Review | Astro Bot – In het verleden was het voor consolemakers altijd van groot belang om hun merk te voorzien van een herkenbare mascotte. Nintendo had (en heeft nog steeds) Mario, SEGA begon met Alex Kidd en later Sonic the Hedgehog, en PlayStation had Crash Bandicoot. In de jaren negentig kwamen er ook mascottes van ontwikkelaars en uitgevers bij, wat leidde tot een ware overvloed aan ‘mascotte games’, die voornamelijk platformers waren. Vandaag de dag is het eigenlijk voornamelijk Nintendo die met Mario dit soort titels blijft maken, al doet Sony nu ook een duit in het zakje met Astro Bot van Team Asobi. Deze ontwikkelaar maakte eerder al indruk met Astro’s Playroom en heeft nu (weer) een volwaardige titel rondom de schattige robots gemaakt. Met Astro’s Playroom als ijkpunt is het natuurlijk de vraag of Astro Bot dit kan evenaren of zelfs overtreffen.

In stukjes

In Astro Bot zal jouw PS5-moederschip aangevallen worden door een onbekend wezen. Het schip wordt compleet uit elkaar getrokken en je bemanning wordt gevangen genomen. Jij belandt op een verlaten planeet, alleen met je kleinere DualSense-schip. Hiermee ga je op pad om zowel je bemanning als je schip te redden/vinden, en dat doe je door verschillende planeten te bezoeken. Astro Bot is een 3D-platformer met een lineair karakter. Verwacht dus geen open of semi-open wereld, en deze ‘ouderwetse’ aanpak is een bewuste keuze. De pacing van Astro Bot is namelijk snel, en doordat Team Asobi voor lineaire levels kiest, wordt de speler vrijwel constant getorpedeerd met actie.

Beter dan voorheen

Als je Astro’s Playroom hebt gespeeld – en dat heeft vrijwel iedereen met een PlayStation 5 gedaan, aangezien de game gratis wordt meegeleverd – weet je dat deze titel alle features van de PS5 volledig benutte. Team Asobi doet met hun nieuwste game precies hetzelfde. Zodra je de game opstart, voel je de haptische feedback van de DualSense en klinken er geluiden uit de speaker van de controller. Alle unieke mogelijkheden van de controller worden ook optimaal gebruikt in de gameplay, waarbinnen het uitstekend is uitgewerkt. Sterker nog, het vormt een integraal onderdeel van het spel, in plaats van dat het er geforceerd is bijgetrokken.

Jouw robot waarmee je het avontuur beleeft, is wederom uiterst wendbaar en reageert snel op je commando’s, wat een solide en noodzakelijke basis vormt voor een platformer. Dat zit alvast goed en een andere vereiste is natuurlijk dat het level design goed in elkaar zit. Gelukkig hoef je je daarover bij Astro Bot geen zorgen te maken, want Team Asobi weet uitermate goed wat ze aan het doen zijn. Het resultaat is namelijk dat de PS5-exclusive ongelooflijk veel variatie biedt. Dit geldt zowel voor de omgevingen als voor de vijanden, die er fantastisch en gedetailleerd uitzien, alsook voor de gameplay zelf.

blank

De game biedt gameplay in verschillende genres, waardoor het meer is dan alleen puur platformen. Het spel loopt over van creativiteit. Zo moet je onder andere door glazen wanden heen lopen, onzichtbare platforms zichtbaar maken met water en voelen (ja, fysiek voelen) welke van een aantal blokken je moet indrukken om verder te gaan. Afhankelijk van het level kun je ook een power-up krijgen die voor nog meer gevarieerde gameplay zorgt. Zo zijn er de zogenaamde ‘kikkerbokshandschoenen’, waarmee je vijanden kunt aanvallen, muren kunt vernietigen, of objecten kunt pakken. Deze variatie zorgt ervoor dat je je geen moment zult vervelen tijdens het spelen van Astro Bot.

Baas boven baas

Natuurlijk zal je tijdens het avontuur ook bazen tegenkomen. Dit kunnen zowel mid-level als eindbazen zijn. De eerstgenoemde soort baas kan je skills op de proef stellen, door een razendsnel offensief op je los te laten, waarbij je zijn inkomende aanvallen moet ontwijken en zelf moet terugslaan. Een eindbaas vraagt dan weer om meer geduld, waarbij je bijvoorbeeld met je kikkerbokshandschoenen op het juiste moment zijn zwakke punten moet pakken om hem naar je toe te trekken, waarna je schade kan toebrengen. Net als de rest van de game bieden deze segmenten veel speelplezier en variatie. Na het verslaan van een eindbaas krijg je bovendien nog een extra level te spelen dat is gebaseerd op het laatste bevrijde bemanningslid dat altijd een PlayStation-personage is. In dergelijke levels neem je de speciale vaardigheden van dat personage over, en de hele omgeving is vormgegeven in de sfeer van de game waaruit hij of zij komt.

blank

We willen niet te veel verklappen over deze levels, maar we kunnen wel zeggen dat ze geniaal zijn. Dit bijvoeglijk naamwoord kan voor het hele spel worden gebruikt: Astro Bot is gewoonweg fantastisch. We hebben letterlijk van begin tot eind met een grote glimlach op ons gezicht gezeten. Regelmatig ontsnapte er een “o, fuck” of “o, vet” uit onze mond, omdat het spel je voortdurend verrast met zijn gameplay, situaties en creativiteit. Deze game biedt namelijk alles wat gaming zo tof maakt. Dit is de kwaliteit die je verwacht van een Mario-game, en op sommige momenten weet het dat zelfs te overtreffen. Bovendien biedt het spel een ervaring waarin gameplay, graphics en geluid volledig in harmonie zijn. Het is moeilijk precies uit te leggen wat we hiermee bedoelen, maar zodra je de game speelt, zul je het meteen begrijpen.

