Review | Dynasty Warriors: Origins – Tijdens de PlayStation 2-generatie was de Dynasty Warriors-franchise uniek in zijn soort. Met honderden soldaten om tegen te strijden, was het wat anders dan gebruikelijk. Toch kwam er een keerpunt binnen de franchise: sinds de PlayStation 3 zijn de games lang niet meer zo goed of interessant. Sterker nog, Dynasty Warriors 9 was een regelrechte ramp, doordat het meer een PowerPoint-presentatie was vanwege onder andere zijn erbarmelijke framerate. Na jaren van ontwikkeling heeft Koei Tecmo ervoor gekozen om met een spin-off binnen de franchise te komen, wat zorgt voor een frisse wind.

Een nieuw verhaal met bekende gezichten

In eerdere Dynasty Warriors-games werd de roman The Romance of the Three Kingdoms als basis gebruikt. Deze roman beschrijft de periode van de ‘Drie Koninkrijken’ (Shu, Wu en Wei) in China. Tijdens deze tumultueuze en bloederige periode uit de Chinese geschiedenis, waren er veel opmerkelijke krijgers die veel invloed hebben gehad. In de games betekende dit dat je kon kiezen uit veel legendarische krijgers. Dynasty Warriors: Origins geeft hier een kleine twist aan: je kruipt dit keer in de huid van maar één krijger met bovengemiddelde vaardigheden, genaamd Ziluan. Er is alleen één probleem: Ziluan lijdt aan geheugenverlies. Wie je bent, wat je doel is en waarom je zo goed kunt vechten, blijft een raadsel binnen het verhaal. Omdat je bedreven bent met elk wapen dat de game te bieden heeft, word je al snel een populaire verschijning onder de legendarische krijgers. Maar er is meer…

Ziluan beschikt namelijk ook over bovennatuurlijke vaardigheden. Zo kun je bijvoorbeeld windstromen waarnemen die als hints dienen om je volgende actie te bepalen. Deze vaardigheden hebben ook direct invloed op de gameplay: vanuit een vogelperspectief krijg je een tactisch overzicht van het slagveld wat je mogelijkheden oplevert. Denk hierbij aan het aansturen van je eigen peloton soldaten, het makkelijker lokaliseren van je bondgenoten of het in de gaten houden van vijandelijke bewegingen. Dit stelt je in staat om gemakkelijker de overwinning te behalen en ervoor te zorgen dat het moraal stijgt, want je maakt de juiste keuzes op het slagveld. Omdat Dynasty Warriors: Origins volledig om Ziluan draait, speel je niet op de traditionele manier met andere legendarische krijgers. Wel kun je af en toe een krijger meenemen als compagnon en tijdelijk, vergelijkbaar met een musou-aanval, kort in hun rol stappen. Dit is erg tof, maar blijft beperkt tot die momenten.

Gameplay zoals je gewend bent, maar anders

Koei Tecmo is flink op zijn muil gegaan met Dynasty Warriors 9, maar wist met overige Musou-games (Hyrule Warriors en dergelijke) leuke frisse concepten te brengen binnen het genre. In Dynasty Warriors: Origins zijn de beste elementen binnen het Musou genre gecombineerd. Hoewel je speelt met maar één hoofdpersonage, heb je verschillende wapens tot je beschikking (zwaard, speer, dubbele bijlen en meer). Per wapen kun je dit levelen en krijg je er extra voordelen mee in de vorm van langere combo’s en Battle Arts, wat nieuwe vaardigheden zijn. Per wapen heb je namelijk de optie om meerdere Battle Arts vrij te spelen en deze te combineren tot je eigen speelstijl. Om deze Battle Arts te kunnen gebruiken heb je weer Bravery punten nodig, die je consumeert voor een Battle Art. Door veel te vechten laad jij je Bravery op, wat zorgt voor een mooie balans in de gameplay.

blank

De gameplay is wat dieper geworden dan je gewend bent van de gemiddelde Dynasty Warriors-game. De standaard normale, speciale (driehoekaanvallen die je eventueel ook kunt chargen) en je musou-aanval zijn weer van de partij, naast de Battle Arts. Generaals en de legendarische krijgers kunnen op hun beurt jou aanvallen met speciale aanvallen en Battle Arts. De Battle Arts geven een oranje gloed, die jijzelf weer kunt counteren met  een speciale Battle Art (gemarkeerd als Special Arts). Op deze manier kun je de vijanden staggeren. Generaals hebben ook een gevarieerd aantal schilden (zie dit als een ordinaire stagger-meter, zoals in Sekiro) bij hun levensbalk, en zodra je genoeg pareert of schade hebt aangebracht krijg je de mogelijkheid om een combo uit te voeren voor extra schade. De gameplay is voortdurend leuk en weet lang te boeien. Het systeem werkt goed, er is voldoende variatie tussen de wapens en de optie om zelf te bepalen welke Battle Arts je gebruikt, is uitstekend uitgewerkt.

