Review: Transformers: Fall of Cybertron – Het verhaal van de Transformers die terecht komen op onze natte aardkloot lijkt inmiddels wel een sprookje. De val van Cybertron is vaak opnieuw verteld en de fans kunnen het wel dromen. Met de enorme populariteit van de transformerende robots is het moment om dat verhaal nogmaals te vertellen natuurlijk niet beter te timen als nu. High Moon Studios heeft met War for Cybertron één van de beste Transformers games ooit afgeleverd. Kunnen ze met Fall of Cybertron deze lijn aanhouden of misschien zelfs verbeteren? Je leest het in deze review!

Autobots, roll out!

Fall of Cybertron pakt qua verhaal meteen de draad op waar het vorige deel die liet liggen. De thuisplaneet van de Transformers gaat langzaam maar zeker naar de mallemoere en de Autobots proberen met hun praalwagen de ‘Arc’ te ontsnappen om ergens een nieuw thuis te stichten. Uiteraard pikken de Decepticons dit niet en zullen ze hier een stokje voor proberen te steken.

Wat hierboven staat is een enorme versimpeling van een uitgebreid en diep verhaal, maar het hele Transformers verhaal uitleggen is ook zo omslachtig. Fall of Cybertron weet de strijd tussen de Autobots en Decepticons goed neer te zetten door constant een hoge snelheid aan te houden. Dit lukt ze door onder andere de singleplayer campagne dit keer niet op te splitsen. Je zal verschillende hoofdstukken spelen en in elk hoofdstuk speel je met een andere robot. Dit houdt de gameplay divers en het verhaal fris. Dit wisselmechanisme komt het meest tot zijn recht in het laatste level, waar je zo snel zult wisselen van robot dat er een groot gevoel van spanning naar boven komt. De singleplayer laat na ongeveer acht uur de credits voorbij rollen en ondanks dat dit misschien niet erg lang is, zit de singleplayer vooral goed in elkaar.

Eerst sluipen, dan weer klimmen

Je zal je in die acht uur namelijk niet tot nauwelijks vervelen. Je zult uiteindelijk tien verschillende robots krijgen om te besturen en ondanks dat er twee hiervan akelig op elkaar lijken, zijn alle secties die je speelt compleet anders. Het ene moment ben je aan het sluipen met Cliffjumper en het andere moment is het luchtruim je speelterrein met Starscream. Dit is de grootste kracht van de singleplayer: de enorme diversiteit. Dit geeft je samen met het goed neergezette verhaal en de te verzamelen wapens en Audio Logs genoeg redenen om de singleplayer ook na die acht uur nog eens op te starten.

Maar de singleplayer heeft ook zijn gebreken. Waar de schietsecties van de game in het begin nog prettig chaotisch en afwisselend zijn, worden naarmate de game vordert deze delen steeds eentoniger. De game doet nog zijn best om het afwisselend te houden door verschillende wapens toe te voegen die je kunt upgraden. Het is alleen jammer dat als Megatron onder je duimen komt, je een wapen tot je beschikking krijgt dat alle andere wapens onnodig maakt. Gelukkig is dit pas redelijk tegen het einde van de game aan en zul je jezelf tot die tijd goed vermaken.

Autobots, online

Ben je klaar met de singleplayer, dan heeft Fall of Cybertron gelukkig nog meer te bieden. De game heeft namelijk een uitgebreide multiplayermodus die zich heerlijk laat wegspelen. Het is High Moon Studios erg goed gelukt om het Transformers verhaal naar een speelbare multiplayermodus te vertalen. Je begint met het kiezen tussen één van de vier classes die variëren van een Titan (langzaam veel damage) tot een Infiltrator (snel, maar weinig leven). Iedere class heeft twee wapens tot zijn beschikking en hoe hoger je level word hoe meer wapens en upgrades je zult unlocken. Naast je wapens kiezen kun je ook je eigen Autobot of Decepticon maken. Door kills te maken en opdrachten te voltooien in online matches zal je geld verdienen waarmee je nieuwe lichaamsdelen voor je robot zult kunnen kopen. Gooi er daarna nog een mooie laag lak op en klaar is kees: je eigen persoonlijke Transformer.

