Preview | Mario & Luigi: Brothership – Je zou bijna vergeten dat Mario en Luigi eigenlijk loodgieters van beroep zijn, want deze Italiaanse broertjes hebben de laatste decennia al bijna elke mogelijke job gedaan die er maar bestaat. Dit keer ontpoppen de Mario Bros. zich tot zeelieden die met een magisch schipeiland de wereld gaan redden. Klinkt wat vergezocht, maar het is de premisse van hun meest recente avontuur ‘Mario & Luigi: Brothership’, de eerste nieuwe game in de Mario & Luigi-franchise sinds 2015 en ook de eerste game in de reeks die niet door wijlen ontwikkelaar AlphaDream is gemaakt. Wij konden al enkele uurtjes met het spel aan de slag gaan en we zijn alvast positief over deze nieuwe richting die de reeks is ingevaren.
Concordia in nood
Mario en Luigi bezoeken ditmaal Concordia, een land dat door een grote catastrofe helemaal in duigen ligt. Voorheen werd Concordia verenigd door de ‘Gezameleik’, een boom met magische krachten, maar die is uitgestorven, waardoor het land nu is opgesplitst in kleine eilandjes die liggen te dobberen in een wijde oceaan. Het is aan onze broertjes om de eilanden terug samen te brengen en de wereld te redden! Hiervoor krijg je de hulp van Connie, een lokaal meisje dat rondvaart op het zogenaamde ‘Zeiland’, een eiland dat tegelijk ook een schip is. Op Zeiland heeft ze een nieuwe Gezameleik geplant, die je kan gebruiken om de eilanden terug aan elkaar te verbinden.
Het is een leuk concept om een game rond op te bouwen, maar we moeten wel zeggen dat het verhaal (in het begin) niet zo goed wordt vormgegeven. Alles wordt heel snel op je gedropt, zonder al te veel opbouw en het duurt ook best lang vooraleer de slechterik van dienst wordt geïntroduceerd. Hopelijk wordt het verhaal ietwat beter uitgewerkt later in de game, want dit is toch best een belangrijk aspect in een Mario & Luigi-RPG. We zijn wel fan van de kleurrijke cast aan personages en de soms grappige dialogen. Onze favoriet is waarschijnlijk Trufvolt, een schattig vliegend wezentje dat je begeleidt op je reis door Concordia. Hij lijkt op een varken, maar zeg dat vooral niet luidop, want dat vindt hij best beledigend.
Eiland schieten
Zeiland is je thuisbasis waarmee je ronddobbert op de oceaan van Concordia. Het is jouw missie om de eilanden van Concordia te vinden, om vervolgens Mario en Luigi met een kanon af te vuren naar het desbetreffende eiland. Het is op zich een leuk idee, maar aangezien Zeiland nooit stopt met varen, moet je wel even zorgen dat je timing juist zit: wanneer je het eiland voorbijgevaren bent, moet je namelijk (lang) wachten vooraleer je een nieuwe kans krijgt om de broertjes af te vuren. Op een bepaald moment speel je wel de mogelijkheid vrij om sneller te varen, maar toch blijft het een kleine irritatie als je net je kans hebt gemist om te vuren. Je moet dan maar even met je vingers draaien terwijl je wacht op de volgende opportuniteit.
Eens je bent aangekomen op een nieuw eiland, moet je één of ander lokaal probleem oplossen om zo het eiland te linken aan de Gezameleik op Zeiland. Zo reisden we, onder andere, naar een eiland vol trampoline-bloemen, een eiland dat bezaaid is met (abstracte) kunstwerken of een regenwoud met watervallen. Vaak moet je hier wat (ruimtelijke) puzzels oplossen en uiteindelijk bevrijd je het eiland door de vuurtoren te beklimmen en het licht te linken aan de Gezameleik. We waren wel fan van wat we voorlopig te spelen kregen, al zijn de eilandjes wel telkens eerder klein. Voor je het weet moet je je alweer afvuren naar een nieuwe locatie, dus je krijgt niet echt de kans om echt een connectie te maken met de inwoners (ondanks dat dat net wél de opzet van het spel is).
