In actie gezien: Assassin’s Creed: Unity – De Assassin’s Creed franchise heeft zich via verschillende delen in Europa afgespeeld, maar met Assassin’s Creed III trokken we naar Noord-Amerika. Assassin’s Creed IV: Black Flag bracht ons naar het Caribische gebied en met Assassin’s Creed: Unity gaan we weer terug naar Europa, Parijs om specifiek te zijn. Assassin’s Creed: Unity is het eerste deel dat echt direct voor de nieuwe generatie consoles in ontwikkeling is en tijdens de presentatie op de E3 was dat aan alles af te lezen. Waar AC IV: Black Flag als echte ‘next-gen’ game misschien wat te kort schoot, gaat Assassin’s Creed: Unity dit meer dan goed maken!

Vive la révolution!

De verhaallijn van Assassin´s Creed: Unity speelt zich af tijdens de Franse Revolutie. Het was een tijd van radicale wijzigingen op het sociale en politieke vlak. De bevolking was klaar met de machthebbers en wilde een democratie. Een interessante setting voor een nieuwe Assassin´s Creed waarbij de speler van dichtbij allerlei gebeurtenissen meemaakt en – zoals het er nu op lijkt – ook invloed hierop kan hebben. Jij bent een nieuwe assassin genaamd Arno Dorian die alle fijne kneepjes van het vak nog moet leren. Dit zal je doen in de open wereld wat deze keer dus de stad Parijs zal zijn.

We kregen op de E3 een hands-off presentatie te zien. Dit houdt in dat een ontwikkelaar de game voor onze neus speelt en wij tussendoor vragen konden stellen. Wat meteen opviel was de levendigheid in Parijs. Er was zoveel te zien, want overal liepen mensen en het oogde al erg gedetailleerd. Denk dan aan kraampjes, vuil op de straat en hoe de bevolking met elkaar omgaat. Aangezien het een vroege versie van de game betrof was er af een toe een glitch te zien, maar de mensen liepen niet zielloos langs elkaar heen. Nee, ze reageerden echt op wat er op dat moment gebeurde en daarnaast zagen ze er qua kleding al gevarieerd uit.

Alles komt vlotter over

Ze kunnen nu trouwens zo´n 5000 NPC´s op het scherm kwijt waardoor we af en toe een golf van mensen zagen, zoals bij een stuk waar iemand kennismaakte met de guillotine. Dit werktuig werd tijdens de Franse Revolutie geïntroduceerd en zal dus veelvuldig in de game voorkomen. Tijdens dit moment van de presentatie was er dus een grote groep mensen te zien, maar zagen we nog iets nieuws. Vaak had je in de vorige games een cut-scène om een belangrijke missie of een moment in te luiden, maar in Assassin’s Creed: Unity is dit anders. Het ging namelijk nu vloeiend van gameplay naar een scène om vervolgens weer over tot de in-game actie te gaan.

Hierdoor lijkt de game een stuk vlotter over te komen, maar dat is niet het enige wat de gameplay soepeler deed ogen. Je kunt nu namelijk veel sneller klimmen en dalen doordat je niet constant een knop hoeft in te drukken. Het is nu meer context gevoelig. Je drukt één van de facebuttons in en zo grijpt Arno vanzelf richels en randen vast en je kunt zelfs korte wallruns doen. Als je omhoog wilt klimmen is daar een knop aan toegekend, maar ook voor als je naar beneden wilt. Verder gaat het volledig op basis van hoe jij stuurt in plaats van dat je enigszins door de level designer wordt gestuurd – iets wat in de vorige delen nog wel aanwezig was (zij het in minimale mate). In dat opzicht voelde het klimmen en dalen in de voorgaande delen soms toch wat lomp en dat was voor mij persoonlijk een irritatiepunt, maar dat lijkt nu verholpen te zijn.