De multiplayer doet in het algemeen niks speciaals of nieuws. In de competitieve modi kun je het opnemen in teams in bekende modi zoals CTF, Dominion en Team Deathmatch en heb je nog een soort van Free for all genaamd Headhunter waar je zoveel mogelijk munten moet verzamelen die je krijgt door andere Transformers kapot te schieten. Ook is er nog een Horde modus waar je een personage kiest uit de singleplayer campagne en vervolgens met zijn vieren vijftien waves aan vijanden moet zien te overleven. Dit klinkt allemaal bekend in de oren. En toch is de multiplayer van Fall of Cybertron ongelooflijk vermakelijk en zelfs verslavend om te spelen. Dit komt doordat alles lekker aan voelt. Het lopen, schieten, rennen en zelfs alle wapens zijn goed gebalanceerd in de multiplayer. Maar waar echt de dynamiek van de multiplayer door schijnt is de mogelijkheid om te wisselen tussen je robotvorm en je voertuigvorm. Dit brengt totaal nieuwe strategieën met zich mee en het is ongelooflijk bevredigend om aan te komen vliegen, wat bommen te laten vallen, te switchen naar je robot vorm, drie vijanden neer te schieten en vervolgens weer vrolijk te transformeren en weg te vliegen. De multiplayer van Fall of Cybertron pakt je al snel vast en laat je niet gauw los. Het enige nadeel op het moment is dat er veel connectieproblemen zijn. Hopelijk lost High Moon Studios dit gauw op.

Roest kan ook schijnen

Van een Transformers game mogen we natuurlijk veel explosies en geweld verwachten. Sterker nog, de films en games staan erom bekend een hels spektakel op je scherm te toveren. Wees gerust, want ook Fall of Cybertron houdt het Michael Bay gehalte hoog. De explosies zijn geen seconde van je scherm weg te denken en de game weet af en toe indrukwekkende taferelen neer te zetten. Het is daarom extra jammer dat de PS3-versie nogal te kampen heeft met wazige textures en veel framerate drops. Vooral als er veel gebeurt, dan heeft de game moeite om vloeiend te blijven lopen. Ook is de game een aantal keer vastgelopen bij ons. Jammer, aangezien High Moon Studios goed zijn best heeft gedaan om Cybertron overtuigend neer te zetten en de sfeer en grafische stijl zeker zijn ‘wow’-momenten kent.

Vooral het geluid draagt een aardig steentje bij aan de levend-mechanische wereld. De stemacteurs doen hun uiterste best om de Transformers zo menselijk mogelijk te maken en hier en daar stijgen de stemmen zelfs boven het matige script uit. Met een opzwepende soundtrack die je constant blijft herinneren aan het feit dat er een oorlog aan de gang is weet Fall of Cybertron qua geluid zeker te overtuigen. En ik hoef natuurlijk ook niet te zeggen dat het transformeergeluid nog steeds onbetaalbaar is, dat spreekt voor zich.

Met War of Cybertron zette High Moon Studios al een goede game neer, maar met Transformers: Fall of Cybertron weten ze zichzelf te overtreffen. Fall of Cybertron is een beter, bruter, mooier, compacter en toch completer product dan zijn voorganger. De singleplayer rondt het verhaal mooi af en geeft je genoeg te doen op vlak van diversiteit. De multiplayer voegt hier een grote replaywaarde aan toe door de gebalanceerde uitwerking hiervan en de Horde modus is een leuke extra. Desondanks is Fall of Cybertron niet perfect en heeft de game nog wel last van wat bugs, glitches, slechte textures en freezes. En toch weet de game zich nog goed overeind te houden. Dit alleen geeft al aan dat Fall of Cybertron een goede titel is en zonder twijfel de beste Transformers game tot nu toe.

• Diverse singleplayer
  • Verslavende multiplayer
  • Eigen Transformer maken