Gespeeld: Alien: Isolation – Zo nu en dan verschijnen er games gebaseerd op de Alien(s) films en de laatste productie was van Gearbox Software, dat met Aliens: Colonial Marines kwam.Deze game had in eerste instantie zeer veel potentie, maar bleek uiteindelijk regelrechte rommel te zijn. De ontwikkeling verliep niet soepel, werd uitbesteed, men werd misleid door opgeleukte filmpjes, en meer. Eeuwig zonde, maar er zit een nieuwe Alien game aan te komen, Alien: Isolation. Creative Assembly is nu de verantwoordelijke ontwikkelaar en na een hands-on kunnen we zeggen dat ze op de goede weg zitten.

Scary as hell!

Op de E3 kregen we een willekeurig level te spelen waarbij het de bedoeling was om te ontsnappen uit een gedeelte in een ruimteschip. Dat klinkt op zich niet al te bijzonder en ingewikkeld, zij het niet dat er een bijzonder sterke alien rondliep die bij het minste en geringste geluid de aanval op je opent. Dat gecombineerd met donkere ruimtes en weinig attributen om je te verdedigen, resulteert in een situatie waar je je helemaal kapot schrikt als de alien plots achter je staat en je een enkeltje hiernamaals bezorgt. Het spelen van de game voor slechts vijf minuten gaf al een idee van de sfeer die je straks kunt verwachten en reken maar dat de game je de juiste semi-horror sensatie zal brengen.

Vanzelfsprekend hebben we de E3 demo langer dan vijf minuten gespeeld, maar om aan te geven hoe snel we in de sfeer zaten, waren de eerste vijf minuten al voldoende. Ten opzichte van Aliens: Colonial Marines is Alien: Isolation een wereld van verschil. Niks domme knalactie, waarbij je als een soort Rambo de levels schoonveegt. Nee, het tegenovergestelde is aan de orde. Dat levert dan ook de situatie op dat je als speler veel voorzichtiger te werk gaat en dat er van hoge tempo first person shooter actie nauwelijks sprake is. Sluipen en de alien ontwijken, dat is wat je moet doen, want je bent domweg kansloos tegen de alien die je rauw lust. Dat is althans de eerste indruk.

Terug naar Sevastopol

De game speelt zich 15 jaar na de gebeurtenissen van de film Alien af en je wordt geplaatst in de schoenen van Amanda Ripley, die wil uitzoeken wat er met haar moeder (Ellen Ripley) is gebeurd. Bijgevolg kom je in spannende en gevaarlijke situaties terecht, maar Creative Assembley kan door deze fictieve aanvulling binnen de bestaande verhaallijn diverse kanten op en dat kan – mits goed uitgewerkt – een interessante extra wending geven aan het geheel, wat het des te interessanter maakt voor de fans. De ervaring is nieuw en lijkt in deze context meer dan goed uit te pakken.

Gelukkig zul je er in het uiteindelijke avontuur niet alleen voor staan, want Amanda zal gezamenlijk met nog wat anderen afreizen naar de Sevastopol om daar de missie tot een goed einde te brengen. Helaas hebben we van dat weinig meegekregen, want hetgeen we speelden was echt afgestemd op Amanda die een aantal opdrachten diende te voltooien in haar eentje. Zij is echter geen getrainde soldaat en ze moet het met het beschikbare materiaal en improviseren doen. Dat maakt het des te spannender en ten opzichte van alle andere Alien games ook een unieke ervaring.

Items verzamelen en zuinig aan doen

Amanda is dus al niet erg ervaren in het afschieten van aliens en tijdens de demo wist de beperkte hoeveelheid aan bruikbare items daar allesbehalve aan bij te dragen. Na wat geklungel met het ontsnappen aan de alien zagen we op het startpunt een vlammenwerper liggen; ideaal om de alien te lijf te gaan, zou je denken. De alien kan echter wel wat hebben en dus de vlammenwerper erop los laten is enkel handig om ‘m een aantal tellen van je af te houden. Vuur wordt niet echt gewaardeerd en door even te branden, rent de alien weg wat je wat ademruimte geeft, maar al snel waagt de alien een nieuwe poging (mits je heel erg stil bent) en als je brandstoftank dan leeg is, dan is het einde oefening.

Nieuwe brandstoftanks zoeken, zou je denken. Wel, na flink wat zoeken kwamen we eindelijk een tweede tegen, maar of dat genoeg is om het einde van een level te bereiken… in ons geval niet. Alien: Isolation dwingt je in dat opzicht om zeer voorzichtig en rustig te spelen. Als een kip zonder kop door het level rennen is bij voorbaat al kansloos en goed anticiperen op wat de alien doet en zo stil mogelijk blijven lijkt in dat opzicht een betere oplossing. Gaandeweg zul je ook de nodige items moeten verzamelen, want de alien te lijf gaan heeft geen zin. Je zult dus creatiever om moeten gaan met de situaties en daar kunnen items als een flare goed bij helpen. De game lijkt dus heel erg op stealth, items zoeken en sfeer te leunen en hoewel we slechts een fractie hebben gespeeld, lijkt dat nu al in orde te zijn.

De audiovisuele sterke bijdrage

Wat een belangrijke rol speelt in het beleven van de sfeer is de audiovisuele kwaliteit van Alien: Isolation. Niet alleen ziet de game er grafisch uitstekend uit, de audio weet perfect de juiste effecten te bieden. Doordat we tijdens de speelsessie zo stil mogelijk moesten zijn, schrokken we van ieder geluid. Het geluid dat je hoort, is veelal de alien die in de nabije omgeving is en als je dan ergens langs sneakt met als gevolg dat er een leiding even stoom afblaast, schrik je je een ongeluk. Het zijn simpele geluidseffecten, maar het wist in de E3 demo situatie ons de stuipen op het lijf te jagen. Tel daar de donkere levels bij op waarbij het licht spontaan uit kan vallen waardoor je helemaal niets meer ziet, en je begrijpt dat Alien: Isolation niet voor niets ‘scary as hell’ genoemd kan worden.

Voorlopige conclusie:

Creative Assembly is met Alien: Isolation absoluut op de juiste weg wat betreft het laten beleven van de ultieme Alien ervaring. Doordat het verhaal gebaseerd is op een film, maar door de ontwikkelaar zelf ingevuld kan worden, geeft dat interessante mogelijkheden wat betreft de richting die de game op kan gaan. De eerste speelsessie was totaal anders dan alle andere Alien(s) games en dit keer lijkt de ervaring wel goed te worden. De beklemmende en hulpeloze sfeer, alsook de audio en grafische kwaliteit stemden ons zeer positief en Alien: Isolation is wat dat betreft een game die je in de gaten moet houden, zeker als je een fan bent van de film(s).