Review: Stealth Inc.: A Clone in the Dark – Curve Studios is zeer zeker een grote speler als het gaat om indie-games. Even geleden ontwikkelden zij al Thomas Was Alone, wat zeer hoge punten binnen harkte en nu brengen ze een wat oudere game uit de collectie opnieuw uit op andere platformen – de PS3 en PS Vita – met cross-buy en cloudsave functies waardoor je savegames op beide platformen te gebruiken zijn. In dit geval gaat het om de game Stealth Bastard, welke met de nieuwe naam, Stealth Inc.: A Clone in the Dark, een knipoog geeft naar het eens zo populaire Alone in the Dark van Infogrames. De link naar deze game is natuurlijk best grappig, maar het thema is compleet anders. Zo sluip je rond als in Metal Gear Solid en moet je af en toe snel keuzes maken om niet door midden gelasert te worden, dat het lijkt alsof je Super Meat Boy aan het spelen bent. Alsof dat nog niet genoeg is, staan je ook nog heel wat obstakels en vijanden op te wachten, waar je slechts omheen en niet doorheen kan!

Waarom ben ik?

Zonder enige vorm van uitleg word je in een ‘Test Chamber’ gegooid. Wie ben je, wat doe je en vooral waarom doe je het, is alles behalve duidelijk. De tijd begint te lopen en je hebt het idee dat je flink wordt opgejaagd, terwijl dit niet zo is. Sterker nog – je hebt alle tijd. Binnen enkele secondes heb je de uitgang bereikt en al direct voel je je opgelucht. Dat gevoel blijft maar voor even, want direct na het level zie je op het score bord hoeveel langzamer je was dan de rest van de wereld. Prompt bereik je een nieuwe Test Chamber, waarin je steeds iets meer van je kwaliteiten ten uitvoer moet brengen om de uitgang te bereiken. Waar je eerst te maken denkt te hebben met een simpele platformer, word je al snel opgesloten na gespot te zijn door camera’s of een laser snijdt je door midden.

De Test Chambers zijn meestal redelijk klein en vooral met enige kennis van zaken zo uit te spelen. Ofwel je ziet in één keer precies wat je moet doen of je bent van ellende op en neer aan het lopen, in de hoop dat je iets opvalt wat je eerder over het hoofd zag. Hoe verder je in de game komt, hoe vaker je tijdens dit proces ook het loodje zult leggen. Gelukkig zitten er frequente saves in de game en daarnaast ook 0,0 laadtijden, zeer fijne features die we ook terugzien in games als Hotline Miami, wat het alleen maar aanlokkelijker maakt om het nog maar eens te proberen – ookal is het soms erg lastig. Dit maakt het ook een zeer aantrekkelijke game om op de PS Vita te spelen, aangezien je nu eenmaal niet gebonden bent aan lange speelsessies. Met enige, maar niet noodzakelijke touchfuncties die je enkel in het menu kan gebruiken, speelt het ook lekker weg en wordt het je niet onnodig moeilijk gemaakt.

Wees de barmhartige Samaritaan…

Desalniettemin is moeilijk wel één van de woorden die in ons opkomt wanneer we Stealth Inc.: A Clone in the Dark moeten omschrijven. Hoewel er heel wat grof geschut aan te pas komt tijdens deze game, ben jij niet de gebruiker hiervan. Je moet alle vijanden en obstakels zien te ontlopen en regelmatig zelfs in je voordeel gebruiken, zonder dat zij er zelf weet van hebben. Zo hebben patrouillerende robots vaak een vast patroon en door het openen van deuren of verschuiven van blokken, kun jij ze over een knop laten lopen die op afstand een deur voor je opent. Ook kun je een blok voor een camera of automatische turret schuiven, zodat je hier langs kunt sluipen zonder dat ze je door hebben. De verschuifbare blokken zijn doorgaans je beste (en enige) vriend, ze kijken zelfs blijer zodra je in hun buurt komt. Het enige nadeel is dat je de blokken alleen van je af kunt schuiven, niet naar je toe trekken zoals in meerdere games in hetzelfde genre wel mogelijk is.