De moeilijkheidsgraad van Astro Bot is vrij standaard en je hebt een onbeperkt aantal levens. Dit betekent echter niet dat de game eenvoudig is. Je zult zeker levens gaan inleveren, vooral tijdens de latere levels. Als je echt uitgedaagd wilt worden, zal je ook zeker aan je trekken komen. Her en der zijn er namelijk korte (een soort challenge) levels te vinden die je skills echt op de proef stellen. Deze levels moet je sowieso overwinnen als je alle 300 vrienden van Astro Bot wilt redden, wat een flinke uitdaging is. De bemanning, bestaat uit ‘normale’ robots, maar sommige zijn gebaseerd op PlayStation-personages. Als je deze redt, breng je ze terug naar de planeet waar jij terecht bent gekomen. Daar kun je, als je genoeg robots hebt gevonden, ook weer nieuwe bemanningsleden vinden. Je hebt namelijk een bepaald aantal robots nodig om nieuwe plekken in je tijdelijke thuisbasis te kunnen bereiken. Daarnaast kun je met de munten die je vindt cosmetische items kopen voor je bemanning of voor jezelf, wat een geinig extraatje is.

blank

Heb je Astro Bot uitgespeeld – wat tussen de 12 en 15 uur zal duren – dan is de kans groot dat je lang niet alles gezien hebt wat de game te bieden heeft. Je kunt dan levels gaan herspelen om al je vrienden te redden. Dit doe je ook zonder enige tegenzin, omdat de levels zo ontzettend leuk zijn. Het komt veel voor dat je een level drie of vier keer moet spelen voordat je alle bemanning op een planeet gevonden hebt. Bovendien zijn er verschillende geheime levels in het heelal te vinden en de genoemde challenge levels om te overwinnen, die je ook niet direct allemaal in je eerste playthrough zal zien. Daar komt nog bij dat je bij het herspelen nog meer leuke easter eggs en verwijzingen zult zien en horen, wat het tot een plezier maakt, en het rekt de speelduur ook aardig op. Tot zover louter lovende woorden, maar valt er dan echt niets negatiefs te zeggen over Astro Bot? Nee, eigenlijk niet. Als we echt moeten gaan muggenziften, kan het heel sporadisch gebeuren dat de camera voor een seconde niet goed meewerkt, maar dat is het.

Prima zoals het is

Je hoeft je ook geen zorgen te maken over grafische modi, want die biedt de game je niet. Astro Bot heeft het ook niet nodig, want het draait in 4K en op 60 frames per seconde. Of de resolutie native of dynamisch is, kunnen we niet zien, maar wat het ook mag zijn, de beelden zien er superscherp uit. De ondersteuning van HDR zorgt ervoor dat de kleuren van het scherm spatten. De framerate is uitermate stabiel; we hebben geen dips of haperingen opgemerkt. Daarnaast zijn we zeer onder de indruk van de muziek. De vele deuntjes passen perfect bij de gameplay van dat moment en variëren van zeer goed tot subliem. Sommige nummers zijn echt ware pareltjes. Ook hier is variatie koning, met alles van techno beats tot foute 80’s synthesizermuziek; het valt aan te raden om een goede headset te gebruiken, omdat het geluid dan het beste tot zijn recht komt, mede dankzij de 3D-audio-ondersteuning.

Gespeeld en beschikbaar op: PlayStation 5.

Conclusie

Team Asobi laat met Astro Bot zien dat ze precies weten hoe je een 3D-platformer moet maken. Sterker nog, ze hebben alles wat Astro’s Playroom zo leuk maakt genomen en daar nog meer variatie en speelplezier aan toegevoegd. Het spel speelt heerlijk weg en biedt een ervaring waarin gameplay, graphics en muziek in bijna perfecte harmonie samenkomen. Het geweldige level design en de snelle pacing zorgen ervoor dat je constant op het puntje van je stoel zit, en de mid-level en eindbazen zijn stuk voor stuk enorm vermakelijk. Elke vorm van eentonigheid wordt voorkomen door de zeer gevarieerde gameplay, waardoor je simpelweg geen kans krijgt om je te vervelen. Er schieten superlatieven tekort om de nieuwste game van Team Asobi te beschrijven. Astro Bot is simpelweg één van de beste 3D-platformers ooit gemaakt.

Pluspunten

  • Speelt heerlijk weg
  • Toffe graphics
  • Snelle pacing
  • Geweldige muziek
  • Zeer gevarieerde gameplay

Minpunten

  • Camera wil sporadisch even niet meewerken (en dit is heel erg muggenziften)

9.5