Review: Battlefield 4 – Meer dan een decennium geleden verscheen de eerste Battlefield en sindsdien is de serie door de jaren heen ontzettend gegroeid. Battlefield 3 was een groot succes en vorige week bracht Electronic Arts de opvolger daarvan uit. De grote nieuwe feature Levolution, en tal aan verbeteringen en vernieuwingen moeten de shooter naar een nog hoger niveau brengen. Is het Zweedse DICE daarin geslaagd?

Conflicts are made in China?

Vooraleer we het uitgebreid gaan hebben over de multiplayer, willen we eerst wat kwijt over de singleplayer, want laten we alvast met de deur in huis vallen en stellen dat dit naar onze mening een minder aspect is van de game. Het verhaal van Battlefield 4 volgt de evenementen op uit diens voorganger en speelt zich af in het jaar 2020. Het conflict tussen de Amerikanen en de Russen is tot een kookpunt gekomen en de verhoudingen met China beginnen ook scheuren te vertonen. Je moet als Daniel Recker en het Tombstone squad ervoor zorgen dat dit conflict niet verder escaleert tot een oorlog tussen de V.S, China en Rusland.

De missies die jij samen uitvoert met jouw team zijn vrij gevarieerd qua levels, maar schittert toch door voorspelbaarheid. Je hebt dan wel wat open levels waarbij je verschillende tactieken kunt gebruiken, zoals het gebruik van een tank, maar voor het grootste gedeelte ben jij de man die het moet doen. Je wordt af en toe zelfs aangemoedigd door je squad als je een mooie kill maakt, maar jouw personage zal geen woord terug zeggen. Hierdoor heb je echt nul binding met Recker. De campagne bereid je door de missies wel goed voor op de multiplayer, want je vaart wat in boten en rijdt rond in tanks en dat natuurlijk omringd door explosies en clichés.

Daarnaast heeft DICE getracht er een emotionele draai aan te geven op momenten, maar de ontwikkelaar slaat de plank redelijk mis doordat het er te dik op ligt. Het voelt raar aan en kon ons ook niet boeien, net als het hele verhaal, wat flinterdun is. Het is dan ook wel een shooter en gelukkig werkt het schieten vlot. Wat de gameplay betreft is er met het lood afvuren weinig mis en voelt alles verder vertrouwd aan, maar er zijn wel andere factoren waar wat aan scheelt. Zo kun je het commando geven aan het Tombstone squad om de vijand aan te vallen via R2, maar dit werkt op de normale moeilijkheidsgraad niet optimaal. Ze helpen je namelijk amper, want hoewel ze op vijanden vuren, lopen ze niet met je mee.

Buiten dat ze jou niet volgen (terwijl je hun leider bent), missen ze ook vrolijk wat vijanden die langs hen heen lopen. De AI van je teamgenoten is dus niet geweldig, maar dat geldt ook voor de vijanden. Op de normale moeilijkheidsgraad kun je gewoon naar ze toe rennen en dan kun je ze nog met groot gemak afschieten. Ze blijven af en toe zelfs in cover zitten, wachtend op de dood. Dat ze best vaak met dodelijke precisie granaten tussen je voeten gooien, is dan wel ronduit tergend. Daarnaast blijven vijanden altijd op jou vuren in plaats van op je teamgenoten. Kortom: voor de leukste ervaringen en uitdagingen kun je de game beter op de hoogste moeilijkheidsgraad spelen.

Als je het matige verhaal en de geforceerde emotionele scènes voor lief neemt, is de 5-7 uur tijd die je aan de singleplayer besteedt het wel waard, want de actie is op zich wel vermakelijk. De shootouts zijn op de hoogste moeilijkheidsgraad leuk. Dit kwam ook door de wat meer open opzet van een aantal levels, al zijn dit er dan te weinig, wat weer zonde is. Je krijgt verder vaak de mogelijkheid om van loadout te wisselen en zo kun je zelf voor wat afwisseling zorgen in de actie. De campagne is door de actie nog enigszins boeiend, maar het zal je helaas niet bijblijven. Althans, ons niet.

De multiplayer redt de game

De reden dat Battlefield 4 als shooter een aanrader is komt door de multiplayer die ontzettend uitgebreid is. Je hebt de modi die we al kennen zoals Conquest, waarbij je meerdere locaties (lees: A,B,C en D) moet controleren om punten te verzamelen terwijl je speelt op een groot slagveld. Hierbij heb je toegang tot alle voertuigen, zoals boten, straaljagers, tanks en meer. Dan heb je natuurlijk Rush, waarin er één aanvallend team is dat 8 M-Com stations moet vernietigen, terwijl het andere team deze moet verdedigen. Team Deathmatch, waarin twee teams strijden om wie het eerst bij 100 kills geraakt, is ook weer van de partij, net als Squad Deathmatch, waarin meerdere teams het hoogste aantal kills probeert te pakken.

