Review | A Plague Tale Requiem – Asobo Studio heeft sinds zijn oprichting in 2002 aardig wat games gemaakt, maar wist met geen één daarvan écht te scoren. Toen de Franse ontwikkelaar in 2017 A Plague Tale: Innocence aankondigde werd daar niet speciaal naar uitgekeken. Toen deze titel in 2019 uitkwam werd het spel echter heel goed ontvangen door de pers en ook veel gamers waren positief verrast. Asobo Studio was natuurlijk erg blij met de erkenning en kondigde nadien een vervolg aan. Met A Plague Tale: Requiem komt er nu wel iets bij kijken wat bij diens voorganger minder aan de orde was: de verwachting van gamers. Dit zorgt voor extra druk bij de ontwikkelaar en de vraag is dan ook of ze hier goed mee om hebben kunnen gaan.
Een goede mix
Net als diens voorganger is A Plague Tale: Requiem een avonturen game, die gebruikmaakt van een derde persoon perspectief. Het spel schotelt een lineair avontuur voor, waarbij de verschillende omgevingen regelmatig groot genoeg zijn om daarin ook nog op verkenning uit te gaan. Uiteindelijk zal je je wel naar een vast punt moeten begeven om het verhaal verder voort te kunnen zetten. Het avontuur bestaat uit drie componenten: het verkennen van de omgeving, vechten of ongezien langs je vijanden komen en puzzels. Deze worden zo afgewisseld, dat er een goede mix ontstaat, waardoor je nooit teveel van hetzelfde aan het doen bent. De besturing is voor alle drie de hoofdonderdelen gemakkelijk te leren en geven je prima controle over wat je wilt doen.
Het bewonderen van de omgevingen is op zich een hele leuke en vaak indrukwekkende bezigheid. Asobo Studio wist met A Plague Tale: Innocence al een hele sfeervolle game voor te schotelen en doet dat met dit vervolg weer. Sterker nog, de ontwikkelaar doet er een schepje bovenop. Je krijgt hele vette set pieces voorgeschoteld in een beeldresolutie van 1440p, die zowel mooie rustgevende omgevingen als lugubere schouwspelen laten zien. De speelwereld is met uitermate grote zorg ontworpen en zit vol details. Elk aspect van wat er in de wereld van de game te zien is, is ook met uiterste precisie en aandacht geplaatst. De ontwikkelaar heeft zich dan ook nergens schuldig gemaakt aan simpel knip- en plakwerk. Het resultaat is dat de wereld van A Plague Tale: Requiem niet alleen een magisch, maar ook een zeer geloofwaardig geheel vormt.
Vechten of vluchten
Het vechten, dan wel ongezien langs vijanden komen, is een goede tegenhanger van het verkennen van de speelwereld. Hier worden je skills bij op de proef gesteld in plaats van dat je relaxed kunt spelen. Amicia heeft een katapult tot haar beschikking en je krijgt er al vrij snel een kruisboog bij. De munitie is echter zeer beperkt, dus je kunt niet als een gek om je heen knallen. Wel kan je gebruikmaken van alchemie. Daarmee kan je bijvoorbeeld pijlen maken om iets in brand te zetten of juist een bestaand vuur mee te blussen. Je hebt ook veel verschillende manieren om je vijanden om de tuin te leiden of te verslaan. Dit maakt het vechten met vijanden of juist het ontwijken daarvan een leuk onderdeel van de gameplay. Wat hier ook bijzonder aan is, is dat je automatisch extra vaardigheden krijgt afhangend van hoe je speelt. Speel je het spel ‘stealthy’, dan krijg je meer skills die te maken hebben met stealth, zoals minder snel gezien worden. Ben je zoveel mogelijk dood en verderf aan het zaaien, dan krijg je meer vaardigheden om jezelf tot een grotere moordmachine te ontwikkelen. Heel tof.
