Preview | Two Point Museum – Na Two Point Hospital en Two Point Campus is de Britse ontwikkelaar Two Point Games nu bezig met weer een nieuwe variant in de franchise: Two Point Museum. Deze game staat gepland voor een release in de loop van 2025, maar wij konden alvast even met een previewversie aan de slag. Hieruit kunnen we opmaken dat als je de eerdere games gespeeld hebt, je precies weet wat je kan verwachten, maar dan natuurlijk in een wat ander jasje. Al komt de game wel weer met wat leuke en unieke elementen die perfect bij de setting passen. Hieronder onze eerste indruk.
Bouw je eigen museum uit
Waar je in de voorgaande games bezig was met het runnen van een ziekenhuis en een campus, is het in Two Point Museum taak om een schitterend museum op te bouwen. Dit doe je door allerlei mooie exposities te creëren, waar bezoekers op af komen. In de previewversie die we speelden doken we een kleine twee uur in het eerste level, wat ook gelijk als tutorial dient voor de game. Net zoals bij Two Point Campus bestaat dat uit stapsgewijs de instructies volgen zodat je de fijne kneepjes van het vak leert. Het is immers een game die bol staat van de diverse mogelijkheden, wat dus het traditionele stukje management van de franchise is.
Denk dan aan het plaatsen van een ticketbalie, het inhuren van personeel, het inrichten van een personeelsruimte en belangrijker nog: het museum vullen met unieke pronkstukken. De werking van de game is precies zoals je van de franchise gewend bent. Sterker nog, de interface is ook min of meer identiek aan de eerdere games, waardoor het direct heel erg vertrouwd aanvoelt. Daarbij wordt alles gepresenteerd in een ietwat cartoony stijl, waardoor het allemaal erg vriendelijk en leuk oogt. En hoe verder je komt, hoe kleurrijker het geheel zal worden dankzij de inrichting die je op jouw museum loslaat.
Ga op expeditie
Het vullen van je museum met de standaard dingen, zoals prullenbakken, banken, automaten en meer, is iets wat je vrij snel kunt doen met de beschikbare tools in je inventory. Ook het aanleggen van nieuwe ruimtes gaat op een herkenbare manier, maar om je museum echt van andere te laten onderscheiden is het belangrijk dat je items hebt die men nergens anders ziet. Dat is immers wat publiek aantrekt en zorgt voor de buzz, wat weer belangrijk is want hoe hoger dat is, hoe sneller mensen geneigd zijn een positieve review of donatie achter te laten. Dat laatste is dan weer nuttig voor een aanvulling op je financiën, want goedkoop is het allemaal niet om een museum op te bouwen.
Om echt unieke items te krijgen, kan je op expeditie gaan. Bij het museum is namelijk een helikopterplatform te vinden, vanwaar jou helikopter de wereld over kan vliegen naar allerlei bijzondere locaties. Stuur wat personeel mee, en zij gaan op onderzoek uit. Dit levert fossielen op, maar ook complete skeletten van dino’s. Soms moet je specialisten zelfs meerdere keren naar een bepaalde plek sturen omdat de opgraving tijd kost. Beetje bij beetje zal je dan het skelet van een dinosaurus steeds completer zien worden.
Leuk is ook dat het elke keer een verrassing is wat je expeditieleden vinden, want gevonden voorwerpen worden in een kist afgeleverd. Alsof je een lootbox opent. Zodra het item is afgeleverd, kan je dat direct in je museum plaatsen. Belangrijk is wel om er een informatiebord bij te zetten, zodat je naast een visuele presentatie ook een educatief element hebt, wat bezoekers belangrijk vinden. Ondertussen lopen je expeditieleden echter risico’s, omdat ze zich in onherbergzame gebieden begeven, dus kijk er niet raar van op als iemand gewond terugkomt, die je dan even wat tijd moet gunnen.
Dilemma’s tijdens het opbouwen
Het element van op expeditie gaan voegt een unieke laag aan de gameplay van de Two Point-games toe, omdat het perfect bij de setting past, maar tegelijkertijd ook weer iets nieuws is. Dat je mensen gewond kunnen raken is een geinig aspect, maar ook zijn er expedities die bepaalde skills van je personeel vereisen. Hiervoor dien je dan in je museum weer een trainingsruimte in te richten, waar je personeel zich kan ontwikkelen. En zo zie je maar, naast het inrichten van het museum rol je ook al snel in de rol van manager, waarbij je tig andere zaken in de gaten moet houden. En vergeet zeker niet je museum schoon te houden. Objecten afstoffen is belangrijk, maar ook zeker afval opruimen – zorg dat je genoeg conciërges in dienst hebt.
Afijn, alles wat je kan bedenken dat een rol speelt bij het runnen van een museum komt voorbij tijdens het spelen. En dit baseren we dan op slechts een kleine twee uur spelen. De franchise kennende worden de mogelijkheden stap voor stap uitgebouwd en krijg je op een gegeven moment ontzettend veel additionele zaken om te managen en in de gaten te houden. Leuk zijn ook de dilemma’s die de game je presenteert. Dit hebben we vooralsnog bij de expedities gezien, waarbij een situatie zich voordoet wat je twee keuzes oplevert. Dit kan bijvoorbeeld geld spenderen aan iemand die waardevolle informatie zegt te hebben, al is het risico dat het een scam is. Ook kan het juist iets unieks opleveren. Aan jou dus om de juiste keuze te maken.
Voorlopige conclusie
Al met al is Two Point Museum vooral meer van hetzelfde, wat voor liefhebbers van de twee eerdere games ongetwijfeld als muziek in de oren klinkt. Toch weet het binnen het vertrouwde en wat het doet, net datgene te bieden waardoor het enigszins fris aanvoelt. Het is eigenlijk de bekende basis in een nieuw jasje aangevuld met specifieke elementen die op de context van een museum van toepassing zijn. Daarbij speelt de game als vanouds lekker vertrouwd, is er genoeg om te managen en wat we hebben gezien is pas het topje van de ijsberg. Kortom, afgaande op onze speelsessie met de game kunnen we nu al stellen dat het wel goed zit met deze titel.