Tijdens de rechtszaken omtrent Microsoft die Activision Blizzard wilde inlijven zijn er een hoop interessante documenten gelekt. In een aantal van deze documenten kwamen hardware plannen van Microsoft terug, zoals nieuwe revisies van de Xbox Series X|S en een nieuwe controller met de voorlopige naam ‘Sebile’. Volgens de laatste geruchten hoeven we de revisies van de consoles niet meer te verwachten, maar Sebile zou nog springlevend zijn.
Sebile zou namelijk de controller worden voor een volgende generatie Xbox-consoles. Het wat typische design van de controller zou te maken hebben met de motoren voor haptische feedback wat we inmiddels ook kennen van Sony’s DualSense. Deze informatie valt af te leiden uit een patent dat door Microsoft is ingediend. Als we kijken naar de productomschrijving lijkt het ons duidelijk dat het om Sebile gaat.
“A device configured to generate haptic feedback is disclosed. The device includes a housing, a connector, and a haptic motor. The connector includes a mount end coupled to the housing and a distal end spaced away from the mount end. The haptic motor is coupled to the distal end of the connector. Activation of the haptic motor causes the haptic motor to move relative to the housing to generate the haptic feedback.”
“In one example, the device can be tuned such that one resonance peak simulates haptic feedback of a legacy haptic motor of a legacy device (e.g., an Eccentric Rotary Mass (ERM) motor that vibrates at 20 Hz in a legacy game controller). For example, such a configuration may be used for backwards compatibility with legacy video games.”
“Further, the device can be tuned such that the other resonance peak is aligned with a higher frequency that provides high definition (HD) haptic feedback (e.g., at 80 Hz). For example, such haptic feedback could be used for new video games. In some examples, both forms of haptic feedback could be used under different conditions in the same video game (or another interactive experience).”
Ben benieuwd.
Dualsense heeft mij nooit doen overtuigen helaas, hoop dus op een betere controller.
Hopelijk op zijn minst net zo goed als de Dualsense. Want die controller geeft net een extra dimensie aan immersie.
@coola: gimmick
@Anoniem-1924: vind jij. Ik gebruik het bij elke game die het ondersteund en veel third party developers ondersteunen de Dualsense heel goed.
@coola: fijn voor die developers, nog steeds een gimmick
@Anoniem-912: voor jou misschien.
Weinig mensen zitten op zo’n controller te wachten. Het wordt een keer tijd dat Xbox normale games gaat uitbrengen voor hun community. Geen gare indies, B games zoals Flintlock of een game zoals Stalker 2 die bij release 2500 bugs had. Dat gebluf van die spencer kan ook achterwege gelaten te worden in 2025. Wanneer komt Wukong? Of is de series S zo dramatisch dat het helemaal niet meer lukt.
@coola: Is inderdaad een gimmick. Waar ik hem alleen bij Astrobot de laatste goed gebruikt vond worden. Maar het blijft een gimmick omdat het net zo goed zonder dit werk werkt
@Smaakmaker: nee jij vindt het een gimmick. Ik vindt het meer dan een gimmick.
@Anoniem-5821: Je weet dat zowel Stalker en ook Flintlock niet door first party studios zijn gemaakt dus dit is niet zo snuggere opmerking. Indiana Jones is dit wel en ook Hellblade 2 en dat zijn prima games vind ik.
@coola: Het blijft een gimmick want je hebt het niet nodig om te spelen. Je kunt die games prima zonder spelen.
Haptic feedback is zo overrated. Hoeft voor mij niet.
@Smaakmaker: jij bepaald niet wat ik nodig heb. Bijvoorbeeld Sniper elite 5 kan ik echt niet zonder haptic feedback en adaptieve triggers spelen.
Zeker geen gimmick, denk dat de mensen die dat roepen het niet eens snappen. Ga eens GT7 spelen zonder haptics en met. Je komt er gauw achter dat je een hoop feedback mist namelijk. Daarnaast in zoveel games geeft het een andere dimensie zodat je meer feedback krijgt van de omgevingen in een game.
@Anoniem-8882: dit dus
@coola: Volledig mee eens, ik hoop ook op een speaker in de controller 🙂
@Anoniem-1861: dat heb ik met adaptive triggers, vooral bij shooters
Hoop dat het indrukken van de knoppen wat stiller gaat worden.
