Preview | Stellar Blade – Het zijn spannende dagen voor de Zuid-Koreaanse ontwikkelaar Shift Up. Als die naam weinig belletjes doet rinkelen, nemen we je dat niet kwalijk: de studio maakte in het verleden enkele (minder bekende) mobiele games, maar wil dit jaar uit hun comfortzone treden met hun allereerste consolegame. Stellar Blade, dat initieel aangekondigd werd als ‘Project EVE’, wordt hun ‘vuurdoop’ en de lat wordt direct metershoog gelegd. Binnen een maand kunnen we ontdekken hoe Stellar Blade is uitgedraaid, maar wij konden van tevoren al even aan de slag gaan met de demo-versie van de game. Onze tijd met de game was kort, maar we zijn wel al best onder de indruk van wat we te spelen kregen!
Slagveld aarde
Stellar Blade speelt zich af in een post-apocalyptische toekomst waarin ons vertrouwde aardoppervlak helemaal in brokken ligt. Een vijandig ras aliens, genaamd de ‘Naytiba’, heeft de aarde aangevallen en overgenomen. De mensheid is met de staart tussen de benen van de planeet gevlucht en probeert nu wanhopig de planeet terug te claimen. Om dat te doen sturen ze een squad met visueel aantrekkelijke (genetisch) gemanipuleerde soldaten naar het aardoppervlak om de aliens uit te roeien. Ho, wacht even! … We hebben het gecheckt en nee, we hebben niet per ongeluk NieR: Automata opgestart, al is het eigenlijk bijna onmogelijk om geen vergelijking met die game te maken.
We zijn ervan overtuigd dat het verhaal van Stellar Blade wel een eigen identiteit zal hebben, al kregen we met de demo slechts toegang tot het eerste uur van de game. Hierdoor kunnen we nog niet echt een oordeel vellen over de originaliteit van het verhaal, al kunnen we wél al zeggen dat de opening van Stellar Blade best spectaculair is. Ons hoofdpersonage, Eve, wordt samen met haar squad in een bloederige veldslag op aarde gedropt. Ontploffingen die regelrecht uit een Michael Bay-film hadden kunnen komen, bloed dat overal in het rond spettert en dramatische sterfscènes: als opening kan het wel tellen! Eve wordt tot op het randje van de dood geduwd, maar wordt uiteindelijk gered door Adam (vermoedelijk schuilt er wat symboliek achter die naam) en samen doorkruisen ze het desolate landschap dat ooit onze bruisende aarde was.
Hack-and-slash combo’s met een licht Soulslike-sausje
De intro van het verhaal zit dus al zeker goed, maar het is afwachten om te weten te komen hoe Stellar Blade narratief zal uitpakken. We konden tegelijk ook al even proeven van hét paradepaardje van de game: de combat. Als je naar trailers van de game kijkt, zie je snelle en flitsende gevechten met coole combo’s, dus wij waren best wel ‘hyped’ om dit nu ook zelf eens uit te testen. We moeten toegeven dat de combat wel even anders aanvoelde dan we verwacht hadden (gezien het hoge adrenalinegehalte in de genoemde trailers), want de combat is minder snel en chaotisch dan je zou denken. Toegegeven: dit gaat enkel over (een deel van) het eerste level en veel vaardigheden hadden we nog niet vrijgespeeld, maar dit voorproefje smaakte naar meer!
Laten we niet op de feiten vooruitlopen: Stellar Blade is een hack-and-slash actie-RPG die grote nadruk legt op het uitvoeren van combo’s, terwijl je tegelijk de aanvallen van de vijanden moet pareren of ontwijken. Het voelt echter niet aan als een ‘button masher’, want vijanden kunnen genadeloos je combo’s onderbreken als je niet goed oplet. Je hebt je standaard lichte en zware aanvallen die je kan afwisselen, maar er zijn ook speciale aanvallen (die eerst opgeladen moeten worden) die je tactisch moet inzetten om uit een benarde situatie te geraken. Een sterkere stoot, of een aanval met een wijder bereik, bijvoorbeeld. Gaandeweg zul je uiteraard meer combo’s vrijspelen (we experimenteerden, bijvoorbeeld, al even met speciale ontwijkingsmanoeuvres) en we zijn best enthousiast om te ontdekken wat de game zoal te bieden heeft.
De nadruk lijkt vooral te liggen op het pareren van de vijanden, want de ontwijkingsbeweging is vrij klein. Je kan dus niet altijd beroep doen op de befaamde ‘dodge roll’, maar je zal agressief tegenaanvallen moeten uitvoeren. Ook zal je je tactieken moeten aanpassen per vijand, want er zijn heel wat verschillende tegenstanders: kleine Naytiba die je in hordes omsingelen, een vijand met een schild waar je rond moet werken en meer! Overleven is soms wel een uitdaging en je zou hierdoor kunnen zeggen dat Stellar Blade in zekere zin een soort Soulslike is. Dat zie je overigens ook in het level design: er zijn zogenaamde ‘kampen’ waar je kan uitrusten, maar hierdoor respawnen de vijanden rondom je. Er zijn ook heel wat geheime gangetjes en shortcuts om te ontdekken, dus de vergelijking schrijft zichzelf. Het is echter geen volbloed Soulslike, want er zijn checkpoints onderweg en je verliest geen ‘souls’ als je doodgaat (oh, en er zijn moeilijkheidsgraden).
