Special | De Anvil Engine heeft indrukwekkende updates gekregen voor Assassin’s Creed: Shadows – De Assassin’s Creed franchise gaat inmiddels al lang mee, waarbij we games in verschillende formats hebben gezien. Het gros heeft echter een overeenkomend kenmerk en dat is dat ze grote open werelden hebben. Uiteenlopend van uitgestrekte vlaktes, drukke steden, mysterieuze bossen tot historische monumenten die je van ver kunt zien. Met een nieuw deel op komst, Assassin’s Creed: Shadows, is het tijd om de engine achter al dit moois te updaten: de Anvil Engine zal een hoop nieuwe verbeteringen brengen, waarmee een mooi feodaal Japan weergegeven wordt. Hiervan hebben wij een presentatie bijgewoond op de gamescom.

Het hele pakket

Je hebt uiteindelijk een samenhang van technieken nodig wat ervoor zorgt dat een gamewereld er overtuigend uit gaat zien. Verschillende van deze elementen werden toegelicht in de presentatie over de Anvil Engine. Wolken, windeffecten en belichting zijn voorbeelden van aspecten die ervoor zorgen dat Japan er geloofwaardig uit gaat zien in Assassin’s Creed: Shadows. Zo is Atmos een techniek binnen de Anvil Engine die ervoor zorgt dat de wolken op een zo natuurgetrouw mogelijke manier bewegen. Een simpel iets, maar in genoeg games is dit vaak een wat statisch onderdeel.

Gecombineerd met dynamische windeffecten krijg je snel een visuele presentatie die leunt op het fotorealistische. Wanneer er regen valt, gaat dit gepaard met windvlagen die voor een golvend effect zorgen, precies zoals je dat in het echt zou zien. Het klinkt misschien wat onbenullig, maar het zijn wel dit soort details die een bos bijvoorbeeld levensecht doen overkomen in een game. Als een boom te statisch lijkt, is het gevoel van een storm of hevige regenbui immers niet zo sterk. Het volledige plaatje resulteert in een sfeervolle ambiance die ziel aan de omgeving geeft.

Verschillende seizoenen

In Assassin’s Creed: Valhalla hebben we genoeg kunnen zien van verschillende jaargetijden. Van een winters landschap tot groene vlaktes en een zomerse situatie. Dit waren echter specifieke gebieden die nooit veranderden van seizoen. In Assassin’s Creed: Shadows wordt er een schepje bovenop gedaan. Alle vier de seizoenen zullen op een dynamische manier het kleurenpalet van de wereld aanpassen. Met zomer heb je de groene bomen en zanderige paden, terwijl met de winter alles onder sneeuw komt te liggen. Je hebt dus maar één Japan dat van aanzicht zal veranderen, in plaats van verschillende scenes die apart in de game opgedeeld zijn. Het is een flinke stap vooruit, maar vooral ook erg indrukwekkend om te zien.

blank

Natuurlijk is een uiterst groot onderdeel van de visuele voorstelling de belichting. Dit maakt of breekt de mooiste textures of in-game assets. In Assassin’s Creed: Shadows voegt dit tegelijkertijd ook veel toe aan de sfeer: huizen die worden verlicht door lampions, kaarsen die branden in kamers en uiteraard de maan die functioneert als lichtbron voor de nacht. Ideaal voor de stealth missies die je zult spelen met Naoe. Je zult schaduwen in je voordeel moeten gebruiken, terwijl lichtbronnen je kunnen verraden. Dit soort technische vooruitgang dient er uiteindelijk voor te zorgen dat de gameplay er nog authentieker op wordt.

Nu de implementatie afwachten

Met alle updates voor de Anvil Engine die we gezien hebben, heeft de franchise een mooie basis om op verder te bouwen. Zo zijn veel mooie grafische elementen de revue gepasseerd. Nu is het afwachten hoe de rest uitgewerkt zal worden: animaties, gameplay mechanieken, stabiliteit in performance, AI en level design zorgen uiteindelijk voor de kernervaring voor de speler. Al deze elementen los beoordelen heeft daardoor geen nut. Hoe dan ook heeft Ubisoft ogenschijnlijk een mooie engine in handen en wij zijn zeer benieuwd hoe Japan er uit gaat zien in Assassin’s Creed: Shadows. De game is vanaf 15 november verkrijgbaar voor de PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.