Hands-on: Resident Evil 6
– De Resident Evil serie vond zijn oorsprong in 1996 en bestaat dus al meer dan 16 jaar. In deze tijd is er een hoop veranderd en dan met name op het vlak van gameplay. Fans zijn er niet al te blij mee wat begrijpelijk is, want de benauwde gameplay door de beperkte bewegingsvrijheid is ingeruild voor een besturing met een hoger tempo. Met het laatste deel, Resident Evil: Operation Raccoon City, ging men volledig een andere kant op. Dit was gewoonweg een shooter en niet bepaald een goede. Het zorgde toch wel voor een deuk in de naam van Resident Evil, maar de aankomende game kan daar wat aan gaan veranderen. Wij speelden kort de drie scenario’s uit Resident Evil 6 en het lijkt een interessante mix te gaan worden.

Het T- en C-Virus

Het T-Virus is altijd een belangrijk onderdeel geweest in de voorgaande delen en ook in dit deel is dat niet anders, maar een totaal nieuw virus wordt geïntroduceerd: het C-Virus. Degene die hiermee besmet raken worden ook levende doden net zoals bij het T-Virus, maar zij zijn net wat slimmer, want zo kunnen zij bijvoorbeeld communiceren met elkaar en wapens bedienen. De J’avo’s, zoals ze heten zullen tactieken bedenken om jou te flanken tijdens een gevecht. In Resident Evil 6 heb je dus twee virussen en het is duidelijk dat bio-terrorisme weer de rode draad van het verhaal zal zijn. Het begint allemaal in 2013 wanneer president Benford van de VS het besluit neemt om een boekje open te doen over de gebeurtenissen in Raccoon City. Dit wil hij op advies van Leon doen om zo de ontwikkeling in biologische wapens te beïnvloeden.

Leon die samen met zijn nieuwe partner Helena Harper aanwezig is bij de plechtigheid aanschouwen echter een nieuwe biologische aanval, welke gericht is op de president. Het is helder dat iemand niet wil dat er ook maar enige informatie over Raccoon City naar buiten lekt en Leon staat vlak daarna voor een verschrikkelijke beslissing. Vanuit hieruit ontpopt het verhaal zich, maar dit is echter maar één scenario uit Resident Evil 6. Uiteindelijk zijn er dus drie scenario’s, welke later in de game met elkaar gaan kruisen wat boeiende en gave confrontaties op kan gaan leveren. Elk verhaal bevat eigen karakters, maar ook een eigen speelstijl en in die zin lijkt Capcom een mix te willen maken die meerdere spelers kan bekoren.

Herkenbare gameplay

Het eerste scenario is met Leon en Helena en qua gameplay komt dit het meest overeen van wat we kennen uit Resident Evil 4. Het camerapunt zit echt vlak over de schouders en toen we een stuk als Leon speelde voelde dat behoorlijk benauwd aan. De actie zit vlak op je scherm en je hebt hierdoor minder overzicht en vrijheid. Je hebt weer het idee dat elk schot van levensbelang is om te overleven in plaats van dat achter elkaar door kan knallen. Je moet geplaatste schoten maken, want anders komen vijanden snel dichtbij, waardoor je in een situatie kan komen dat de zombies als groep op je springen en aanvallen. Het schieten ging overigens prima en dus konden we goed op de hoofden richten, waardoor deze in stijl met veel rondvliegend bloed uit elkaar knalden.


Hoewel we nu alleen maar een simpel pistool tot onze beschikking hadden zal Leon meer wapens in zijn arsenaal krijgen, alsook zijn collega Helena. Echter als vijanden te dichtbij komen of de ammunitie is op dan kun je altijd nog trappen uitdelen of slaan. Naar onze mening was het trappen nog het meest effectief en het zag er ook nog eens erg tof uit, want soms trap je het hoofd van een zombie eraf en dat geeft bovendien wat voldoening. Opnieuw voelde de actie heel erg dichtbij door het camerapunt om het zo even te verwoorden. In een andere benarde situatie, waarin je ook door een groep vijanden wordt aangevallen kun je ontsnappen door middel van een quick-time event. Als een dolle waren we aan het draaien met de analoge stick om zo te ontsnappen uit de klauwen van de zombies. Intens, actievol en de spanning is zeker aanwezig.

Naast Amerika ook in China aan de slag

Terwijl het verhaal van Leon en Helena zich voornamelijk afspeelt in de Verenigde Staten zal je met een ander bekend personage uit de Resident Evil franchise zombies afknallen in Lanshiang (gebaseerd op Hong Kong). Het gaat hier om Chris Redfield die een hoofdrol had in Resident Evil 5. Hij is daar samen met zijn nieuwe partner Piers Nivans aanwezig namens de Bioterrorism Security Assessment Alliance of afgekort B.S.A.A.. Zij zijn door deze organisatie naar China toe gestuurd omdat de stad recent een biologische aanval heeft ondervonden. Het komt er op neer dat het centrum vol loopt met allerlei zombies, welke jij moet afknallen, maar ook moet je de oorzaak van dit alles achterhalen. Qua gameplay is dit scenario flink anders, want de nadruk ligt veel meer op het schieten en de actie in plaats van die benauwde en ongemakkelijke beleving, welke je ervaart met Leon.


