Electronic Arts heeft jarenlang hun voetbalfranchise gekoppeld aan de naam van de mondiale voetbalbond: FIFA. Omdat die partij een te hoge prijs vroeg voor het gebruik van hun naam, besloot EA een paar jaar terug de samenwerking te stoppen. Tegenwoordig heet de FIFA-franchise van Electronic Arts EA Sports FC.

De FIFA is op zijn beurt bezig met een FIFA-game, want de bond ziet in dat die merknaam erg gunstig is om te gebruiken voor videogames. Het hoe en wat is onduidelijk, al gaan er geruchten dat de bond 2K Games heeft aangesteld als uitgever, omdat zij in hun portfolio studio’s hebben die ervaring hebben met sportgames.

Het is wachten tot een officiële aankondiging en in de tussentijd maakt EA Sports zich nergens zorgen over. Dit werd namelijk aan de associate producer Sam Rivera gevraagd door Eurogamer. Hij gaf hierop als antwoord:

“We welcome competition. We welcome competition and I think that’s good. It’s good for everyone. We want to see what other what other football games can do.

But what I can tell you is [that to] create a fun, deep football game takes many years. For us, like literally every year, just on community feedback, we take in thousands of changes, little things here and there. We try so many different things and then we’re finally in a position where we know how we can fix these.”

Concurrentie is absoluut erg goed, maar Rivera weet ook dat een goede voetbalgame maken niet zomaar iets is. Het kost vele jaren, wat betekent dat de nieuwe partij sowieso op EA achterloopt, wat natuurlijk in hun voordeel is.

Hij haalt echter ook aan dat de games van EA over een tijdspanne van 10 jaar enorm veranderd zijn. Dit zijn niet per se de meest grote toevoegingen, maar meer de duizenden tweaks die veel invloed op de speelervaring uitoefenen.

“If you compare [EA Sports FC] 24 and [FIFA] 14 – 10 years difference – there’s a lot of improvements, a lot of things that you can right away see. The amount of bugs, amount of problems [it had], the game [now] is just a lot more polished. And that takes 10 years to get there. So basically it takes time, iteration, knowing what the community wants. Those things don’t happen just by themselves. You need to hear from them. They don’t get built by themselves. It’s an interesting process we go through every year.”