Een gewaarschuwd mens, telt voor twee

De ontwikkelaars hebben, indien zij dat nodig achten, wel wat tips voor ons achtergelaten. Vooral in het begin kom je deze vaak tegen, maar zodra je in de latere levels geraakt veranderen deze tips in complimentjes of humoristische spot. Dit gebeurt regelmatig wanneer je doodgaat, maar als het al de zoveelste keer is dat je op hetzelfde stuk doodgaat is dat misschien net wat minder te appreciëren voor de gemiddelde gamer. Desondanks vonden wij het wel grappig en dachten we al hoofdschuddend; “We hadden inderdaad beter naar de 8 waarschuwingen hiervoor kunnen luisteren”. De opzwepende techo-achtige muziek houdt ons op de been en zorgt tevens voor wat meer tempo, terwijl we dat geregeld beter hadden kunnen inruilen tegen wat vooruit plannen. Dan had het wellicht wat beter afgelopen voor onze “Clone”.

Waarom moeilijk als het ook simpel kan – upgrades!

Je speelt om de zoveel tijd ook een extra ‘suit’ vrij, waarmee je je Clone extra vaardigheden geeft. Nee, het is helaas niet de mogelijkheid om ‘Mario-style’ je vijanden dood te springen, maar het geeft je wel een edge waardoor je de Test Chambers net wat sneller doorkomt. Zo is het van groot belang dat je zoveel mogelijk in de schaduw blijft, wat door de duidelijke belichting vaak ook een vrij simpele klus is. Maar af en toe is er een stuk waar je open en bloot het juiste tijdstip moet afwachten om langs een goed bewaakte hal te sluipen, want anders zul je snel aan je einde komen. Met de speciale behendigheden die de nieuwe suits in jou laten ontwaken, kun je (als voorbeeld) korte tijd onzichtbaar worden en zo grote stukken fluitend voorbij wandelen.

Deze gewaarwording is ook meteen de reden dat degene die op de leaderboards staan ook zo asociaal snel de Test Chambers doorkomen. Ze gebruiken gewoon de gemakken die zo’n nieuwe suit met zich meebrengt en dat maakt het vaak ook een heel stuk gemakkelijker. Toch is dit wel een goede eigenschap voor een game als deze, want ondanks dat de levels kort zijn en je de game (bij wijze van) zo hebt uitgespeeld, geeft dit wel extra reden om het nog eens op een andere manier te proberen. Dit deed de wereld immers ook vóór wij deze game gedownload hadden, dus dan zal er vast wel iets goed aan zijn – en dat is er ook. Je speelt de game op een compleet andere manier en aangezien je tijden steeds dichter bij de beste 10 komen, wordt het ook steeds competitiever nu je weet dat je überhaupt een kans maakt.

Play, create…

Naast de manier om de game met een andere suit te spelen, heb je ook de mogelijkheid om een compleet andere game te spelen. Alles is namelijk mogelijk met de level-editor, waarin je alle opties, functies en vijanden tot je beschikking hebt om te arrangeren zoals jij dat wilt. Je kunt op deze manier de meest uitdagende en uitgebreide levels maken en dat is voor een game die toch al zo goedkoop is, best uitzonderlijk. Wat wel jammer is, is het feit dat je deze levels (nog?) niet kunt delen met de wereld. Je kunt dus ook niet de creaties van anderen bewonderen, spelen en/of er inspiratie uithalen voor jouw volgende probeersels.

Hoewel de naam een beetje achteruit is gegaan in onze optiek, vinden we de gameplay daarom niet minder. Uit protest noemen we de game nog éénmaal Stealth Bastard, want dat is het gewoon: regelmatig een bitch van een game. Ben je de koning der puzzels, dan heb je er waarschijnlijk geen moeite mee. Voor de rest is het gewoon lekker uitdagend en het weet regelmatig de grens op te zoeken, om deze dan nèt niet te overschrijden. Heb je er even genoeg van, dan is dat ook snel gedaan – de levels zijn per slot van rekening vrij kort. Naar onze mening ontleent de game zich beter voor de PlayStation Vita, aangezien de korte speelsessies beter op een handheld thuishoren en ook grafisch is een 2D platformer/puzzelgame mooier dan op een groot scherm. We vinden het wel jammer na geruime speeltijd nog steeds niet precies te weten wat ons doel nu is, want van een verhaal achter onze acties ontbreekt elk spoor. We weten echter niet of dit de game ten goede komt of dat het juist onverstandig is geweest dit achterwege te laten, dus dat zullen we niet al te hard meetellen. Al met al is het een leuke game geworden, maar gelukkig is het allemaal best kort, want na een tijdje heb je het echt wel gezien…

• Platformen werkt uitstekend
  • Hoog pick-up-and-go gehalte
  • Weinig en korte laadtijden