Het is echter jammer dat het vechten tegen generaals het meest beperkt aanvoelt qua strategie en het lijkt vrij eentonig. Naar verhouding heb je ontzettend veel soorten Battle Arts waarmee je kunt experimenteren, maar in de praktijk kom je al een heel eind met counteren, blocken en normaal hakken. Uiteraard zit repetitiviteit deels in het DNA van een musou, maar er zit veel potentie in om vooral het vechten met generaals interessanter te maken. Dit was vooral te merken met een baasgevecht (dat we niet zullen spoilen), waarbij het effectieve resultaat vooral was dat we meer een Soulsborne-game speelden dan een Dynasty Warriors-game. Dit omdat we voornamelijk met de eerder genoemde strategie bezig waren in plaats van meer creatief om te springen met de Battle Arts, want het maakt weinig verschil.

blank

Van hot naar her

In Dynasty Warriors: Origins navigeer je tussen alle levels heen op een grote map van China. Je zult reizen van provincie naar provincie om zo iedereen te kunnen helpen in de grote oorlog die in het land woedt. Dit gaat uiterst vlot, al helemaal wanneer je een paard tot je beschikking hebt (die ook weer gameplay elementen met zich meebrengt op het slagveld). Omdat China in chaos verkeert, kun je ervoor kiezen om ook kleinere gevechten aan te gaan. Denk aan het uitschakelen van bandieten of het stoppen van een ontsnappende generaal. Daarnaast kun je resources verzamelen voor upgrades en extra uitdagingen vrijspelen. Dit zorgt voor een fijne afwisseling tussen de grote, belangrijke gevechten. Hoewel deze activiteiten geen echte uitschieters zijn, voegen ze wel een leuke extra dimensie toe aan de gameplay.

De grote veldslagen zijn werkelijk episch en van indrukwekkende proporties (bijvoorbeeld Hulao Gate met Lu Bu was ongelooflijk). Honderden soldaten rennen met je mee, terwijl het gejuich en geschreeuw om je heen weerklinkt. Ondertussen belagen belegeringswapens je, suizen pijlen langs je oren, en versterkt het indrukwekkende geluid de intense oorlogsbeleving. Het is een waar spektakel. Vooral de bekende veldslagen, die fungeren als hoofdlevels in de game, pakken groots uit. Er is duidelijk veel zorg besteed aan de presentatie van Dynasty Warriors: Origins, wat op een positieve manier overweldigend aanvoelt. Dynasty Warriors is eigenlijk nog nooit zo spectaculair geweest als nu! Maar let wel op: je dient goed het moraal in de gaten te houden, alsook welke generaals het moeilijk hebben in de strijd, die je dan moet bijstaan door mee te vechten. Door strategisch basissen over te nemen of bepaalde leiders uit te schakelen, hou je het moraal op peil en win je de strijd. 

blank

De game biedt ontzettend veel content

In de game is veel aandacht besteed aan het verhaal. Er zijn tal van cutscènes waarin Ziluan en/of de bekende krijgers met elkaar in gesprek gaan, evenals CGI-scenes en gebeurtenissen tijdens de gevechten zelf. Hoewel veel dialogen boeiend zijn en op een toegankelijke manier laten zien hoe de oorlog zich ontwikkelt, zijn er ook flink wat gesprekken die langdradig aanvoelen of weinig toevoegen. Tijdens deze momenten gebeurt er, behalve het praten zelf, niet veel. De scènes hadden dynamischer kunnen zijn, maar gezien het grote aantal dialogen in de game, lijkt dit een bewuste kostenbesparing te zijn geweest om de presentatie zo simpel mogelijk te houden. Zo beperkt het zich in de cutscènes tot personages die statisch tegenover elkaar staan en babbelen. Niet heel bijzonder.

