Impressie: 007: Legends – James Bond keert dit najaar terug op het witte doek in een spiksplinternieuwe film die de naam Skyfall draagt. Normaal gesproken komt Activision met een game die gebaseerd is op de nieuwste film, maar dit najaar doen ze het een tikkeltje anders. Om het vijftigjarige jubileum van de populaire Britse spion te vieren, presenteert de uitgever 007: Legends en deze game pakt uit met het beste uit de geschiedenis van James Bond.

Vijf verschillende films in één game

007 Legends is gebaseerd op vijf James Bond films die in de afgelopen vijftig jaar verschenen zijn en uit die films worden stukken gebruikt voor missies in de game. Natuurlijk staan alle films qua verhaal over het algemeen los van elkaar, maar in 007 Legends combineert de ontwikkelaar dit op één of andere manier tot één overkoepelend geheel. Welke vijf films er in de game zitten is nog niet helemaal bekend, maar wat we wel alvast weten is dat Moonraker en Skyfall in het verhaal verwerkt zitten en dus automatisch ook herkenbare gameplay momenten opleveren.

De missies die gebaseerd zijn op de oudere films zullen zoveel mogelijk trouw blijven aan hun inspiratiebronnen, al zit hier wel een twist in. Daniel Craig, de acteur die sinds enkele jaren James Bond speelt, speelt in de hele game James Bond; je wisselt dus niet telkens van acteur. Daniel Craig verleent overigens ook zijn uiterlijk en stem aan de game, dus wat dat betreft zit het wel goed. In ieder geval is het concept dat tot deze game leidt erg interessant. Het is eens wat anders dan een game die de film waarop hij gebaseerd is van A tot Z probeert na te bootsen.

Het voordeel van de twijfel

Dit geeft de game als licentiegame gelijk het voordeel van de twijfel, mede omdat de ontwikkelaar er echt iets anders mee kan doen dan gebruikelijk, zonder dat daarbij de identiteit verloren gaat. Daarover gesproken, je zult zoals eerder aangegeven bekende locaties aandoen en ook bekende personages maken hun opwachting. Zo werd er een gevecht met de alom bekende Jaws gedemonstreerd en Jaws ziet er net zoals in de films behoorlijk griezelig en indrukwekkend uit. Het gevecht dat Bond met hem had was trouwens een intense ervaring, waarbij quick-time events een rol speelden. Dit alles speelt zich overigens af vanuit het first person perspectief.

Dit was uiteraard slechts één specifieke scène, want de gameplay bestaat uit meerdere aspecten. De game is voornamelijk een rasechte first person shooter, maar je kunt eventueel ook stealth toepassen. Nu zagen beide elementen er tijdens de demonstratie verder niet al te bijzonder uit en deed het ons behoorlijk veel denken aan het vorig jaar verschenen GoldenEye. Daarover gesproken, GoldenEye was op zich een leuke shooter, maar in verhouding met andere games toch wel behoorlijk verouderd. Nu zal dat met 007: Legends wel meevallen, maar ons viel desalniettemin op dat het grafische stijltje identiek oogde.

Grafisch was de game verre van spectaculair en ondanks dat 007: Legends er wel een tikkeltje op vooruit is gegaan, zijn we niet echt onder de indruk. De ontwikkelaar heeft natuurlijk nog wat tijd, maar of ze het grafische niveau nog zullen kunnen opvoeren is een beetje de vraag. Wat wel positief te noemen valt is dat de game nu in de singleplayer gebruik maakt van een XP systeem. Gaandeweg verzamel je XP en dit kun je weer spenderen aan upgrades voor je wapens, maar ook aan je persoonlijke skills, die verderop in de game weer van pas kunnen komen.

Voorlopige conclusie

Erg veel details wilde de ontwikkelaar ons nog niet geven, maar het lijkt erop dat dit XP systeem wat meer diepgang aan de gameplay zal geven en dat is sowieso wel interessant. Gadgets zullen voor een soortgelijk effect zorgen, want doordat de game elementen uit oude films pakt en er een eigen draai aan geeft, mede door middel van een hedendaagse acteur, voelt het niet opeens vreemd aan. Uiteraard zullen de gadgets weer typisch Bond stijl zijn en hetzelfde valt te verwachten van het verhaal wat plotwendingen betreft. Toch is de game verre van bijzonder en grafisch viel het wat tegen. Bovendien lijkt het een behoorlijk lineaire shooter te worden. De game krijgt vooralsnog het voordeel van de twijfel doordat het iets anders doet dan gebruikelijk met het verhaal, maar daar is dan ook alles mee gezegd.