Deze week werd bekend dat de framerate van Dying Light is verlaagd. De game zou oorspronkelijk met een framerate van 60 frames per seconde draaien, maar dit is verlaagd naar 30 FPS. Bij deze onthulling werd geen reden gegeven, maar via Facebook heeft ontwikkelaar Techland nu meer over de situatie uitgelegd.

De studio legt uit dat het voor Dying Light erg belangrijk is om een zeer stabiele framerate te hebben. Dit komt mede door het Natural Movement systeem van de game, waardoor je je op een Mirror’s Edge-achtige manier door de wereld kunt verplaatsen. Wanneer er een framedrop plaatsvindt, kan dit vervelende gevolgen hebben voor bijvoorbeeld een lastige sprong die je wilt uitvoeren.

“As you’re probably well aware, one of Dying Light’s highlight features is the Natural Movement system. It lets you swiftly traverse the vast open world by jumping between rooftops, climbing buildings, and using impressive parkour skills on the go. In such a fast-paced game, a stable frame rate is paramount.

When you’re desperately trying to escape from a horde of pursuing Volatiles, even the smallest drop can lead to a mistimed jump and consequently your death. That’s why we made the choice to lock the frame rate at a rock-solid 30fps on consoles, at the same time reducing the input lag to the minimum. The result is a perfectly smooth, gameplay-tailored performance.”

Deze reden klinkt toch wel redelijk logisch. Aan de andere kant zien we tegenwoordig wel redelijk veel games die de combinatie van een resolutie van 1080p en een framerate van 60 FPS niet aankunnen en dat is toch wel zonde. Wat vinden jullie? Is dit een goede beslissing geweest van Techland?