Review: Dying Light – Een game waar menigeen naar uitkeek begin dit jaar was Dying Light, een nieuwe zombiegame van de makers van Dead Island. Dit keer combineert men twee geliefde elementen en dat voorzien van zombies. De twee element zijn free-running en een open wereld. Mirror’s Edge maakte free-running in games populairder dan ooit en een open-wereld is iets waar wij altijd wel voor te porren zijn, mits het natuurlijk mooi uitgewerkt is. Wij pakten de gaspijp op, sloegen heel wat zombies het hierna-hiernamaals in en checkten of deze game zijn mooie beloftes uiteindelijk waar wist te maken. Hoe Dying Light dit afging? Dat lees je in deze review.
http://youtu.be/v7jq_KGYME4
Help, waar ben ik?
De game begint behoorlijk spectaculair, namelijk dat je uit een vliegtuig springt en midden in een gebied terechtkomt dat is afgezet en zich in quarantaine bevindt. Het gaat hier om een fictieve stad die overladen is met zombies dankzij een virus dat uitgebroken is. De stad heet Harran en is jouw persoonlijke zombie-speeltuin waarin je helemaal los kunt gaan. De stad kent een oud gedeelte waar de iets rijkere mensen gewoond hebben en natuurlijk ook de nodige slums. De stad ligt vermoedelijk ergens in Irak en dus zie je ook de typische Midden-Oosterse bouwstijl terugkomen in de omgeving, welke erg goed wordt gepresenteerd in de game.
Je bent in deze stad gedropt door de geheime inlichtingendienst waarvoor je werkzaam bent. Het is aan jou de taak om het virus te blijven isoleren en het te houden waar het zit, namelijk binnen de muren van Harran. Ook moet je ervoor zorgen dat de kennis over het virus binnen Harran gelimiteerd blijft en dit kan nog weleens met je eigen moreel gaan spelen. Doordat je gedropt wordt in Harran, zul je jezelf aansluiten bij de groepering die je gered heeft. Zij leren je de basisprincipes van de game, zoals het wegrennen, springen, klimmen en het maken van wapens om jezelf te verdedigen. In je basiskamp vind je dan ook verschillende mensen die gevangen zijn in Harran en er alles aan doen om alsnog een gewoon leven te lijden.
Er is geen geneesmiddel voor het virus en dus is het van groot belang dat je blijft overleven. Wanneer je gedropt wordt in Dying Light en je parachutesprong niet helemaal vlekkeloos is gegaan, valt een beet niet te ontlopen. Je zal gedurende de hele game geïnfecteerd zijn en alhoewel dat zeer ernstig klinkt, is er wel een ‘uitstel-medicijn’. Dit medicijn heet Antizine. Mensen rondom Harran die de stad niet voor ‘dood’ achter willen laten sturen dit medicijn regelmatig via airdrops naar de stad, waar het vervolgens vechten is om zo snel mogelijk bij de airdrop te komen. Er zijn namelijk meerdere kampen die belang hebben bij zo’n airdrop, want Antizine is in principe macht in Harran, omdat dit mensen op de been houdt. Zonder Antizine sterft een kamp snel uit en is het einde verhaal voor dat kamp. Ook is het voor jou erg belangrijk dat je Antizine bemachtigd, want ook jou zal het tijdelijk gezond houden.
Verwacht geen ijzersterk verhaal
Dying Light begon ik eigenlijk met de verwachting dat ik naast het slachten van zombies ook een interessante verhaallijn zou gaan volgen. Dit bleek al snel een flinke teleurstelling en eerlijk is eerlijk, dat kost de game eigenlijk meteen al punten. Het hele idee achter het feit dat je undercover bent is eigenlijk totaal niet interessant en de manier waarop het verhaal verteld wordt zet nou niet bepaald zoden aan de dijk. Dit is ook meteen de reden waarom de game misschien wat kan teleurstellen. Een goed verhaal kan bij een actie-game als Dying Light toch vaak net dat beetje extra zijn. Als je dan aan de game begint en erachter komt dat het verhaal eigenlijk heel standaard en simpel is, dan is dat best wel jammer.
