Special | Age of Mythology: Retold – Begin 2000 was Microsoft één van de koningen op het gebied van strategiegames. Naast hun gehele Age of-franchise kregen we ook unieke titels als Impossible Creatures voorgeschoteld en het bijzonder goed uitgewerkte Rise of Nations. De dagen dat we dusdanig veel van dit soort titels voor onze kiezen kregen zijn echter gevlogen. Dat wil niet zeggen dat Microsoft geen liefde meer voor dit genre heeft, iets wat ons drie jaar geleden duidelijk werd met het uitstekende Age of Empires IV. Een nieuwe Age of Mythology is echter misschien wat te ver gegrepen gezien de game al zo’n beetje de hele bibliografie van Homerus en anderen heeft behandeld, maar dood en vergeten is de game absoluut niet. Iets wat duidelijk wordt met Age of Mythology: Retold.

De Odyssee voor een modern publiek

De campagne van Age of Mythology: Retold blijft een feest van herkenning voor liefhebbers van mythologieën. Vanuit de Griekse mythologie komen er bekenden zoals Jason, Ajax en Odysseus voorbij, bij het Egyptische volk komen goden zoals Set en Osiris aan bod en dan hebben we ook nog eens de titanen, die de wereld flink komen opschudden. Helemaal volgens het boekje is het verhaal wat Age of Mythology verteltook weer niet, maar het is een bijzonder goed uitgewerkte eigen interpretatie die de campagne van de game gewoonweg interessant houdt.

Ouderwets verfijnd

Als er een RTS-franchise goed met zijn tijd mee is gegaan, dan zijn het de Age of-titels wel. Je kan jezelf dan haast afvragen wat er nog verder verbeterd zou kunnen worden aan deze klassiekers. Geen zorgen, erg veel vrijheden hebben de ontwikkelaars niet genomen. In plaats daarvan hebben ze zich voornamelijk gefocust op wat welkome quality of life verbeteringen. Denk hierbij aan slimmere dorpelingen die minder snel uit hun neus staan te eten en wat automatischer te werk gaan als er ergens nog werk voor ze in het verschiet ligt. Ook kan je een stadscentrum de opdracht geven om automatisch dorpelingen te blijven maken zolang jouw beschikbare middelen en bevolkingscapaciteit dat toelaten.

Voor de oorlogsvoering zijn er ook wat zaken verbeterd. Zo kan je jouw mythische units nu ook op commando bepaalde aanvallen laten aanvoeren in plaats van dat dit automatisch gaat met een daar aan vast hangende cooldown. Daarnaast is de inzage in de kracht van jouw manschappen wat vereenvoudigd en is het niet meer een hele rekensom om te zien hoe sterk een van jouw boogschutters nu is na diverse upgrades te hebben gehad. Het zijn dit soort zaken die de toegankelijkheid van Age of Mythology: Retold enkel bevorderen en daarmee de instap voor een hele nieuwe generatie gamers een stuk gemakkelijker maken zonder in te leveren op de kwaliteit.

blank

Niet van alle markten

We moeten de olifant in de ruimte wel even benoemen. Age of Mythology: Retold is namelijk niet helemaal compleet. Een aantal jaar terug bracht Microsoft al eens Age of Mythology: Extended Edition op de markt als een remaster van het origineel. Voor deze Extended Edition is destijds ook een uitbreiding verschenen. In Retold ontbreekt de Tale of the Dragon uitbreiding, wat erg jammer is vooral gezien diverse Definitive Editions van Age of Empires-titels wél alle expansies inbegrepen hadden. Daarentegen zullen de Chinese bevolkingsgroepen zich later wel bij het roster gaan voegen zoals toegezegd door Microsoft. Of we dan ook de verhalende content van Tale of the Dragon erbij krijgen én of hier een prijskaartje aan zal hangen is voor nu onbekend.

Je gelooft het bijna niet

Voor de onwetenden onder ons zou Age of Mythology: Retold haast als een gloednieuwe game kunnen aanvoelen. De ontwikkelaars hebben een erg puik staaltje werk afgeleverd als het aankomt op de grafische upgrades die hebben plaatsgevonden. Allerlei eenheden zijn geheel opnieuw ontworpen en hebben daarbij ook een nieuwe manier van bewegen. Het wat houterige van het origineel is helemaal weggewerkt. Tel daar ook wat moderne functies zoals ray tracing bij op en het is moeilijk te bevatten dat je met een game te maken hebt die zijn oorsprong ruim twintig jaar geleden kent.

blank
Voor een behoorlijke overhaul zijn we ook tevreden met de performance die we voor onze kiezen kregen. Op het door ons gebruikte systeem (Ryzen 7 5800X3D, 32GB ram, Radeon 6900XT) lag onze framerate op 1440p tussen de 90 en 130fps met alle instellingen op de hoogste stand. Op het moment dat we ray tracing inschakelden fluctueerde de framerate ergens tussen 55 en 70fps. Prima resultaten dus. Over de audio kunnen we kort en bondig zijn: die is beter dan het origineel. Diverse muziekstukken zijn opnieuw gecomponeerd en kennen wat meer diepgang dan de soms wat simplistische deuntjes uit het origineel. Ook de voice-acting is vernieuwd waarbij sommige personages nieuwe stemacteurs hebben gekregen. Dat is wat ons betreft niet erg, want het stemmenwerk komt overtuigend over en doet niet onder voor het origineel.

Conclusie

Eigenlijk had Age of Mythology: Retold net zo goed Age of Mythology: Definitive Edition kunnen heten, want in een zekere zin is deze game dat ook. Hoewel we enerzijds graag meer nieuwe originele output zouden willen zien, zijn heruitgaves van dit kaliber ook altijd welkom. Age of Mythology: Retold weet bij ons precies de juiste nostalgische snaar te raken en daarbij een knap pakket aan verbeteringen te leveren zonder het origineel te beledigen. Deze verbeteringen maken Retold ook nog eens geschikt voor een geheel nieuwe generatie gamers die benieuwd zijn waarom men destijds zó lyrisch was over deze game. Het enige pijnpunt wat wij zo gauw kunnen benoemen is het ontbreken van de eerdergenoemde Tale of the Dragon uitbreiding. Het is nu aan Microsoft of zij deze later alsnog beschikbaar zullen stellen aan spelers, voor niks of toch tegen een betaling. Maar ook met de huidige content is Age of Mythology: Retold de vraagprijs (€29,99) dubbel en dwars waard.

Gespeeld op: Pc.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S.