Nu Dragon Age: The Veilguard in de winkelrekken ligt en overwegend hoge ogen gooit, stellen veel mensen zich de vraag of het niet tijd wordt om de originele trilogie in een geremasterde versie opnieuw uit te brengen. Dat gebeurde immers ook met de Mass Effect-trilogie en dat was een onvervalst schot in de roos. Hetzelfde bewerkstelligen met Dragon Age wordt echter geen sinecure.

De reden is eenvoudig: waar de Mass Effect-titels allemaal met de Unreal Engine gemaakt werden, geldt hetzelfde niet voor Dragon Age. De eerste twee games gebruikten de Eclipse Engine, terwijl Dragon Age: Inquisition op Frostbite draaide. Dit maakt het proces van remasteren eindeloos complexer. Al sluit Jon Epler, creative director van The Veilguard, de optie ook niet helemaal uit.

“I think I’m one of about maybe 20 people left at BioWare who’s actually used Eclipse. It’s something that’s not going to be as easy Mass Effect, but we do love the original games. Never say never, I guess that’s what it comes down to.”

Wij houden alvast onze vingers gekruist dat BioWare een oplossing vindt.