De personages komen eigenlijk ook als zombies over, want er is totaal geen realistische voice-acting, geen enkel personage lijkt de moeite waard om tijd in te investeren en je vergeet de één na de ander relatief snel. Soms zie je weer een personage opduiken en denk je, oh ja, dat was hij of zij, maar je bouwt met niemand een band op en er is qua verhaallijn weinig motivatie om uren achter elkaar door te spelen. Zoek je dus een game met een boeiend en interessant verhaal? Dan is Dying Light misschien niet direct iets voor jou, de game is namelijk interessant vanwege een andere insteek en dat is de actie.
Voor wie is deze game dan weggelegd?
Dying Light is niet voor de story-freak, maar meer voor degene die op zoek is naar toffe actie gecombineerd met RPG-elementen. De game kent een verslavende economie die wellicht traag en tijdrovend is, maar wel erg goed in elkaar zit. Je kunt door de stad heen namelijk heel wat huisjes, plekjes en zombies looten. Wanneer je een zombie gemold hebt kun je deze doorzoeken op items die vervolgens weer gebruikt kunnen worden om wapens of items te maken, maar ook weer doorverkocht kunnen worden. Zo vind je regelmatig sigaretten bij zombies, die je weer in kunt wisselen voor geld.
Echt interesse om de verhaallijn verder te spelen is er dus niet en het moet eigenlijk meer gezien worden als een tussendoortje. De focus ligt vooral op het neermeppen van zombies, looten en zorgen dat je enorm vette wapens bouwt om de zombies op een nog mooiere wijze om het leven te kunnen brengen. Ook is het van groot belang om je vaardigheden uit te breiden met bijvoorbeeld het werpen van ninja sterren, lucht-trappen, het gooien van bijlen en meer. Je moet ook echt de tijd nemen om je personage omhoog te levelen om vervolgens weer tussendoor een missie te voltooien. Sterker nog, als je niet gaat levelen en je komt bij een missie met alleen een gaspijp zonder upgrades, dan gaat het verdomd lastig worden om deze te voltooien.
Je zult ook merken dat de game leuker wordt naarmate je verder speelt. In het begin is de game relatief saai en duurt de introductie tot de wereld van Harran en hoe het in elkaar steekt redelijk lang. Al snel zul je merken dat de game je op den duur wat vrijer laat hoe jij je tijd invult en dan is het tijd om mayhem te schoppen. De wereld van Harran stelt ook eigenlijk op geen enkel ogenblik teleur, voor een stad die ‘dood’ is, is het namelijk behoorlijk levend. Overal is wel wat te doen en overal kom je wel weer wat tegen, vaak zijn dit problemen, maar dat maakt het zo leuk.
Zombies
Er zijn verschillende soorten zombies in Dying Light, zelfs hele grote en sterk gemuteerde wezens die niet eens in de buurt komen bij het woord zombie. Het virus is enorm krachtig geweest en kent bij een ieder zo zijn eigen uitwerking. Waar je met name voor uit moet kijken zijn de nighthunters. Je merkt dat je de hele game constant de zon in de gaten moet houden, want ’s nachts wordt het een hel. Nighthunters zijn belachelijke wezens die atletischer zijn dan jijzelf en maar op één ding uit zijn, namelijk een hapje uit jouw lichaam. Je kunt overdag je tijd besteden aan het zetten van vallen om de wezens zo ver mogelijk uit je buurt te houden, of om af en toe naar een safe-zone te vluchten vol met UV-lampen. Iets waar ze niet tegen kunnen. Tijdens de nacht is het dan ook vooral de tijd waar je vaardigheden het beste van pas komen, iets waar je overdag zoveel mogelijk aan probeert te werken.
De gewonere zombies die je overdag een beetje lopend/struikelend aantreft zijn minder gevaarlijk, maar zeker niet te onderschatten. Alhoewel een individu misschien niet zoveel schade aan kan richten en makkelijk naar de grond te meppen valt, zijn ze in grote groepen een stuk gevaarlijker. Als ze massaal achter je aan komen omdat je weer eens teveel lawaai gemaakt hebt, kun je jezelf voorbereiden op een leuk slachtpartijtje. Hoe je de zombies te lijf gaat is geheel afhankelijk van je uitrusting en skills, maar creatief zijn is een makkie.
Gameplay
De gameplay in Dying Light zit goed in elkaar en de besturing is perfect uitgewerkt. Het klim- en klauterwerk als onderdeel van de ‘free-running elementen’ zijn goed uitgewerkt en werken eigenlijk nauwelijks tot ergernis. Soms zijn er wel nauwkeurigere jumps nodig. Dit kan in het begin wel wat lastig zijn, maar wanneer je dit een beetje onder de knie begint te krijgen ga je dit behoorlijk leuk vinden. De game lijkt heel wat gameplay elementen geleend te hebben uit games als Far Cry en Assassin’s Creed, maar weet dit te combineren op de juiste manier.