De eerder genoemde alchemie is niet alleen voor gevechten bruikbaar, ook voor de puzzels die je tijdens het avontuur treft, is het regelmatig zeer handig. Zo moet je bijvoorbeeld geregeld door een zee van ratten zien te komen. Aangezien dit ongedierte bang is voor vuur, is het aansteken van aanwezige haarden – ook al zijn deze op afstand van jou – door middel van alchemie een goede manier om een vrij pad te creëren. Er zijn ook puzzels waarbij je op het eerste gezicht op een onbereikbare plek moet zien te komen. Dit kun je alsnog bewerkstelligen door bijvoorbeeld vaststaande kranen te gebruiken die normaliter voor zware vracht zijn bedoeld, waarmee je dan een pad voor jezelf kunt maken. Je zult dus de omgevingen moeten manipuleren met de middelen die je aangereikt krijgt, zodat je na het puzzelen je pad kunt vervolgen.
Voor al de puzzels geldt dat ze niet moeilijk zijn, maar ze zorgen wel voor variatie. Wat een beetje jammer is, is dat de game ook gebruikmaakt van oude mechanieken, die vrij vaak blijven terugkeren. Hierbij kan je denken aan achtervolgingsscènes, waarbij je van of naar het scherm toeloopt of momenten waarop je je door smalle kieren van rotsen of andere objecten moet wurmen, waarbij de camera inzoomt, alsook quick time events. Doordat dit soort gameplay aspecten regelmatig terugkeren, roept dat het gevoel op dat de ontwikkelaar soms een beetje door z’n ideeën heen was. Dit is jammer, want het steekt zo af tegen de rest.
Een kleine tegenslag
Wat de game ook heel af en toe wat verstoort zijn sommige reflecties. Hiervoor wordt een combinatie van ‘screen space reflections’ en ‘cube maps’ gebruikt. SSR wordt gebruikt als er wat gespiegeld moet worden wat daadwerkelijk in beeld is. Dit gaat over in cube maps als SSR verdwijnt. Heel af en toe worden er cube maps gebruikt die er gewoon niet uitzien. Deze lijken totaal niet op wat gereflecteerd moet worden. Het lijkt er een beetje op dat dit ‘place holders’ zijn, die over het hoofd zijn gezien bij de eindcontrole en daardoor niet zijn aangepast. Toegegeven, het zijn er niet veel, maar het valt erg op. Wat gelukkig wel degelijk voor elkaar is, is de framerate. De game mikt op 30fps of 40fps als je 120Hz ondersteuning aan hebt staan en een tv hebt die dit ondersteunt en is het merendeel van de tijd ook stabiel. Alleen als er hele grote aantallen ratten op het scherm zijn, wil de framerate ietsje naar beneden gaan, maar storend is het niet.
Een andere, maar geloofwaardige wereld
Wat ook erg goed uit de verf komt zijn de verschillende personages. Dit geldt niet alleen voor de hoofdrolspelers, maar voor elk figuur dat je tijdens je avontuur tegenkomt. Ze komen uiterst geloofwaardig over en dat sluit dan ook perfect aan op de wereld waarin je je begeeft. De voice-acting en dialogen zijn bovendien van een hoog niveau, waardoor je helemaal in de game gezogen wordt. En zelfs de ratten maken regelmatig indruk. Doordat de game alleen op de current-gen consoles (en pc) uitkomt, kunnen er veel meer ratten op het scherm getoond worden dan in het eerste deel. Dit zorgt soms voor (letterlijk) ware golven van dit ongedierte en dat is een machtig schouwspel.
De geloofwaardige personages, geweldige totale sfeer en toffe gameplay worden ook nog eens versterkt door het verhaal zelf. De zoektocht zorgt ervoor dat alle soorten emoties (verdriet, blijdschap en medeleven) bij de speler worden opgeroepen en je helemaal meeleeft met de broer en zus. De speciale band tussen de twee kinderen kun je gewoon voelen. Het verhaal wordt langzaamaan opgebouwd, maar verliest nergens aan kracht. Je wil dan ook blijven spelen, want je wilt weten wat Amicia en Hugo te wachten staat. Asobo Studio liet al voor de release van A Plague Tale: Requiem weten dat er geen ‘filler content’ in de game zal zitten en dat is inderdaad het geval. Nergens kakt het verhaal in of krijg je het gevoel dat je iets aan het doen bent wat als opvulling aanvoelt.
