Preview | Indiana Jones and the Great Circle – De Zweedse ontwikkelaar MachineGames kennen we vooral van de uitstekende Wolfenstein-games, waarin zij de traditionele first-person shooter gameplay terugbrachten in een modern jasje. Inmiddels is het al geruime tijd geleden dat ze een volwaardige game uitbrachten in die franchise. Niet zonder reden, want hoewel ze in de afgelopen jaren verantwoordelijk waren voor de nieuwe uitgaven van de klassieke Quake-games, zijn ze vooral druk in de weer geweest met Indiana Jones and the Great Circle. Deze game werd vandaag tijdens Gamescom Opening Night Live getoond, maar wij kregen eerder al een uitgebreidere preview en die stemde ons erg positief.
Een adventure action game
Waar MachineGames in het verleden vooral bezig is geweest met shooters, is Indiana Jones and the Great Circle net even wat andere koek. De game valt te plaatsen in het action adventure genre, al spreekt de ontwikkelaar liever van een adventure action game. Je stapt immers in de schoenen van de legendarische archeoloog, die naar aanleiding van een diefstal een mysterieus artefact op het spoor komt. Gezien het in hem zit om elk spoor na te gaan, kan hij het niet laten om achter de dief aan te gaan met als gevolg dat hij de halve planeet overvliegt, met moffen te maken krijgt en natuurlijk weer in hachelijke situaties belandt.
Het belangrijkste uitgangspunt is dat je een avontuur beleeft dat draait om ontdekken, puzzelen en verkennen, maar zoals het Indiana Jones betaamt ontbreekt het niet aan actie. Nu zijn beide aspecten in de kern net zo belangrijk, maar het avontuur vormt wel de boventoon waarmee de ontwikkelaar trouw wil blijven aan de identiteit van de populaire filmfranchise. Om de game zo goed mogelijk vorm te geven werken ze samen met Disney en LucasFilm, wat ze toegang tot archieven heeft opgeleverd om daar inspiratie uit te putten en een game te maken die perfect in de franchise past. Niet alleen qua feeling, maar ook chronologisch, want de game speelt zich af na Raiders of the Lost Ark.
Avontuur in first-person
Nu is dit type game verre van nieuw, we konden immers in het verleden ook al avonturen beleven met bijvoorbeeld Lara Croft en Nathan Drake. Het grote verschil is echter dat MachineGames niet voor een third-person aanpak kiest, maar je het avontuur juist uit de eerste persoon laat beleven. Tijdens de presentatie vertelde de ontwikkelaar dat dit een erg bewuste keuze is geweest. Ze willen namelijk niet dat je met Indiana Jones speelt, maar dat je hem echt zelf bent. Daarnaast is het cameraperspectief ook beter voor het bekijken van objecten, artefacten, schatten en meer – wat logisch is gezien je een archeoloog bent.
De nuance is echter dat de game wel zal wisselen tijdens het spelen. Zodra je gaat klimmen en klauteren of met je zweep in de weer bent om bijvoorbeeld af te dalen, schakelt de game naadloos over naar een third-person perspectief. Dit heeft men gedaan om de speler een goed overzicht te geven, want langs richels klimmen in first-person werkt niet zo goed als in third-person. Hoewel het misschien wat ongebruikelijk kan aanvoelen, liet de gameplay demonstratie goed zien dat het buitengewoon soepel gaat, dus je zal het snel gewend zijn.
Puzzelen, vechten en exploreren
Het belangrijkste wat je in het avontuur zult doen is op een vrij lineaire basis achter de schat aangaan. Dit brengt je naar verschillende uithoeken van de wereld, waarin je als het ware twee soorten levels krijgt. Zo heb je de vrij gesloten lineaire levels en de open levels. In de eerste soort – die verhaalgedreven zijn – zit je meer in een ontwikkelende situatie, waarbij je inspeelt op wat er gebeurt of waarin je een puzzel moet oplossen. Die komen in veel varianten, van vrij eenvoudig tot behoorlijk complex, waarbij je veel met de omgeving moet spelen.