De modus Domination, die geïntroduceerd werd tot de serie in Battlefield 3´s Close Quarters DLC, zit er ook in. Hierin moet je als team 3 vaste posities controleren en de winnaar wordt bepaald door het team dat de meeste (tickets) spelers over heeft. Allemaal bekende modi die weinig uitleg nodig hebben, maar twee nieuwe modi maken hun intrede en dat zijn Obliteration en Defuse. De eerste speelt zich net als Conquest en Rush op een groot slagveld af, waarbij de twee teams strijden om één bom. Met deze bom moet elk team de 3 verschillende basissen opblazen. Het team dat als eerste de basissen heeft opgeblazen, wint.

Obliteration en Defuse maken hun intrede

Het toffe aan Obliteration is dat de bom niet elke keer op dezelfde plaats spawnt. Hierdoor ontstaat al een heel gevecht om de bom zelf en komt er veel tactiek bij kijken, want je kan zo de bom kwijtraken en de vijand pakt hem op, stapt in een helikopter, en activeert snel de bom. Het is net als in de andere modi lekker druk en brute chaos, waardoor je als speler op het puntje van je stoel zit. De andere nieuwe modus, Defuse, is te vergelijken met Search and Destroy uit, jawel, Call of Duty. Je hebt een aanvallend team dat de bom kan oppakken en kan plaatsten op twee locaties, en een verdedigende partij die moet voorkomen dat de tegenstander de bom activeert.

In deze 5 VS. 5 modus is het niet mogelijk om te spawnen, dus de winnaar kan ook worden bepaald door het team dat de strijd heeft overleefd. Het is een toffe modus welke net als de andere modi goed werkt, maar net als bij Domination missen we toch de voertuigen. Het zorgt er echter wel voor dat er wat variatie in de modi zit. De variatie aan modi is dus wel prima, maar wat de multiplayer van Battlefield 4 zoveel beter maakt dan die van zijn voorganger is Levolution en alle nieuwe content. Levolution is de grote nieuwe feature in de multiplayer, maar toch moeten we zeggen dat je niet teveel mag verwachten hiervan.

Levolution zorgt voor meer dynamiek

De feature bestaat uit vastgestelde evenementen die door de spelers in gang gezet kunnen worden. Zo kun je de bewakingstoren in Operation Locker naar beneden brengen om zo alternatieve routes te krijgen of een dam laten instorten zodat een heel level onder water komt te staan in Flood Zone, met als gevolg dat je boten kunt gebruiken. Naast deze grote evenementen is Levolution ook het kapot schieten van brandblussers om de vijand te verwarren of doorgangen te sluiten. Het zorgt samen met de gebruikelijke destructie tijdens het spelen voor meer dynamiek, wat gaaf is, want je moet hierdoor zelfs je tactiek wijzigen, maar heel veel effect heeft het eigenlijk niet.

Het komt erop neer dat het voor beide teams hetzelfde is. Net zoals de wilde zee nadat de storm komt opzetten in Paracel Storm. Ondanks dat is het een fraaie toevoeging tot de serie. Over toevoegingen gesproken: de Commander Mode is terug. Ja, niet echt nieuw, maar wel mooi dat het terug is en het is hopen dat het er nu voorgoed in blijft. In de Commander Mode bekijk je alles als speler van bovenaf en heb je in de modi Conquest, Obliteration, Squad Deathmatch en Rush een overview van de levels. Vanuit deze positie kun je jouw teamgenoten helpen door ze informatie te geven en zo kun je van iemand van de tegenpartij die een killstreak heeft een doelwit maken van veel waarde.

De maps zijn gebalanceerd en kloppen

Als dit doelwit dan aan zijn of haar einde komt, krijgt de speler op de grond en de speler in de Commander Mode een bonus. Daarnaast kun je teamgenoten bevoorraden en verder raketten inzetten of een gunship de lucht in sturen. Het werkt allemaal zeer fijn en naar behoren, en terwijl je voor je gevoel van de actie af bent, kan het veel voldoening geven als je de juiste beslissingen neemt. Alle actie, waaronder dus de Commander Mode, vindt plaats op een variatie aan maps. Deze maps zijn stuk voor stuk met zorg ontwikkeld en zitten heel goed in mekaar. Ze zijn gebalanceerd en in iedere modus kloppen ze gewoon. De maps hebben echt unieke eigenschappen, zoals de toren in Siege of Shanghai, en hebben af en toe zelfs wat herkenbaars dat we uit maps van vorige delen hebben gezien. De game bevat dus genoeg toffe maps, maar meer modi hadden welkom geweest. Gezien de vele nieuwe wapens en voertuigen, missen we Air Superiority (Battlefield 1943 en BF3 DLC) en Tank Superiorty toch wel een beetje.

