Preview | Indiana Jones and the Great Circle – De Zweedse ontwikkelaar MachineGames kennen we vooral van de uitstekende Wolfenstein-games, waarin zij de traditionele first-person shooter gameplay terugbrachten in een modern jasje. Inmiddels is het al geruime tijd geleden dat ze een volwaardige game uitbrachten in die franchise. Niet zonder reden, want hoewel ze in de afgelopen jaren verantwoordelijk waren voor de nieuwe uitgaven van de klassieke Quake-games, zijn ze vooral druk in de weer geweest met Indiana Jones and the Great Circle. Deze game werd vandaag tijdens Gamescom Opening Night Live getoond, maar wij kregen eerder al een uitgebreidere preview en die stemde ons erg positief.

Een adventure action game

Waar MachineGames in het verleden vooral bezig is geweest met shooters, is Indiana Jones and the Great Circle net even wat andere koek. De game valt te plaatsen in het action adventure genre, al spreekt de ontwikkelaar liever van een adventure action game. Je stapt immers in de schoenen van de legendarische archeoloog, die naar aanleiding van een diefstal een mysterieus artefact op het spoor komt. Gezien het in hem zit om elk spoor na te gaan, kan hij het niet laten om achter de dief aan te gaan met als gevolg dat hij de halve planeet overvliegt, met moffen te maken krijgt en natuurlijk weer in hachelijke situaties belandt.

Het belangrijkste uitgangspunt is dat je een avontuur beleeft dat draait om ontdekken, puzzelen en verkennen, maar zoals het Indiana Jones betaamt ontbreekt het niet aan actie. Nu zijn beide aspecten in de kern net zo belangrijk, maar het avontuur vormt wel de boventoon waarmee de ontwikkelaar trouw wil blijven aan de identiteit van de populaire filmfranchise. Om de game zo goed mogelijk vorm te geven werken ze samen met Disney en LucasFilm, wat ze toegang tot archieven heeft opgeleverd om daar inspiratie uit te putten en een game te maken die perfect in de franchise past. Niet alleen qua feeling, maar ook chronologisch, want de game speelt zich af na Raiders of the Lost Ark.

Avontuur in first-person

Nu is dit type game verre van nieuw, we konden immers in het verleden ook al avonturen beleven met bijvoorbeeld Lara Croft en Nathan Drake. Het grote verschil is echter dat MachineGames niet voor een third-person aanpak kiest, maar je het avontuur juist uit de eerste persoon laat beleven. Tijdens de presentatie vertelde de ontwikkelaar dat dit een erg bewuste keuze is geweest. Ze willen namelijk niet dat je met Indiana Jones speelt, maar dat je hem echt zelf bent. Daarnaast is het cameraperspectief ook beter voor het bekijken van objecten, artefacten, schatten en meer – wat logisch is gezien je een archeoloog bent.

blank

De nuance is echter dat de game wel zal wisselen tijdens het spelen. Zodra je gaat klimmen en klauteren of met je zweep in de weer bent om bijvoorbeeld af te dalen, schakelt de game naadloos over naar een third-person perspectief. Dit heeft men gedaan om de speler een goed overzicht te geven, want langs richels klimmen in first-person werkt niet zo goed als in third-person. Hoewel het misschien wat ongebruikelijk kan aanvoelen, liet de gameplay demonstratie goed zien dat het buitengewoon soepel gaat, dus je zal het snel gewend zijn.

Puzzelen, vechten en exploreren

Het belangrijkste wat je in het avontuur zult doen is op een vrij lineaire basis achter de schat aangaan. Dit brengt je naar verschillende uithoeken van de wereld, waarin je als het ware twee soorten levels krijgt. Zo heb je de vrij gesloten lineaire levels en de open levels. In de eerste soort – die verhaalgedreven zijn – zit je meer in een ontwikkelende situatie, waarbij je inspeelt op wat er gebeurt of waarin je een puzzel moet oplossen. Die komen in veel varianten, van vrij eenvoudig tot behoorlijk complex, waarbij je veel met de omgeving moet spelen.

Belangrijk is echter om tijdens het spelen ook goed rond te kijken, want de levels zijn gevuld met allerlei te verzamelen objecten. Sommige hiervan heb je nodig om vooruitgang te boeken. Denk aan een loden pijp om een muur door te slaan zodat je in een geheime kamer komt, of een speer die je verderop in de muur dient te werpen, zodat je daaraan kan slingeren om over een afgrond te komen. Andere objecten hebben meer directe interactie, zoals een fakkel die je met je zippo aansteekt om vervolgens uit de muur te trekken en mee te nemen voor licht. Naast dit soort praktische zaken zul je ook adventure books kunnen vinden die je ‘Adventure Points’ opleveren, die weer van pas komen om je skills verder te upgraden.

blank

Het exploreren van de omgeving komt dus altijd van pas. Je doet het om puzzels op te lossen, maar ook om de skillset van Indy verder uit te bouwen. In de meer open levels waarin je vrij rond kunt lopen, vind je dit ook weer terug, waarmee men het exploreren van de wereld aanmoedigt. Het is ook geen nutteloze onderneming, want het komt altijd gepaard met een beloning. Met andere woorden: het helpt je vooruit. Mocht je later in de game bedenken dat je nog iets gemist hebt, dan kun je ondanks de gedeeltelijk lineaire structuur van bepaalde levels wel altijd terugkeren. Je bent dus in bepaalde mate vrij om te gaan en staan waar je wilt.

