Hands-on: GRID 2 – Vier jaar geleden verscheen de eerste GRID van Codemasters, welke zeer goed ontvangen werd door de media wereldwijd en ook door de consument. Hoge cijfers op beide vlakken en het was naar onze mening ook een erg geslaagde racetitel. Recentelijk heeft Codemasters Racing, zoals we ze nu moeten noemen de sequel aangekondigd en op de Eurogamer Expo te Londen was daar de eerste gelegenheid om hands-on met de game te gaan. Deze kans lieten we natuurlijk niet liggen en het was uiteindelijk moeilijk om te stoppen met spelen.

Na vier jaar weer een nieuwe GRID

Het was 2008 toen GRID verscheen en dit was eens wat anders van wat de ontwikkelaar normaal deed. Met DiRT in 2007 stapte men al wat meer een nieuwe richting in, maar met GRID liet men de stijl van DTM Race Driver en de voorgaande delen toch wel achter zich. GRID was iets nieuws, waarin je in touring cars kon rijden wat we gewend waren, maar ook met ‘open wheel’ en natuurlijk het driften. Verschillende racetypes en dat zorgde voor een welkome afwisseling tijdens het spelen. Qua gameplay zat het ook wel snor en er zat zelf een kleine verhaallijn ingestopt. Daarnaast kon je ook als coureur voor een team gaan rijden om uiteindelijk jouw eigen team op te zetten. Dit was in basis de opzet van de game en dit zal voor GRID 2 ook terugkomen.

Qua verhaallijn schijnt Codemasters Racing flink wat in petto te hebben, maar ze konden ons hier helaas nog niets over vertellen. Ze zijn er zelf wel erg enthousiast over en dat maakt ons alleen maar nog geïnteresseerder in wat het nu gaat worden. Een verhaallijn met jou als coureur in de hoofdrol dus en zo zal jij weer stappen moeten maken door allerlei classes. Daarbovenop komt men in GRID 2 ook nog met een nieuwe modus, zoals we het maar even noemen. Hierin ga jij head-to-head op een openbare weg van punt A naar punt B de strijd aan. Dit brengt vanzelfsprekend vele gevaren met zich mee, want een circuit heeft veel uitloopstroken en grindbakken die netjes onderhouden zijn. Dat is in de open locatie van de head-to-head races niet het geval. Nee, hier kan een minuscuul foutje al veel invloed hebben.

AI dik op orde

Dit merkten we gelijk toen we achter een stuurtje kropen om deze nieuwe racemodus te spelen. In een dikke Mustang moesten we het opnemen tegen een andere benzineslurper wat best pittig was. De AI leek in deze pre-alpha versie van de game al dik op orde, want bij de start was het direct knokken en al snel hadden we een bocht verkeerd ingeschat waardoor we het asfalt verlieten. Aangezien de weg ons door een bosrijk gebied bracht knalden we vol tegen een stel bomen aan. De auto maakte een paar fraaie rollen, waarbij verschillende onderdelen er af vlogen. Qua schade was dit nog een beetje simpel in vergelijking van wat we normaal zien in de racegames (van de Codies) die op de welbekende EGO Engine draaien. De deuren vlogen eraf en de auto had na afloop een aantal deuken, maar zoals we al zeiden is de game nog in een vroege fase.

Ondanks dat ziet GRID 2 er al behoorlijk strak uit, hoewel dit een PC versie betrof. Toch gaan we er van uit dat de graphics ook op de console netjes zullen zijn, want in de eerste GRID was dit al prima. Het zit hem vooral in de details. Denk dan aan bomen, de belichting, de auto details, het wegdek en nog veel meer. Bovendien draaide het allemaal erg soepel en daarmee kunnen we zeggen dat het juiste snelheidsgevoel voldoende aanwezig is. De audio heeft daar een groot aandeel bij en zo ronkte de Mustang fanatiek, maar hoorden we ook precies wanneer we van de weg af vlogen of ook maar een fractie grip verloren. Dat laatste lijkt een groot aspect te worden van de game, want hoewel de gameplay vrij toegankelijk is moet je heel goed opletten met het plaatsen van de auto in de bochten. De Mustang was namelijk weleens eigenwijs, waardoor we voor ons gevoel de auto onder ons vandaan voelden glijden.