Heerlijke sfeer
In onze korte speelsessie merkten we ook nog enkele andere zaken op, maar we kregen tot op heden nog geen volledig beeld van alles wat de game te bieden heeft. Zo konden we al beknopt kennismaken met een soort ‘equipment’ systeem: Eve kan zaken geïmplanteerd krijgen die haar bonussen geven en het lijkt erop dat je hierin zal kunnen experimenteren, al kregen wij in ons eerste uurtje hier de mogelijkheid niet voor. Andere noemenswaardige zaken zijn de algemene sfeer en de muziek: we vallen hier even in herhaling maar toch willen we nog eens de vergelijking trekken met NieR: Automata. Herinner je je nog die melancholische sfeer met die heerlijk rustgevende, maar tegelijk epische soundtrack? Wel, Stellar Blade heeft hier overduidelijk inspiratie uit gehaald, want dat is exact wat je hier krijgt. Ons hoor je hier niet over klagen!
Voorlopige conclusie
We zijn eigenlijk best onder de indruk dat ontwikkelaar Shift Up debuteert op consoles met een indrukwekkende game als Stellar Blade. We speelden het eerste uur en (alhoewel de game nog zoveel meer te bieden heeft) we waren onder de indruk! Het verhaal lijkt heel interessant te gaan worden (zeker als je fan bent van NieR: Automata waar Stellar Blade hun inspiratie heeft gehaald) en de sfeer is hemels. De gevechten zijn ook heel leuk én bij momenten ook best uitdagend. We kijken er enorm naar uit om nieuwe combo’s vrij te spelen en uit te testen op alle verschillende (baas)vijanden in de uiteindelijke game. Stellar Blade is een game om in de gaten te houden, dus fans van uitdagende actie-RPG’s met een heerlijke sfeer en soundtrack zetten best 26 april in hun agenda! Een demo verschijnt op 29 maart als je de game al even wilt uittesten van tevoren.
Super geil!
Ben benieuwd
De jiggle effect/physics zit goed in elkaar in Stellar Blade.
Ik heb echt zoveel zin in deze game.
En de protagonist wordt neer gezet zoals het hoort.
Deze preview belooft veel goeds. Knap van Shift Up om hiermee te debuteren als eerste console game!
Ik ben erg benieuwd naar de demo.
@X_boi:
Knap is het zeker. Hopelijk gaan ze nog meer shinen.
Is die mooie vrouw nu een robot of mens in deze prachtige (*)(*) game ?
Cry baby inc in shambles, lang leve aziatische devs!
@PowerYourDreams: niet helemaal duidelijk, ze heeft wel genetische implanten ofzo
(*)(*)
stellar blade demo is in de psn store te downloaden
Ik heb de demo ook geprobeerd. Het doet op zich niet zoveel verkeerd alleen ik voel het niet om hier daadwerkelijk geld aan te spenderen. Dus voor mij een skip. Na voor mij ook het zeer bedroevende kwaliteit van Rise of the Ronin die ik na 3 uur zat was. Dus Sony moet echt aan de bak.
@Smaakmaker: Sony moet aan de bak omdat jij 2 games niks aan vindt? Het is nog geen 1 april he.
@Anoniem-9688: hij meent het ook nog dat is het erge er van
@Anoniem-9688: Wat zijn sommige anonieme personen zonder account weer irritant. Als ik zeg dat Sony aan de bak moet dan bedoel ik dat niet persoonlijk. Maar in het algemeen. Sony levert niet op Spiderman 2 na al een jaar lang niet van hun eigen grote studios.
@Smaakmaker:
Kijk mensen daar hebben we de minister van games hoor. Smaakmaker bepaald voor iedereen of iets slecht of goed is. Als smaakmaker zegt dat Sony kut is dan is dat ook zo.
Nee smaakmaker je hebt het mis want ik heb mij het afgelopen halfjaar toch echt wel vermaakt met Sony funded games.
Sony is goed bezig. En dat zeg ik niet op persoonlijk vlak maar in het algemeen
@Anoniem-743: Gelijk heb je, ik vermaak me prima met mijn PS5. Er zijn altijd zuurpruimen hier. Die heb je overal.
Deze game is ass
@Anoniem-743: Waar zeg ik dat Sony kut is. Ik zeg dat ze te weinig leveren van eigen studios op Spiderman 2 na het laatste jaar.
Ik vind de demo tot nu toe echt hartstikke goed er van met erg mooie graphics
@Smaakmaker:
Het is gewoon een beetje vreemd als je schrijft dat Sony aan de bak moet omdat je 2 games niet leuk vindt. Jij vindt dat ze te weinig leveren. Dat is iets anders dan dat ze daadwerkelijk te weinig leveren.
Ik vind sommige games van Sony Interactive Entertainment ook niet leuk. ‘Dreams’ heb ik nooit aangeraakt. ‘Death Stranding’ kon ik niet in komen. Zijn het dan slechte games? Nope. Voor iedereen is de smaak anders.
@Anoniem-1185: Dat ben ik met je eens. Maar van eigen studios hebben ze in een jaar alleen Spiderman 2 geleverd dat vind ik erg weinig. En dit jaar lijkt er van hun eigen studios ook niks te komen.
@Anoniem-743: Dat is subjectief
@Smaakmaker: klopt. Ik deel deze mening ook.
@Anoniem-4466:
Ik ben hem momenteel ook aan het spelen, en hij valt niet tegen! NieR: Automata vibes! Ben benieuwd hoe de rest van de demo bevalt..
@Anoniem-9688: Ik deel deze mening ook.
@Smaakmaker:
Als je de kwaliteit van Rise of the Ronin niet meer kan zien, dan kan je beter stoppen met gamen.