Over een paar dagen is het zover en kunnen we dan eindelijk aan de slag met de nieuwste Warhammer genaamd Warhammer 40.000: Space Marine. Om iedereen alvast warm te laten draaien voor hun nieuwste game heeft THQ besloten een prequel van slechts tien euro voor de game te maken met de naam Kill Team. Of deze PSN titel de tien euro ook echt waard is? Dat lees je in deze review!

I am a Space Marine

Warhammer 40.000: Kill Team speelt zich natuurlijk af in het Warhammer universum en ook in deze game nemen we de rol aan van de kleine groep Space Marines. De hele wereld wordt geterroriseerd door allerlei irritante moordlustige wezens en het is aan jou om deze te stoppen. Gelukkig zijn deze wezens ook niet al te snugger en kan jij deze groene snotapen makkelijk hebben, zowel in je eentje als met z’n tweeën.

De wereld van Kill Team zien we volledig van een top-down oogpunt wat ons onmiddellijk deed denken aan Dead Nation, wat niet zo gek is aangezien de stijlen van beide games aardig vergelijkbaar zijn. In Kill Team nemen we dus de rol aan van de Space Marines, welke weer onder te verdelen zijn in diverse classes. Elke class is weer goed in zijn eigen ding wat kan variëren van  long-range experts tot de badass marines die niet vies zijn van een beetje bloed op hun armor en de vijanden te lijf gaan met een gigantisch force zwaard of zelfs met een chainsword.

Come at me bro

Zoals we gewend zijn van top-down shooters hebben wij als speler behoorlijk de overmacht in de missies van Kill Team. De diverse tegenstanders die we tegenkomen zijn stuk voor stuk eerder gebaseerd op kwantiteit dan op kwaliteit en gaan net zo makkelijk neer als je zou verwachten als je naar de kleine groene opdonders kijkt. Her en der heb je wel wat sterkere vijanden zitten met wat zwaardere wapens dan de standaard mesjes, maar ook deze hebben geen enkel verstand in hun donder zitten.

In het begin zal dit een tof gevoel zijn, in je eentje of met een vriend in de co-op modus een heel leger aan orks afslachten en aan het einde zien dat je elk zo’n 1000 kills hebt gemaakt. Het vervelende hieraan is helaas dat je bijna nooit een uitdaging zal vinden in Kill Team gezien de korte waves van vijanden in plaats van de nooit eindigende stroom aan vijanden die we gewend zijn in top-down shooters.

Kort maar krachtig?

Warhammer 40.000: Kill Team is natuurlijk een PSN titel en bedoeld om mensen warm te laten draaien voor het aankomende Warhammer 40.000: Space Marine, maar we hadden persoonlijk wel verwacht dat de game ietsje langer zou duren dan het geval was. Met een kleine vier uur aan explosies, kogels, vliegende ledematen en een behoorlijke lading aan bloed waren we door de game heen en dat was toch aardig snel. Zou je de game helemaal met z’n tweeën doorlopen is het wel te doen in een uurtje of drie.

Iets wat helaas minder kort maar krachtig is zijn de cutscenes. Deze zijn vaak gewoon van in-game kwaliteit en zijn dus niet bijzonder om naar te kijken, maar zijn niet te skippen en bevatten negen van de tien keer weinig nuttige informatie voor je doelwit. De cutscenes halen je alleen maar uit de game en dat is erg irritant, zeker bij een top-down game waar het gewoon de bedoeling is om zoveel mogelijk arcade fun te hebben.

Upgrade unlocked

Iets wat Kill Team wel erg goed doet is het plaatsen van diverse power-ups en upgrades in de game. Zo zal je in elk level diverse kisten verspreid vinden met hierin power-ups om het slachten nog iets vermakelijker te maken. Denk hierbij aan power-ups zoals double fire en sword fury, maar ook zaken als tijdelijke onsterfelijkheid en gigantische forcefields. De mogelijkheden zijn eindeloos en brengen weer een extra stukje tactiek in de game wat erg gewaardeerd wordt.

Naast de power-ups zijn er nog meer manieren om je space marine extra dodelijk te maken. Zo zal je door het afslachten van alle vijanden punten verdienen, die ervoor zorgen dat je bepaalde perks unlocked zoals het toevoegen van vijf procent meer leven, of dat je net iets harder kan meppen. Ook zijn je wapens te up-graden waardoor deze nog groter en gemener worden.

Challenge accepted

Naast de campaign die zowel in je eentje als met z’n tweeën te spelen is hebben we nog een extra modus waarin je moet proberen zo lang mogelijk te overleven. Deze modus lost wel een aantal zaken op zoals de korte speelduur van de campaign en zorgt er ook voor dat de eindigende stroom van vijanden niet meer eindigt. Dit geeft je veel meer het gevoel dat je er alles aan moet doen om te overleven en zal het uiterste van je concentratie vergen, iets wat wij wel waarderen.

Warhammer 40.000: Kill Team is een vermakelijke doch korte top-down shooter en doet in principe wat het moet doen; de speler warm maken voor Warhammer 40.000: Space Marine. De titel laat hier en daar helaas wel wat steken vallen door onder andere irritante cutscenes en het gebrek aan intelligentie bij de tegenstanders. Al met al zouden we de game wel aanraden voor de tien euro die de titel kost, maar meer mocht het ook echt niet zijn.

• Top-down actie is tof
  • Flink aantal upgrades en power-ups
  • Zowel alleen als met z’n tweeën te spelen