Preview | Rise of the Ronin – Voor veel mensen is Japan tegenwoordig het land van anime, manga, lekker eten en prachtige landschappen. Japan kent echter een rijke geschiedenis met veel pieken en dalen. Eén van de periodes van neergang was de Edo-periode, die beter bekend staat als ‘Bakumatsu’. Aan het einde van de 19e eeuw kwam de geïsoleerde periode van Japan ten einde, toen schepen vanuit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk arriveerden. Deze tijd werd gekenmerkt door oorlog, chaos en diepe onzekerheid. Team Ninja heeft deze setting gekozen voor Rise of the Ronin, waar je als een ronin – een samoerai zonder meester – op avontuur gaat. We hebben de game enige tijd onder handen kunnen nemen en delen onze eerste indrukken in deze preview.
Een duister verhaal vol trauma, oorlog en verlies
Gedurende deze periode kwam er een einde aan het militaire dictatorschap, de Shogunate. Dit had te maken met de Westerse invloed die de macht van de Shogunate ondermijnde. Om toch macht af te dwingen, volgde er een terreurbewind. Veel politieke tegenstanders werden met harde hand uitgeroeid, wat ook zichtbaar was voor de inwoners van Japan. Veel dorpjes werden in vuur en vlam gezet door Shogunate ninja’s, waaronder het dorpje van onze hoofdpersoon. Je ziet je familie voor je ogen vermoord worden en hetzelfde lot lijkt jou voorbestemd. Een mysterieuze organisatie genaamd de Veiled Edge duikt echter op en weet je uit deze benarde situatie te redden. Samen met een ander kind ren je hand in hand weg van je gewone leven en word je onderworpen aan een training door de Bladesmith, een oudere vrouw die de leider van deze groep is. De band tussen deze twee kids kent een sterke basis vanwege hun traumatische verleden, en samen groeien ze op als de Blade Twins.
Vele jaren gaan voorbij en beiden zijn nu volwassen. De Bladesmith geeft je de opdracht om aan boord te gaan van één van de Black Ships. Dit schip vervoert kostbare informatie die gebruikt kan worden tegen de Shogunate. Mocht de kans zich voordoen, dan moet ook de kapitein van het schip omgelegd worden. Al sluipend weten de Blade Twins de informatie te bemachtigen en ook de kans om historisch figuur Matthew Perry, de admiraal, om te leggen doet zich voor. Het gevecht tegen de admiraal verloopt goed en je staat op het punt om de genadeklap uit te delen. Maar dan steekt daar opeens een mysterieuze samoerai genaamd de Blue Demon een stokje voor en hij weet de hoofdpersonen zonder moeite te overmeesteren. Er volgt een moeilijke keuze die veel impact heeft op het verhaal, maar meer verklappen we daar niet over.
Je weet in ieder geval de informatie af te leveren bij de Bladesmith. Niet veel later is het gevaar wel heel dichtbij, want ninja’s van de Shogunate overvallen het trainingskamp van de Veiled Edge. Je weet de vijanden moedig te weren, maar door omstandigheden moet je wederom je thuis achterlaten waarna het grote avontuur begint. Je gaat op zoek naar antwoorden en trekt hiervoor door heel Japan. Het verhaal van Rise of the Ronin tot dusver is een interessante start en wij zijn benieuwd waar het verder naartoe gaat. Het is duidelijk dat er een duister verhaal voorgeschoteld wordt. Trauma, oorlog, verlies, rouw en meer lijken tot dusver de overhand te hebben in deze vertelling.
Combat zoals we het kennen van Team Ninja
Tijdens het avontuur kom je veel vriendelijke gezichten tegen, waarvan sommige andere Ronin zijn met ieder hun eigen motieven. Lang niet iedereen is even blij met de Shogunate of de Westerse invloeden. Reden genoeg voor personages om zich bij jou aan te sluiten of tegen je te keren. Er zijn uiteraard meer vijanden dan vrienden te vinden en je moet jezelf regelmatig verdedigen. Dit doe je met behulp van negen verschillende wapens. Deze kun je uitgebreid testen tijdens de tutorial van de game. De combat van Rise of the Ronin is in de basis redelijk eenvoudig, maar kent vele lagen die het geheel wat complexer maken. Zo heb je de optie om lichte, zware en onverwachte aanvallen uit te voeren. Verder heb je nog de mogelijkheid om martial arts te gebruiken.
