Review: A-Men – Het komt niet vaak voor dat een developer durft aan te geven dat zijn of haar game de complete game-industrie zal gaan veranderen. Bloober Gaming is echter niet gediend van bescheidenheid en men heeft dan ook aangegeven dat A-Men, een Vita titel met een prijskaartje van € 15,00, de wedergeboorte van gaming heeft ingeluid. Of dit ook echt het geval is of dat Bloober Gaming beter iets genuanceerder kan zijn in haar uitspraken, dat lees je in deze review!

Let’s pwn some newbs

Laat ik al gelijk iets duidelijk maken: A-Men is niet bedoeld voor mensen die alles bloedserieus nemen en een die-hard game willen ervaren. A-Men is er wel voor iedereen die er geen problemen mee heeft uren met een domme grijns naar z’n Vita te zitten staren tijdens het gamen, lachend om de compleet achterlijke en droge humor en de hilarische gameplay.

In A-Men gaan we aan de slag met een dodelijk assortiment aan top of the line soldaten, het beste van het beste. Elk van de soldaten voegt zich vroeg of laat bij jouw team naarmate je vordert in de game, maar in het begin zullen we aan de slag moeten met Atom, de eerste van onze dodelijke squad.

Deze halve zool heeft het militaire instinct van een knaagdier en is dan ook perfect om het vuile werk op te knappen. Dit doen we na een korte briefing van onze stoner piloot die al rokend en slingerend er weer vandoor gaat met zijn heli. Time to pwn some noobs, aldus Atom.

Lemmings

Eén van de eerste games die ik speelde was Lemmings en deze game is mij ook al die jaren bijgebleven als enorm amusant en goed uitgewerkt. A-Men heeft qua gameplay wel wat weg van deze nostalgische titel en dat is zeker goed nieuws. Door middel van switches, liften, explosieven, gaten en allerlei andere zaken moet jij zoveel mogelijk schade veroorzaken aan de vijandelijke troepen die niet al te snugger zijn.

Dit wordt naarmate je vordert steeds ingewikkelder en de simpele levels van twee à drie niveaus worden al gauw complete doolhoven waar elke actie een reactie heeft en je goed op al je troepen moet letten, niemand mag namelijk sneuvelen. In eerste instantie leek de game vrij simplistisch in elkaar te zitten, maar nadat de eerste levels zijn voltooid komt de complexiteit van de game echt naar voren en is het zaak heel goed na te denken voordat je handelt.

Humor

Helaas zal het concentreren af en toe lastig gaan door de constante stroom aan humor die de game op je afvuurt. Het zal wellicht aan mij liggen, maar ik ga zelf helemaal stuk om de droge humor en het schaamteloze stelen van quotes van bekende games. Bij het spotten van een gigantisch rotsblok wat perfect boven een nietsvermoedende tegenstander hing, riep Atom bijvoorbeeld FINISH HIM, gevolgd door een bevredigende FATALITY nadat onze tegenstander onder het gewicht van de rots uit elkaar knalde.

Deze humor wordt ondersteund door de graphics en het geluid achter de game, wat beiden een cartoony sfeertje over zich heen heeft en ervoor zorgt dat je niet echt boos kan worden als je voor de zoveelste keer net die verkeerde knop indrukt. A-Men heeft wat dat betreft een goede balans gevonden tussen intrigerende gameplay en een luchtige sfeer.

Shop

Het geld wat jij verdient door jouw tegenstanders finaal naar de klote te helpen kan je vervolgens na elke missie besteden in de shop. Helaas bevat deze niet veel meer dan een aantal extra outfits, althans, op het eerste gezicht. Speel je echter met vrienden in de buurt, dan kan je door middel van Near jouw soldaten flink upgraden.

Door deze upgrades achter te laten door middel van Near kan een vriend van jou ze weer gebruiken. Deze upgrades variëren van snellere herlaad tijden en grotere explosieven voor de soldaat, tot rocket boots en een jetpack voor de commando. Hierdoor zijn er ook weer meer opties in het voltooien van de missies, waardoor je deze weer steeds opnieuw kunt proberen voor een nog betere score.

Missies

In totaal zijn er een veertigtal missies, met steeds tien missies per gebied. Elk gebied bevat weer nieuwe uitdagingen, tactieken en ‘soldaten’ en elke keer zal je jouw tactiek moeten aanpassen, vooral om de laatste missie van elk gebied te voltooien, welke een puzzel van diabolisch formaat is.

Niet voor lange sessies

Alhoewel de game mij zeker aansprak, merkte ik wel dat ik een sessie van een uur toch echt teveel van het goede vond. Dit is typisch een titel om even één à twee missies van te spelen in een tussenuur of in de trein, maar zeker geen game die ervoor zorgt dat je geen enkele deadline of afspraak meer weet te halen.

A-Men is een toffe titel voor een bedrag van € 15,00. Met de 40 missies, vier gebieden en de shop in combinatie met near is er in principe genoeg te doen, alhoewel de game na een lange sessie wel zal gaan vervelen. Mits je echter enorm van droge humor houdt en je dit combineert met de cartoony graphics en het feit dat elk personage compleet het tegenovergestelde is van wat je zou verwachten van een soldaat, heb je een titel die je zeker vaak zal opstarten.

• Veel droge humor
  • Interessante gameplay
  • Zeer leuk concept