Review: Street Fighter X Tekken – Afgelopen vrijdag kreeg ik het verlossende telefoontje, ik zit namelijk al uren naast mijn telefoon te wachtten op ‘het’ bericht. Roy vertelde me even dat Street Fighter X Tekken voor me klaar lag. Sinds de eerste keer dat ik dit spel heb gespeeld, dat was op de Gamescom 2011, was ik er al helemaal weg van. De mogelijkheden van dit spel zijn namelijk zo uitgebreid, het is ongelooflijk. Alhoewel ik het toen maar een paar uurtjes heb kunnen spelen, zat ik de rest van de week steeds allerlei dingen in mijn gedachtes door te nemen die ik absoluut uit moest proberen. Het is nu dus zover, eindelijk, maar is het spel net zo geweldig als dat ik verwacht had of valt hij me toch wat tegen? Je leest het in deze review!

Speelstijlen

Zoals misschien al duidelijk is het gaat hier dus om een crossover. Street Fighter personages die het opnemen tegen de personages uit Tekken. Toen ik voor het eerst hoorde over dit spel was ik nogal skeptisch, hoe kunnen de Tekken-personages nou goed overgezet worden naar een 2D-wereld? En hoe komen ze in godsnaam door fireball spammende Ryu’s en Guiles heen? Gelukkig heeft Capcom goed nagedacht over het vecht systeem. De personages van Street Fighter spelen zoals ze ook deden in Street Fighter IV maar dan on steroids, elke aanval heeft nu namelijk de kans om te “juggelen” dit betekent dat je de tegenstander in de lucht kunt houden. Gelukkig zijn er wel een paar beperkingen aan dit juggelen, zo kun je na een launcher move de tegenstander maar een aantal keer raken daarna sla je door de tegenstander heen en komt hij op de grond terecht.

De Tekken-personages spelen uiteraard niet precies zo als ze deden in Tekken, maar ze voelen wel hetzelfde aan. Ontzettend veel moves zijn overgenomen uit de Tekken-reeks maar het werkt natuurlijk allemaal wat anders. Tekken-personages hebben bijna allemaal een move die je personage naar voren laat dashen en hiermee een fireball ontwijkt. Op die manier is het voor Tekken-personages ook te doen om in de buurt te komen en te vechten.

Het gebruik van de ‘Super Arts’ is een versimpelde beweging geworden. Deze kun je nu doen door een normale move uit te voeren met alle drie de aanvalsknoppen, dat in plaats van één. Ryu zijn ‘Super Art’ is bijvoorbeeld uit te voeren door een kwart cirkel naar voren te zwaaien met de stick en daarna alle drie de punches in te drukken.

Gems

Een nieuwe toevoeging in deze game zijn gems. Iedere personage heeft beschikking over drie gems die je alvorens het gevecht instelt. Er zijn 250+ gems en er zullen meer vrijgegeven worden middels downloadbare content. Deze gems kun je op meerdere manieren activeren en ze geven dan een bonus aan je character. Zo zijn er gems die aangaan nadat je de tegenstander met 4 succesvolle aanvallen raakt, je krijgt dan bijvoorbeeld voor 10 seconden 10% meer damage op al je aanvallen.

Mijn favoriete gem die activeert door te raken met 3 specials waarna je voor 10 seconden 30% sneller super bar krijgt. Zo kan ik dus heerlijk lame met Guile achteruit lopen en Sonic booms knallen en dat terwijl ik ongelofelijk snel bar opbouw. Er is dus een hele boel uit te vogelen en te doen met gems!

Graphics

Het spel draait op een opgepoetste engine van Super Street Fighter IV, het stijltje van de characters is nog hetzelfde maar de achtergronden zijn flink veranderd. Waar het in SSFIV nog al eens donkere achtergronden met weinig actie waren, vecht je hier op maps waarbij er van alles in de achtergrond gebeurd. Er is zelfs een level waarbij je vecht op een hovercraft die achtervolgd wordt door een gigantische mammoet. De omgevingen hebben verder geen invloed op je gevecht. Wel kan de achtergrond nog wel eens voor wat afleiding zorgen, maar na een paar uurtjes spelen ben je er wel aan gewend. De game ziet er uitstekend uit en gaat prima mee met de tijd.

Speelmodi

Je hebt zoals in elke ‘Street Fighter-‘game toegang tot de modi Arcade en Versus, daarnaast zit er nog een goede training mode in. Net als in Street Fighter IV heb je ook weer een challenge mode. Elk personage moet in deze mode 20 challenges uitvoeren die varieëren van het uitvoeren van special moves tot aan moeilijke combo’s. Om een nieuw character te leren kennen is dit leuk te doen, al is het alleen al om te zien wat voor combo’s je zelf kunt verzinnen met de moves van je character.

De Arcade-mode geeft je per duo een leuk verhaaltje en een geanimeerd einde na het verslaan van de bad guys. Dit geeft je wel een reden om de Arcade mode vaker als 1 keer uit te spelen. Arcade speel je in een dag helemaal uit, dat is wel behoorlijk jammer. Zelf heb ik wel al een aantal uur in training mode zitten gewoon om te kijken hoeveel damage ik kan doen met mijn characters.

Helemaal nieuw is de mission mode, hierbij moet je tegen de moeilijkste CPU bestuurde tegenstanders vechten en ze verslaan met enkele beperkingen, zoals bijvoorbeeld alleen normal hits gebruiken of juist alleen maar specials. Deze mode vond ik zelf niet al te spannend.

Online multiplayer

De netcode van SFxT lijkt tot dusver aardig gelukt te zijn, ik heb tot nu toe alleen nog maar met andere Nederlanders kunnen spelen. Wel zijn er nog maar een paar mensen die gebruik maken van de netwerkmogelijkheden van dit spel, maar van wat ik heb kunnen testen lijkt het allemaal aardig lag free te zijn. Jammergenoeg zitten er wel een aantal vage bugs in. Tijdens het vechten valt regelmatig een deel van mijn geluid weg, ik hoor dan opeens niet meer en kan dus niet horen of aanvallen raken. Ik had al gelezen dat dit verholpen zou worden in een eerste dag patch dus heel erg druk hoeven we ons er niet over te maken. Maar het geeft wel aan dat Capcom dit keer in ieder geval wel hun best doet om ons een redelijke netcode te geven!

Ik ben verkocht. Deze game is zo vet, of je het nu alleen of met een vriend speelt, beide zijn ontzettend gaaf. Als de online modus zo goed blijft als dat hij nu is gaat het een hele tijd duren voordat ik dit spel uit mijn PlayStation 3 haal. Zowel de hardcore gamer als de casual gamer kan zijn tijd kwijt in dit spel. Dit komt door de versimpelde uitvoering van moves en het feit dat de combo’s minder strak ingevoerd hoeven te worden. Voor de hardcore gamer is het natuurlijk geweldig om zoveel mogelijk uit te vogel in deze game. Hoe kun je bijvoorbeeld het beste beide personages gebruiken om zoveel mogelijk damage te doen in een combo? Wat zijn de beste pokes en combo starters van de nieuwe personages in het spel? Genoeg om je zoet te houden dus. Dan hebben we nog niet eens de extra diepgang van de Gems meegerekend, de mogelijkheden hiervan zijn eindeloos. Ben je een liefhebber van fighting games, dan is dit de jackpot.

• Gem systeem zorgt voor extra diepgang
  • Combo systeem is geweldig
  • Grafisch dik in orde en het geluid zit ook snor