Review | South of Midnight – Een aantal jaar geleden heeft Xbox Game Studios een hoop studio’s ingelijfd. Tot op heden hebben we daar nog niet heel veel van mogen zien, maar het tempo lijkt er in 2025 eindelijk redelijk in te zitten. Eerder dit jaar kregen we de nieuwe RPG uit de stallen van Obsidian met Avowed en nu niet lang daarna volgt South of Midnight van Compulsion Games. De vorige titel van deze ontwikkelaar, We Happy Few, was een interessant project wat uiteindelijk helaas teleurstelde. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Compulsion Games heeft zeker het talent in huis om met iets origineels op de proppen te komen, want de art direction van South of Midnight alleen bewijst dit al. Met alleen een goede art direction heb je echter nog niet meteen een goede game in handen, en daarom doken wij in deze titel om er meer over te kunnen vertellen.
De wreedheid van de natuur
We stappen in de schoenen van Hazel, een jonge vrouw woonachtig in het fictieve dorp Prospero in de ‘deep south’ van de Verenigde Staten. Hazels moeder werkt als maatschappelijk werker en komt tijdens een storm thuis. Terwijl Hazel alles aan het voorbereiden is om te vluchten voor de storm, is haar moeder meer bezig met haar cliënten, tot irritatie van Hazel. Ze stormt boos de deur uit waarna de storm heftiger wordt en zorgt voor een overstroming. Hazels huis, met haar moeder er nog in, wordt meegevoerd in de stroming. Hoewel Hazel nog tevergeefs achter het huis aan probeert te rennen, kan ze de stroming niet bijhouden waardoor ze haar moeder kwijtraakt.
Wanneer de storm is gaan liggen gaat Hazel op zoek naar haar moeder in het overstroomde gebied. Gaandeweg krijgt Hazel krachten tot haar beschikking die erop wijzen dat zij een Weaver is. Een Weaver kan naast aanvallende spreuken ook met magie oude wonden helen. Zo krijgt ze met enige regelmaat gebeurtenissen van levenden en overleden bewoners uit het verleden te zien dankzij haar magie. Door deze gebeurtenissen op te slaan in een magisch elixer kan ze een remedie maken, waarmee ze de ziel van de overledene kan bevrijden en de pijn bij nabestaanden kan verlichten. Dat is de hoofdtaak van een Weaver, maar Hazel verliest haar moeder natuurlijk ook niet uit het oog. Het wordt Hazel echter niet gemakkelijk gemaakt, want tijdens haar avontuur wordt ze ook geconfronteerd met Haints, een soort kwade geesten die het gemunt hebben op Weavers.
Simplistisch
Je bestuurt Hazel vanuit een derdepersoons perspectief, wat voor overzicht zorgt tijdens het spelen. South of Midnight is ook opgedeeld in hoofdstukken die elk een eigen level hebben. De levels zijn lineair met hier en daar een kleine detour om zo alle documenten in een level te kunnen lezen of om wat extra floofs te verzamelen. De documenten dragen enkel bij aan de lore en dienen als een collectable, de floofs gebruik je om Hazel haar krachten te upgraden. Dat kunnen nieuwe moves zijn voor haar om te gebruiken in mêlee gevechten of upgrades voor Hazel haar Weaver spreuken.
Gaandeweg het verhaal speel je een aantal spreuken vrij. Zo heb je een spreuk om Haints van je af te duwen en een spreuk om ze juist naar je toe te trekken. Ook heb je een spreuk waarmee je de Haints een paar seconden laat bevriezen wat handig is als je met meerdere Haints te maken hebt in een gevecht. Deze spreuken gebruik je ook terwijl je door de levels heen reist om obstakels te verwijderen of om jezelf vast te grijpen om zo over het water heen te slingeren. Het water zit vol met alligators dus zodra je water aanraakt word je direct terug geteleporteerd naar een eerder punt met wat schade aan je levenspunten. Dit is hier en daar wat frustrerend, want soms haal je een sprong niet wat echt op luttele millimeters aankomt. Hetgeen waar je dan in landt ziet er niet veel anders uit dan een plas na een aardige regenbui hier in Nederland, maar blijkbaar zitten daar ook al alligators in.
Hoewel South of Midnight een interessant verhaal probeert te brengen, draagt de wereld daar naar onze mening niet aan bij. Het leveldesign is, een paar uitzonderingen daargelaten, ontzettend saai te noemen. Veelal ben je over gezonken woningen en voertuigen aan het springen in het overstroomde landschap van de Deep South. Waar je in het begin nog waardering hebt voor grappige details in de spelwereld begin je op den duur te merken dat deze details eigenlijk gewoon onderdeel zijn van het standaard leveldesign en waar mogelijk worden hergebruikt. Een lichtpuntje zijn de, soort-van, eindbazen waarbij er wel weer een hoop creativiteit valt te spotten, zowel visueel als met de muziek.
