Sony kondigde eerder deze week officieel de PlayStation 5 Pro aan, als een meer geavanceerde console die in staat is om een betere performance te realiseren. Hoewel het systeem ontzettend duur is, zal het wel voor een goede stap vooruit moeten zorgen.

Eind volgend jaar mogen we natuurlijk Grand Theft Auto VI verwachten, en dit soort titels zijn altijd vrij zwaar te noemen. De hamvraag is dan natuurlijk of dit betekent dat we de nieuwe titel van Rockstar Games in 60fps op de PlayStation 5 Pro kunnen spelen.

Het is afwachten, al doet Richard Leadbetter van Digital Foundy alvast een duit in het zakje. In een interview met IGN zegt hij dat het onwaarschijnlijk is dat Grand Theft Auto VI een hoge framerate krijgt. Dit zou volgens hem voornamelijk te wijten zijn aan de CPU van de console.

“No. Grand Theft Auto games have always run complex simulations that push the CPU hard, which is why every GTA game has initially launched on their target platforms at 30fps (or lower!). The PS5 Pro uses the same CPU as the PS5 and it would be extremely challenging to hit 60fps if the base PS5 version is targeting 30fps. This isn’t a GPU problem, it’s a CPU problem.”

Het is niet uitgesloten dat de game op een hogere framerate dan 30fps draait, maar volgens Leadbetter is het extreem moeilijk om dat voor elkaar te krijgen. Wat is dan het nut van de PlayStation 5 Pro in combinatie met deze game? Wel, je mag een hogere kwaliteit graphics verwachten en de performance zal wat stabieler zijn dan op een gewone PlayStation 5.

“What you will get will be higher quality visuals, but likely still running at similar frame-rates [to the base console]. If GTA 6 can’t sustain a locked 30fps (GTA 4 and GTA 5 couldn’t on PS3 and Xbox 360), PS5 Pro can run the CPU with a 10 percent bump to clock speeds – so you may get more stable performance.

Of course, all bets are off if Rockstar is targeting 60fps on the standard PS5 – but we’ve seen no evidence so far to suggest it is.”