Special | The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered – Het had zo’n mooie verrassing kunnen zijn, maar helaas hadden diverse lekken al roet in het eten gegooid. Afgelopen maand bracht Bethesda officieel het nieuws naar buiten dat The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered uit zou komen. Sterker nog: de game verscheen direct na de aankondiging. Nog geen The Elder Scrolls VI dus, maar in plaats daarvan een aangenaam weerzien met een inmiddels bijna 20 jaar oude klassieker. Wat ons betreft is Bethesda nog best nederig geweest met de subtitel ‘Remastered’, want er zit wel meer werk in The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered dan enkel een nieuw likje verf.
Mooie herinneringen
We weten het nog goed. Zoals bij velen was een van onze eerste ervaringen met een RPG op een HD-console de Xbox 360-versie van The Elder Scrolls IV: Oblivion. Nadat je in de opening ontsnapt bent uit de gevangenis gaat er een gigantische wereld voor je open. Een magisch moment wat velen zich nog goed herinneren. Die magie is er in deze remaster nog steeds. Ontwikkelaar Virtuos heeft een bijzonder klusje geklaard door de juiste balans te vinden tussen dingen laten zoals ze zijn en het verbeteren van enkele hekelpunten.
Bijzondere ervaring
Zoals veel remasters en remakes vandaag de dag maakt The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered gebruik van de Unreal Engine 5, maar dit is alleen voor de textures. De onderliggende physics en veel van de animaties zijn direct overgenomen uit de oorspronkelijke release. Wel heeft Virtuos wat verbeteringen aangebracht in de combat en hit detection. Leg de oorspronkelijke Oblivion langs de remaster en je hebt al snel door dat de remaster een stuk minder stroef speelt. Ook zijn er de nodige verbeteringen aangebracht aan de UI, waardoor het tracken van jouw actieve quests in onze ervaring een stuk gemakkelijker ging dan in de oorspronkelijke release. Veel andere zaken zijn wel intact gelaten en dat zijn ook precies de dingen in Oblivion waar de community zo dol op is.
We hebben allemaal wel eens een gekke ervaring gehad met een NPC in een Bethesda-game. Vooral als je nu de oudere titels speelt is het statische dialoog soms eerder ongemakkelijk dan immersief. Dit soort zaken zijn dus precies de dingen die intact zijn gebleven. Veel van de originele stemmen en bekende uitspraken (‘Stop right there, criminal scum!’) zijn gewoon weer aanwezig in deze remaster, net als de primitief ogende gezichtsanimaties. Maar dat dan wel in Unreal Engine 5, waardoor de gezichten van personages an sich erg gedetailleerd zijn, maar er wel erg vreemd uitzien wanneer ze aan het woord zijn.
Te veel in het verleden?
Dat bovenstaande zaken intact zijn gelaten is iets wat we kunnen waarderen, maar dat betekent niet dat we helemaal tevreden zijn. Zo benoemen we dat de combat in deze remaster soepeler aanvoelt, maar het is nog steeds de platte combat die we van vroeger kennen. Tegenstanders reageren niet op een flinke haal van jouw zwaard, maar hun levensbalk gaat wel omlaag. Het vechten mist die ‘oompf’ die we kennen uit veel moderne games. Mede daardoor voelt de combat toch nog wat tweedimensionaal aan. Verder zijn we nog wel wat andere zaken en bugs tegengekomen die wat ons betreft wel opgelost hadden mogen worden. Dezelfde bugs zijn namelijk ook aanwezig in de oorspronkelijke Oblivion.
Zware opgave
We hebben The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered gespeeld op pc (Ryzen 7 5800X3D, 32GB ram, Radeon RX 6900 XT) en waren met alle instellingen op de hoogste stand voor het eerst afhankelijk van upscaling om stabiel boven de magische grens van 60fps uit te komen. Oblivion Remastered vraagt erg veel van jouw pc wat ons eigenlijk niet verbaasd, want de game ziet er prachtig uit. Gelukkig is deze remaster voorzien van alle moderne gemakken: AMD’s FSR 3 is aanwezig met frame generation, voor de Nvidia gebruikers is er natuurlijk ook DLSS met frame generation en ook Intel’s XeSS upscaling mag niet ontbreken.