Sterk gevoel van controle

Het gevoel van controle waren we echter voor geen moment kwijt, want met tegensturen kregen we de wagen weer in de juiste richting en konden we net aan voorkomen dat we een ravijn in reden. Het voelt snel en bevat hierdoor veel actie, waardoor we dan ook continu op het puntje van onze (race)stoel zaten. Erg vermakelijk al, maar we kregen ook de mogelijkheid om een wat meer bekender type modus te spelen. Zo konden we met een normale controller aan de slag op een track in een stad die ons aan Chicago deed denken. Dit was deze keer geen head-to-head race, maar met zeven tegenstanders, vangrails en publiek.

Terwijl je in de andere modus veel risico moet nemen en weinig ruimte heb voor fouten kun je hier wat beuken uitdelen aan andere wagens. Opnieuw reden we in een Amerikaanse bak en ditmaal een Corvette. Bij het uitdelen van een duw tegen de zijkant van andere wagens om ze zo te passeren merkten we dat onze auto daardoor veel grip verloor. Je hebt veel sneller wielspin en hier komt wederom het juist controleren van jouw wagen naar voren. We moesten compenserend gas geven, zodat we geen grip verloren. Zelfs met een controller kregen we het idee dat de auto onder ons vandaan ging, maar we konden het ook zo weer corrigeren. De gameplay is hierdoor al tof, maar ook uitdagend omdat je echt de grens gaat opzoeken.

Meer opties en meer vrijheid in de multiplayer

Naast dat GRID 2 al als een zonnetje loopt, de gameplay tof is en het grafisch een solide indruk maakt zullen we nog meer verbeteringen gaan zien. Zo zal de singleplayer gescheiden zijn van de multiplayer, zoals op het vlak van uitdagingen en het verdienen van XP, maar zullen keuzes ook van belang worden. Het einddoel is alsnog de beste coureur te worden, maar hoe jij dit bereikt ligt volledig bij de speler. Zo zijn auto´s en de races opgedeeld in verschillende niveau´s van Tier 1 tot Tier 5. Een speler moet races voltooien om de volgende Tier vrij te spelen. Dan kan de speler er voor kiezen om met het binnen gehaalde geld een wagen te kopen die geschikt is voor die Tier, maar hij of zij kan ook een wagen van de vorige Tier helemaal aanpassen, zodat diegene daar races mee kan rijden. Wat dit betreft meer opties en vrijheid, zoals het er nu uitziet.

De game bevat dus een verhaal zoals eerder verteld, maar daarnaast kun je net als in deel één voor een team gaan racen en ook zelf een team opzetten. Dit gaat gepaard met een hoop mogelijkheden om veel aan te passen, zoals de liveries van de wagen. Volgens de ontwikkelaar zal dit verder worden uitgebreid. Dit was naar onze mening al best diepgaand in het eerste deel en we zijn dan ook erg benieuwd wat we allemaal in GRID 2 voor mogelijkheden krijgen. Verder zullen er diverse tracks en circuits beschikbaar zijn, zoals het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Daarnaast zul je ook locaties als Parijs, Miami en de kust van Californië aandoen. Vanzelfsprekend zullen traditionele circuits ook hun comeback maken en wij kijken dan ook niet gek op als we straks in GRID 2 Eau Rouge op kunnen klimmen met een mooie racewagen.

Voorlopige conclusie:

GRID 2 heeft bij de eerste echte kennismaking een solide indruk achter gelaten die ons erg enthousiast heeft gemaakt voor het eindproduct dat helaas pas volgend jaar verschijnt. Het zag er grafisch sterk uit al was dit dan wel de PC versie, maar qua gameplay zijn er veel verbeteringen aanwezig. Bovendien geeft het sterke gevoel van controle en snelheid je de motivatie om op zoek te gaan naar de grenzen van wat wel en niet kan met het racemonster. Daarnaast lijkt de audio ook weer van de bovenste plank te zijn, want dit zorgde bij de korte speelsessie er al voor dat we er helemaal in zaten. Het hele pakket was uiteindelijk rauw, snel en actievol wat gewoonweg naar meer smaakt. Ook zal de multiplayer meer aandacht krijgen en wordt het tevens socialer via het toevoegen van Racenet. Tel daar alle andere ingrediënten bij op en dit kan weleens dé racegame van 2013 worden.