Impressie: The Cave – Double Fine Productions valt te omschrijven als excentriek. Deze ontwikkelaar heeft door de jaren heen vele verschillende games geproduceerd en over het algemeen wijken deze games erg af van wat gebruikelijk is. Denk bijvoorbeeld aan titels als Psychonauts, Brütal Legend, en Stacking en je begrijpt wat we bedoelen. Op dit moment werkt de ontwikkelaar samen met SEGA aan een gloednieuwe game en deze game draagt de naam The Cave. Deze game zal begin volgend jaar op het PlayStation Network gaan verschijnen en wij bekeken de game al even op de E3.

Een pratende grot

In The Cave draait het volledig om – zoals de titel al doet vermoeden – een grot. Deze grot kan praten en hierin kunnen mensen terecht om hun dromen te vervullen, zichzelf opnieuw te ontdekken en meer. De grot zelf is een vriendelijk wezen (voor zover het een wezen te noemen valt), dat het beste voor heeft met zijn bezoekers en daarom zal de grot hen ook te allen tijde beschermen tegen het kwaad.

De grot heeft goede bedoelingen, maar de mensen die de grot gebruiken voor persoonlijke doeleinden zullen eerst een hoop hindernissen moeten zien te overleven die levensgevaarlijk zijn. Omdat de grot, zoals reeds gezegd, altijd het beste voor heeft met zijn bezoekers, zal je echter niet echt dood kunnen gaan. Mocht je onverhoopt het loodje leggen, dan spawn je vlak voordat je dood ging. Een interessant concept dus, maar maakt dit de game niet te gemakkelijk? Misschien wel, maar dat neemt niet weg dat The Cave als game nog steeds erg vermakelijk oogt.

Op vlak van gameplay profileert het spel zich als een 2D platform game. Je zult met je personages naar links en rechts kunnen lopen. Verder kun je naar boven of beneden en dat is het dan wel. Het belangrijkste element in de gameplay bestaat uit twee onderdelen: het oplossen van puzzels om zo de hindernissen op je pad te overwinnen en de samenwerking tussen de personages die in de game zitten.

Zeven verschillende personages

In totaal zullen er zeven verschillende figuren zijn die allen hun eigen reden hebben om de grot te betreden. Bij aanvang kies je drie personages uit en hiermee zul je de hele game doorspelen. In grote lijnen heeft ieder personage qua voortgang in de game dezelfde levels en puzzels, maar om er wat variatie in te brengen zullen er op specifieke personages gebaseerde levels voorbij komen. Aangezien je tijdens je playthrough niet kunt wisselen van personage, nodigt de game automatisch uit om twee of drie keer doorgespeeld te worden.

Uiteraard moeten de personages dan wel interessant genoeg zijn, maar als we daar vanuit gaan zien we wat dat betreft een mooie game aankomen. Leuk detail is dat de game drop-in en drop-out coöp bevat voor het geval er mensen interesse hebben om mee te spelen. Om even terug te komen op het samenwerken: dit is sowieso aan de orde als je alleen speelt en om puzzels op te lossen zul je continu moeten wisselen tussen personages, want allen hebben ze zo hun eigen specialiteiten. Als je de game echter met twee anderen in coöp speelt, is dit uiteraard nog steeds aanwezig, maar dan zal het tempo hoger liggen.

Voorlopige conclusie

In elk geval is samenwerking van belang en dat kan juist in coöp voor erg vermakelijke avonden zorgen. Frustratie is bijna niet aanwezig, aangezien je niet kan en mag sterven van de grot en dat komt het spelplezier enkel ten goede. Verder kunnen we concluderen dat dit weer een typische Double Fine Productions game is. Grafisch is de game qua stijl vrij uniek te noemen en ook het leveldesign is erg tof, maar ook vrij absurd. Een Coca Cola automaat in een grot met draken? Inderdaad, absurd sfeertje dus, maar dat maakt The Cave een potentieel bijzondere game die nog wel eens verrassend goed in elkaar kan steken.