Special | God of War: Ragnarök op pc – Ruim twee jaar geleden mochten pc-gamers eindelijk in het leven en leed van Kratos en zijn zoon Atreus duiken. Ondanks dat die iteratie van God of War op dat moment al enkele jaren oud was, maakte dat de game het niet minder waard om ook voor pc-gamers beschikbaar te komen. Dat succes mag een gegeven zijn, want vandaag de dag kunnen we op de pc ook aan de slag met God of War: Ragnarök. Dat is al een erg mooi gegeven, nu rest natuurlijk nog de vraag of de pc-port van dit vervolg wederom weet te overtuigen.
Het wapen
De pc-port van God of War: Ragnarök is verzorgd door Jetpack Interactive die ook verantwoordelijk was voor de pc-port van het eerste deel. Ten opzichte van toen heeft het door ons gebruikte systeem wat veranderingen ondergaan en zijn we benieuwd of God of War: Ragnarök daar optimaal gebruik van kan maken.
- CPU: AMD Ryzen 5800X3D – 3,4Ghz
- RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX – 3200Mhz
- GPU: MSI Radeon 6900XT Gaming Z Trio – 16GB
- Moederbord: MSI B550 Gaming Plus
- Opslag: WD_Black SN850 1TB, 2TB Crucial MX500
- Scherm: LG UltraGear 27GL850 – 1440P, 144hz
Geen vuiltje aan de lucht
We installeerden God of War: Ragnarök met zijn 180GB omvang op de WD_Black SSD in ons systeem om optimale resultaten te behalen qua laadtijden. Dat is zeker geslaagd. Zodra het hoofdmenu tevoorschijn komt en je drukt op ‘New Game’ duik je gelijk in de huid van Kratos. Voor de volledigheid hebben we de game ook nog een keer op laten starten via de Crucial SSD vanwege het theoretische snelheidsverschil tussen deze twee schijven. Wij merkten echter erg weinig verschil, dus ook met een sata SSD zit je gebakken.
Zee aan opties
De pc-port van God of War: Ragnarök geeft ons een zee aan opties als het aankomt op grafische instellingen. Upscalers van alle grote videokaartboeren zijn aanwezig, dus: AMD’s Fidelity FX 3.1, Nvidia’s DLSS 3 en Intel’s XeSS zijn allemaal beschikbaar. Gezien ons systeem met een AMD videokaart werkt, hebben wij vanzelfsprekend met Fidelity FX getest. Hierin liepen we wel tegen een vervelend probleem aan zodra we Frame Generation inschakelden. Op het moment dat we die optie wilden gebruiken kwam onze framerate niet boven de 60fps uit. De link die we konden leggen had te maken met de Vsync optie. Met Frame Generation ingeschakeld konden we Vsync niet meer inschakelen en bleef onze framerate dus hangen op die 60fps.
Gelukkig is onze pc niet afhankelijk van Frame Generation om een goed speelbaar resultaat te realiseren. Met alle instellingen op de hoogste stand op een 1440P resolutie wisten we zo rond de 85-95fps te noteren, een goed bruikbaar resultaat dus. Met gebruik van een beetje upscaling door middel van Fidelity FX wisten we dat op te krikken naar 110-120fps. Als Frame Generation gewoon had gewerkt zoals het hoort, hadden we wellicht een stabiele 144fps kunnen noteren met deze opties. Hopelijk pakt Jetpack Interactive dit probleem in de toekomst nog aan.
Verander nooit een winnend team
Met de besturing is ontwikkelaar Jetpack Interactive in ieder geval ook consequent. Tot onze verbazing speelde de vorige God of War op pc best lekker met muis en toetsenbord en dat geldt ook voor Ragnarök. Als je geen controller tot jouw beschikking hebt, is muis en toetsenbord gewoonweg prima en ook aanpasbaar indien je bepaalde keybinds niet zo prettig vindt. Met een DualSense-controller krijgen we vanzelfsprekend wat specifieke functies zoals de haptische feedback van de controller. Als laatste is ook een Xbox-controller prima om de avonturen van Kratos en Atreus te beleven, maar dan moet je het wel zonder de functies van de DualSense doen.
Conclusie
Al met al is God of War: Ragnarök op pc wederom een puik staaltje werk. We hebben de game zonder échte problemen kunnen spelen en met de optimalisatie van deze port zit het wel goed. We balen wel dat we Frame Generation niet goed hebben kunnen testen, het was leuk geweest om een indruk te krijgen van hoeveel performance je daar nog mee kan winnen. Ook zonder die Frame Generation hadden we echter nog steeds een prima framerate en dus ook plezier met het spelen van deze versie van God of War: Ragnarök. Na een misser én een flinke misser met respectievelijk de Uncharted: Legacy of Thieves Collection en The Last of Us: Part I, lijkt Sony het weer goed op de rit te hebben met zijn pc-ports.
Digital foundry heeft een analyse, dat spel troep is op pc. Slechte port.
Hahahahah pc gamers weer teleurgesteld in ps5 game koop gewoon lekker een ps5 mensen
@Anoniem-6486: neeee, dat kost net zo duur als een nieuwe gpu.
Sarcasm off …
@Anoniem-9102: dit is echt onzin! Ik heb net even de conclusie van DF gekeken en ze zeggen dat “meestal op de meeste PC’s een goed lopende port is”. Alleen in de details in vergelijking met de ps5 kunnen wat “issues” zijn, maar dit zal waarschijnlijk nog met wat patches worden opgelost. Als deze patches er zijn zal de pc versie de hyper polished status krijgen.
En nu geen neppe dingen meer zeggen aub of kijk de conclusie van de DF video zelf nog even terug.
@Anoniem-2373: idd voor die prijs heb je net ⅓ pc.
Speel hem momenteel op de PS5…leuke game maar die stukken met Atreus zijn echt bagger. Wie verzint dit joh?
Vond dit spel maar tegenvallen, miste de connectie. Overhyped.
@Anoniem-6486: been there, done that, no thanks 😉