Cross-platform play is de laatste tijd veel in het nieuws, voornamelijk omdat Microsoft dit wel ziet zitten. Interessant hieraan is dat Microsoft voor een dergelijke functie de PC en ‘andere consoles’ benoemde, waar overduidelijk mee naar de PlayStation 4 werd gehint.
Het PlayStation Network en Xbox Live zijn twee gesloten netwerken, maar die zouden in theorie met elkaar kunnen communiceren. Hierdoor zouden spelers op de PlayStation 4 tegen Xbox One spelers kunnen spelen en vice versa, mits de ontwikkelaar van de game in kwestie dat mogelijk maakt.
Sony is hier wat meer terughoudend over, want Yoshida gaf onlangs nog aan dat dit technisch veel werk oplevert. Uitgesloten is het niet, want ze zullen mogelijk met ontwikkelaars en uitgevers gaan overleggen om te kijken wat gewenst is.
In de tussentijd is Psyonix (ontwikkelaar Rocket League) alvast op de feiten vooruit aan het lopen, want zij hebben in een interview met GameSpot gemeld dat ze het technisch al voor elkaar hebben. Het is alleen een kwestie van tijd om het allemaal draaiende te krijgen en het is vooral enthousiasme dat overheerst om dit te realiseren, aldus Jeremy Dunham (president Psyonix).
“Technologically everything works, we’ve got it figured out, just a little bit of time to get everything up and running. Right now, excitement is the best way to put it. We just want to get in there and make it happen. Elation is probably another word I would use. We’re just excited.”
Dat Psyonix het nu al voor elkaar heeft staat toch een beetje haaks op de uitspraken van Yoshida, welke aangaf dat er veel technische ingrepen verricht moeten worden. Dat neemt echter niet weg dat er nog hindernissen genomen moeten worden. Zo moeten Sony en Microsoft het eerst eens worden over de voorwaarden, als ze überhaupt al samen willen werken.
“The only thing we have to do now is sort of find out where we stand politically with everyone, and then it’s full steam ahead to finish the solution that we’ve already started,”
Nee hoor, staat niet haaks op wat Yoshida zei. Wat hij bedoelde is echte, nette integratie, oftewel je kan X1 en PC spelers uitnodigen en andersom op de PS4, je kan met ze voice chatten, etc., etc.
Dat gewoon simpelweg met elkaar spelen zoals nu al kan tussen PC en PS4 spelers ze nu ook voor elkaar hebben lijkt me niet echt vreemd.
Heel veel mensen nemen maar aan dat als je op de PS4 een online spel speelt je continu met de servers van Sony aan het communiceren bent maar dat is niet waar. Het spel checked alleen bij een Sony server of je wel online mag spelen (of je PS+ hebt) en of je ingelogd dus bent. Daarna gaat de communicatie van het spel tussen de spelers onderling via de servers van de publisher/developer met wat integratie om PS4 OS functies te gebruiken om invites te versturen en ingebouwde voice chat te gebruiken.
Dit is precies zo bij de X1….
Allerallermooiste zou zijn als Steam, MS en Sony eens lekker gaan babbelen en dat ze afspraken maken dat je gebruikers van de andere platformen gewoon in je vriendenlijst kan zetten, ze kan uitnodigen voor party chat, ze kan uitnodigen voor het spelen van games, etc. zodat je niet eens merkt meer dat iemand op een ander platform zit te spelen.
Voor games als rocket League sta ik wel achter cross platform, alleen bij shooters enzo zou ik niet heel graag met de PC gamers (cheaters) samen willen spelen.
Van mij mag het gescheiden blijven.
Ik ben een zeer groot voorstander van crossplay, ik weet zeker dat hier en daar nog een paar ogen en haken aan zitten maar dat is nog wel te overzien.
Overigens vind ik wel zoals Maarten hierboven zegt; dat het alleen voor bepaalde genres geldt zodat het allemaal gebalanceerd blijft aangezien de PC een aantal voordelen heeft tov consoles.
Voor sony is elke verandering aan het netwerk een enorme onderneming 🙂 ik download nog regelmatig van psn met 100kb/s…. Zucht. Maar ik hoop wel dat rocket league deze optie krijgt. Zou een schokkende vooruitgang zijn in de games wereld.
@84.25.2.xxx: ligt het niet aan je netwerk thuis? Heb hier nooit last van.