomen.
@coola: Nee hoor want draw distance en dergelijke kan je gewoon meten en als ik deze game naast Ghost leg, is er een duidelijke winnaar.
@Anoniem-4107: Je kan de moeilijkheidsgraad aanpassen. Maar afgezien van dat zijn vijanden best agressief en moet je dus constant alert zijn. Je bent zo buiten adem en je neemt het ook regelmatig op tegen meerdere vijanden tegelijk. Sommige bazen zijn best pittig en daar kan je even op blijven hangen, maar als je de mechanics eenmaal onder de knie hebt is Rise of the Ronin goed te doen.
@Anoniem-4620:
Als ik Rise ga spelen en ik zou de gameplay echt goed vinden dan weet ik inderdaad wel wie er wint als beste game voor mij. En dat zou dus zomaar Rise of the Ronin kunnen zijn want gameplay>>>>> Graphics.
En helaas weer een game die een system-seller had kunnen zijn, maar het helaas niet waarmaakt. Ik zie op een of twee games na nog steeds niet in waarom ik een ps5 naast mn Switch en XsX moet zetten (laat staan straks een ps5 pro). Jammer!
Grafisch slecht en dan een 9.
Mafkezen bij playsense
@SyllaVanylla:
Geef mij een reden om een XsX naast mijn PS5 en pc te hebben staan. (Third party games speel ik het liefst op mijn ps5) Dus wat heeft XsX meer te bieden? (Game Pass in ieder geval niet. Die ik overigens heb voor mijn pc
@Anoniem-508:
Gameplay >>>> graphics. En tussen gameplay en graphics zitten nog wel aantal dingen die ik belangrijker vind dan graphics.
@coola: Tja ik moet van mezelf graphics zeker op gelijke hoogte zetten en dat helemaal als ik bedenk hoe lang ze er al mee bezig zijn en dat het dus een PS5 exclusive game is.
Niet dat het bij alles geldt. James Cameron’s Spacesmurfs ziet er qua setting goed uit (characters minder) en dat is nog steeds een van de slechtste films die ik ooit heb gezien. 😛
Maar goed de graphics zelf is 1 ding. De game schijnt veel last te hebben van frame drops en andere issues.
Ghost wist me ook na dik 50 uur nog steeds te verassen qua landschap en weer en ik heb rustig 200 foto’s gemaakt met de foto mode.
Daarnaast maakt ook deze game -in mijn ogen- dezelfde fout als andere games door een stamina bar te gebruiken. Alsof een getrainde samurai/ronin binnen een paar minuten al uitgeput is, komt op zeg. Dat geeft mij geen goed gevoel over de gameplay.
Maar goed dat is dus persoonlijk want wie geen issues heeft met stamina zal dat probleem niet hebben.
En als ik een game bij release koop (wat ik eigenlijk nooit doe- buiten Nintendo games om want die dalen toch niet serieus in prijs) dan moet die echt wel legendarisch goed zijn en dat is Rise Of The Ronin helaas niet.
@coola: Die reden kan ik je helaas niet geven! Maar ps5-fans pochen hier altijd zo met hun exclusives, terwijl ik daar als non-fanboy inmiddels mijn wenkbrauwen van frons. Dat was met de ps1, ps2 en ps4 generatie toch wel anders, want die hadden een geweldige line-up. Mogelijk heb jij daar een deel niet van meegekregen?
Ik hoopte met Rise dus op wederom een game van GoT-formaat, maar tevergeefs.
@SyllaVanylla:
Aangezien ik elke PlayStation console in huis heb weet exact hoe het met de exclusives is. En ondanks het op de PS5 nog niet onpar is met zijn voorgangers heb ik niks te klagen qau exclusieve games op de PS5
@SyllaVanylla:
Nou ja ik kan wel zeggen dat het aantal exclusive PS5 games niet superveel is en het aantal echt geweldige is nog kleiner.
Maar ja in het land der blinden is eenoog koning want de enige Xbox game die toffer is, is Forza 7.
@Anoniem-6110: Ja hee… ik zou dan toch liever voor GT7 gaan! FH5 vind ik wel heel nice.