Voorspelbaar
De Haints komen niet zomaar tevoorschijn tijdens jouw reis, je kan namelijk duidelijk zien wanneer je ergens in een gevecht gaat belanden. De gevechten vinden alleen plaats in een soort van vooropgezette arena’s die je na een stuk of drie wel herkent. Dit maakt de game erg voorspelbaar en formulair op een bepaalde manier. Gelukkig zit er wel wat variatie in de Haints en ontdek je ook steeds andere varianten. Je begint met vrij rechttoe, rechtaan mêlee-varianten en daar komen later dan nog Haints met projectiel spreuken bij en zelfs een soort nest-variant die de hele tijd kleine, vliegende Haints op je af blijft sturen. Dit zorgt in ieder geval voor variatie in de gevechten waarbij je ook jouw spreuken goed zal moeten gebruiken.
Kunstzinnig bedoeld
South of Midnight gaat voor een soort stop-motion-achtige stijl die je het beste kan vergelijken met de Spider-Man Spiderverse animatiefilms uit de stallen van Sony. De cutscènes worden gepresenteerd in 30fps waarin deze stijl mooi naar voren komt. Zo gauw je de game in gaat en je kiest voor een hogere framerate wordt deze stijl echter volledig teniet gedaan. Stop-motion is een heel erg specifieke techniek die het beste tot zijn recht komt op lagere framerates. Het spelen van South of Midnight in 60fps of meer resulteert er in dat deze effecten gewoonweg versneld worden. In plaats van subtiele haperingen in de animaties lijkt Hazel hierdoor te trillen wat er voor ons een beetje uitziet alsof Hazel aan een spierziekte lijdt.
De animaties daargelaten, hetgeen wat Compulsion Games met Unreal Engine 5 heeft gedaan is desalniettemin een pluim waard. De grafische stijl van South of Midnight bevalt ons erg goed en bepaalde scènes kunnen er prachtig uitzien. Qua performance op pc (Ryzen 7 5800X3D, 32GB RAM, Radeon 6900 XT) hebben we ook niet echt te klagen. Met alle instellingen op de hoogst mogelijke stand hadden we gemiddeld zo’n 80 tot 90fps op een 1440p resolutie. Qua upscaling konden we alleen gebruikmaken van TAAU. South of Midnight kent geen FSR of XeSS ondersteuning op pc, maar wel DLSS voor de Nvidia gebruikers onder ons.
Encore, maestro!
Aan het geluid in South of Midnight is overduidelijk veel aandacht besteed. De voice actors brengen allemaal een overtuigende performance en met name de muziek is erg leuk gedaan. Omdat we in de Deep South zitten kan je natuurlijk een hoop country-geïnspireerde muziek verwachten en met name de nummers die je tijdens de ‘eindbazen’ te horen krijgt zijn bijzonder leuk te noemen. Dit zijn origineel geschreven nummers voor South of Midnight en vertellen het verhaal van de ziel die je probeert te bevrijden en wat voor invloed zij hadden op hun omgeving. Dit zijn erg leuke artistieke details die wij wel kunnen waarderen.
Gespeeld op: Pc.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S.
Wat mij opviel is dat jullie reclame maken voor deze game van kijk naar al die goeie cijfers. Om vervolgens zelf een review te plaatsen die laat zien dat de game erg matig is.
@Anoniem-94: Dat is geen reclame maken, ze doen altijd voor (grote) releases cijferoverzichten. Niet teveel achter dit soort dingen zoeken
@Anoniem-94: ubisoft heeft niet betaald vandaar nu wel een eerlijke review
@Anoniem-8447: kansloos geval jij. Gelukkig heb jij verstand van zaken….not!
@Anoniem-8447: na 23 uur in Assassin’s Creed Shadows gestoken te hebben kan ik alleen maar concluderen dat Playsense de waarheid heeft verteld.
@Anoniem-8447:
De tering zeg, wat moet jij een ongelooflijk kutleven hebben.
Ben je zo vaak op de schoot van de lokale pastoor gaan zitten dat het zuur in je bloed is gaan stromen?
@Anoniem-8447: Hier wijs maar op deze pop aan waar Ubisoft jou heeft aangeraakt.
Go woke, go broke. Lekker voor die blanken hatende community manager.
@Anoniem-8447:
Onnozel kut joch! Je weet niks van de wereld. Alleen maar andere domme jongetjes nablaten als een dom schaap.
@Anoniem-9940: niet overdrijven. Reviews zijn niet gebaseerd op waarheid. Reviews zijn een mening.
