Hands-on: Pro Evolution Soccer 2013 – Konami komt jaar na jaar met een nieuw deel in de Pro Evolution Soccer franchise, dus dat zal dit jaar niet heel anders zijn. FIFA heeft echter enkele jaren het stokje van Pro Evolution Soccer overgenomen als het gaat om kwaliteit, maar Konami geeft niet op. Nee, ze blijven doorgaan en na de dip van enkele jaren terug lijkt ieder nieuw deel keer op keer beter te worden. We spraken recent met de ontwikkelaars en konden daarna met de game aan de slag.

Feedback haalt men uit de community

De franchise heeft een immense community die de games blijven kopen, ook als de kwaliteit een keertje een jaartje minder is. Deze community is bijzonder belangrijk, want hieruit haalt het ontwikkelteam een hoop inspiratie en feedback op het verbeteren van verschillende aspecten. Eén van de belangrijkste wijzigingen op basis van de feedback is dat het verdedigingssysteem behoorlijk is aangepakt. Dit hangt samen met de AI die op vele fronten een stuk intelligenter is geworden en dat valt dan weer op meerdere aspecten terug te zien.

De AI zal nu veel natuurlijker nadenken over mogelijkheden tijdens het spelen. Als verdediging zullen ze automatisch anticiperen op de potentiële mogelijkheden die de aanvaller kan gebruiken om kansen te creëren. Dat betekent vrije spelers nog beter gaan dekken en eventuele steekpass mogelijkheden verhinderen. Andersom zullen AI gestuurde teamgenoten juist mogelijkheden zoeken om een aansluitende aanval te realiseren. Hierbij zullen ze dan automatisch de diepte in lopen, op zoek gaan naar vrije ruimte en meer.

Leuk detail is ook dat je als speler met de bal even terughoudend kan dribbelen of de bal kan afschermen terwijl de rest van het team verder kan oplopen, waardoor je voldoende spelers hebt om de bal op af te spelen. Het zijn minimale aanpassingen, maar zal de gameplay op veel fronten positief gaan beïnvloeden. De AI is zoals je kunt lezen dus een belangrijkste stap vooruit gegaan, maar er is meer aan subtiele verbeteringen te bespeuren. Zo is de besturing verder versimpeld, aangezien velen deze bij het laatste deel een tikje te ingewikkeld vonden.

Versimpelde besturing, maar wel meer mogelijkheden

Aan de andere kant krijg je ondanks een versimpelde besturing wel meer besturingsmogelijkheden op specifieke momenten. Bij een kopduel krijg je nu de mogelijkheid om het hoofd van de speler te besturen. Dat is ideaal bij corners als jij vlak voor het doel staat, want je hebt nu zelf in de hand waar de bal terecht komt in plaats van dat je afhankelijk bent wat de computer doet. Tevens is het aannemen van de bal op de borst een mogelijkheid en ook dat valt zelf te besturen. Wel gaf de ontwikkelaar aan dat dit soort specifieke besturingselementen dan weer erg lastig zijn.

Dat klinkt inderdaad tegenstrijdig, maar het verschil zit hem in de algemene besturing die nu toegankelijker is, maar voor de specifieke besturing van lichaamsdelen zul je enige tijd moeten investeren om het te masteren. Leuke uitdaging voor de diehard Pro Evolution Soccer spelers dus. Verdere aanpassingen vallen te vinden bij het pass en schiet systeem. Zo ben je wederom volledig vrij om de bal te passen in welke richting je dan ook wilt, maar het gewoon passen of een lobje is opgedeeld over twee knoppen, waardoor je niet meer situatie afhankelijk momenten beleefd die door de computer worden ingeschat.

Hoger tempo dan voorheen

Het schieten van de bal en dan met name op het doel heeft ook een kleine aanpassing gekregen en dat heeft te maken met het feit dat je nu de volledige vrijheid hebt met betrekking tot het plaatsen van de bal en ook hoe hard of zacht je schot is. In dat opzicht kunnen we opmerken dat Konami echt weer op veel fronten de game beter wil maken en dat gingen we natuurlijk even zelf uitproberen. Nu was het niet zo snel te ondervinden, maar wat wil je ook in een hands-on van hooguit een kwartier. Toch viel ons bij de hands-on een tweetal dingen op. Als eerste het tempo, dit ligt namelijk behoorlijk hoog en misschien nog wel hoger dan bij de laatste FIFA delen, alsook FIFA 13. Ook voelde de game op één of andere manier minder stroef aan, wat wellicht te maken heeft met de technische aanpassingen in de gameplay.

Het tweede wat ons opviel is dat de game grafisch nog steeds precies hetzelfde oogt als twee jaar geleden en het is duidelijk te zien dat de engine aan het verouderen is. Ja, je herkent de grote spelers, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het grafische aspect tijdens het voetballen is op zich prima, maar bij tussenfilmpjes is het zeer matig en het is jammer dat daar niet wat meer aandacht aan besteed is. Wel is het zo dat het belangrijkste in deze game natuurlijk de gameplay zelf is en deze lijkt meer dan uitstekend in elkaar te zitten.

Natuurlijk zal de game ook voorzien worden van een degelijke multiplayer en deze kent ook een aantal nieuwe aspecten. Zo zal er een widget geïntroduceerd worden die allerlei informatie toont over je vrienden. Via deze widget zul je ze ook gemakkelijk tot een potje kunnen uitdagen dus dat klinkt alvast goed. Het is een beetje de vraag of dit net zo diep gaat als bijvoorbeeld een Autolog uit de Need for Speed games die praktisch alles registreren, maar goed dat zien we tegen het einde van dit jaar wel.

Voorlopige conclusie

Daarnaast zal er een Facebook programma komen dat nauw samenwerkt met de MyPES applicatie, maar inhoudelijk ging Konami hier verder nog niet op in. Het mag desondanks duidelijk zijn dat Konami er geen gras over laat groeien en echt probeert het vorige deel op diverse vlakken te overtreffen. Hoewel een uitgebreide speelsessie vereist is om dit allemaal goed te doorgronden, kunnen we zeggen dat we na de hands-on in ieder geval erg positief zijn over dit nieuwe deel. Alleen al omdat het zo fijn speelt.