Belangrijk is echter om tijdens het spelen ook goed rond te kijken, want de levels zijn gevuld met allerlei te verzamelen objecten. Sommige hiervan heb je nodig om vooruitgang te boeken. Denk aan een loden pijp om een muur door te slaan zodat je in een geheime kamer komt, of een speer die je verderop in de muur dient te werpen, zodat je daaraan kan slingeren om over een afgrond te komen. Andere objecten hebben meer directe interactie, zoals een fakkel die je met je zippo aansteekt om vervolgens uit de muur te trekken en mee te nemen voor licht. Naast dit soort praktische zaken zul je ook adventure books kunnen vinden die je ‘Adventure Points’ opleveren, die weer van pas komen om je skills verder te upgraden.
Het exploreren van de omgeving komt dus altijd van pas. Je doet het om puzzels op te lossen, maar ook om de skillset van Indy verder uit te bouwen. In de meer open levels waarin je vrij rond kunt lopen, vind je dit ook weer terug, waarmee men het exploreren van de wereld aanmoedigt. Het is ook geen nutteloze onderneming, want het komt altijd gepaard met een beloning. Met andere woorden: het helpt je vooruit. Mocht je later in de game bedenken dat je nog iets gemist hebt, dan kun je ondanks de gedeeltelijk lineaire structuur van bepaalde levels wel altijd terugkeren. Je bent dus in bepaalde mate vrij om te gaan en staan waar je wilt.
Verder is de game niet louter van A naar B reizen en de hoofdverhaallijn volgen, want de eerder genoemde open levels bieden ook ruimte voor zijmissies. Hoe die precies zijn ingevuld is echter afwachten, want dat hebben we nog niet gezien. Wat we wel hebben gezien is dat Indy weer op allerlei interessante plekken terechtkomt. Zo wandelde hij het ene moment in een vermomming door het Vaticaan en op het andere moment schakelde hij wat Duitsers uit om vervolgens op onderzoek uit te gaan onder de Sfinx van Gizeh – samen met journaliste Gina – wat weer door typisch onbenulligheid uitliep op een chaotische situatie met hevige gebeurtenissen in de omgeving.
Maar het vechten dan…
We kunnen nog wel even doorgaan over de vele elementen die een rol spelen in het avontuur en puzzelen, maar we hebben ook het vechten aangehaald. Dit is een integraal onderdeel in de avonturen van onze held en dat ontbreekt niet in deze game. Je kunt vijanden in principe op drie primaire manieren te lijf gaan. Zo kun je ze een tik met de zweep geven, wat erg handig is op het moment als een vijand wil gaan schieten. Zo’n tik komt hard aan en laat ze van schrik hun wapen vallen. Dit laat ruimte om ze zelf overhoop te schieten met je revolver, maar ook kun je jouw vuisten laten spreken. Dit is meer dan button bashen, want het gaat om verdedigen, timen en slim op het gevecht inspelen met de middelen die je hebt, ook al betekent dit een object in de omgeving pakken en gebruiken.
Hoewel het vechten in de eerste beelden die begin dit jaar werden getoond er ietwat houterig uitzag, kunnen we zeggen dat het qua animaties alvast een stap vooruit is. Op basis van de uitgebreide demo die we gezien hebben, lijkt het soepeler aan te voelen en dat is goed voor de immersie. Het afwisselen tussen je zweep, handen, objecten en pistool oogde erg vloeiend en zorgt voor – zoals het lijkt – meer dynamische gevechten. Vechten is echter niet altijd een noodzaak, want de game laat je ook toe om met stealth situaties aan te gaan. Op sommige momenten gebruik je hiervoor een vermomming op aanwijzing van de game, al zul je in de open levels daar zelf de vrijheid in krijgen. Schuw je geweld niet, dan kan je ook gewoon de vijanden uitschakelen: wat jij wilt, het kan.
De juiste sfeer
Wat het avontuur natuurlijk ten goede komt is dat Harrison Ford qua uiterlijk terugkeert als Indiana Jones. Helaas hebben ze hem niet ook als stemacteur gecast, maar Troy Baker is wat dat betreft een goede vervanging. Tijdens de presentatie droop het van de sfeer dankzij de setting, de muziek, humor en de afwisseling tussen exploratie, puzzelen en actie. Nu hebben we slechts fragmenten gezien, maar het is duidelijk dat Indiana Jones and the Great Circle bij MachineGames in goede handen is. Ze nemen er de tijd voor en op onze vraag wat de speelduur is, vertelde de ontwikkelaar dat ze er geen urenaantal op willen plakken, maar dat het met afstand de grootste game is die ze ooit hebben gemaakt, zowel in omvang als speelduur. Dus dat belooft wat.
