Review | F1 25 – Ondertussen zitten jullie zelf waarschijnlijk al met jullie klamme handjes aan de controller of om jullie racestuur, want EA Sports F1 25 is nu uit, ditmaal enkel voor de PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc. Je leest het goed, er is voor het eerst geen last-gen versie van de game verschenen, dus dat doet ons hopen op het allerbeste. Ook verwelkomen we zes rookies op de grid, wat maakt dat de game direct een tint frisser zal aanvoelen. Wij trokken onze handschoenen aan en zetten ons helm op om nogmaals in de nieuwste F1-game te duiken van EA Sports.
Terug van weggeweest
Na een jaartje ertussenuit zien we de terugkeer van Konnersport. We zijn toe aan het derde seizoen van Braking Point, wat de verhalende modus is van de F1-games. Dit valt wat te vergelijken met de razend populaire tv-serie Drive to Survive. Hoewel de eerste seizoenen wel aardig waren, ligt de focus nu wat te veel op het creëren van drama, dat er eigenlijk helemaal niet is. Die trend lijkt Braking Point ook wel wat te volgen, waardoor de zaken soms wat over de top kunnen zijn. Kan jij wel tegen een aardig portie cringe, dan ga je veel plezier beleven aan de modus. In vorige jaren wilden we nog weleens onze interesse verliezen omdat de modus te gemakkelijk was, maar nu heeft Codemasters er een extra moeilijkheidsgraad bijgevoegd, die de meeste tot het uiterste zal drijven.
In tegenstelling tot eerdere jaren is Konnersport nu de deur aan het open beuken met de top in plaats van het gebruikelijke middenveld te bestrijken. Hierbij kies je elk hoofdstuk of je met Callie Mayer of met Aiden Jackson rijdt, al lijkt dit ons niet per se veel invloed te hebben op het verhaal. De cutscènes zijn van een iets hoger niveau dan de afgelopen jaren en bij de interviews zie je je gekozen personage in plaats van de journalist. Echt iets nieuws brengt de modus dus niet naar de tafel, maar het blijft wel een leuke afwisseling van de meer ‘high stakes’-online races of de carrière modus. Was jij in de vorige delen geïnteresseerd in het verhaal en de opzet van de modus, dan zal je dat nu zeker opnieuw zijn. Leuk is dat je bij het beëindigen van het verhaal, je meteen met hen verder kan in de carrière modus.
Teammanager
Na een grote herwerking van de Driver Career is het nu de beurt aan de My Team-modus. Je neemt hier weer de leiding over een team en deze keer kan je dat heel letterlijk nemen: het is namelijk niet meer mogelijk om zowel het team te leiden, als één van de coureurs zelf te zijn. Je zet je echt in de stoel van de manager en zal twee coureurs moeten rekruteren om voor jouw team de punten bij elkaar te sprokkelen. Dit is toch jammer, aangezien we met grif toegeven dat we toch liever als onszelf racen dan als een F2-rijder van vorig jaar, want F2 is alleen in de losse races al geüpdatete naar het huidige roster. Wat hierbij ook zeer jammer is, is dat we niet voor coureurs als Bottas, Perez of Ricciardo kunnen gaan, maar alleen kunnen kiezen uit een hoop F2-rijders. Voor degenen die over de duurdere editie beschikken, komen daar overigens nog een hoop iconen bij natuurlijk. Desalniettemin zijn hier wat kansen gemist als je het ons vraagt.
Los van al deze rijder perikelen, heeft de modus wel de broodnodige aanpassingen gekregen. Zo lijkt de huidige versie een paar elementen van de F1 Manager games overgenomen te hebben. Zo zal je meer achter de schermen moeten managen en upgraden en zal je nu niet alleen onderdelen van de wagen moeten researchen, maar ook ontwikkelen. Maak jij één nieuwe voorvleugel tegen de opkomende race waardoor dat je één van je rijders gaat voortrekken, of kies je ervoor om een week later met twee nieuwe voorvleugels aan te komen zetten, om de goede vrede te bewaren? Aan jou de keuze! Je zal ook elk raceweekend moeten bepalen welke van je twee rijders je zal besturen. Hierbij lijkt het ons echter niet slim om hier je beste rijder te kiezen, aangezien deze beter door de AI bestuurd wordt die van zichzelf al beter is. Dit laat ons alleen maar afvragen waarom de mogelijkheid niet bestond om je eigen personage te maken.
De andere modi zijn grotendeels hetzelfde gebleven. Je kan nog steeds los, in split-screen en online racen. F1 World is ook weer van de partij. Wel toegevoegd zijn drie circuits die we in de andere richting kunnen beleven. Zandvoort, Silverstone en Spielberg zijn zo te berijden. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is dit niet gewoon de wagen 180 graden draaien, maar natuurlijk moeten de remmarkeringen verplaatst worden en ook de vluchtwegen. Natuurlijk hadden we het liefst alle circuits in de andere richting willen racen, maar we konden op deze drie wel merken dat een circuit in de andere richting helemaal anders kan aanvoelen. Wij vonden dat dit op Silverstone het meeste naar voren kwam. Zeer leuk, alleen jammer dat dit alleen te gebruiken is in de Grand Prix modus en de online races.
