Het is al een tijdje bekend dat BioWare aan een nieuwe Mass Effect-game werkt, maar afgezien van soms eens wat nieuw artwork, is het nog erg stil rondom het aankomende deel in de populaire reeks. Wel was er enkele maanden geleden een gerucht dat suggereerde dat de nieuwe Mass Effect wel eens gebruik zou kunnen maken van de Unreal Engine 5 en inmiddels lijkt dat zo goed als bevestigd.
Via Twitter heeft Brenon Holmes, producer bij BioWare, vacatures gedeeld waarin de studio op zoek is naar ontwikkelaars die ervaring hebben met de Unreal Engine 4 en 5, om mee te gaan werken aan de volgende Mass Effect. Journalist Jeff Grubb – die ook voor het eerder genoemde gerucht verantwoordelijk was – reageert op de oproep van Holmes en geeft aan dat hij inmiddels bevestigd heeft gekregen dat de nieuwe Mass Effect inderdaad de Unreal Engine 5 gaat gebruiken.
And just to confirm, I've heard from a handful of sources now that this is the case. Obviously. And this was a choice made by the team putting the game together, which is how it should work.
— Jeff Grubb (@JeffGrubb) December 18, 2021
UE5
— Jeff Grubb (@JeffGrubb) December 18, 2021
De oorspronkelijke Mass Effect-trilogie maakte gebruik van de Unreal Engine 4. Voor Mass Effect: Andromeda maakte BioWare de overstap naar de Frostbite Engine van EA, wat volgens geruchten voor problemen heeft gezorgd tijdens de ontwikkeling. Met Mass Effect: Legendary Edition keerde de serie weer terug naar Unreal en het heeft er nu dus alle schijn van dat BioWare daar aan vasthoudt.
De Unreal Engine 5 is de afgelopen weken volop in het nieuws geweest. Dit naar aanleiding van The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience, een demo die recent is uitgebracht en bedoeld is om te laten zien wat de Unreal Engine 5 kan presteren. En die ervaring maakte ons zeer benieuwd naar de toekomst, zoals je in onze Special kunt lezen.
Nou of we daar zo blij mee moeten zijn vraag ik me nog maar af. Engines lossen hun problemen niet op die er al jaren zijn.
@Anoniem-7933: klopt met een nieuwe engine werken gaat alleen maar voor extra problemen zorgen.
@Anoniem-7933: precies wat ik wilde zeggen dit. Een nieuwe Unreal gaat geen talent brengen bij Bioware.
Die frostbite was niet zo slecht vond ik, de game daarentegen was stukken minder, ik hoop dat ze het goed maken met die nieuwe deel want dit is echt een van de beste franchises
Die Jeff zegt werkelijk NERGENS dat het voor Unreal 5 confirmed is. Enkel dat het met Unreal zal zijn.
@ShAmPi: Hij antwoordde daarna nog op z’n eigen tweet om te verduidelijken dat het om UE5 gaat: https://mobile.twitter.com/JeffGrubb/status/1472034744313409542
@aarjen116: ahzo. Best dat ook in artikel zetten dan?
Zowel voor Mass effect Andromeda als Anthem geld dat de originele plannen voor de games te ambitieus waren voor de frostbite-engine. Beide titels waren al een paar in ontwikkeling maar functioneerden slecht.
Hierdoor werd besloten van bovenaf (EA) dat de originele projecten werden gecanceld en dat er, met de assets die ze tot hun beschikking hadden, in rap tempo twee games werden “afgemaakt”. Andromeda is uiteindelijk in slechts anderhalf jaar gemaakt! Iemand die zich een beetje verdiept heeft in de ontwikkeling van games weet dat dit bizar kort is.
Wat dat betreft is het een wonder dat Andromeda er überhaupt is. De switch naar EA en Frostbite heeft Bioware duidelijk geen goed gedaan. Daarom zie ik als zeer goed nieuws! Voor degene die hier meer rover wil lezen was er paar jaar geleden een uitgebreid artikel op tweakers hierover.
Excuses voor het ontbreken van een aantal woorden. Hopelijk is het verhaal verder duidelijk.
@ShAmPi: Goed punt, heb het erin gezet. 🙂
@aarjen116: dankje. Ik heb namelijk geen twitter. Alle tis te zeggen ik gebruik het niet .
Ik wil alleen nog maar UE5 zien. Die halfbakken shit van EA en Ubisoft hoeft echt niet meer.
Ah nice, next gen spul word hierdoor beter mogelijk. Elke deel inclusief de laaste vond ik erg leuk, kom maar door.
@Anoniem-5416: was me helemaal
duidelijk. bedankt voor de info