Conclusie
MachineGames is al een lange tijd bezig met Indiana Jones and the Great Circle en nu komt alles bij elkaar. Met een release dit najaar duurt het niet lang meer en wat we hebben kunnen zien in de presentatie onlangs schept hoge verwachtingen. De game barst van de sfeer, de subtiele humor komt terug en de afwisseling in gameplay elementen lijkt te zorgen voor een boeiend avontuur dat niet snel zal vervelen. Het wat onconventionele camerastandpunt voor dit type game is misschien wat wennen, maar lijkt de ervaring ten goede te komen – gebaseerd op wat we gezien hebben. Liefhebber van games als Uncharted, Tomb Raider en natuurlijk de Indiana Jones-films? Dan kan je deze titel met een gerust hart op je verlanglijst zetten.
Klinkt veelbelovend. Maar ik wacht wel tot de lente van volgend jaar. Dat scheelt het aanschaffen van een Xbox voorlopig.
@Smaakmaker:
Op de XBOX Game Pass zit het meteen dag 1 erop. Ben helemaal happy dat ik vorig jaar een XSX naast de PS 5 heb aangeschaft.
Game is niet helemaal mijn ding, maar lijkt wel goed de indianen Jones vipes te geven. Op de gamepass tegen die tijd maar even proberen.
@Mouse_NL: Klopt maar als ik er een Xbox voor 500 Euro moet aanschaffen dan is dat niet echt goedkoper voor mij haha
Dat je artifacten kunt vinden past prima maar “…adventure books kunnen vinden die je ‘Adventure Points’ opleveren.”???
Game ziet er tussen okay en meh uit. Dat switchen van first naar third en weer terug is nogal janky en de game is zeker geen looker. We wachten af.
@Smaakmaker:
Ik snap je helemaal. Ik heb er ook goed over nagedacht maar uiteindelijk toch maar overstag gegaan. Vanwege Gamepass en UBI+ kan ik heel veel day one content spelen. UBI neem ik dan komende maand 1 keer voor Star Wars en voor Indiana hoef ik niet eens de deur meer uit zo te zien.
Welicht kan je in de toekomst 1 goedkoper aanschaffen.
@Mouse_NL: Ik had een Xbox maar had besloten hem weg te doen. En maybe volgend jaar weer als tenminste Fable, Hellblade 2 bijvoorbeeld nog niet naar de Ps5 zijn gekomen.
Klinkt alsof ze goed naar Metroid Prime hebben gekeken. Ik word hier wel warm van 🙂
@BrutalRage: “Vibes”
Komt volgend jaar ook baar playstation 5
@Anoniem-5352: baar dat klinkt naar
@BrutalRage: vibes
Rustig heren en dames…. de game komt ook naar ps5
Wil je hem eerder kopen? Dat kan! Koop dan een Xbox. Noemen we ook wel ‘Early Access’.
@Anoniem-7488: maar wil je hem op de beste manier spelen met waarschijnlijk nog wel wat extra exclusive content, wacht dan gewoon een paar maandjes op de superieure playstation release.
@Mouse_NL: Proficiat Microsoft zal blij zijn dat je de XboxX gekocht hebt .
Jammer dat het first-person is anders hard ik hem gekocht nu niet
@Wadanda:
Zijn ze zeker net als Sony
@Mouse_NL:
Ik moet je helaas corrigeren. Op xbox game pass ultimate is die beschikbaar op day 1. Als je de gewone game pass core hebt, dan heb je geen toegang meer zoals vroeger wat wel t geval was met game pass games releases. Ze hebben de prjjzen verhoogd. Niet echt iets om blij en trots op te zijn als xboxer….
@Anoniem-5719:
Ik heb ook ultimate en als je een beetje zoekt heb je goedkoper een jaartje ultimate ipv de standaard prijzen. Kan ik zowel op de console gamen als op de PC. Komt me goed uit met meerdere gamers
met elk hun eigen genre hier in huis. Kost me minder dan verschillende games per platform aan te schaffen. Nu maar hopen dat het zo aantrekkelijk blijft want PSNOW was voor mij goed tot het de nieuwe abbo’s werden dus die hebben we maar naar essentials gezet. Derhalve neem ik ook maar 1 jaar Gamepass Ultimate en stack ik het niet.
Ik heb niks met Indiana Jones, maar deze preview klinkt best prima