Voelt en ziet er goed uit
Op de baan is echter waar het telt en opnieuw is er aan het handelingsysteem gesleuteld. Zo voelen de wagens opvallend lichter aan, al draaien ze in zeer trage bochten nog steeds als een schip van Evergreen in het Suezkanaal. Je merkt beduidend meer dirty air, waardoor het moeilijker is om je voorligger van dichtbij te volgen en ook de hoeveelheid slijtage op de banden ligt een pak hoger, wat voor meer strategie zorgt. Al deze veranderingen zorgen ervoor dat het een plezier is om rond te scheuren in de wagens, zowel met een controller als met een racestuur. Al zouden we wel wat meer force feedback verwachten bij het sturen. Het voordeel is dat het nu minder vermoeiend is om een 100% race tot een goed einde te brengen, al is het moeilijker om het exacte moment waarop je tractie verliest te bepalen. Met andere woorden: we hebben al meer spins gemaakt dan we zouden willen toegeven.
Zoals we hoopten heeft, door het laten vallen van de last-gen consoles, het grafische gebied een sprongetje vooruit gemaakt. De game speelt nog steeds in een 4K-resolutie met 60 frames per seconde in de Quality modus. Er is echter ook een Performance modus met een dynamische 4K-resolutie op 120 frames per seconde. Beschik jij echter over een PS5 Pro, dan kan je de game zelfs afspelen in 8K op 60 frames per seconde. Vijf van de circuits zijn ook met behulp van LIDAR gescand. Dit zorgt er niet alleen voor dat de objecten om de circuits heen meer in lijn liggen met de werkelijkheid, maar ook de rijbanen zelf. Dit is het meest merkbaar bij de chicane in Miami. Het is niet zo dat er nu een scherp contrast is tussen de gescande en niet gescande circuits, maar we zouden toch blij zijn als ze er volgend jaar werk van maken om al de circuits zo onder handen te nemen.
De kleuren zien er ook ietsje natuurlijker uit en eigenlijk het enige puntje van kritiek, afgezien van de nog steeds te grote Tsunoda (waar nu ook een te grote Antonelli en Hadjar aan zijn toegevoegd), zijn de gezichten van je afdelingshoofden van jouw eigen team. De lip-sync loopt niet helemaal lekker en hoe goed de coureurs eruitzien, zo matig zijn de personen er omheen. Een nieuwe F1-game zou geen nieuwe F1-game zijn zonder een paar bugs en ook dit jaar hebben we er al enkele kleinere mogen ondervinden. De grootste ‘hinder’ ondervinden we met onze race ingenieur. Die zegt zaken die niet kloppen, zoals dat een tegenstander zich op een bepaalde hoeveelheid seconden achter ons bevindt, terwijl dit niet juist is. Ook had hij het over een engine failure, terwijl die toch gewoon lekker verder ronkte. Tot slot kregen we af en toe een doel gedurende de race om bijvoorbeeld een andere rijder minstens nog een paar rondes achter ons te houden, maar dit haalden we dan niet omdat we voor de undercut gingen. Het zijn over het algemeen echter kleinere details en in vergelijking met sommige andere jaren, valt het dus eigenlijk best wel mee.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S en pc.
Haha Tsunida 1,80. Gelukkig verder het spel weer een stap vooruit.
Als eafc / fifa eens zulke stappen zou maken zou ik dat ook weer aan gaan schaffen.
F1 is sowieso niet aan mij besteed, dus deze laat ik net als alle vorige edities liggen.
Copy paste dus
Topgame en van ea kun je dat verwachten
F1 24 overgeslagen. Ben blij met F1 25, voelt beetje als F1 23, maar dan iets betere beeld, meer content zoals story mode en F1 movie chapter(s).
FFB weer fijn met mijn Fanatec base.
Wat ik wel weer jammer vind, weer geen werkende Voice commands met microfoon op Ps5..
@Anoniem-5000:
Zou toch ff van de paddos afblijven als ik jou was….
Er wordt geen woord over VR gerept…. De Review review ik met een -1.
Copy paste net als fifa elk jaar
@Anoniem-7393: VR is alleen op pc, staat toch duidelijk in de tekst dat er op de PS5 is gespeeld
@DukeClap: waarom het is de veiligste genot die er is.
Ik ben toch wat terughoudend met de aanschaf van deze game. Normaal koop ik elk jaar de nieuwe editie. Ik vind f1 24 nog heerlijk rijden en vraag mij af hoeveel beter dit deel nu is en of dat voor mij dus een aanschaf voor de volle mep waard is. Ja, het zal iets beter rijden en er iets mooier uit zien. Verder zijn er elementen toegevoegd die interessant zijn. Maar is mij dat 80 euro (ik koop altijd digitaal via PS-store) waard? Voorlopig niet, al lijkt het me zeker een toffe game. Ik wacht wel tot hij iets goedkoper aangeboden wordt.
Ik koop elke jaar F1, dit jaar sla k over. Heb net lekker Forza gehaald. Koop m wel als die in de budgetbak staat
@DukeClap: Weer lekker op de persoon spelen zeg. Jjj bent 1 van de redenen dat anonieme reacties uitschakelen onzin is zolang members zich niet kunnen gedragen.
Zin in deze game. Ben alleen nog flink bezig met Forza…maar goed, wat in het vat zit verzuurt niet. Of zoiets.
Geen VR geen aanschaf