In Rise of the Ronin beschik je over uithoudingsvermogen dat afneemt bij het uitvoeren en blokkeren van aanvallen. De sleutel tijdens de combat is het uit balans brengen van je vijand. Dit kun je doen door de met rood aangegeven aanvallen – deze kun je niet blokkeren – perfect te pareren. Als je dit succesvol doet, raakt je vijand tijdelijk in paniek. Hij of zij verwacht namelijk niet dat je de aanval hebt kunnen pareren. Je kunt dan zelfs speciale martial arts uitvoeren die veel schade toebrengen aan de Ki – het uithoudingsvermogen – van je vijand. Is de vijand eenmaal uitgeput, dan kun je een speciale finisher uitvoeren om het af te ronden. De combat voelt wat dat betreft als een kat-en-muis-spel dat vooral op timing aankomt wil je het in jouw voordeel beslechten. De combat kan worden gezien als een mix van NioH en Sekiro: Shadows Die Twice en onze eerste indruk is uiterst positief.
Het vijandige Japan als open wereld setting
Dit alles vindt plaats in een open wereld, iets waar Team Ninja tot nu toe relatief weinig ervaring mee heeft. Japan bestaat uit allerlei regio’s die erg afwisselend zijn van elkaar. Denk hierbij aan steden met havens, maar ook kleine dorpjes, uitgestrekte weilanden, grotten, gigantische tempels en meer. Je kunt je verplaatsen met behulp van een paard en ook fast travel is een optie. Onderweg kom je regelmatig groepjes bandieten tegen die dorpjes hebben geplunderd of bepaalde wegen in de gaten houden. De speelwereld van Rise of the Ronin is behoorlijk groot tot nu toe en er valt ook genoeg te doen. Je hebt uiteraard de verhaallijn die je kunt volgen, maar er zijn genoeg andere activiteiten. Zo kun je bijvoorbeeld katten verzamelen, diverse gevechtsuitdagingen aangaan, gevaarlijke outlaws verslaan, loot vinden en nog veel meer.
Al deze andere activiteiten naast de verhaallijn leveren Skill Points op. Deze kun je weer inzetten om allerlei perks en bonussen vrij te spelen. Naast de Skill Points beschik je over Strength, Dexterity, Charisma en Intelligence punten. Met deze punten kun je speciale vaardigheden vrijspelen die belangrijk zijn bij het samenstellen van builds. Zo kun je bijvoorbeeld leren om projectielen zoals kogels en pijlen te pareren en deze rechtstreeks terug te sturen naar de afzender. Overigens is het vermeldenswaardig dat je de looks van je personage volledig kunt aanpassen. Denk hierbij aan een uitgebreid Character Creator menu, maar ook veel opties om jouw outfits en wapens een andere look te geven.
Performance doet wat het moet doen
Op grafisch vlak hoef je geen wonderen te verwachten van Rise of the Ronin. De game is grafisch best oké: zo worden de gebieden mooi weergegeven, zijn de belangrijke personages voorzien van aardig wat details en zien de gevechten er spectaculair genoeg uit. Wel moeten we zeggen dat het grafische niveau van een PS5-exclusive wat beter had kunnen zijn. Zo is de upgrade van Ghost of Tsushima naar de PS5-versie bijvoorbeeld indrukwekkender, daar waar die game inmiddels toch al wat ouder is. Desalniettemin is het op technisch vlak verder in orde. Er zijn vooralsnog geen framedrops te bekennen op de drie grafische standen – FPS, Graphics of Ray Tracing – en de wereld komt goed tot zijn recht dankzij het mooie design.