De kracht van de broertjes
Uiteraard moet er ook heel wat afgeknokt worden in deze game en Mario en Luigi hebben opnieuw hun beste schoenen aangetrokken en hun hamers afgestoft. Gevechten zijn (nog steeds) turn-based, maar met een ‘Mario & Luigi’-twist: je moet namelijk elke aanval uitvoeren door een korte QTE uit te voeren én tegelijk kan je ook elke tegenaanval stoppen door op het juiste moment te springen of met je hamer te slaan. Een correcte QTE staat gelijk aan meer schade en een juiste timing betekent dat de broertjes geen schade oplopen én soms zelfs een tegenaanval kunnen uitvoeren. Elk eiland heeft nieuwe vijanden en je zal telkens hun patronen moeten leren kennen om zo optimaal te kunnen vechten en ontwijken.
Heb je een extra duwtje nodig? Dan zijn er ook zogenaamde ‘Bros attacks’: sterke aanvallen waarbij Mario en Luigi samenwerken (inclusief QTE uiteraard) om maximale schade aan te brengen. Je wordt hierbij ook getrakteerd op een geweldige over-the-top animatie die eindigt met een heerlijke explosie en hoge schadegetallen. We hadden enkel toegang tot een aanval met een groen en rood schild, maar we kijken er al naar uit om ook de andere aanvallen te kunnen uittesten! Nog een leuke toevoeging: in bepaalde (baas)gevechten kan je ook de omgeving gebruiken om een speciale aanval uit te voeren. Zo konden we een baas in een hoop ventilators slingeren, om hem zo in een verzwakte staat achter te laten. Voelt geweldig als het lukt!
Voorlopige conclusie
We zijn enorm blij dat de Mario & Luigi-franchise na al die jaren een comeback maakt en ‘Brothership’ lijkt voorlopig een solide toevoeging te worden voor de reeks. Het algemene concept waarbij je ronddobberende eilandjes terug met elkaar moet verenigen is leuk en ook de personages en dialogen zijn lekker luchtig. Het overkoepelende verhaal start echter wel wat traag, maar we hopen dat dit in het verdere verloop van de game wat zal versnellen. De verschillende eilandjes die we bezochten zijn telkens creatief vormgegeven (maar misschien wat aan de kleine kant?) en de verschillende puzzels en uitdagingen hielden ons geboeid aan onze console. Ook de gevechten zijn verslavend leuk, zoals we gewend zijn geworden van de franchise. Deze eerste uurtjes zijn alvast een goed voorteken voor de volledige game!
Heb Mario RPG uitgespeeld en nog bezig met Paper Mario Thousand years door. Denk dat ik verzadigd raak, Nintendo blijft maar games uitpoepen
@Anoniem-2121: kan Sony inderdaad wat van leren. Momenteel weinig nieuwe games/ips inplaats daarvan alleen maar remakes.
@Anoniem-2121: Super Mario Part Jamboree heb je ook nog. Dan nog deze inderdaad. Weer een Mario game.
Zou tof zijn als Nintendo eens een keer geen Mario game uitbrengt. Het lijkt echt allemaal op elkaar.
@Anoniem-650:
Nou, het lijkt enorm op elkaar.
@Anoniem-2193: Sony is het kwijt, als je het lijstje van PS5 exclusives na gaat sinds de console release is het erg bedroevend en aan de horizon is geen grote inhaalslag te zien.
@Anoniem-2193: Astro Bot is onlangs nog uitgekomen.
@Anoniem-2193: Astrobot is een fantastische game.
@Anoniem-4548: “Sony is het kwijt”
Is jouw mening, prima. Vind dat er genoeg toffe games op de ps5 aanwezig zijn.
Nintendo heeft meer exclusives maar die vind ik weer geen ruk aan. Dat is weer mijn mening.
Toch de Switch behouden. Dus deze gaan we toch even spelen.
@Anoniem-2121:
“kan Sony inderdaad wat van leren.”
Inderdaad? Hoezo inderdaad? Hij heeft het helemaal niet over Sony.
@Anoniem-331: Tja, we halen Sony er weer bij. Dan kunnen we weer lekker twisten over wie er beter is………..sony of nintendo.
Zo zinloos.
@Anoniem-2267:
Ik krijg steeds meer een hekel aan “gamers”…