Het complete plaatje
Wat nog een speciale vermelding waard is, is de muziek. A Plague Tale: Requiem weet met zijn muziekstukken het totale plaatje compleet te maken. Alleen al de keuze van instrumenten die ten gehore worden gebracht, passen perfect bij de tijd waarin de game zich afspeelt. De klanken die worden geproduceerd zijn verschrikkelijk mooi en zorgen ervoor dat de game nog meer indruk maakt. De muziek is meer aanwezig als dat nodig is en weet iets naar de achtergrond te trekken als een scene hier om vraagt. De muziek van A Plague Tale: Requiem is waarschijnlijk één van de betere die je dit jaar op dit gebied te horen zal krijgen.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S en pc.
Noot van de redactie: In een eerdere versie van deze review stond dat de framerate 60fps was. Dit blijkt niet correct te zijn, we hebben de review gecorrigeerd naar correcte informatie. Dit verandert verder niets aan het uiteindelijke cijfer of onze inhoudelijke bevindingen.
Conclusie
A Plague Tale: Requiem is een waardig vervolg op A Plague Tale: Innocence en weet deze zelfs te overtreffen. De sterke punten van de eerste game zijn in het vervolg nog beter uitgewerkt en hierdoor is de totale sfeer van de game echt geweldig, aangevuld door geweldige muziekstukken. Alle personages en omgevingen zijn zeer geloofwaardig en de gameplay biedt een goede mix van onderdelen. Je krijgt dan ook nooit het idee dat je constant hetzelfde aan het doen bent. Wel is het jammer dat sommige (oude) gameplay mechanieken te veel gebruikt worden, wat afsteekt tegen de rest van het spel. Toch zal dit de pret niet drukken, want je wilt maar al te graag weten wat Amicia en Hugo allemaal te wachten staan.
Pluspunten
- Geweldige set pieces
- Toffe en geloofwaardige personages
- Sfeer verhogende muziekstukken
- Goede mix van gameplay
- De band tussen broer en zus is voelbaar
- Prima voice-acting en dialogen
Minpunten
- Klein aantal reflecties zijn erg slecht
- Herhaling van oude mechanieken
8.5
Ook geen 60 fps op de playstation 5 en series x dus voor mij gewoon en skip maar dat is natuurlijk wel persoonlijk
Deze komt sowieso in huis maar eerst m’n backlog kleiner maken.
@Anoniem-7827: meestal 60 met een paar dips… als je het om die reden links laat liggen, jammer voor jou
Geweldige Gamepass game dus
@Anoniem-9023:
Dit.
@Anoniem-7827: Voor mij ook skip geen 60fps dan is het meteen klaar haha, op naar de volgende game.
´de klanken zijn verschrikkelijk mooi.’ Ik ben benieuwd ;). Fijn dat de game redelijk lineair blijft. Deze gaat er wel komen bij mij, maar niet voor de nieuwe GOW.
@Anoniem-2812: speel je hem toch op je dikke game pc met 240 frames per seconde.
Beetje rare minpunten.
Geen 60 fps hmm…Als of je een ferrari en lambourgini hebt en je kan niet harder dan 50 km/h rijden
Ik wacht wel dat deze game ooit op de Premium komt te staan .
Een nieuwe generatie 60fps azijn zeikers is geboren
Haha hoe cringe is al dat gezeur over fps zeg.. Als je op basis daarvan goede games laat liggen ben je geen echte gamer.
Ben ik nou dom? Ik lees toch dat die game 60 fps haalt… of lees ik over iets heen?
@Anoniem-1989: Ah, die dooddoener weer. Een 8.5 is een zeer net cijfer, maar alles wat onder een 9.5 scoort is bij voorbaat een Game Pass game.
@Anoniem-3943: Volledig akkoord.
@Anoniem-3943: dus iemand die kritiek op en game heeft om dat ie niet in 60 fps speelbaar is is dus in jou ogen geen echte gamer (raar)
@Anoniem-1710: je hebt ook mensen die gaan lopen zeuren op mensen die op 60 fps willen gamen
@Anoniem-7167: nee inderdaad dat is een new-gen zeikerd.