Voorlopige conclusie
Onze eerste indruk van Rise of the Ronin is meer dan positief. Het verhaal is tot nu toe erg interessant en elke hoofdmissie weet je geboeid te houden. Gooi er daarnaast een open wereld vol verschillende activiteiten tegenaan en de game belooft vele uren speelplezier. De gameplay en de combat steken tot dusver erg goed in elkaar en de gevechten zijn intens. Met behulp van simpele combo’s en een goede timing voelen de gevechten eerlijk, maar moeilijk genoeg aan. Er is genoeg vrijheid en diepgang in het maken van builds, de looks van je personage, verschillende pantsers en een goed uitgewerkte skill tree zorgen voor de kers op de taart. Hoewel het grafisch niet de meest indrukwekkende PlayStation 5 exclusieve game is, kunnen we op basis van een paar uur spelen zeggen dat de gameplay echt als een huis staat!
Ik moet Ghost of Tushima nog spelen. Laat ik daar mee beginnen 🙂
Op basis van wat video previews is dit voor mij een grote NEE!
De wereld ziet er leeg en saai uit.
DD2 die ook op de 22e uitkomt is veel interessanter.
Ik zeg ja IGN was ook erg positief over de game laat maar komen ik heb er veel zin in .
@Anoniem-6827: krijg je geen spijt van, meesterwerk! Eén van de beste spellen die ik de afgelopen 5 jaar heb gespeeld
@jimke1: begrijpend lezen is niet bepaald je kracht.
IGN: “rise-of-the-ronin-hands-on-preview-twijfelachtig”.
@Anoniem-1614:
Ligt er aan welke ign je pakt. De Engelstalige Ign is heel erg positief over deze game.
@Anoniem-1614: De IGN USA video preview dus er komt geen lezen aan te pas srry voor u .
@Anoniem-6827: ik ben jaloers dat je het voor het eerst mag ervaren.
Volgens mij ziet deze er grafisch niet heel bijzonder uit. De meeste screenshots die ik heb gezien vallen tegen.
Lijkt wel een ps3 game
als de graphics niet als minpunt word genoemd in de review,dan kan ik deze site nooooit meer serieus nemen,want het ziet er echt niet uit
@X_boi: ja dus ?
Game ziet er prima uit.
De gameplay staat als een huis dus………….word zeker een aanschaf voor mij.
@X_boi: Starfield ziet er slechter uit maar bij die game is het geen probleem ?
@Anoniem-6908: Niet zo overdrijven.
Heb het gevoel dat heel veel denken een nieuwe Ghost of Tsushima te krijgen met deze game. Komen ze toch bedrogen uit met deze Nioh achtige game.
Ok de lat werd met Ghost Of Tsushia wel heel hoog gelegd en dat zal ik hier ook niet verwachten maar het zal zeker geen slechte game worden.
Maar goed de graphics die vind ik gebaseerd op deze screenshots niet zo sterk.
@Anoniem-6827: totaal mijn soort game niet….maar mannen wat was dit een dikke game zeg. Ga spelen!
@Anoniem-9752: hahaha
@X_boi: Tja, je lacht maar raak maar het is wel zo.
@Anoniem-6827: Je weet dat doe games, los van het land waar het zich afspeelt, helemaal niets met elkaar te maken hebben hè? Rise of the Ronin is ook geen proloog voor de Yakuza franchise. 😉
Maar goed, GoT is fantastisch hoor. Veel plezier.
@Gebruikersnaam: DD2 is nog niet eens uit, hoe kan jij hem nu 5 jaar terug al hebben gespeeld?
Een goed verhaal en gameplay dat lijkt op een combi van Nioh en Sekiro. Lekkerrr. Jammer van de graphics, maar voor mij geen dealbreaker. Elden Ring zag er grafisch ook niet denderend uit, maar is voor mij nog steeds mn favo PS5 game.
@Anoniem-4536: hij is van de toekomst
Na een serie updates is de game vast een pareltje. Daarom maar even wachten met afschaffen totdat de game helemaal af is (een jaar na de release ofzo).
Eerst DD2
@Anoniem-4536: kijk nog eens goed waar ik op reageer en probeer het nog eens
@Anoniem-6908:
Het ziet er serieus respectabel uit. Het ziet er in ieder geval niet uit als een ps3 game meer een end ps4 era game.
@coola: Dat niet maar goed Ghost Of Tsushima (bijvoorbeeld) zag er op de PS4 al beter uit en als ik 75 Euro uit ga geven aan een game dan moet ik dat met de volle overtuiging doen.
