De The Witcher-franchise en morele dilemma’s: het zijn geen vreemden van elkaar. In deze harde wereld lopen er heel wat moreel grijze personages rond, die soms voor situaties worden gezet waar er geen ‘juist antwoord’ is. The Witcher 4 zal die trend voortzetten en we mogen dus weer een hoop moeilijke situaties verwachten, waarbij jouw keuzes essentieel zullen zijn.
In een interview met IGN sprak regisseur Sebastian Kalemba over dit principe. Hij wil de spelers emotioneel bewegen door hen moeilijke keuzes te laten maken. En wat je ook kiest: je zal uiteindelijk moeten leven met de consequenties van je keuze.
“Whatever the choice is and whatever the consequence is, we want players to feel rewarded, even if the emotion in the end is sadness. If this is coherent with the emotional journey we’re delivering, [it will allow] the player to feel [that they are] okay with this consequence.”
Jij, als speler, staat centraal in dit hele proces en jij beslist hoe bepaalde situaties aflopen, gebaseerd op hoe jij de reis hebt ervaren. Of we daadwerkelijk allemaal zullen zitten te janken voor onze schermen wanneer de game uitkomt, dat is natuurlijk even afwachten.
“We want to put player agency in the center. We want players to be able to really sense these opportunities and to go in-depth when it comes to choice and consequences.
It’s the evolution of The Witcher, so more tools at players’ disposal to be able to not only play and go with the consequences narratively, but also gameplay wise. We want to give players more tools, more opportunities, to be able to feel that ‘I am the player and I define my experience.’”


is niet moeilijk, met de slechte duistere keuzes zit je altijd goed. De good guy spelen is zo saai.
en daarom is deze game ongeëvenaard, zoveel complexe keuzes, zoveel replay waarde, zoveel zieke side quests en characters schrijfwerk, verhaal, drama alles is ingegrepen.
day one ah mattie
Als ze dan ook echt uitmaken, zal tof zijn.
@stefan52a:
Jij hebt TW3 niet gespeeld dus.
@Anoniem-9002:
Deze game is nog niet eens uit Mantequilla. Maar nu al ongeëvenaard? Juist…
@Anoniem-9002: en alles wat je noemt heeft niks met een game te maken. En gameplay? Nergens te vinden in je lijstje. Nep gamer ah mattie.
@Anoniem-4594:
Gast wat lul jij nou dom? Dat heeft echt alles met een goede game te maken. Daarin heeft hij gelijk.
@stefan52a: je hebt het niet eens gespeeld dus #exposed
Dit gaat weer vele uren speel plezier zijn, gaat weer geweldig goed zijn, misschien nog beter dan TW3
Girl boss game = skip !
@Anoniem-3163:
Haha onzeker joch.
@Anoniem-9002: mooie vind ik dat je soms denkt je doet het goede en die keuze dan achteraf helemaal niet goed is ahha