@Anoniem-7167: Kritiek is niets mis mee maar dat kinderachtige “geen 60 dus ik speel het niet” is gewoon dom. Voorkeuren mag iedereen hebben maar zoals ik al zei, als je een goede game links laat liggen om die reden snap ik niet waarom je überhaupt gamed. Ga dan op een pc van 3k flight simulator spelen als je zo geil wordt van framerate.
@Anoniem-7827: Ben jij een gamer ??, deze game skippen is ongelooflijk dom !!
Zeikerds zien niet eens het verschil of het 60 of 30fps is. Kuddebeesten
@Anoniem-8365: Tjaa ik speel ook geen games op 30 meer heel soms maak ik nog wel eens een uitzondering maar meestal niet. Als een game op console niet op 60 draait vind ik dat gewoon een goede reden om er van af te zien dan ben je geen azijn zeiker wat sommige hier zeggen maar gewoon een kritische gamer. Meestal ga ik dan voor de PC versie want dan haal je wel 60 of meer frames.
Dit spel draait gewoon op 60 fps. Tenminste… het mikt op 60 fps. Ik snap niet waarom deze boys hier om niks discuseren. Lezen ze wel?
Het spel draait 30 fps 1440 P . En met 120hz mode op 40 fps. Op series x en ps5 waarbij de PlayStation versie aardig wat frames dropt vergeleken met de Xbox series x
Deze schaf ik wel een keer aan als die nog maar 2 tientjes kost ofzo…
Geen slechte score alleen dat er niet veel veranderingen in zitten kwa gameplay iets wat mij terge was telkens dat je die kleine zijn hand moest vast houden . ik ga er mee wachten tot de game ooit in de premium komt te staan binnen een paar jaar .
Zin in. Vanmiddag ga ik hem aanslingeren .
Nice, mooi eens spelen via gamepass 🙂
Meestal 60fps, daar klopt dus niks van. Deze game draait 1440P @30fps of op 40fps als je de 120hz mode op de XSX en PS5 activeert. Dan is de game op PS5 alsnog niet locked 30fps.
Ik ben benieuwd waar de reviewer die 60fps vandaan haalt.
@Anoniem-6545:
Misschien moet je wat meer info tot je nemen dan alleen deze review. Genoeg vergelijkingsvideo’s op YT te vinden dat deze game op 30fps draait. En zelfs dat kan de PS5 niet vasthouden.
@Anoniem-3723: er klopt ook geen kut van dan noemen ze zich en reviewer
@jimke1:
Waarom? Zo steun je de ontwikkelaar niet. Iets waar jij toch zoveel belang aan hecht? Dan kan je’m toch beter kopen als je’m wil spelen?
@Anoniem-1472:
Nee, nee. Als het op Gamepass uitkomt wil jimke er geen geld aan uitgeven. En pas spelen als het op PS Premium komt. Dit heeft hij zelf vaak gezegd.
Moet je voor het verhaal deel 1 ook hebben gespeeld?
@Anoniem-3723: Ik wil even laten waarom ik 60fps aangaf als framerate. Voor de day one patch was het duidelijk dat de game draaide op 30fps en heel soms iets daarboven. Na de day one patch was het ook duidelijk dat de framerate geen 30fps meer was maar stukken soepeler. Aangezien ontwikkelaars zich richten op 30 of 60fps, ging ik uit van 60fps.
Nu blijkt dus dat de game op 30 of 40 frames per seconde draait. Aangezien ik de game op een 120Hz tv heb gespeeld is er automatisch naar 40fps geschakeld door de game. Ik heb zelf nooit een 40fps titel gespeeld, dus dit was mijn eerste keer. Waarschijnlijk zal je wel verschil tussen 40 en 60 zijn als je ze naast elkaar legt of achter elkaar speelt, maar als je niet de framerate weet dan lijkt 40 heel erg op 60.
Alleen Sony heeft volgens mij drie games uitgegeven die 40fps ondersteunde, dus het ziet er naar uit dat nu meer ontwikkelaars deze framerate gaan gebruiken. Daar zal ik nu dus op moeten letten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik wel degelijk een fout heb gemaakt, maar wilde wel even laten weten waarom.