De omgevingen in The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered zien er werkelijk schitterend uit. De kleuren in de wereld van Cyrodiil komen extra goed tot hun recht met de scherpe textures die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. We moesten vaak even stoppen om de omgevingen te bewonderen. De soundtrack draagt goed bij aan de sfeer die de wereld probeert neer te zetten, maar bepaalde geluidseffecten zoals het gekletter van wapens en bepantsering had iets meer aandacht mogen krijgen. We waarderen het sentiment dat veel intact is gelaten uit de oorspronkelijke release, maar hier en daar krabden wij ons toch even achter de oren over sommige gemaakte keuzes.
Conclusie
Als The Elder Scrolls-fan mag je The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered absoluut niet missen. Virtuos heeft een knap staaltje werk afgeleverd door deze klassieker helemaal een nieuwe generatie in te tillen met prachtige graphics, wat subtiele verbeteringen en het intact laten van bepaalde aspecten uit de originele game. Cyrodiil opnieuw ontdekken was voor ons in ieder geval een fantastisch weerzien waar we vrolijk van werden, maar ook een paar keer goed om moesten lachen vanwege de gekkigheden die we al kennen uit Oblivion. Toch had Virtuos op sommige aspecten net wat verder mogen gaan met het remasteren wat ons betreft. Desalniettemin is The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered absoluut aan te raden voor fans van het origineel. Ook als je geen fan bent kan Oblivion ontzettend vermakelijk zijn, maar als nieuwkomer zal je wellicht een beetje moeten wennen aan de Bethesda-charme waar deze game zo bekend om staat.
Gespeeld op: Pc.
Ook beschikbaar op: PlayStation 5, Xbox Series X|S.
Fantastische remaster, een echte remaster.
@Anoniem-6629: behalve dat er grootste problemen zijn nog steeds die niet gefixt zijn.
@Anoniem-7150:
Ik heb 0 problemen.
tainted grail vind ik beter , grimmiger en meer volwassen.
@Anoniem-7150:
Welke dan ? Want ik ondervind totaal gaan problemen en heb er inmiddels iets meer dan 35 uur opzitten.
@Anoniem-3943:
Nou echt niet. Game heeft echt een two worlds vibe, had wat kunnen zijn maar slechte performance, eenzijdige gameplay, voiceacting is hilarisch slecht.
Voelt als een retarted neefje van een Elder Scrolls game.
deze game stottert heel erg op de 5090,dus als jij er 1 hebt,succes maat.
@Anoniem-5456:
Ik heb een 5800x met 6800xt.
Nergens last van op wat hard crashes na. medium/high set, 1440p. Stabiel tussen 60/110 fps.
Ze moeten de difficulty goed maken nu speel ik op adept maar dan word het saai is namelijk te makkelijk 1 hoger is te moeilijk.
Speel ‘m op de PS5 Pro, maar zelfs op performance mode draait het slecht. Zeker in de open wereld schiet de framerate alle kanten op.
Hoog tijd voor een patch.
@Anoniem-3668: Och god iemand die ook nog echt is worden opgelicht met een ps5 pro
@Anoniem-1411: smaken verschillen , heb ze beide gespeeld.
tainted vind ik beter.
Was even leuk deze nostalgische trip, maar al snel tijdens het spelen voelde het te beperkt, achterhaald en leeg t.o.v. hedendaagse rpg’s. Is ook niet gek natuurlijk, plus het origineel had ik destijds al compleet uitgewoond. Toch tof om de remaster ff via Gamepass te hebben gespeeld.
Fantastische game ook. Tot nu toe enkel gehad dat hij een paar keer op een laadscherm bleef hangen. Opnieuw opgestart en begon telkens vlak na laadscherm dus niet echt een giga ongemak.