En die heb ik op dit moment helaas even niet.
Natuurlijk is meer dan alleen graphics maar toch.
@Anoniem-9922: O dat zal het zijn, hij is een tijd reiziger. Ik daarin tegen, kan telepoteren “tenminste dat denk ik in mijn dromen”.
@Anoniem-6827:
Ga je geen spijt van krijgen die game is een van de beste games van de afgelopen vijf jaar.
(Leuk dat er twee keer een Anoniem-6827 is bij dit nieuws bericht)
Rise of the Ronin is een beetje als…
Dat leuke buurmeisje dat je niet beter wil leren kennen omdat je haar niet zo knap vindt als het mooiste meisje van de klas.
Pas als je ouder wordt ga je beseffen dat er meer is dan de buitenkant alleen en dat dat buurmeisje toch wel erg leuk in de omgang was…
@Anoniem-8812: Tja maar als dat mooie meisje NOG leuker was in de omgang.
Het hangt er vanaf welke game je daarin betrekt tot Rise Of The Ronin. Neem ik Ghost Of Tsushima dan heb je een game die ook een zeer sterk verhaal heeft en top-notch graphics.
In dat opzicht is de keuze dan makkelijk. Ga ik de game vergelijken met een aankomende titel die zich in Japan afspeelt, ja dan denk ik (ik weet het bijna wel zeker) dat ik Rise Of The Ronin weer veel beter ga vinden.
@Anoniem-6639:
Die toekomstige game met Japanse settings heeft een gouden combinatie door de developer/uitgever , genre van het spel en omvang van het spel.
Ik vind het er vooral grafisch onwaardig uitzien voor een Ps5 exclusieve game. En als je een tof verhaal wil vertellen vind ik wel dat het grafisch mooi moet zijn. Maar we gaan het zien hoe goed de game daadwerkelijk wordt. @coola: Voor mij ben ik erg nieuwsgierig hoe die nieuwe AC er uit komt te zien. Maar ik kijk meer uit naar het vervolg van Ghost of Tsushima omdat ik die kwalitatief echt een heel stuk sterker vond dan welke AC dan ook. Maar dat is smaak. Maar gezien de vorige vind ik Ubisoft helemaal geen gouden combinatie voor grote open wereld games. Omdat ik door de grootte na een tijd mij ernstig verveel omdat de herhaling optreed.
@Smaakmaker: Wat ik zo leuk vind aan veel opmerkingen hier en dan met name veel ps fanboys dat de meeste al jaren lopen te zaniken over de graphics en dat het beter moet kunnen op de last en next gen.
Nu gaat het (weer) om een PS exclusive en dan zijn graphics ineens niet meer zo belangrijk.
Hypocriet
@Smaakmaker: Absoluut, als ik dan kijk naar andere exclusive PS5 games dan is dit gewoon slecht.
Ik was ook onder de indruk van Ghost en niet alleen vanwege de graphics en het verhaal maar ook vanwege de gameplay. De minigames/activiteiten vond ik leuker, de game gaf subtiele hints waar je moet zijn (ik houd niet van dat zoeken in de latere Assassin’s Creed games) en de speelduur was precies goed.
En HET grote voordeel van Ghost is dat er EEN verhaallijn in: je neemt het op tegen de moongoolse invasie en alles staat in dienst daarvan. Bij Valhalla had je 3 losse verhaalijnen en dat is voor mij gewoonweg te veel.
En ja ik besef me terdege dat het aspect buiten de Animus een onderdeel is van Assassin’s Creed en dat je zonder een deel van de identiteit van de reeks kwijt bent dus het hoort erbij. Dus ik ga daar geen aftrek voor geven (die derde verhaallijn dat dan weer wel) maar ik vond het verfrissend weer een game te spelen die -in mijn ogen althans- meer gefocused was.
En het ontbreken van een RPG systeem was voor mij een dikke plus. Tuurlijk pakte ik die bamboo strike of hot spring nog even mee maar het voelde niet meer aan als “moeten”.
@Anoniem-8965:
Wat is er mis met een game (of film met meerdere verhaallijnen in èèn) ? Het is juist tof als een game meerdere verhaallijnen vertelt zeker als nog eens perfect verweven zijn met elkaar zoals in Assassin’s Creed Odyssey en Valhalla.