Want laten we hier meteen aanstippen hoeveel content Dynasty Warriors: Origins biedt! De eerste helft van de game dient als inleiding op de uiteindelijke splitsing van de drie koninkrijken. Daarna moet je kiezen bij welke van de drie partijen je je aansluit. Wij kozen bijvoorbeeld voor Shu en hebben ongeveer 30 uur aan onze eerste playthrough besteed. Daarna wachten nog de hoofdstukken van Wu en Wei, maar daarmee houdt het niet op. Zodra je de game voor het eerst hebt uitgespeeld, ontgrendel je een endgame-modus met een hogere moeilijkheidsgraad. Ook kun je alle levels herspelen, verder doorlevelen en nog veel meer. Dynasty Warriors: Origins biedt urenlang speelplezier. Gelukkig maar, want na het uitspelen smaakt de game alleen maar naar meer!

blank

Degelijke performance

Dynasty Warriors: Origins biedt een breed scala aan performance-instellingen. Wij hebben de game gespeeld op de PlayStation 5 Pro en ook kort getest op een normale PS5. De game biedt drie grafische modi: Quality (waarschijnlijk upscaled 4K), Performance (tussen 1440p en 1800p) en native 4K (exclusief voor de Pro). Daarnaast kun je de framerate-opties aanpassen: 30, 60 of 120fps. Zo kun je precies die combinatie kiezen die het beste aansluit bij jouw voorkeur. Op de PS5 Pro kozen wij voor de Quality modus in combinatie met een 60fps output. Dit leverde de meest stabiele en scherpe presentatie van de game op. De 120fps optie is in elke modus simpelweg te instabiel. De native 4K-modus voelt daarnaast wat overbodig, aangezien de Quality-modus vrijwel geen merkbaar verschil in resolutie biedt. Bovendien ondervonden we in de native 4K-modus problemen met frame pacing.

Op de normale PlayStation 5 is geen van de grafische modi perfect, maar zeker ook niet slecht. Wederom is de 120fps optie erg onstabiel: bij zowel de Quality- als de Performance-modus schommelt de framerate tussen de 40 en 80 frames per seconden. Onze voorkeur gaat uit naar de Performance modus, waarbij je een stabiele 60fps krijgt, al zijn er soms kleine dips. De gameplay blijft echter goed speelbaar, omdat deze dips nauwelijks opvallen en meestal alleen voorkomen tijdens counters of wanneer er extreem veel personages tegelijk op het scherm verschijnen. Omdat dit weinig invloed heeft op de speelervaring, draait Dynasty Warriors: Origins ook prima op de normale PS5.

blank

Een zeer verzorgde game

Je merkt aan alles in Dynasty Warriors: Origins dat er veel zorg in is gestoken. De game draait naar behoren, zelfs met ontzettend veel actie op het scherm, en de graphics zijn allesbehalve slecht te noemen. Hoewel het geen grafisch hoogstandje is, biedt het precies de herkenbare stijl van een Dynasty Warriors-game. De levels zijn nooit saai, de animaties van de gameplay zijn erg goed uitgewerkt en ook je respons tijdens het spelen is subliem. De muziek is bovendien erg genieten: herkenbare rock deuntjes, zoals in deel 4, die afgewisseld worden met rustige Chinese muziek als je rondreist op de kaart van China. Kortom, Dynasty Warriors: Origins is een game die erg goed in elkaar steekt.

Gespeeld op: PlayStation 5 Pro.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S en pc.

Conclusie

Dynasty Warriors is terug! Deze franchise bestaat al jaren, maar werd de laatste tijd steeds minder relevant. Dynasty Warriors: Origins weet die stagnatie te doorbreken met een knaller van een game. Door als spin-off af te wijken van het oude concept, staat de serie weer stevig op de rails: het verhaal wordt leuk gebracht, de gameplay is weergaloos, de technische kwaliteit is goed op orde en de game biedt erg veel content. Voor liefhebbers van de PS2-delen is er zelfs het een en ander aan nostalgie te herkennen. Koei Tecmo laat hiermee zien dat Dynasty Warriors nog lang niet klaar is en ze durven ook te vernieuwen met het concept.

Pluspunten

  • Goede gameplay
  • Performance
  • Game is verzorgd
  • Heel veel content
  • Veldslagen zijn soms insane
  • World map is vermakelijk
  • Je blijft door- en doorspelen…

Minpunten

  • Sommige dialogen mochten spannender
  • Generaals bevechten kon uitgebreider

9.0