Zet nu standaard de tv paar streep harder vanwege de herrie die die dingen maken
@Smaakmaker: Hellblade 2 en Indiana jones zijn idd goede games. Maar 2 goede games in een heel haar is wel heel erg mager. In de praktijk kijken xbox gamers niet of Flintlock, Stalker first of 3th party is. De games staan in de store/gamepass en de kwaliteit is zeer ondermaats. Wat helemaal nergens op slaat is dat Spencer/Xbox continu in het nieuws wilt komen terwijl ze eigenlijk niks leveren.
@coola: Outlaws vond ik een middelmatige/kinderachtige game met veel herhaling in de gameplay. De game gaat over ’the underworld’ maar er gebeurt helemaal niks qua crime. Een gemiste kans omdat ubisoft op safe probeerde te spelen. Maar voor 20 euro op ubisoft plus wel een goede deal.
@Anoniem-242: en die mening mag jij uiteraard hebben. Kijk ik ben niet iemand die een ander zijn mening ergens over bekritiseerd. Ik laat vaak wel merken dat ik het niet eens ben met een mening, maar ik laat anderen wel in hun waarde.
@Anoniem-161: Maar nu doe je net of dat de enige games zijn die Xbox de laatste jaren heeft gemaakt. Destijds nog een Xbox studio Hi-Fi Rush, Forza Horizon 5, Forza Motorsport 8, Sea of Thieves, psychonauts, zijn ook nog uitgekomen. En als je voorganger bijna alle studios sluit dan kost dat tijd om weer op te bouwen. En volgend jaar Fable, Avowed Outer Worlds 2, Doom, South of midnight, En misschien nog perfect dark en Gears. Genoeg om naar uit te kijken.
@Anoniem-8882: Gran Turismo hoor je eigenlijk te spelen met een stuur en pedalen setje. Dus dat vind ik een niet zo sterk tegenargument. Verder in Astrobot werkt het leuk. Maar in Ratchet and Clank er mee gestart maar ik heb het sindsdien standaard uit staan. Omdat ik het niet mis.
@Smaakmaker: Je kan inderdaad de meeste games zonder de haptic feedback spelen, maar ik denk dat er toch een grote groep gamers is die deze feature zeer waarderen. Ik herinner me bv. dat de eerste ps3 controller zonder rumble uitkwam en dat Sony dacht dat mensen dat niet erg gingen vinden, tot veel mensen hierover klaagden dat ze dit miste.
@Killionaire: jij bent niet de Killionaire uit KZ2, toch
@Anoniem-7846: Haha ja de Dualsense is zo slecht dat MS hem maar gaat kopiëren nu.
Ik hoop ook dat ze haptic feedback hebben gestopt in deze controller. Ik heb een PlayStation, maar gebruik de Xbox controller voor xcloud, en ik mis echt de functies van de DS terwijl ik de Xbox controller over het algemeen prettiger in gebruik vind. Zeker geen gimmick naar mijn mening, maar een echte toegevoegde waarde voor de algehele beleving tijdens het gamen (mits goed toegepast natuurlijk).
@Smaakmaker:
Dat klopt zeker, maar als je dan toch met controller speelt krijg je gewoon veel meer feedback. Bij WRC rally bijvoorbeeld kan ik aan de controller voelen welk wiel bijvoorbeeld lek is. Linksvoor, rechtsachter…
@Anoniem-5821: veel plezier met Indiana jones he
@SuperPtje1: Maar toch vind ik het een gimmick misschien voor sommige een goed uitgevoerde. Maar heb het even aangehad bij Ratchet and Clank destijds en het gelijk voorgoed uitgezet. En alleen bij Astrobot aangehad.
@Smaakmaker: Niks onzin argument, dit is een excuus zoeken wat jij doet. Wie bepaalt dat je race games MET een stuurtje moet spelen? Race games zijn prima te spelen met een controller en dat is nooit anders geweest. Ik heb prima de ruimte in mijn kantoor/gameroom voor een opklapbare playseat met een premium stuur en pedaal. Het is op dit moment geen prio voor mij maar het komt. Los daarvan, race ik al jaar en dag met controller. Racen met een stuur betekend niet dat je meteen beter bent tegen iemand met een controller. Sterker nog, ik zet geregeld betere ronde tijden neer in de weekly sport mode tegen een ander persoon waarvan ik weet dat hij een Fanatac direct drive wheel heeft. Dat je games zonder haptics kan spelen is ook helemaal het punt niet.