De grafische stijl vind ik prachtig. Toch is het design voor een hoofdpersonage voor mij persoonlijk altijd erg belangrijk. En dit design staat heel ver van mij af. Daar kan ik helaas op afknappen, dit komt niet door haar huidskleur (kan me aan mn reet roesten, al is ze paars) maar ik vind haar gehele design ronduit lelijk. Wie weet ooit een budget-titel.
@Anoniem-8447: Zucht ga eerst een game spelen voordat je een oordeel over een game hebt. Ac is gewoon een goede game. En het is wel sneu dat je niet volwassen kunt gedragen. En maar Ac en Ubisoft moet blijven afzeiken. Terwijl het heeft niets met Ubisoft te maken dit artikel.
Ah ja een xbox game krijgt natuurlijk een 6 maar die remasters van de payers zien 8 en 9. Zielig!
Dit is een prima game en ook nog eens op gamepass.
@Benjaminben: Staat gewoon op gamepass dus hoe budget wil je het hebben.
Ik ga hem gewoon spelen. Ik vind dit juist wel even lekker een game waar je recht toe recht aan door heen kan gaan. En wie weet vind ik het aan het einde van de rit niks. Maar het lijkt mij een leuke game. Maar het is wel duidelijk dat het niet een top studio is geworden. Maar een goede 7 vind ik ook niet erg.
@Anoniem-1059: Jij bent.juist zielig met dat gejank van je.
@Anoniem-1059: wat is het probleem?
Als de reviewers dat zo vinden, dan is het toch zo in hun ogen?
Het is en blijft een mening.
Misschien is het wel gewoon een kut spel, dat weet je pas als je het gaat spelen
@Anoniem-1059: Ah, daarom gaf ik Avowed onlangs nog een 8. Fijn dat anderen altijd precies weten hoe het zit.
@Smaakmaker: ik heb geen gamepass en gaat er ook niet komen ben ik bang (Gamepass gaat er bij mij voor zorgen dat ik alle games waarschijnlijk maar half ga spelen, te groot aanbod). Dus wie weet ooit voor een budgetprijs. Maar ik hoop dat de goede cijfers terecht zijn voor de mensen die uit hebben gekeken naar deze game.
Ik ga niet aan deze game beginnen, ook al kan ik ‘m zo via gamepass downloaden. Atomfall en de Indiana Jones game houden me wel bezig totdat Doom: The Dark Ages volgende maand uitkomt. South of Midnight verzuipt gewoon tussen de voor mij persoonlijk veel interessantere titels.
niet woke genoeg, dus scoort het slechter dan AC shadows…
Wat een WOKE troep weer. DEI sweetbaby inc bagger moet nu echt aangepakt worden voor een verpesten van de videogame industrie
@Anoniem-459: Wat is er nou eigenlijk precies woke aan Assassin’s Creed Shadows?
Het antwoord is in ieder geval niet Yasuke aangezien hij gewoon historisch correct is
Naoe is ook niet het antwoord want vrouwelijke shinobi waren ook een echt bestaand iets.
Dus wat is er nou zo woke?
@Smaakmaker: you get what you pay for haha
@Anoniem-3647: LOL vrouwelijke ninja waren echt !
je moet niet alles geloven , wat je op netflix ziet !
Zones financiële injectie krijg je nooit een voldoende op ubi sense
@Anoniem-3647: Hou toch eens op joh.
@7th-son: Ja maar net als bij iedere game is het een smaak ding. En wat ik er van gezien heb. Lijkt het mij een leuk tussendoortje.
In plaats van de site in een nieuw jasje te steken, hadden ze beter wat tijd in de moderatie gestoken. Wat een zielige figuren kom je hier dagelijks toch tegen man! Voor de ene is het misschien niet de game, maar voor de andere juist wel. Een cijfer zegt niets, want ook hier is deze review misschien geschreven voor wie deze game niets is. Laat iedereen gewoon plezier beleven en de game goed vinden zoals hij het ervaren heeft, maar STOP met zulke achterlijke en ondoordachte reacties te plaatsen waar niemand wat aan heeft.
@Anoniem-495: dan moet je het gewoon lekker gaan spelen vriend, en schijt hebben aan wat andere zeggen en vinden
@RogueSquad: Ook deze reactie was niet nodig! Verwacht je al zeker niet van een redacteur! Zie mijn uitleg hierboven.
@Anoniem-1243: “Een cijfer zegt niets”
Dit dus. Elke review is maar een mening van 1 persoon. Meer is het niet. Of deze game nu een 2 of een 8 krijgt……….kijk gewoon of het wat voor JOU is.
@Anoniem-3647: zegt onze historicus
@Anoniem-1243:
AMEN!
Kut volk hier.
@Anoniem-1059: kwaliteit blijft kwaliteit, sorry jongen
@Anoniem-6219: blijf weg dan
@Anoniem-1243:
Het toestaan van het plaatsen van reacties van ongeregistreerde gebruikers is tegenwoordig een doodsteek. Je krijgt dan alleen maar trolletjes.