Ontiegelijk veel nieuwe toffe wapens en voertuigen

Het zit met de maps wel goed en dat kunnen we ook erg duidelijk zeggen van de nieuwe wapens en voertuigen. Het arsenaal is erg uitgebreid, met wapens zoals de AK5, welke door alle classes gebruikt kan worden. In het algemeen zijn er per klasse meer wapens bijgekomen en zit de Recon niet vast aan de sniper rifles of shotguns, maar kan ook DMR wapens kiezen, zoals de SCAR- SV, een mix tussen een assault rifle en sniper rifle. Buiten alle wapens om zijn er een tal aan attachments ingestopt, zoals veel verschillende scopes (welke je kunt invouwen), grips, geluidsdempers en zelfs camouflage. Er zijn veel kleuren en patronen waar je uit kunt kiezen.

Om al deze wapens en aanpassingen vrij te spelen moet je wederom als in de andere delen stijgen in rank. Bij bepaalde ranks krijg je zogenaamde Battle Packs, wat een collectie aan content bevat, zoals camouflage of een grip voor het wapen dat je vaak hanteert. In de maps kun je trouwens ook Battle Pickups vinden, welke nieuw zijn. Dit zijn speciale wapens (SPAS 12 of M82 bijvoorbeeld) die volledig uitgebouwd zijn en waar je behoorlijk veel schade mee kunt aanrichten, maar wél met beperkte ammunitie. Naast dat DICE helemaal los is gegaan wat betreft wapens, zijn er ook meer voertuigen bijgekomen (ook met camouflage), zoals de kleine en snelle jet-ski’s.

De bepantserde boten met als voorbeeld de DV-15 Interceptor, die over flink wat vuurkracht beschikt, zijn fantastische toevoegingen.Doordat deze boten erbij gekomen zijn, is de strijd op het water nog belangrijker geworden. Tanks zijn er natuurlijk ook; nieuw is dat deze bepantserde voertuigen nu zwakke punten hebben. Een tank kan, als die aan de achterkant beschoten wordt met een RPG of de XM25, welke Airburst granaten afvuurt, zo uitgeschakeld worden. Je hebt nog steeds de overhand op soldaten te voet, maar je moet echt uitkijken. Hierdoor voelt alles meer gebalanceerd aan. De voertuigen en wapens zorgen voor veel keuze en diepgang, want je kunt allerlei kanten op en alles aanpassen aan jouw speelstijl.

Grafisch slordig

Battlefield 3 was toen de game verscheen visueel een nette game, maar nu twee jaar later zien we in dit nieuwe deel amper vooruitgang. De Frostbite 3 engine weet prima lichteffecten op het scherm te brengen, maar wat vooral opviel, waren de inladende en wazige textures, glitches (vijand die door een object heen hangt), clipping en soms bleef de game hangen waarbij we even dachten dat die vast was gelopen. Vergeleken met het vorige deel is het op sommige punten zelfs minder afgewerkt. Grafisch gezien is het nu echt geen hoogvlieger meer. Qua audio heeft de game dan wel weer een goede stap in de juiste richting gedaan, want dit klinkt als hoe het was met de Bad Company delen. Het is luider, grover en dit zorgt ervoor dat de beleving nog meer intens is. Het is met een goede audio set-up genieten geblazen.

Jarenlang genieten veel spelers van de Battlefield serie op de huidige consoles en ik ook, maar bij dit deel heb ik echt gemengde gevoelens. De singleplayer kon mij enigszins boeien door de toffe actie en het strakke schietwerk, maar ik ergerde mij kapot aan de clichés en de slechte AI. De multiplayer maakt veel goed door de juist uitgebalanceerde maps, actie, vele nieuwe wapens en voertuigen met daarbij alle aanpassingen die je kan doen. Daarnaast is Levolution een toffe nieuwe feature die nog wel verder ontwikkeld mag worden. Het voelt completer aan, al mis ik persoonlijk de modi uit de Battlefield 3 DLC. Battlefield 4 zit op deze generatie aan zijn limiet en voelt ondanks verbeteringen en vernieuwingen niet aan als een stap hoger. Het is zonder meer een prima shooter die je goed kan bezighouden tot die optimale versie, welke eind deze maand zal verschijnen.

• Speelt vlot
  • Gave actie
  • Uitgebreide multiplayer