@SyllaVanylla: Tja de gameplay vind ik al minder maar die graphics. Om de AVGN te citeren, die zijn dirtier than this game’s mom.
Heb zelden zo’n lelijke game gezien. Om de haverklap een hoogwerker. Ugh wie wil DAT nu zien? 😉
@Anoniem-4107: iedereen zegt ps3 graphics hebben verkeerde gedachten hoe games er toen uitzagen, er zijn nu gewoon zoveel zeer mooie games waardoor dit extra ”lelijk’ lijkt. Maar deze grapahics zijn gewoon prima al helemaal als je het vergelijkt met ps3 games wat jij zegt.
@Anoniem-5521: Geen idee waar je naar verwijst!
@coola: Beter!
@coola: Dan haal ik wel mijn ps2 console weer tevoorschijn. Dit is wel een slap excuus natuurlijk. Gameplay is inderdaad het belangrijkste maar graphics mogen zeker niet achterblijven in dit decennium.
@Tranquilo: Van Rise of the Ronin zijn er in de maand maart 11 artikelen verschenen. Van DD2 zijn er 7 artikelen verschenen in maart. Er is wel een beetje verschil maar niet dusdanig veel. Waarom er geen artikel over de cijfers van DD2 komt vraag ik me ook af. Beide games komen op dezelfde dag uit, zo lijkt het alsof Rise gepushed wordt.
Iedereen loopt wel te klagen over een shooter deel 150 of een rpg deel 700 maar ik ben nu wel een beetje klaar met al die demon souls look a likes. Hoeveel games hebben we nu al niet gehad met deze gameplay de afgelopen tijd. Innovatie is tegenwoordig ver te zoeken.
Even compleet wat anders, ligt het aan mij of loopt deze site de afgelopen dagen wat slecht ? Reacties plaatsen moet soms drie keer, afbeeldingen in de tekst laden niet.
@Anoniem-784: Geen last van, op desktop niet en op mijn iphone niet. Misschien heb je een adblocker die een beetje tegenwerkt? De advertenties zijn de laatste tijd hier wel aggressiever geworden.
@Anoniem-5604: “Innovatie is tegenwoordig ver te zoeken”
Das niet zo vreemd. Alles is al gedaan.
@Anoniem-2870: Een game hoeft het wiel zeker niet opnieuw uit te vinden. (Wat inderdaad ook heel moeilijk is tegenwoordig.)
Ghost Of Tsushima gaf mij heel erg vroege Assassin’s Creed vibes en zeker het stuk waar ik iemand moest achtervolgen en er een timer liep toen ik hem even niet zag, 100%
Maar die game kwam met een supergoed verhaal, ongelooflijk sterke gameplay en toffe collectables/mini-games.
Vernieuwend? Absoluut niet maar wel ongelooflijk goed gedaan en beter als wat ik (recent) heb gezien op dat gebied.
@RegeraFox:
Ahh dan is het dat het denk ik, duurt soms ook een paar uur voor er nieuwe artikelen online staan. Maar dan zie je de tijdstippen dan had ik ze alleen moeten kunnen lezen. Beetje vreemd.
@coola:
We weten het nu wel.
@Anoniem-1907:
En ? Ik weet nu wel wat mensen negatief doen over Rise of the Ronin maar daar blijven ze ook over door posten. Dus zie geen reden om te stoppen.
@Anoniem-9864: Hoe realistisch is dat tegenover de gewone gamer met een uurtje per dag ongeveer? Ik neem geen vrij voor een game
@RegeraFox: Even los van de aantallen, dat is vrij eenvoudig te verklaren.
Rise of the Ronin kwam een week of twee/drie terug al binnen, terwijl Dragon’s Dogma 2 pas vorige week donderdag kwam.
Met andere woorden: we hebben in aanloop naar de embargo’s voor de ene game veel meer tijd dan de ander gekregen. Dragon’s Dogma 2 is geen game die je zo even uitspeelt, dus het duurt wat langer 🙂
@PowerYourDreams:
Ja klopt team ninja heeft ook Dead or alive en Ninja Gaiden gemaakt en nog paar games geloof ik .