@Anoniem-472: De ontwikkelaar zelf zegt van niet, maar ik vind dat het wel aan te raden is om het eerste deel te spelen.
@Anoniem-472:
Sowieso.
Waarom zou je niet eerst deel 1 willen spelen, ook een top game. Tegen de tijd dat je die uit hebt heeft deel 2 weer wat updates gehad.
Zojuist een uurtje de game gespeeld. Hele mooie game, aanrader!
@mrb: vanmiddag even aangeslingerd
Game ziet er super mooi uit helaas niet mijn type game
Maar was toch erg benieuwd geworden 😛
De game draait bij mijn 1440 tussen 50 en 60 FPS bij drukkere momenten 120fps ik ben zo blij met mijn overstap van jaren lang op console te Herben gespeeld naar een pc voor gamen een mooi spel!
@Marvix1711: Fijn dan toch dat je het even kon checken 🙂
@Tranquilo: mwah kan je nu spelen tot aan GOW prima toch?
@Anoniem-5517: vroeger accepteerde je dat je niet harder dan 50 kon en nu maak je er een probleem van?
@Anoniem-110: Denk dat diegene bedoelt dat het OOK op gamepass komt dus een + voor gamepass?
Zo lees ik het in ieder geval hoor
@Anoniem-472: Denk dat je bepaalde interacties beter gaat begrijpen.
Ik zie het beetje zoals GOW 2018.
Je hoeft deel 1/2/3 niet gespeeld te hebben maar heb je die gespeeld snap je sommige scenes wel beter.
En dat gaat hier denk ook voor gelden
@mrb: Nice man veel plezier!
P.s. ga je ook gotham knights halen?
Anders worden het drukke weken voor je en ik neem aan GOW Ragnarok ook ahha
@RobanosSmatros: Thanx! Nee, die sla ik over. Idd al druk genoeg 🙂 Ik heb sowiesi nog een flinke backlog liggen icm te weinig tijd.
@mrb: mmmm snap ik.
Denk dat ik hem wel ga halen maar pas over paar maanden want inderdaad tussen nu en gow wil ik 2018 versie gow uitspelen.
Na gow komt met beetje mazzel witcher uit rond 9 december hoorde ik laatst iets.
met witcher ben ik rustig 2/3 maanden bezig.
Dan wil ik nog naar oude titels kijken zoals kena ghost os tsushsima ratchet & clank.
Mayebe forspoken en denk sowieso de nieuwe potter maar meeste spellen niet meer bij release inderdaad.
Voor ragnarok en spideman en denk ook suicide squad straks ga ik uitzondering maken
@RobanosSmatros: Genoeg te doen dus haha, enjoy!
@RobanosSmatros: keuzes keuzes 😉 Ik ben nou toevallig bezig met Act III van Ghost of Tsushima. Wat een heerlijke game is dat. Daarnaast heb ik ook nog Horizon Forbidden west en Kena op mijn verlanglijstje. Mocht je Ratched and Clank gaan spelen, vergeet dan niet vóór installatie je PS5 (tijdelijk) op Engels te zetten. Zo voorkom je die vreselijke Nederlandse stemmen. Je gaat er spijt van krijgen als je t niet doet. 😉
@Tranquilo: wauw..
Die tip van je moest ik eerder hebben
Ik heb dus de eerste game gespeeld in het nederlands.
Wat is dat kut zeg hahaha
Ik dacht later van ach dat verander ik dan ingame wel even maar dat kan dus niet?
Dat is eigenlijk wel bizar toch?
Maar thanks!
En ja beter dat jij horizon gaat spelen nu hij in mijn ogen optimaal is gepatched en gefixed.
Ik had er zelf niet SUPER last van maar had wel wat irritante bugs waar ik niet verder mee kon(speelde dan gewoon zij missies of hoofd missies)
maar was niet ideaal!
Nogmaals super bedankt voor de tip!
Ik vind de “herhaling van oude mechanieken” niet heel storend, het geeft juist het gevoel dat je in hetzelfde verhaal verder gaat als waar je het in ‘Innocence’ achterliet. Het voelt vertrouwd