Hier is het camerapunt ook in third person, waardoor je meer overzicht hebt op wat om je heen aan de hand is. De ruimtes, waarin je loopt zijn ook meer open, maar ook verticaler. Zo liepen we constant over daken, loopbruggen tussen gebouwen om zo verder te komen in het level. Zoals eerder gezegd is de gameplay anders, want het is een third person shooter, waarin je ook in cover kunt gaan zitten. Echter lijkt het geen hersenloos shooterfestijn te worden, want de vijanden gingen ons flanken en soms werden we hierdoor verrast. Of deze zombies besmet waren met het nieuwe C-Virus weten we niet, maar het had wel dezelfde effecten. Het was soms behoorlijk pittig en dus lijkt de AI ook wel aardig te worden.

Daarnaast lijkt het itemmanagement wat tevens bij Leon ter sprake is van groot belang te zijn. Zo raakte we door de vele zombies al snel door onze kogels heen en moesten we zoeken naar ammunitie wat verstopt zit in kisten, welke je kapot kan schieten en trappen. Het zorgt ervoor dat je constant moet opletten en niet als een malle kunt gaan rondknallen. Het scenario met Chris en Piers richt zich dus volledig op het schieten, maar ook hier kun je vijanden trappen als ze dichtbij komen of een tik uitdelen om ze op afstand te houden. De besturing voelde soms nog wat lomp en af en toe leken de wapens echt te veel terugslag te hebben, maar we kunnen al stellen dat het beter schiet dan in Operation Raccoon City.


Hoger tempo en meer set-pieces

Het laatste scenario speelt zich af in de Oost-Europese staat Edonia en daar ga je aan de slag als Jake Muller wat de zoon is van Albert Wesker. Het lijkt erop dat hij niet dezelfde plannen heeft als zijn kwaadaardige vader, maar lijkt ook niet de wereld te willen redden. Qua gameplay is dit weer wat anders als in de vorig benoemde scenario’s. De demo die wij speelden begon bij het ontsnappen aan een grote vijand die waarschijnlijk met het C-Virus besmet is. Je moet als speler snel van het monster, zoals we het ook kunnen noemen, wegrennen en over obstakels klimmen en van een steiger springen richting een raam. Het lijkt dus dat we in dit scenario meer set-pieces kunnen verwachten. Je zult moeten vluchten van deze grote zombie die wat weg heeft van een Nemesis en zo kwamen we in een loods terecht, waar een aantal J’avo’s rondliepen.

Daar zagen we gelijk de andere speelstijl van Jake, want hij is het meest atletische hoofdpersonage uit de game. Het tempo ligt als eerste een stuk hoger, maar hij heeft ook zijn eigen vaardigheden qua vechten. Je kunt namelijk met de blote vuisten gaan vechten en dan zal je merken dat hij een aantal toffe moves heeft. Met een aantal karate trappen en acrobatische acties gaat hij los en werpt hij zonder al te veel moeite de vijanden naar de grond. Echter is gunplay nog steeds belangrijk alsook het managen van jouw items, zoals de kogels en health. Het schieten en vechten is een leuke combinatie en het speelde al prima. Uiteindelijk raakte we in gevecht met de grote zombie, waarbij we explosieve tonnen moesten gebruiken om hem te doden. Als hij je eenmaal grijpt dan moet je weer als een gek gaan draaien met de analoge stick. Intense actie die non-stop door gaat. Ook Jake heeft iemand bij zich en dat is Sherry Birkin. Zij is onderdeel van de regering en een overlevende van Raccoon City.

Voorlopige conclusie

Na de speelsessie met de drie scenario’s van Resident Evil 6 kunnen we niet ontkennen dat we best wel enthousiast zijn geworden over de game. Capcom laat hiermee duidelijk zien dat ze een afwisselende singleplayer willen bieden door middel van de verschillende verhaallijnen die uiteindelijk met elkaar verworven worden. Qua gameplay krijg je die verschillende speelstijlen, waarbij de fans toch het meest zullen uitkijken naar dat van Leon, maar het kan in totaal een heel tof pakket gaan worden. Neem daarbij in acht dat je elk scenario in coöp kunt spelen. Visueel was het nog niet spectaculair, maar de gameplay was al wel in orde. Het verhaal lijkt boeiend te worden met de verschillende personages en we kunnen dan ook niet wachten tot oktober.