@MoodyMarcus: Nou ja zonder een hele console war te starten, de verplichting van Microsoft dat een game ook op de Series S moet kunnen draaien zal zeker bij games een rol spelen dat er op de Series X niet het maximale uitgehaald kan worden.
Een game zoals Ratchet & Clank: A Rift Apart was alleen mogelijk door de specifieke mogelijkheden van de PS5.
Maar ik ben het volledig met je eens dat het hypocriet is om bijvoorbeeld Starfield af te zeiken vanwege de graphics maar dat het bij deze game opeens niet meer uitmaakt.
En dan tel ik zeker mee dat dus Starfield ook op mindere hardware moet kunnen draaien (wat lastiger is) als deze game die specifiek voor de nieuwste hardware gemaakt wordt.
Als dan een PS4 game er beter uitziet dan zegt dat gewoon veel.
@coola: Het KAN werken.
Maar zoals ik al aangaf ik ben soms heel gefocused en dan ben ik specifiek met EEN ding bezig en heb ik voor andere dingen mentaal geen tijd en dus geen zin.
Als ik bezig ben met het veroveren van Engeland dan heb ik al geen zin in het verhaal van een Abstergo overloopster en al HELEMAAL geen zin in een vision quest met goden.
Zeker niet als zon stuk DRIE UUR duurt. De hele film The Green Mile duurde korter.
En ja dat zal misschien puur aan mij liggen. Maar goed zoals gezegd had Ghost Of Tsushima ook sidequests al waren die niet verplicht, hadden ze nog te maken met de Mongoolse invasie en duurden ze gewoon een heel stuk korter.
@Anoniem-3548:
Dus omdat jij dat niet leuk vind en jij je maar op èèn ding tegelijkertijd kan focussen , is het kut en moeten ze dat voortaan maar achterwege laten? Dat je het niet leuk vind okay dat kan ik nog begrijpen maar de rest van je kritiek er op kan ik mij gewoon weg niet in vinden.
@coola: Maar dat is puur zijn mening. Jij mag die geven en hij ook. En hij heeft liever met een overkoepelende verhaalllijn. En jij niet. Zoals jij Ubisoft en hun grote open wereld games een gouden combinatie vind. En ik vind het niet. Want ik vind de laatste 3 grote open wereld AC tergende saaie games.
En of dat met Red anders gaat zijn dat is afwachten.
En die mening mag je hebben @Smaakmaker: maar mening is gewoon anders, voor mij is Ubisoft en open wereld een gouden combinatie, dat hebben ze voor mij niet alleen bewezen met de Assassin’s Creed franchise maar ook met de Far Cry, Ghost Recon franchise en ook met games als Immortals Fenyx rising en Skull and Bones (ja ook die game vind persoonlijk goed, sorry als je daar kwaad om wordt maar ik kan er niks aan doen dat ik geniet van die game).
Overigens als ik naar de cijfers kijk die ik heb geven aan de games die ik heb gespeeld zet ik Ghost of Tsushima (9,3) boven 10 van de 14 mainline Assassin’s Creed games. Enkel Origins (9,5) Black Flag (9,5) , Vahalla (9,6) en Odyssey (9,6) staan boven Ghost of Tsushima.
@Smaakmaker:
Ik wil juist games met een overkoepelend verhaal en dat heeft en geeft Assassin’s Creed mij. Het hele Moderne gedeelte van de game en de isu zijn het overkoepelende verhaal.
@coola: Nee dat zeg ik juist NIET.
Ik citeer mezelf even “En ja ik besef me terdege dat het aspect buiten de Animus een onderdeel is van Assassin’s Creed en dat je zonder een deel van de identiteit van de reeks kwijt bent dus het hoort erbij. Dus ik ga daar geen aftrek voor geven (die derde verhaallijn dat dan weer wel) maar ik vond het verfrissend weer een game te spelen die -in mijn ogen althans- meer gefocused was.”