@Anoniem-8003:
Wat is er mis met ps3 games ? Sommige zijn nog steeds beter dan ps5 reamaster game Jij kijkt alleen naar uiterlijk game mooi is
Ik kijk juist naar hoe goed verhaal van game hoe de besturing is of het niet hapert of er geen fouten in game zit oke ook naar grafische gedeelte niet te blokkerig is
@marco1990: Jij niet en dat is prima maar genoeg mensen die dat wel doen. Daarnaast moet een game bij release gewoon af zijn.
@Anoniem-5604:
“…maar ik ben nu wel een beetje klaar met al die demon souls look a likes.”
Wat!? Klaar!? Nee, man! Meer moet ik er hebben. Meer, meer, meer!
@coola: Als er gezegd wordt dat de game niet voldoet aan de verwachtingen of dat de graphics voor een PS5 exclusive trgenvallen dan is dat eerder een feit dan negatief doen.
Voor een van de grotere releases van het jaar is het gewoon teleurstellend. Ik keel heel erg naar de game uit maar helaas.
@Anoniem-5673:
Feit? Welk feit. Ik zie letterlijk geen feit maar een mening. Of dat graphics mooi of lelijk zijn is subjectief niet objectief.
Hier zou ik misschien nog wel een PS5 voor kopen. Ik wacht wel even op de pro dan.
Zwaar overrated van watvik er van gezien. Graphics van 2 generaties terug, saaie en repetitive gameplay.
@Rastapopulos: thanks voor de opheldering, ik zal de volgende keer niet van het negatieve uitgaan 😉 ik wacht geduldig af op jullie review!
Ik kan je zo al vertellen dat deze review verre van kritisch is. Wat gewoon niet klopt. Iedere review die eerlijk is heeft er het nodige aan op te merken wat ook overduidelijk aanwezig is. Ik kan deze review dan ook totaal niet serieus nemen.
@Anoniem-1821: Ja ik ben het wel met je eens deze game is absoluut geen 9 het is dus volgens deze review bijna de perfecte game wat het bij lange na niet is. Maarja ieder zijn mening.
Ik snap niet dat ze dit middelmatig spel een even hoge score geven dan final fantasy 7 rebirth…. Enkel al door de volledig achterhaalde graphics zou Rise Of The Ronin één punt lager moeten staan…
@coola: Leg Ghost of Tsushima ernaast en het is gewoon een feit dat deze game er op elk vlak minder uitziet. Je kunt eigenwijs blijven. Maar voor een exclusieve ps5 game. Is het grafisch gewoon zwaar onder de maat.
@Anoniem-1386:
Nee nog steeds enkel een mening en geen feit. Graphics zijn subjectief niet objectief
@coola: Dan is jouw mening over de goede gameplay toch ook subjectief? Dat bedoel ik niet hatelijk, maar sommige mensen hebben gewoon een andere mening die jij overigens ook mag hebben. Voor de ene is gameplay belangrijk en voor de andere graphics. Ik zelf had er ook meer van verwacht.
@Anoniem-5046:
Ik verkondig het ook niet als een feit.
Daarbij ik heb de game zelf niet dus ik weet niet hoe de gameplay is. Maar wat ik wel weet is dat een aantal gaming sites meer waarde hechten aan Gameplay en minder aan graphics en dus graphics minder zwaar Laten mee wegen in hun reviews en daar is niks mis en fouts aan omdat te doen.
grafisch niet heel sterk en toch een 9
Ziet er goed er goed uit. Maar eerst stellar blade. Daarna deze. Capcom zit al diep in de alfabet mafia dus dragon dogma 2 mag de container in.
@Anoniem-2932: je kan iemand citeren, maar dzt zegg mij vrij weinig. Wat ik van de game gezien heb, ziet het er grafisch best oké uit, maar je kan het zeker teleurstellend noemen voor een exclusive.
Wat betreft de dunbevolkte wegen, het is een game in oorlogstijd. Lijkt me dan vrij logisch.
