Hands-on: Jet Set Radio – Jet Set Radiooooooo! Jawel, de SEGA klassieker keert terug en wel naar verschillende platformen. Zo verschijnt de game op de PlayStation 3, de Xbox 360 en de PlayStation Vita. Deze klassieker verscheen in vervlogen tijden op de Dreamcast en vond nog zijn weg naar de eerste Xbox. Toen werd het jammer genoeg stil. SEGA ziet nu echter weer potentie in de titel en komt met een HD remake voor de eerdergenoemde platformen.

Fictief Tokyo

Jet Set Radio verschijnt op verschillende platformen, maar de editie die wij onder handen namen was de PlayStation Vita versie. Dit is gelijk ook de meest interessante versie ten opzichte van de andere platformen, want de PlayStation 3 en de Xbox 360 versie zullen als extra’s enkel HD graphics en Trophies bevatten. De PlayStation Vita bevat naast deze twee aspecten ook nog eens extra mogelijkheden qua besturing en daar zal de game dan ook gretig gebruik van gaan maken. Iets wat we zelf ook ondervonden tijdens onze speelsessie met de game.

Jet Set Radio plaatst je als speler in een fictief Tokyo, waar jij gewapend met een spuitbus op je inline skates de volledige stad op zijn kop zet. Dat betekent simpelweg skaten op alles wat je tegenkomt en ondertussen de nodige tags zo hier en daar in de stad plaatsen. Tegelijkertijd krijg je nog wetshandhavers achter je aan die maar één doel hebben en dat is jouw geklieder een halt toeroepen. Echter ben je op je skates een stuk meer wendbaar en sneller, dus dat geeft jou als speler het nodige voordeel.

Het skaten zelf ging op zich prima en deed weinig onder voor de vroegere ervaring die ik persoonlijk met de game op de eerste Xbox had. Wel is het zo dat je voor echt specifieke skategames beter bij andere games terecht kan, hoewel die een skateboard prefereren. Desondanks werkte de besturing tijdens onze speelsessie prima na enige gewenning. De game is namelijk tot op zekere hoogte Japans te noemen en dat betekent toch behoorlijk wat afwijkende gameplay, wat niet wegneemt dat de controls uiteindelijk voor niet al te veel problemen zorgen.

De hele stad bekliederen met graffiti

Een belangrijk element is graffiti spuiten en hier komt de touchscreen van de PlayStation Vita om de hoek kijken. Waar je op de consoles nog beperkt bent tot de analoge sticks en de facebuttons, kun je op de handheld je tags door je vinger over het scherm te bewegen aanbrengen. Een vrij vanzelfsprekende feature, maar dat maakt de game wel net een tikkeltje interactiever. Een andere feature van het touchscreen is dat je de camera kunt gebruiken om hiermee leuke extra’s vrij te spelen en dat is tot zover het unieke aan deze versie.

Wellicht dat de bewegingssensor ook nog wel een rol zal spelen, alsook de backtouch, maar dat konden we nog niet echt ontdekken in de PlayStation Vita versie. Los van de speciale features is Jet Set Radio in de kern verder een game die gelijkwaardig is aan het origineel en dat is positief te noemen. De ietwat aparte, doch erg leuke gameplay lijkt direct te zijn overgezet en natuurlijk blinken de cartoony graphics uit op het scherm. De grafische stijl valt overigens uniek te noemen, want in echt veel andere games hebben we dit nog niet gezien.

Voorlopige conclusie:

Jet Set Radio hebben we een korte tijd kunnen spelen en ondanks dat veel details nog een beetje in nevelen gehuld zijn, kunnen we wel zeggen dat we tijdens de hands-on een nostalgische trip hadden. Het is immers een behoorlijke tijd terug dat we deze game voor het laatst aanraakten, laat staan in actie zagen. Desondanks heeft SEGA met deze game een erg toffe titel in huis waarvan het gewoon rechtvaardig is dat deze opnieuw uitgebracht wordt. Nu hopen dat SEGA bij succes besluit er nieuwe delen van te maken. Jet Set Radio is terug en dat is domweg erg goed nieuws!