Als ze een beetje naar de (niet-anonieme) community hier hadden geluisterd hadden ze dit soort problemen makkelijk kunnen vermijden.
@DukeClap: Er zijn ook veel ongeregistreerde gebruikers die wel normaal doen.
@Anoniem-3647: de haters roepen gewoon graag woke.
@Anoniem-459: Dus je bent terecht gewezen door de redacteur, en dan ga je het over de woke boeg gooien. Wat een comediant ben je ook. Bedankt voor de lach.
@DukeClap Veel anoniemen doen gewoon normaal. En wie zegt ons dat geregistreerden niet anoniem gaan en dan gaan lopen trollen?
Als ze het systeem nou iets aanpassen: geregistreerden kunnen minnen en de post naar een mod doorsturen. Maar bij erg veel minnetjes wordt een post onzichtbaar gemaakt. De mod kan dat dan nog aanpassen als het onterecht is. Zo laat je mod werk deels door de community doen.
Dit artikel heeft 0,0% te maken met Ubisoft en voor sommigen is het dan nog te moeilijk om hun Ubisoft bashing fetisj onder controle te krijgen.
@Anoniem-9454: Ben ik met je eens. Is echt heel vervelend aan het worden.
@Anoniem-9352:
Dat was ook de bedoeling volgens mij, maar na 2 maanden kun je concluderen dat de moderators hier niet echt actief willen of durven zijn.
@Anoniem-3756:
Jazeker, dat ontken ik ook niet, maar helaas moet er in dit geval generalisatie zijn om er eindelijk eens verbetering in de krijgen. Hoewel ik betwijfel dat ze iets gaan doen, want luisteren naar de community is niet playsense’ beste kant…
wat een reply`s ga nu eerst zelf een spel geven voor je Überhaupt een mening uit kost.
Wat je nu vaak leest is geen mening maar een indoctrinatie napraat gedrag.
Wat een wereld ….
Dit is de beruchte XBOXTAX
@Anoniem-9940: helemaal niet, ze hebben het niet eens over de shitload aan fetch quests zoals ga 7 verschillende theepotten zoeken, ga 100 ronins, samurais in verschillende districten vermoorden, dit is ook verweven in een main quests, dus ga aub niet vertellen dat playsense hier de waarheid spreekt.
@Anoniem-6850: Dit topic gaat over South Of Midnight.
@Anoniem-6850: Nou eigenlijk doen ze dat wel. Ze hebben eerlijke pluspunten gegeven en ook eerlijke minpunten gegeven.
@DukeClap: Dat het doorgestuurd wordt naar een mod is idd de bedoeling. Dat een post onzichtbaar wordt gemaakt is volgens mij nooit over gesproken maar zou een mooie toevoeging zijn.
@Anoniem-8447: ga een leven zoeken man
@Anoniem-9454: eens word wel heel vervelend nu
@Anoniem-9454: 100 % eens met jou. Het zit wel diep bij bepaalde reageerders. On topic: Ik ben heel benieuwd naar deze game.
@Anoniem-9940: Ik was een van de haters, Maar na m op voor mn verjaardag gekregen te hebben van mn broertje en 70u in . Vind ik Shadow een fantastische game met enorm veel content en adembeneemde graphics op de pro.
@Anoniem-4845: Hou zelf eens op met dat gejank over woke. Hoe oud ben je?
@Anoniem-6758: ik gok van de leeftijd waarop ie dagelijks de wokey pokey danst met z’n klasgenootjes.
Woke trash. Game voor onzekere jongetjes
@Anoniem-9661:
Aldus het onzekere jochie
@Anoniem-9661: Dus als een verhaal gaat over de zwarte geschiedenis is het woke? Je slaat de plank flink mis.
@Anoniem-6555: 6 op 10 is toch een Voldoende?
@Anoniem-6555: welke financiële injectie?
Zit nu eind chapter 3. Maar ik vind het echt een toffe game. Natuurlijk is qua platformen geen Nintendo platformer en qua combat niet hoogstaand maar het is een zeer lekker tussendoortje. Zou het nu een 7.5/8.0 geven.
deze review is geschreven door ChatGPT lol…
“Je bestuurt Hazel vanuit een derdepersoons perspectief, wat voor overzicht zorgt tijdens het spelen.”
No shit, enkel AI zou zo een zin schrijven voor een game review website.
Gisteren uitgespeeld en ik vind het een vermalijke game. Vervelende saaie gevechten. Mooie artistieke stijl. Tof verhaal leuke gameplay naast de gevechten. Wel leuke bossfights.. Geweldige soundtrack goede voice acting. Een 7.8 vind ik het