Preview: Star Trek – Star Trek is een serie die al tientallen jaren meedraait en tot op de dag van vandaag nog steeds erg populair is. Een aantal jaren geleden werd een nieuwe game die zich in dit universum afspeelt getoond door Sony tijdens de E3, gevolgd door een lange tijd stilte. Sinds kort krijgen we weer nieuwe informatie binnen over de game en op de GamesCom kregen wij een korte presentatie van het spel. In deze preview lees je wat wij ervan vonden.

Een goede filmgame is het streven

Star Trek is door de jaren heen zo bekend geworden dat we vast en zeker nog generaties lang zullen spreken over de films en series. Of we dit ook zullen doen over de games valt vooralsnog te betwijfelen. Digital Extremes, dat momenteel bezig is met de nieuwe Star Trek game, gaf ons een tien minuten durende presentatie, waarin een vertegenwoordiger van de ontwikkelaar ons vertelde dat ze bij Digital Extremes ernaar streven om een goede game af te leveren. De meeste filmgames zijn zo slecht omdat er altijd gebrek is aan voldoende tijd en daar wilden zij verandering in brengen.

Digital Extremes heeft namelijk drie jaar de tijd genomen om deze game te ontwikkelen en als we de verhalen van de vertegenwoordiger mogen geloven, gaan ze een gigantisch goede filmgame af te leveren. Vooral omdat de studio erg goed samengewerkt heeft met de filmstudio, dit om bijvoorbeeld dingen als geluiden met elkaar te delen etc., om zo de game nog beter te maken. De verhalen die we te horen kregen maakten ons erg enthousiast, totdat de tien minuten durende footage getoond werd.

Statisch leveldesign en matige graphics

Je zou denken dat een game waar minstens drie jaar aan gewerkt is er prachtig uitziet qua graphics en leveldesign, maar schijn bedriegt. De game zag er enorm statisch uit en als de ontwikkelaar die het presenteerde ons had verteld er een jaar over gedaan te hebben, hadden we het ook geloofd. Gelukkig waren de beelden nog in een pre-alpha versie, dus misschien kunnen de mannen bij Digital Extremes er nog snel wat moois van maken. Qua gameplay zag de game er dan weer wel interessant uit.

Ze willen niet dat de game net als andere spellen zo wordt dat je er maar één keer hersenloos doorheen rent en het weer in de kast legt of inlevert bij de lokale gameboer. Ze willen dat de speler een avontuur beleeft en dit graag keer op keer weer opnieuw wil herbeleven. Ook zal de games enkele puzzels kennen en kan de speler op verschillende manieren het spel doorlopen. Zo kan de game door middel van stealth uitgespeeld worden of juist met veel explosies en wapenlawaai. Ook de mogelijkheid om je eigen cover aan te maken zag er erg tof uit.

Zo kregen we een missie te zien die zich op het dak van een ruimteschip afspeelde. De speler moest zich beetje bij beetje naar voren bewegen door de wind. Hier kon je tegen de grond aanschieten, zodat er een luik naar boven schoot en jij er vervolgens achter kon kruipen. Ook zal de game een drop-in drop-out coöp functie kennen, zodat je het verhaal samen met een vriend kan doorkruisen.

Voorlopige conclusie:

Digital Extremes wil met deze game bewijzen dat er ook goede filmgames gemaakt kunnen worden en wie weet lukt ze dat wel. Ook al ziet de game er op grafisch vlak misschien niet geweldig uit, daar mogen we de game nog niet op afrekenen. Wie weet voelt de game wel bijzonder goed aan en kan het nog best een grote titel gaan worden. De game zal in het eerste kwartaal van 2013 in de winkels liggen en wij zijn erg benieuwd wat Digital Extremes ervan gemaakt heeft.