Uiteindelijk zagen we hoe Arno vlot en gemakkelijk naar boven klom. Eenmaal boven op de daken zagen we dat er geen vijanden meer te zien waren. De daken zijn in Assassin´s Creed: Unity namelijk weer het rijk van de assassin´s geworden en dus komen er geen wachters meer voor. Wel zo prettig, want ook die waren zo nu en dan knap irritant. Opvallend was trouwens dat er veel hoogteverschil was wat logisch is natuurlijk vanwege de vele gebouwen. De stad oogde al erg groot, maar er werd verteld dat er rondom de stad ook nog wat boerderijen te vinden zijn. Verwacht alleen niet een massaal en wild gebied (zoals in AC III) wat je kunt gaan verkennen. De actie is nu meer in de stad en daar zul je ook allerlei missies moeten doen.

Activiteiten en quests makkelijker bereikbaar

Normaal had je in de vorige delen dat je de verschillende torens of hoge gebieden moest bereiken om je Eagle Vision te gebruiken en een overzicht op je map te creëren tot collectibles, acties en missies. In Assassin’s Creed: Unity kun je echter gewoon een dak opklimmen en dan krijg je vanzelf te zien wat er te doen valt. Hiermee lijken ze nog een struikelblok voor sommigen onder jullie weg te halen. Ook zorgt het ervoor dat de flow in de game blijft. Je hoeft niet weer elke keer een toren te beklimmen, maar het gaat nu aan één stuk door. Althans, zo lijkt het en dat is erg handig, want de wereld zal vol met activiteiten gaan zitten.

Zo zagen we tijdens de presentatie Arno door de straten lopen en van meerdere kanten kwamen er activiteiten op ons af. Zo zagen we een dief rennen waar Arno achteraan kon gaan, maar ook dat er in een bar een quest beschikbaar was. Je hebt als speler de keuze om hierop te reageren. Zo was die ene quest (in de bar) een korte missie waarbij je als speler stiekem iemand moest bereiken. Hierbij zagen we een nieuwe feature in de gameplay. Je kunt nu in een soort stealth modus gaan waar Arno gebukt loopt en zich achter objecten kan verstoppen. Aan het einde van de quest schakelt hij stilletjes een bewaker uit waarbij de nette animaties opvielen en een gesprek met het doelwit begon. Hier ging het vanuit gameplay weer vloeiend naar de conversatie en terug.

Met zijn vieren een aanslag plegen

Dit was dan een voorbeeld van een quest, maar je zult meerdere quests actief kunnen hebben in de singleplayer wat het wat minder rechtlijnig maakt. Dat is nog niet alles, want naast de campagne heb je ook nog de coöp waarvan je wellicht al wat hebt gezien. Je kan straks terwijl je in de singleplayer zit zo iemand anders z’n game joinen en dan vervolgens samen een missie opknappen. Dit is mogelijk tot maximaal vier man wat dus de variatie in de gameplay ten goede komt. Hierin is iedereen Arno, maar in de coöp zie je er voor een ander niet zo uit. Alle spelers kunnen verschillende wegen nemen om elkaar te helpen. Het samen een aanslag plegen klinkt in ieder geval al interessant en we zijn benieuwd wat er op dit gebied zoal mogelijk zal zijn, want veel details gaf men nog niet over de coöp.

Voorlopige conclusie:

De eerste echte kennismaking met Assassin´s Creed: Unity was toch wel erg overtuigend. Black Flag was voelbaar een cross-gen game, maar bij dit nieuwe deel kwamen facetten voorbij die lieten zien wat voor stappen de serie kan maken nu deze voor de nieuwe generatie consoles ontwikkeld wordt. Er waren betere animaties, meer NPC´s te zien en meer interactiviteit met de wereld. De gameplay lijkt bij het klimmen en dalen vlotter, maar ook het vechten (vergeten we bijna) oogde al erg fraai. Hierbij stonden de vijanden niet rustig hun buurt af te wachten en kun je niet meer via een counter in één keer iemand doden. Ook klinkt de coöperatieve modus erg tof en als we dan naar het geheel kijken, dan heeft de game op de E3 een prima indruk achtergelaten. We hebben al genoeg nieuwe en toffe zaken gezien waardoor we er steeds meer zin in krijgen.