Maar goed, het enige wat ik er mee wilde zeggen is dat je het t beste zelf even kan checken. Wat ik ervan gezien en gelezen heb, maakt dat ik deze game zeker wil spelen.
schandalig hoog cijfer,jullie kijken over de graphics heen! dat gameplay belangrijker is,is een mening. anno 2024 kan je gewoon niet met zulke graphics komen! ghost of tsushima op de ps4 ziet er 100x beter uit,dat is onacceptabel voor deze game. wees aub kritisch volgende x en de graphics als minpunt moet niet 1 zijn ,maar minimaal een ².
@Anoniem-850:
dat je niet om de gfx heen kan is ook maar een mening.
@coola: lol witcher 3 kwam uit in 2015,dus 9 jaar eerder. en ziet er 100x beter uit dan deze game. het verschil is dag en nacht.
@Anoniem-9002:
Vind jij. Is geen feit.
@Anoniem-8857: het moet een mix zijn van quality en performance, ik ga deze game op basis van absolute ps3/4 graphics gewoonweg niet halen. je kan me gek noemen,maar ik pik dit niet anno 2024 is dit zwaar onacceptabel. is dit de toekomst van gaming ?
@coola: tis gewoon een feit,en als jij dat weigert te zien,dat is dat jou problem,nogmaals verschil is dag en nacht, de engine van team ninja is gewoon om te janken.
@Anoniem-2572:
Nope geen feit.
Echt slecht, hoezo een 9?
@coola: Absoluut een feit dat Ghost of Tsushima er veel beter uitziet. Sowieso is dit een een slap aftreksel van Ghost of Tsushima. Dat is dan weer een mening.
@Anoniem-9277:
Dat ghost of tsushima er beter uit ziet is een mening en dus subjectief.
@coola: Soms moet je ook kunnen zeggen. He mensen ik zit ernaast ik zei bij de State of Play van afgelopen februari dat de game grafisch erg mooi was..Wat blijkt nu dat is helaas niet het geval. Maar gelukkig vinden de meeste de gameplay wel erg tof.
Maar niet tegen beter weten in 100x herhalen dat Ghost of Tsushima er beter uitziet een mening is. Terwijl iedereen ziet wanneer je die game naast Rise of the ronin legt. Ghost of Tsushima er veel beter uitziet..is gewoon feitelijk. Net als het feitelijk is dat wanneer je Uncharted 1 naast Uncharted 4 legt. Uncharted 4 er beter uitziet. Of is dat volgens jou ook een mening en geen feit? Ik krijg het gevoel dat je expres dwars op de golven wilt zijn..En tegen beter weten in je gelijk wilt halen ook als het gewoon vaststaat dat je dit niet hebt. En je door blijft gaan. Terwijl geniet van de videogames die je hebt met jou smaak is het gewoon een geweldig begin. Dat kun je veel beter doen dan hier 100x hetzelfde vertellen ook als je gewoon geen gelijk hebt.
@Smaakmaker:
Maar ik zit er niet naast.
@Anoniem-6653: ach de frame rate is epic al die mooie game draaien niet hoger dan 30 of zelf nog lager dragon dogma draai soms op 23 frames lol
En game draaien om gameplay dus framerente.
Er zijn ps4 games die er veel beter uitzien teleurstelling dit
@Jason28: technisch heb je hier geen ps5 voor nodig maar genoeg aan een ps3
@Anoniem-8456:
Knappe PS3. De Game is grafisch meer gelijk aan het einde van de PS4 cyclus niet de PS3
Is die 9 de sterkte van de roze bril?
@coola: ps4 games zijn vaak mooier dan dit dit is gewoon ps3
@Anoniem-7719:
Vind jij.. ik vind deze game er uit zien als een game van de laatste fase van de PS4.
@Anoniem-7719:
Jij hebt duidelijk geen PS3 gehad.
Ik ga weer lekker verder met Ghost of Tsushima
@Anoniem-9448: nee maar ik kan wel zien dat zelfs ps4 games mooier zijn dan dit
@Anoniem-9448: nee maar de laatste ps4 games laten dit nog verbleken.