Dus ik snap dat een deel ervan erin moet en ik ben er ook niet op tegen. Maar in het Desmond tijdperk was er nog een balans daarin en dat op het moment dat je in deel 3 achter zo’n key aan moest voor die deur je daar ongeveer een half uur mee bezig was en daarna kon je weer de Animus in.
En Desmond was nog een character waar ik een band mee had. Layla kan me dus echt helemaal niet boeien. Om over die goden nog maar te zwijgen.
Even heel simpel gezegd: de Assassins hebben het geloof afgezworen en dat is wat me ook zo aantrekt in de game. Juist daarom voelde dat heel stuk voor mij zo onnatuurlijk aan. (En ja wederom voor mij dus dat is weer puur een mening.)
Wederom ik zeg niet dat ze het achterwege moeten laten maar of doseer het beter of maak het optioneel zodat mensen ZELF kunnen kiezen. Ik heb dat ook met een Star Trek boekje waarbij de Klingons te maken krijgen met een nieuw volk. De hoofstukken die puur om dat volk draaien sloeg ik over want who cares? en ik las alleen de secties met de Klingons. en toch was het boekje perfect te volgen.
Doe hetzelfde met de Those That Came Before secties, wat heel simpel kan zijn en laat spelers zelf kiezen.
Probleem is ook met zo’n verplicht overkoepelend verhaal dat je dan per se elk deel gespeeld moet hebben en de kracht van Assassin’s Creed kan juist zijn dat je elk deel los speelt omdat niet elk stukje geschiedenis/setting voor iedereen even interessant is.
Ik had heel weinig met Unity en ook de Vikingsetting vond ik niet zo. Maar zo zijn er ook mensen die niks met piraten of met samurai hebben. Als ze ervoor zorgen dat elk deel los te spelen is, zou dat ook voordelen opleveren.
En ik sluit me bij de mening van Smaakmaker aan dat ik de laatste Assassin’s Creed games te groot en/of te saai vind.
@coola: Ik wordt daar niet kwaad over hoor. Je moet spelen wat je zelf leuk vind. Maar wij hebben op vele gebieden een hele andere game smaak. Want van die open wereld games. Vind ik alleen Fenyx en Far Cry 3 heel erg goed de rest vind ik langdradig saai en veelal herhaling.
@Smaakmaker: Goed gezegd.
Je zal van mij ook niet horen wat je wel of niet leuk moet vinden, ik ben gelukkig geen staatspolitie. Ik geef alleen maar aan waarom iets voor mij niet werkt met een duidelijke reden ervoor.
En je bepaalt zelf of (en voor welk bedrag) je een game koopt. Prima als mensen vinden dat Rise Of The Ronin goed genoeg is voor een day-1 purchase maar het kan gewoon niet ontkend worden dat de graphics in deze game niet echt bijzonder zijn.
Heb zelf jaren terug veel lol gehad met Ride To Hell Retribution maar ik zal het never nooit een goede game gaan noemen. 😛
@Anoniem-1687: Ja ik weet ook nog niet of dit een dag 1 aankoop wordt.
@Smaakmaker: dat idee heb ik ook
@Anoniem-1711: zucht. Ik zal het voorkauwen voor mensen die niet de moeite kunnen nemen om 1 sec extra de tijd te nemen en verder te kijken.
De anonieme reageerder heeft 2 reacties, waarvan 1 zegt “
Ik moet Ghost of Tushima nog spelen. Laat ik daar mee beginnen”
Daar reageer ik op.
Maar gelukkig heb je even kunnen proberen om grappig te zijn
@Anoniem-896: ik ook. Geweldig spel!!!!!
@Anoniem-6827: Gelukzak dat je nog aan Gost of Tsushima moet beginnen. Geweldige game !!!!!!
Hier heb ik veel zin in! Mijn bladetwins zal ik zoveel mogelijk laten lijken op Rikimaru en Ayame. De wat oudere gamers weten wel wie dat zijn.
En wat blijkt…….Rise of the Ronin…..Can not hold 60 fps
@jimke1: IGN kan je niet serieuze nemen na die RE5 BS
@Anoniem-8812: ja, maar dan zit je wel met unne lillekert opgescheept.
Denk dat deze wel tof wordt, Wo Long was ook goed, Nioh is een goeie franchise, ik verwacht ijzersterke gameplay.