In actie gezien: South Park: The Stick of Truth – Wat begon als een sprong in het diepe met heel wat knip en plakwerk is uitgegroeid tot één van de populairste animatieseries ooit. South Park werd gekenmerkt door hoe grof het was, maar eigenlijk viel het toen nog mee. Tegenwoordig lijken de creatieve geesten achter de serie, Matt Stone en Trey Parker, overal mee weg te komen. Op de Gamescom zagen we South Park: The Stick of Truth wederom in actie en opnieuw was het moeilijk om niet keihard te schaterlachen in de kleine booth.

Grappige setting

Het verhaal van South Park: The Stick of Truth gaat over wie de meeste macht heeft en het symbool daarvoor is de houten stok van de waarheid. Deze was in het bezit van Cartman, maar de stok verdwijnt en is waarschijnlijk gestolen. Jij moet samen als The New Kid aka Douchebag met Cartman, Butters, Kyle, Stan en Kenny de stok terugvinden. Het geinige aan dit is dat het zich allemaal in de fantasie van de jongens afspeelt. Het heeft qua setting dan ook wat weg van de aflevering waarin de jongens op een quest gaan om een videoband terug te brengen naar de videotheek wat eigenlijk een sextape is van één van hun ouders. Ze weten dit zelf niet, maar gaan helemaal op in hun quest die wat invloeden heeft van The Lord of the Rings.

De jongens gaan dus op een quest en hierbij zagen we duidelijk terug dat de humoristische invloeden van Matt Stone en Trey Parker erg betrokken zijn bij het maken van de game. De humor is namelijk volop aanwezig en dat zorgde voor het nodige gelach in de kleine booth van Ubisoft. De bekende personages uit de serie passeren de revue. Zo heb je natuurlijk al de hoofdrolspelers, maar ook zul je de overige schoolgenoten tegenkomen. Daarnaast komt ook een persoonlijk favoriet van ons, Mr. Hankey, langs. Sterker nog, hij is een belangrijk onderdeel van de gameplay. Hij kan namelijk voor jou een aanval doen waardoor de ander onder een regenbui van poep komt te staan.

Opzet als turn based RPG

Ja, de humor is best wel van een poep en pies gehalte, maar door de manier waarop het gepresenteerd wordt is het juist erg grappig en vermakelijk. Hier hebben we al het nodige van mogen zien in de trailers die voorbij zijn gekomen, met name Cartman die de ene droge en grove opmerking na de andere maakt. Toch ontbrak het nog een beetje aan een duidelijk beeld van de gameplay, want hier is nog niet heel veel van getoond, maar je kunt de game zien als een turn-based RPG. De opzet is typisch een RPG, want je hebt verschillende klassen waar je uit kunt kiezen. Zo heb je Cartman die een Grand Wizard is om maar wat te noemen. Overigens wordt hij in-game Wizard Fatass genoemd.

Daarnaast heb je Stan die een Warrior is en Kenny neemt de rol als lieftallige prinses op zich. Waarom hij dit doet? Gewoon omdat hij het leuk vindt. Elke klasse heeft zo zijn eigen vaardigheden en acties. De opzet van de game is dus turn-based en zo wisselt de game continu af tussen een scène, dialoog en een gevecht. Allereerst is daar de confrontatie met als gevolg dat er wat dreigementen en beledigingen over en weer gaan wat op zijn South Park´s gaat natuurlijk. Uiteindelijk start dan het gevecht en toen viel ons iets op tijdens de presentatie.

Gameplay lijkt soms erg saai

Hoewel het tempo in de scènes redelijk is, zakt dit erg omlaag zodra je in een gevecht komt. Dit is wel te begrijpen aangezien het turn-based combat is, maar de game leek gelijk een stuk saaier te zijn. En je zit gelijk in een andere ervaring wat niet helemaal goed aanvoelde. Elke aanval gaat om de beurt en bij dit zie je weer de humor uit de serie terug. Zo zagen we hoe Stan met een dildo even het gezicht van een tegenstander toetakelde en weer werd er met poep geslingerd. En zoals we al zeiden, elke klasse heeft specifieke vaardigheden en zo kan Cartman verschillende spells uitvoeren.

En ja, waar is Cartman goed in? Inderdaad, keiharde ruften laten en in de game kan hij zelfs vlammende ruften uitoefenen. Allemaal met een hilarisch effect vanzelfsprekend. De aanvallen werkten zeker op de lachspieren en hoewel de gameplay enigszins simpel oogde lijkt het toch wel diepgaand te kunnen worden. De ontwikkelaar die de game presenteerde liet namelijk ook nog even de inventory zien en toen zagen we heel veel items die je kunt gebruiken voor spells en als wapen. Je lijkt als speler echt veel opties te hebben op het gebied van vechten en hoe je het aanpakt.

Voorlopige conclusie:

South Park kan zich fantastisch lenen voor een game vol met humor en vermaak mede door de stijl en de personages. Daar zagen we zeker fragmenten van terug tijdens de presentatie, maar we kregen niet echt zin om de game te spelen door wat we zagen. De presentatie en de stijl is zowat gelijkwaardig aan de serie en we moesten erg lachen om de humor, maar zodra er over werd gegaan van een scène naar gameplay oogde het zeer traag en saai. De aanvallen zijn dan wel lekker sadistisch en ronduit kleinerend soms, maar het voelt over het algemeen toch een beetje aan alsof er iets mist. Het is ook een beetje de vraag of turn-based gameplay het juiste is voor een game als deze. Of het dan ook de juiste opzet is qua gameplay moet nog blijken. Het kan heel tof worden, maar dan moet er nog wel het nodige gebeuren.