
Sony zou van plan zijn om minder PlayStation-games naar pc te brengen. Volgens bronnen binnen het bedrijf wil de uitgever opnieuw sterker inzetten op exclusieve releases voor de PlayStation 5.
De mogelijke koerswijziging betekent volgens Bloomberg dat grote singleplayergames niet langer standaard een pc-versie krijgen, iets wat de afgelopen jaren juist vaker gebeurde.
Sony zou PC-strategie aanpassen
Volgens een leak heeft Sony recent plannen geschrapt om verschillende interne PlayStation-titels naar pc te brengen. Daarbij zou onder meer de samurai-game Ghost of Yotei geen pc-port meer krijgen.
Ook de aankomende actiegame Saros zou volgens dezelfde bron exclusief blijven voor de PlayStation 5. Ook Wolverine lijkt zich in dit rijtje te scharen. Sony zelf heeft geen officieel commentaar gegeven op de berichtgeving.
Online-gerichte titels lijken wel multiplatform te blijven. Games zoals Marathon en Marvel Tokon zouden nog steeds op meerdere platformen verschijnen.
Mogelijke redenen achter de koerswijziging
Volgens bronnen zijn er meerdere factoren die hebben meegespeeld in deze beslissing. Zo zouden verschillende recente PlayStation-games minder goed hebben verkocht op pc dan verwacht.
Binnen Sony zou daarnaast bezorgdheid bestaan dat pc-releases het exclusieve karakter van PlayStation kunnen aantasten. Dat zou uiteindelijk de verkoop van consoles zoals de PlayStation 5 en toekomstige modellen kunnen schaden.
Een ander punt is concurrentie. Microsoft zou volgens geruchten werken aan een volgende Xbox die mogelijk pc-games kan draaien via Windows. Sommige PlayStation-managers zouden het niet zien zitten dat grote Sony-franchises via die route op een Xbox-console speelbaar worden.
Terug naar een klassiek PlayStation-model
Als de plannen doorgaan, betekent dit een terugkeer naar een strategie die Sony jarenlang gebruikte: grote first-party games exclusief op de eigen hardware houden.
In 2020 begon het bedrijf juist met een andere aanpak en verschenen PlayStation-titels steeds vaker op pc via Steam. Games als God of War en The Last of Us kregen zo alsnog een tweede leven buiten de console.
Die aanpak bleek echter niet altijd duidelijk voor spelers. Sommige pc-versies verschenen pas jaren later en in verschillende gevallen was ook een PlayStation Network-account verplicht.
Volgens de leak wil Sony nu weer een eenvoudiger model: grote singleplayergames exclusief op PlayStation houden, terwijl online titels breder worden uitgebracht. De plannen zouden nog kunnen veranderen, aangezien strategie binnen de game-industrie snel kan verschuiven.
