De ontwikkeling van Avowed loopt langzaamaan op z’n einde en aan het begin van volgend jaar kunnen we dan eindelijk aan de slag gaan met deze veelbelovende fantasy-RPG van gevierd ontwikkelaar Obsidian Games. Tijdens de gamescom van dit jaar vond er een interview plaats met de ontwikkelaars over hun game en daar werd gesproken over de framerate van Avowed. Wat daar naar buiten kwam, zal echter niet iedereen kunnen bekoren.

De ontwikkelaar bevestigde namelijk dat het doelwit voor de Xbox Series X|S namelijk minimaal 30 frames per seconde zal worden. De uitleg: het is een first-person singleplayer game en dan heb je die 60 frames per seconde niet echt nodig. 30 frames per seconde was al vanaf het begin het doel voor Xbox. Maak van die uitleg maar wat je wilt…

Over de pc-versie wordt niet expliciet gesproken, maar daar zal een hogere framerate wél een mogelijkheid zijn. Tevens is het mogelijk dat de Xbox-versie op een later moment toch nog die 60fps zal krijgen middels een patch, maar bij de launch zullen we het dus met een lagere framerate moeten doen.

Wij hebben Avowed inmiddels zelf gespeeld en de bevindingen lees je binnenkort in onze preview.

“Performance is one of the last things we figure out, right? Our core target is 30 frames per second bare minimum – that’s the expectation. It’s a first-person, single-player game; you don’t necessarily need that 60 frames – and that allows us to get a lot juicier with the effects, lighting and all this other stuff.

It’s a trade-off we opted to make relatively early and we’re really happy with that. I mean, the game’s running pretty smooth for how visually dense it is, and that was always our goal. As far as a greater understanding of performance spec, we’re still figuring all of that out – it’s one of the last things you do.”