Mêlee combat is verrassend goed uitgewerkt en ook het schieten werkt verrassend goed, alhoewel mêlee acties natuurlijk veel toffer zijn om los te laten op de zombies. De gameplay is ook echt waar Dying Light zijn charme vandaan moet halen als een verhaal niet lijkt te kloppen. Je kunt wel stellen dat het de game eigenlijk als het ware ‘red’. Men heeft zo’n actievolle game weten neer te zetten met nauwkeurig uitgewerkte gameplay, dat het moeilijk is om niet onder de indruk te raken van Dying Light. Combineer dit met prachtige graphics en je hebt eigenlijk een hele goede game.
http://youtu.be/l1YSxalaoSU
Grafisch een plaatje
Grafisch doet Dying Light zeker niet te kort, de PS4-versie ziet er schitterend uit en de PC-versie is al helemaal om van te smullen. Dit komt door de geavanceerde belichting en nauwkeurige anti-aliasing met een draw-distance van het kaliber dat we kennen uit games als GTA V. Nu was het de bedoeling dat de game op 60FPS zou lopen op de console, maar Techland heeft dit jammer genoeg niet gehaald. Dit vind ik persoonlijk erg jammer, omdat afgaande op de preview builds 60FPS toch echt voor soepelere gameplay wist te zorgen. Het pluspunt is dan weer wel dat er nagenoeg geen framedrops zijn bij de PS4-versie en de game echt heel stabiel op 30FPS draait. Het is geen dealbreaker dat de game niet op 60FPS draait, maar het had de game wel meer ‘eer’ aan gedaan. Het feit dat de game dan weer zo ontzettend mooi is maakt het een stuk minder erg.
Waar je jezelf misschien wel aan gaat storen is de af en toe wat saaie geluidjes die uit zombies komen. Ook lijkt de soundboard van de game niet te bestaan uit al teveel geluiden en daarnaast klinkt het meppen met verschillende wapens vaak hetzelfde, wat toch wel een beetje goedkoop is.
Conclusie:
Het is erg duidelijk waar de prioriteit lag bij Dying Light, namelijk ijzersterke gameplay die het mogelijk maakt om heel veel lol te hebben met deze game. Het verhaal is iets waar men zich niet op gefocust heeft, maar als het verhaal ook nog eens op gelijkwaardig niveau had gelegen met de gameplay, dan had je echt een geweldige game gehad. Desondanks draait het er bij games toch voornamelijk om dat je veel lol hebt en daarin stelt Dying Light niet teleur. Het verslavende looten en bouwen van knotsgekke wapens is iets wat veel mensen aan gaat spreken en combineer dat met prachtige graphics en je hebt een uitstekende game. Dying Light is niet de nieuwe The Last of Us, maar een game die je meer kunt vergelijken met een Far Cry voorzien van zombies.
Pluspunten
- Grafisch erg sterk
- Prachtige (half)levende en sfeervolle zombie-stad
- Dag en nacht cyclus is een tof element
- Knotsgekke wapens bouwen
- Looten werkt verslavend
Minpunten
- Totaal geen boeiende verhaallijn
- Geluid van zombies en wapens klinken vaak hetzelfde
- Voice-acting is erg matig en de game kent geen boeiende personages
dit is een mooie score dat had ik niet verwacht nu ben ik toch ent twijfelen om die game te kopen
@jimke1: Lees ook vooral de review, de game is niet voor iedereen. Mensen die op zoek zijn naar een Last of Us achtige zombiegame worden teleurgesteld, maar als gewoon lekker looten, lol trappen en veel actie je ding is, moet je deze hebben.
@jimke1: je raakt elk wapen op een gegeven moment kwijt. je kan ze maar beperkt repareren.
ik wacht wel tot ik deze goedkoop kan krijgen.
Zodra de fysieke versie uit is, deze game toch maar gewoon een kans geven 🙂
Had bij graphisch wel een hogere score verwacht, GTA 5 ps4 versie kreeg een 10 daarbij terwijl dit spel er toch minstens hetzelfde uit ziet.
Eigenlijk het zelfde het geval als destiny, gameplay en sfeer is geweldig, maar er is geen meeslepend verhaal.