Je speelt shooters toch ook niet met een replica wapen? In dat geval is je eigen argument niet zo sterk en doordacht.
@Smaakmaker: volgens die beredenatie is 4k dan ook een gimmick? Want op 1080p kun je ook gewoon spelen.
Is 60fps een gimmick? 30fps was jaren geleden heel normaal en speelbaar bij alle spellen
Is een dure headset een gimmick? Want standaard meegeleverde oortjes van 5 euro geven immers ook gewoon geluid.
Hoe groot moet een monitor of tv zijn om niet meer te worden bestempeld als gimmick? Want of je nu een 17 inch of een 34inch monitor hebt de spellen veranderen niet.
@Anoniem-5417: Het ging er mij om dat je aangaf dat een gt7 veel beter speelt met haptic feedback. Dan geef ik aan als je gt7 op de allerbeste manier wil beleven dat je dan een playseat hebt.
@marc83: Dat is in mijn ogen iets compleet anders. 30fps of 60 fps maakt meer verschil in games dan haptic feedback doet in games. De kwaliteit van een game wordt niet beter of slechter door haptic feedback.
@Smaakmaker:
Wan-smaakmaker 😛
Hij geeft nergens aan dat GT7 veel beter speelt.
Wat een discussie hier.
Het is een mooie toegevoegde waarde en als je het uit wilt zetten doe je dat.
Blijkbaar is de switch ook een gimmick. Want je hebt de handheld functie totaal niet nodig om te kunnen spelen.
@Smaakmaker: gt7 speelt prima met controller.
Gamers met stuur zitten steeds te kloten voor de juiste instellingen.
Met controller prima te doen.
Net hoe je graag gamed.
@Smaakmaker: Haptics kan wel degelijk bijdragen aan een betere game ervaring, dus ik weet niet waar je het over hebt?
@Anoniem-8882: heb ik gedaan en weer uitgezet en ik heb niet het gevoel dat ik nu iets mis.
De accu van de edge gaat wel langer mee nu
@Anoniem-3637: Met GT7? kan me niet voorstellen dat je daar niks mist. Je hebt veel beter door waar op de baan je bent en welk ondergrond je zit. Maar dit zegt me dat je haptics altijd uit hebt staan.
@Anoniem-4901: ik heb een goede tv ik zie op welke ondergrond ik rij
@coola: Dat is niet zo heel slimme opmerking. Aangezien de Nintendo Switch een handheld en homeconsole ineen is. Zonder de handheld functie bestaat het concept niet. De haptic feedback is niet nodig om een ps5 game te kunnen spelen. De Switch handheld modus wat jij dus een gimmick noemt het Switch gedeelte is dit niet aangezien je hem moet Switchen naar handheld modus om het onderweg te kunnen gebruiken.
@Smaakmaker: maar die handheld modus heb je niet perse nodig om te kunnen gamen. Je kan elke switch game spelen zonder ook maar een keer de handheld te gebruiken. Dus het is een gimmick want je hebt het niet persé nodig.
@coola: Wel als je het voor onderweg wil gebruiken. Dus dit is het hele concept. Als je Nintendo gimmicks wil gebruiken is de Switch dit niet. Noem dan het 3D van de 3DS of de wii-u controller.
@coola: Volgens mij snap jij de definitie van gimmick niet helemaal. Switch is geen gimmick omdat het in essentie gebouwd werd als “dual console”, dus op 2 manieren te gebruiken. Vandaar de naam. Je “switched” namelijk makkelijk van handheld naar couch gaming en vice versa.
De haptic triggers zijn een TOEVOEGING. Dus in de puurste vorm en volgens definitie een gimmick die alleen iets toevoegt aan de beleving.
@Smaakmaker: ben het met je eens. Ik gebruik het ook niet. Staat standaard uit.
@Anoniem-1924: zeker geen gimmick