Review: Eufloria – Iedereen heeft ooit wel eens in de PlayStation Store rondgekeken naar het gigantische aanbod aan games. Het vinden van een goede game die zichzelf onderscheid van de massa is behoorlijke lastig, maar de mensen achter Eufloria gaan toch proberen de keuze iets makkelijker te maken. Deze strategie game is dan ook nu te koop voor € 9,99. Of Eufloria nu ook de moeite waard is en je virtuele portomonnee gaat verkleinen is nog maar de vraag, welke uiteraard in deze review beantwoord gaat worden!

Het menu en de muziek

De meeste PSN games van de afgelopen tijd hebben ons niet bepaald weten te bekoren en dus begonnen we ook aan Eufloria met niet al te hoge verwachtingen. Na een korte download van 250MB konden we gelijk aan de bak en knalde er een vrolijk muziekje uit onze speakers. Deze vrolijke tonen waren nou niet helemaal wat wij zelf zouden afspelen, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Na vlug door het menu heen gevlogen te zijn om van de muziek verlost te worden viel op dat de game een behoorlijk overzichtelijk menu heeft wat sommige kleine developers nog wel eens vergeten. Na voor de optie play gekozen te hebben begonnen wij dan eindelijk aan de main game.

De main game mode is het belangrijkste onderdeel van de game. Daarin wordt alles duidelijk gemaakt, hoewel er niet veel is dat duidelijk moet worden gemaakt. Je speelt de game en dan kom je er meer over te weten. De bedoeling van het spel welke bij alle modi hetzelfde is, is om alle planeten in het stelsel te veroveren. Je begint met één of meerdere planeten waarop planten staan. Uit deze planten komen dan zaadjes en met deze zaadjes moet je de andere kolonies zien te veroveren. Een simpel concept, maar dat maakt het des te moeilijker.

Is everything clear?

Zoals bij vele games zijn de beginlevels een opwarmertje, maar na de eerste drie levels begon het best lastig te worden. Dit komt deels door het spel, maar ook de bedoeling van de levels is soms pas na een tijdje duidelijk. Zo moet je in level zes voorbij een grote groep kwaadaardige zaadjes zien te komen, maar dat weet je pas wanneer je nog andere kolonies op andere planeten hebt.

De bedoeling van de levels is verschillend in opzet, maar deze blijft in essentie het zelfde. Je moet ofwel op iedere planeet een kolonie hebben, of je moet andere kolonies verslaan. Het is dus niet mogelijk om over een verhaal te spreken. Veel mogelijkheden zijn er ook niet in Eufloria. Zo kan je enkel twee verschillende soorten bomen kiezen en kan je alleen de zaadjes sterker maken, meer energie geven of sneller doen vliegen.

Dark Matter & Skirmish arena’s

Naast de main game is er ook nog de Dark Matter modus. Deze modus verschilt niet veel met de main mode, maar de stijl is gewoon anders. In main game zag alles er nog vrolijk uit, maar in de Dark Matter mode hangt er een duistere sfeer. Het contrast tussen de bomen en de zwarte achtergrond heeft iets bijzonders.

Naast deze twee modi zijn er ook nog de zogenaamde ‘skirmish arena’s’. Hierbij moet je acht levels zien te doorkruisen met elk een andere opdracht. Een online modus is er helaas niet, maar dit is ook niet onbegrijpelijk gezien de aard van de game. Ook deze skirmish mode zorgt weer voor extra plezier, maar voegt uiteindelijk te weinig toe aan de game.

Een bijzondere game

Het is best mogelijk dat je bij een level geen uitweg meer weet. Bij ons is dit ook meerdere keren voorgekomen, maar gelukkig is daar een oplossing voor. Als je naar het menu gaat en dus weer terug gaat naar de vrolijke tonen, kan je bij options de missies die je wilt spelen unlocken. Door eenvoudig het vakje groen te kleuren, kan je aan de slag in het level dat je wil spelen. Een geluk dat deze optie er is, want anders lag dit spel na een goed uur spelen al opzij voor de komende maanden.

In Eufloria moet je heel wat geduld hebben. Niet enkel om het feit dat je een paar keer opnieuw moet beginnen voordat het lukt, maar soms moet je even wachten totdat de zaadjes uitgekomen zijn. Ook hier hebben de makers een oplossing op gevonden. Het is namelijk mogelijk om op de doorspoelknop te drukken. Dit is een aanrader voor iedereen, want anders zit je daar maar te wachten op dat ene zaadje zodat je een nieuwe boom kunt maken. De duur van een level schommelt al gauw rond de 15 minuten waardoor je rond de 10 uur moet rekenen voor de main game. Reken hierbij de skirmish arena’s en de Dark Matter mode en je komt aan het dubbele aantal uren, aardig wat voor een PSN titel dus.

De game heeft een sfeer die wij in ieder geval nog nergens anders hebben meegemaakt. De muziek bestaat uit rustgevende, instrumentale geluiden, in tegenstelling tot de tonen in het menu. Net zoals het geluid zijn de graphics ook basic gehouden. Als je inzoomt zie je de details, maar van veraf ziet het er vrij simpel uit. Als je de graphics en het geluid samenvoegt, krijg je een sfeer welke je alleen zal terugvinden in Eufloria.

Of Eufloria nu echt de moeite waard is weten we na onze tijd met de game niet zeker te zeggen, althans, niet voor iedereen. Mocht je genoten hebben van games als Flower en Flow zal Eufloria ongetwijfeld iets voor jou zijn dankzij het simpele doch intrigerende concept waarmee de game ons in ieder geval aardig lang bezig wist te houden. Deze opzet zal sommige mensen helaas snel gaan vervelen, maar voeg hier de ruim vijftien uur aan content aan toe gecombineerd met het prijskaartje van slechts €9,99 en je hebt een game die al met al alleen maar kan meevallen.

• Vele uren aan content
  • Handige oplossingen als je niet verder komt
  • Boeiende sfeer