Verder is de game niet louter van A naar B reizen en de hoofdverhaallijn volgen, want de eerder genoemde open levels bieden ook ruimte voor zijmissies. Hoe die precies zijn ingevuld is echter afwachten, want dat hebben we nog niet gezien. Wat we wel hebben gezien is dat Indy weer op allerlei interessante plekken terechtkomt. Zo wandelde hij het ene moment in een vermomming door het Vaticaan en op het andere moment schakelde hij wat Duitsers uit om vervolgens op onderzoek uit te gaan onder de Sfinx van Gizeh – samen met journaliste Gina – wat weer door typisch onbenulligheid uitliep op een chaotische situatie met hevige gebeurtenissen in de omgeving.

blank

Maar het vechten dan…

We kunnen nog wel even doorgaan over de vele elementen die een rol spelen in het avontuur en puzzelen, maar we hebben ook het vechten aangehaald. Dit is een integraal onderdeel in de avonturen van onze held en dat ontbreekt niet in deze game. Je kunt vijanden in principe op drie primaire manieren te lijf gaan. Zo kun je ze een tik met de zweep geven, wat erg handig is op het moment als een vijand wil gaan schieten. Zo’n tik komt hard aan en laat ze van schrik hun wapen vallen. Dit laat ruimte om ze zelf overhoop te schieten met je revolver, maar ook kun je jouw vuisten laten spreken. Dit is meer dan button bashen, want het gaat om verdedigen, timen en slim op het gevecht inspelen met de middelen die je hebt, ook al betekent dit een object in de omgeving pakken en gebruiken.

Hoewel het vechten in de eerste beelden die begin dit jaar werden getoond er ietwat houterig uitzag, kunnen we zeggen dat het qua animaties alvast een stap vooruit is. Op basis van de uitgebreide demo die we gezien hebben, lijkt het soepeler aan te voelen en dat is goed voor de immersie. Het afwisselen tussen je zweep, handen, objecten en pistool oogde erg vloeiend en zorgt voor – zoals het lijkt – meer dynamische gevechten. Vechten is echter niet altijd een noodzaak, want de game laat je ook toe om met stealth situaties aan te gaan. Op sommige momenten gebruik je hiervoor een vermomming op aanwijzing van de game, al zul je in de open levels daar zelf de vrijheid in krijgen. Schuw je geweld niet, dan kan je ook gewoon de vijanden uitschakelen: wat jij wilt, het kan.

blank

De juiste sfeer

Wat het avontuur natuurlijk ten goede komt is dat Harrison Ford qua uiterlijk terugkeert als Indiana Jones. Helaas hebben ze hem niet ook als stemacteur gecast, maar Troy Baker is wat dat betreft een goede vervanging. Tijdens de presentatie droop het van de sfeer dankzij de setting, de muziek, humor en de afwisseling tussen exploratie, puzzelen en actie. Nu hebben we slechts fragmenten gezien, maar het is duidelijk dat Indiana Jones and the Great Circle bij MachineGames in goede handen is. Ze nemen er de tijd voor en op onze vraag wat de speelduur is, vertelde de ontwikkelaar dat ze er geen urenaantal op willen plakken, maar dat het met afstand de grootste game is die ze ooit hebben gemaakt, zowel in omvang als speelduur. Dus dat belooft wat.

Conclusie

MachineGames is al een lange tijd bezig met Indiana Jones and the Great Circle en nu komt alles bij elkaar. Met een release dit najaar duurt het niet lang meer en wat we hebben kunnen zien in de presentatie onlangs schept hoge verwachtingen. De game barst van de sfeer, de subtiele humor komt terug en de afwisseling in gameplay elementen lijkt te zorgen voor een boeiend avontuur dat niet snel zal vervelen. Het wat onconventionele camerastandpunt voor dit type game is misschien wat wennen, maar lijkt de ervaring ten goede te komen – gebaseerd op wat we gezien hebben. Liefhebber van games als Uncharted, Tomb Raider en natuurlijk de Indiana Jones-films? Dan kan je deze titel met een gerust hart op je verlanglijst zetten.