Preview: Ratchet & Clank: All 4 One- Ratchet & Clank is op zo goed als elk platform van Sony uitgebracht. Zo kon je de eerste vier delen al op de PlayStation 2 spelen, waarna de game ook op de PSP verscheen. Na deze twee platforms kwam het spel in 2007 ook naar de PlayStation 3. De reeks bestaat dus uit een pak spellen en binnenkort komt er weer een nieuwe bij. Ratchet & Clank: All 4 One verschijnt op 18 oktober 2011 op de PlayStation 3. Ze zeggen wel dat de laatste de eerste zullen zijn, maar of deze game een goede eerste indruk op ons maakt, lees je in deze preview!

Het is maar een beta

We konden helaas nog niet aan de slag gaan met de volledige game, dus we moesten het dan maar stellen met de beta. Die beta houdt één online level in en daar houdt het ook bij op.  We konden alvast de multiplayer testen, maar over de singleplayer kunnen we dus nog niets zeggen. Het ene online level duurde al gauw ruim een kwartier. Dit is best lang  om vooral jongeren de hele tijd gefocust te houden op de game, maar we kunnen niet garanderen dat het ook gaat lukken.

In de beta hadden we de keuze uit vier personages. Je kon namelijk kiezen uit Ratchet, Clank, wat logisch is als je naar de titel kijkt, en ook kon je kiezen uit Captain Qwark en Doctor Nefarious. Al deze personages zijn al bekend van de vroegere games uit de reeks. Het kiezen van een personage is altijd lastig, zeker als je met twee personen moet kiezen. Dan wordt er al eens gebekvecht over wie met welk personage aan de slag gaat, maar als dat eenmaal is opgelost, kan niets ons meer tegenhouden om te beginnen, dachten we.

Alleen in de wereld

We hadden allebei ons personage gekozen, voor de nieuwsgierige onder ons: ik had Doctor Nefarious en mijn medespeler speelde met Ratchet, maar toen was er een probleem. Het is natuurlijk een gesloten beta, maar er was helemaal niemand in de wereld die het idee had om Ratchet & Clank: All 4 One te spelen. Jammer dachten we, maar laat ons dan maar met ons twee de wereld van de helden onveilig maken. En daar knelt het schoentje. Het was niet mogelijk om met twee te spelen en wat moet je dan doen? Inderdaad, wachten. Na een tien minuutjes wachten verloste iemand ons uit ons lijden. En toen konden we dan beginnen, zonder al te hoge verwachtingen te hebben van de game.

Net zoals andere games

Het verhaal van de beta was heel simpel: er was geen verhaal, maar dat was niet echt een groot pobleem. Wanneer je online speelt, is er maar zelden een echt verhaal. Het enige doel dat je hebt in de game is om zo veel mogelijk schroeven en bouten te verzamelen.

Dit keer geen third person adventure, maar net zoals in de vorige games uit de reeks heb je een bovenaanzicht op de game. Dit zorgt ervoor dat je geen splitscreen krijgt. Wat dan weer een nadeel is, is dat je moet wachten als er een persoon achter blijft. De geluiden in de game zijn minimalistisch gehouden, maar dat zal dat geen probleem zijn voor de leeftijdscategorie die deze game in huis gaat halen.

Is dit echt een nieuwe game?

Op het eerste zicht lijkt er niet veel veranderd te zijn aan de game, op het tweede zicht eigenlijk ook niet. Het enige nieuwe is de online mode, maar aan de controls of gameplay lijkt er niet al te veel geschroefd. Aan de graphics is ook niet al te veel aandacht besteed. Ze zijn wel behoorlijk, maar ze tippen niet aan de top.

Vliegende auto’s gespot

Juist op het moment dat het te langdradig begint te worden, komt er altijd iets dat je weer zin doet krijgen om weer verder te spelen. Zo zijn er geregeld kleine baasgevechten of korte cutscenes. Het meest verrassende waren de vliegende auto’s. Wie verwacht nu zoiets in een adventure game? Het was de bedoeling om deze auto niet te laten botsen tegen de aankomende politievoertuigen. Het besturen van de auto was bewust makkelijk gehouden. Zo moest je naar de linker kant lopen van de wagen om naar links te gaan en naar rechts lopen om de auto naar rechts te laten bewegen.

De moeilijksheidgraag van heel de multiplayer zal bewust laag gehouden zijn. Dit is dan ook vervelend voor de iets meer geoefende gamer onder ons. Hopelijk zal er een keuze zijn in de singleplayer om de moeilijkheidsgraad te veranderen.

Voorlopige conclusie

Ratchet & Clank: All 4 One biedt op basis van gameplay bijna geen vernieuwingen. Enkel de multiplayer is een bijkomende modus. Zowel het geluid en de graphics zijn basic gehouden. De mogelijkheid om co-op te spelen is een belangrijke meerwaarde aan de game. De originaliteit valt ver te zoeken, want we hebben dit precies al eens eerder gezien. Vliegende auto’s zorgen dan weer wel voor een leuk pluspunt, maar de te simpele baasgevechten doen de game iets dalen qua kwaliteit. Hopelijk kan de volledige game ons meer bekoren dan deze beta.