Yay, een review waar ik het helemaal mee eens ben! 😀
Vind het een heerlijk spel, het gaat nooit vervelen om zombies op een zo bruut mogelijke manier te killen. Het feit dat je wapens niet eeuwig meegaan is niet storend, aangezien je vaak weer betere vind als je verder speelt. Soms wel zonde van je upgrades, maar daar moet je slim mee omgaan.
Ik snap de score van 80, maar heb me al lange tijd niet zo vermaakt met een game!
Ben ik nu echt de enige dat ondervind dat psx sense artikels een niveau beneden gaan?
Zijn er redacteurs weg gegaan of zo? Roy ik heb echt niks tegen je review. Je zult het wel misschien 100% goed bedoelen. Maar echt waar jong! Wat een clusterfuck!
Waarom begin je opeens over een doelpubliek. Sommige zinnen kloppen echt langs geen kanten. En 4 the love of god: why the fuck refereer je weer naar een niet gamer element? 30 fps of 60 fps? Who the fuck cares? Die hype met ps4 vs pc heeft blijkbaar veel teweeg gebracht. Op ps3 was alles trouwens ook 30 fps voor merendeel en zelfs niet locked.
Dus als ik het goed begrijp wil je dit zeggen met je review:
De story trekt op niks maar is niet het primaire dankzij de grote open wereld met tal van gameplay elementen/animaties.
De game is meer voor mensen die fun maken in Free roam en geen story nodig hebben.
De pc versie is stukken beter maar dankzij de goede belichting en draw distances vanuit de engine is het toch een goede port.
Je vergelijkt de game met assassin’s creed en far cry… Why??? Dit is duidelijk techlands dead island maar deze keer in een free roam parkour a la mirrors edge. Daarnaast is er dankzij WB een verbeterde afwerking en innovatie… En niet te vergeten de eerste nieuwe gen dead island game ondanks drad island 2(of was het al 3?) ookal in ontwikkeling is.
Ik wil je niet afbreken hè. Maar als gamer wil ik wel af en toe nog eens rondzuimen in artikels en als ik dan zoiets lees wordt ik er dan niet echt warm van … Ik stel me meer vragen wat eigenlijk niet zou mogen… Niet slecht bedoelt hè ..
Ga deze game zeker kopen, al is het maar om die wereld te verkennen en een beetje rond te struinen. Wel mooi dat Techland toch weer een goede zombiegame aflevert zonder veel bugs e.d. (dit haal ik tenminste niet uit de review), hebben zich toch mooi staande weten te houden.
Klinken de wapens en de zombie’s het zelfde? Raar
@R*forever:
pff wat een zeikstraal. Realiseer je je wel dat deze gozer een review vanuit zijn eigen beleving schrijft? Als je 10 mensen vraagt om een review te schrijven dan krijg je 10 verschillende reviews met verschillende conclusies, waarschijnlijk ligt zijn stijl je niet zo maar dat betekent niet dat dit een slechte review is.
Nog één ding, er staan misschien wel 30 reviews op internet dus als je nog geen goed beeld hebt van deze game dan lees je er toch nog 29.. net zo lang totdat je volledig bevredigd bent.
@J-NL-B:
Psx sense heeft informatie genoeg. Ik weet wat de game is. Ik lees geen reviews voor mijn koopgedrag wel gewoon eens voor de fun voor de redactie hun perspectief te zien.
Je zegt het zelf: hij beleeft dit zo, dus maakt hij er een levensverhaal van… Deze stijl kan misschien me dan echt niet bekoren maar dat wilt niet zeggen dat ik zijn review haat.
Lees aub alles en niet hoe je het wilt. Anyways. Zand erover. Het is geen drama. Ik ga slapen want ik moet morgen vroeg op …
R*forever
@83.81.245.xxx:
Lees de review
@R*forever: jij accepteert het op next gen om 30 fps te hebben? Retard
Ik zeg halen die game!! Staat garant voor veel speel plezier. En by the way het verhaal is niet zo slecht als beweerd word. Maar ook geen topper. Volgens mij worden mensen waar je sidequests voor doet betrokken in het verhaal, of heb ik dit fout?
Hmmmmm.. ik twijfel nog. Pc of Ps4….
@82.169.141..xxx: ik ook hoor. Zijn aspecten die ik een stuk belangrijker vind. Onbegrijpelijk dat je iemand een retard kan noemen die een andere mening dan jij deelt.
