http://playsense.nl/images/file/img_4f88272bb775f.jpg

Hands-on: Resistance: Burning Skies – Onlangs hebben we van Sony een preview exemplaar mogen ontvangen van Resistance: Burning Skies voor de PlayStation Vita. Als je PSX-Sense een beetje in de gaten hebt gehouden, dan weet je dat we al een tijdje uitkijken naar deze game. Resistance is de eerste first person shooter die zijn weg weet te vinden naar de PlayStation Vita en dat is altijd moeilijk. Je kan dan als ontwikkelaar niet even kijken bij de buren hoe hun bijvoorbeeld de controls van de PS Vita gebruiken. De hamvraag is dan ook, hoe speelt deze game en is het wat? Daar ga ik in deze hands-on naar op zoek.

De gameplay

Waar ik het meest benieuwd naar was is hoe een first person shooter nu eigenlijk werkt op de PlayStation Vita. Voorheen op de PSP was het niet al te geweldig en ontbrak telkens maar weer die tweede analoge stick, nu hebben we deze eindelijk; maar zijn alle problemen hiermee opgelost? Qua besturing zou ik zeggen ja, absoluut. Deze game speelt heerlijk weg en bestuurt zo goed en heerlijk soepel, het voelde meteen al heel natuurgetrouw aan.

Nu ik deze game speel op de PS Vita besefte ik dat er eigenlijk nog meer miste op de PlayStation Portable, namelijk een touchscreen. Het is echt een heerlijk iets om gewoon even snel op het touchscreen te drukken om van wapen te wisselen of een granaat te gooien. De ontwikkelaar achter deze game heeft dit zo goed in elkaar weten te zetten, je vraagt je meteen af hoe je ooit een FPS hebt kunnen spelen op de PSP.

http://playsense.nl/images/file/img_4f96e1b94b834.jpg

Groot wapenarsenaal

De wapens in Resistance zijn altijd te gek voor woorden en dat is Burning Skies ook weer het geval. Je krijgt de meest vette wapens voorgeschoteld en als je een nieuw wapen oppakt, dan krijg je een filmpje te zien over hoe het wapen werkt. Hierin wordt je getoond hoe onder andere het touchscreen van pas kan komen bij dat wapen, maar ook wat voor speciale mogelijkheden het heeft. Als je een kruisboog neemt dan kun je deze laden door met je vinger vanaf middenboven naar rechtsonderen te slepen, vervolgens wordt er dan een pijl ingelegd. Wellicht een gimmick, maar het geeft een leuke animatie en een goed gevoel aan de speler.

De uitleg die men geeft in de kleine video’s zijn ontzettend handig en zorgen ervoor dat je niet loopt te stuntelen met je nieuwe wapen. Wapens zijn ook nog eens allemaal te verbeteren op verschillende vlakken. Zo kun je de terugslag verminderen of kun je bij een bepaald wapen een groter magazijn toevoegen. Upgraden kan alleen als je een bepaald blauw item oppakt, die liggen vaak een beetje verborgen in een level, kijk dus goed om je heen of je iets blauws ziet glimmen.

http://playsense.nl/images/file/img_4f96e1e9f0ce8.jpg

Gaat het een must-have worden?

De multiplayer hebben we helaas nog niet kunnen uitproberen, de eerste drie levels van de singleplayer was het enige wat we konden spelen. Hier hebben we ongeveer een anderhalf uur over gedaan en de actie zat er goed in. Het spel moet zichzelf alleen echt gaan laten zien in de multiplayer en als dat in orde is, dan hebben we hier echt wel te maken met een must-have. Opvallend is ook dat de trophies redelijk makkelijk te behalen waren, maar dit kan nog veranderen bij de uiteindelijke versie van de game. Ik ben in ieder geval aangenaam verrast en kan niet wachten op de volledige versie, die multiplayer moet immers echt even stevig aan de tand gevoeld worden.

Voorlopige conclusie

Deze game gaat de franchise van Resistance absoluut eer aan doen, de singleplayer bevat veel actie en de besturing is natuurgetrouw. Op grafisch gebied zag je hier en daar nog wel wat lage resolutie textures, maar over het algemeen zag het er best goed uit. De anti-aliasing van de game is dan wel iets wat beter had gekund, die is bij deze titel niet heel geweldig. Let wel op dat het nog een preview versie is en dat betekent dus niet dat de uiteindelijke game dit ook heeft.

Op 30 mei ligt Resistance: Burning Skies in de winkel, digitaal en fysiek, ik kan in ieder geval niet wachten!