Hands-on: Resistance: Burning Skies – Onlangs hebben we van Sony een preview exemplaar mogen ontvangen van Resistance: Burning Skies voor de PlayStation Vita. Als je PSX-Sense een beetje in de gaten hebt gehouden, dan weet je dat we al een tijdje uitkijken naar deze game. Resistance is de eerste first person shooter die zijn weg weet te vinden naar de PlayStation Vita en dat is altijd moeilijk. Je kan dan als ontwikkelaar niet even kijken bij de buren hoe hun bijvoorbeeld de controls van de PS Vita gebruiken. De hamvraag is dan ook, hoe speelt deze game en is het wat? Daar ga ik in deze hands-on naar op zoek.
De gameplay
Waar ik het meest benieuwd naar was is hoe een first person shooter nu eigenlijk werkt op de PlayStation Vita. Voorheen op de PSP was het niet al te geweldig en ontbrak telkens maar weer die tweede analoge stick, nu hebben we deze eindelijk; maar zijn alle problemen hiermee opgelost? Qua besturing zou ik zeggen ja, absoluut. Deze game speelt heerlijk weg en bestuurt zo goed en heerlijk soepel, het voelde meteen al heel natuurgetrouw aan.
Nu ik deze game speel op de PS Vita besefte ik dat er eigenlijk nog meer miste op de PlayStation Portable, namelijk een touchscreen. Het is echt een heerlijk iets om gewoon even snel op het touchscreen te drukken om van wapen te wisselen of een granaat te gooien. De ontwikkelaar achter deze game heeft dit zo goed in elkaar weten te zetten, je vraagt je meteen af hoe je ooit een FPS hebt kunnen spelen op de PSP.
Groot wapenarsenaal
De wapens in Resistance zijn altijd te gek voor woorden en dat is Burning Skies ook weer het geval. Je krijgt de meest vette wapens voorgeschoteld en als je een nieuw wapen oppakt, dan krijg je een filmpje te zien over hoe het wapen werkt. Hierin wordt je getoond hoe onder andere het touchscreen van pas kan komen bij dat wapen, maar ook wat voor speciale mogelijkheden het heeft. Als je een kruisboog neemt dan kun je deze laden door met je vinger vanaf middenboven naar rechtsonderen te slepen, vervolgens wordt er dan een pijl ingelegd. Wellicht een gimmick, maar het geeft een leuke animatie en een goed gevoel aan de speler.
De uitleg die men geeft in de kleine video’s zijn ontzettend handig en zorgen ervoor dat je niet loopt te stuntelen met je nieuwe wapen. Wapens zijn ook nog eens allemaal te verbeteren op verschillende vlakken. Zo kun je de terugslag verminderen of kun je bij een bepaald wapen een groter magazijn toevoegen. Upgraden kan alleen als je een bepaald blauw item oppakt, die liggen vaak een beetje verborgen in een level, kijk dus goed om je heen of je iets blauws ziet glimmen.
Gaat het een must-have worden?
De multiplayer hebben we helaas nog niet kunnen uitproberen, de eerste drie levels van de singleplayer was het enige wat we konden spelen. Hier hebben we ongeveer een anderhalf uur over gedaan en de actie zat er goed in. Het spel moet zichzelf alleen echt gaan laten zien in de multiplayer en als dat in orde is, dan hebben we hier echt wel te maken met een must-have. Opvallend is ook dat de trophies redelijk makkelijk te behalen waren, maar dit kan nog veranderen bij de uiteindelijke versie van de game. Ik ben in ieder geval aangenaam verrast en kan niet wachten op de volledige versie, die multiplayer moet immers echt even stevig aan de tand gevoeld worden.
Voorlopige conclusie
Deze game gaat de franchise van Resistance absoluut eer aan doen, de singleplayer bevat veel actie en de besturing is natuurgetrouw. Op grafisch gebied zag je hier en daar nog wel wat lage resolutie textures, maar over het algemeen zag het er best goed uit. De anti-aliasing van de game is dan wel iets wat beter had gekund, die is bij deze titel niet heel geweldig. Let wel op dat het nog een preview versie is en dat betekent dus niet dat de uiteindelijke game dit ook heeft.
Op 30 mei ligt Resistance: Burning Skies in de winkel, digitaal en fysiek, ik kan in ieder geval niet wachten!
Grafisch denk ik niet dat het veel beter zal worden op de AA na. Anders hebben ze zeker nog 6 maanden nodig. Nu genieten en over een jaar zal de grafische lat op de vita hoger liggen en over 2-3 jaar zal het maximale eruit zijn gehaald. Een multicore GPU is ook niet zo vaak gebruikt dus het is even wennen voor ontwikkelaars.
@94.224.38..xxx: Het is inderdaad ook de eerste oplage games die we nu krijgen voor de PS Vita. Ik denk dat we op de E3 wel wat grafische patsers te zien krijgen voor de PS Vita, ben echt benieuwd wat Sony allemaal van plan is met de PS Vita. Ik hoop nog altijd dat het echt een verlenging wordt van je PS3, het apparaat heeft zoveel potentie, hopelijk zal Sony dat omzetten in daden en laten zien dat de PS Vita wel degelijk een succes kan zijn.
het lijkt alsof sony geen vertrouwen heeft in de vita.
maar ik denk dat na de E3 de ps vita wat naar voor zal geschoven worden.
dus skype is de 1e stap in de goede weg.
nu terug naar jullie “test” versie van Resistance BS
zoals ik lees zal het zoals uncharted zijn. met de singelplayer zal je ook rond de 10 uur of zelf meer over doen om uit te spelen, dus dat is al goed.
nu hopen dat da MP ook tof zal worden. met veel maps enzo…
ps; leuk dat er eens wat leuk over deze game wordt geschreven want heb op andere sites nog niet veel nuttigs gezien.
bedankt dus 🙂
deze wordt echt vet denk! 30 mei is het eindelijk zo ver
De MP maakt me bij geen 1 game op de PS Vita wat uit aangezien ik de PS Vita bijna altijd onderweg gebruik en je dan toch vaak geen goede constante wifi verbinding hebt. Hoop met de SP van deze game een tijdje zoet te zijn.