@R*forever: Niet slecht bedoelt he, maar wat een gezeik joh! Als jij wat kritiek krijgt kom je gelijk met een lijst van welke vriendjes er op je verjaardag mogen komen, maar zelf heb je wel kritiek op de redactie van psx. Niks tegen comments hoor, maar ben ik nu echt de enige die ondervind dat jou niveau naar beneden gaat?
@R*forever: Jammer dat je het zo beleeft, ik probeer in de review een zo goed mogelijk beeld te geven voor wie deze game weggelegd is. Sommige mensen vroegen mij of het een nieuwe Last of Us was, dat is het duidelijk niet, dankzij de tekortkomingen in het verhaal. Wat betreft de 30/60fps ben ik heel duidelijk in, ja ik hoop dat games op 60FPS lopen want dit geeft een betere ervaring. Ik ben geen FPS-geiler, zolang het stabiel 30FPS is hoor je mij niet persé klagen, maar leuk is anders, omdat preview builds van deze game op 60FPS liepen en deze speelden toch aanzienlijk beter. Het argument van PS3 is onzin, je koopt geen PS4 als deze hetzelfde doet als een PS3, je verwacht toch ook dat games er beter uitzien op de PS4? Waarom dan niet verwachten dat het ook 60FPS is?
De game heeft wel degeijk elementen geleend van AC en Far Cry, iets wat opvalt als je de game zelf speelt. Mirror’s Edge is flink anders, daarin zit een veel duidelijkere flow en is parkour geen optie maar een vereiste, constant.
@R*forever: Jij hebt toch geen tijd om te gamen en internetten ivm je leger opleiding?
Review is prima in orde.
@M4GN3T: Eens!
@82.169.141..xxx: De enige retard die hier is ben jij. Who cares 30 fps geen last van Infamous draait heerlijk op die 30 fps en het ziet er fantastisch uit.
Magnet, eerst was je excuus dat je slechts een mening verkondigt, dan weer dat dit geen gamenieuwssite is maar een blogsite. Hoe dan ook, als je een review schrijft vind ik dat je voor ogen moet houden dat je jouw ervaring beschrijft en zaken die je als feit presenteert met bron dient te onderbouwen. Daar dient ieder zichzelf respecterend schrijver zich aan te houden en zolang jij dat niet doet vind ik het als lezer jammer dat er geen geschikter persoon op jouw plek zit. Ik heb je review niet gelezen want ik kan slecht tegen je taalgebruik maar de volgende zin uit de conclusie vond ik weer dermate weerzinwekkend en pretentieus dat ik een poging besloot te ondernemen om je aan te sporen je gebrekkige gevoel voor taal en logica bij te scholen: “Het is erg duidelijk waar de prioriteit lag bij Dying Light, namelijk ijzersterke gameplay die het mogelijk maakt om heel veel lol te hebben met deze game.” Hoe kom je in gods naam aan die lulkaas? Hoe weet je dat de prioriteit niet lag bij geld verdienen met minimale investering van tijd en inzet? Was je erbij toen de CEO van Ubisoft in bed tegen zijn vrouw fluisterde dat ie een briljant idee had om in korte tijd de aandelen te laten stijgen door games met “ijzersterke gameplay die het mogelijk maakt om heel veel lol te hebben” te maken? Niet? Presenteer je verzinsels dan aub niet als de waarheid want misschien leidt het ertoe dat hele aardige mensen hun spaargeld verkwisten aan een spel met de diepgang van psx-sense en na 3 minuten uitgespeeld zijn met zombies doodknuppelen.
@Bosnian+Boss: Dat had ik ook al gedacht , lol.
Maar een net review en 30 frames maken me niet uit als de gameplay maar goed zit en de game zit goed in elkaar . ik had een 8+ voorspelt en vind deze score terecht .
@92.69.225..xxx: Lol, ja toevallig zat ik in dezelfde kamer toen de Ubisoft CEO dat zei, leuke vrouw ook!
p.s. deze game is niet van ubi 😉
Hahaa,die is goed… Ubi! 🙂 Maakt het eigenlijk wat uit? Ik vond het een review die je een duidelijk beeld schetst wat je van de game kan verwachten en DAT is het belangrijkste!
@92.69.225..xxx: je kan ook meerdere prioriteiten hebben. Daarnaast is een review een ventilatie van een mening, doch is de mening onderbewust al dan niet bewust gericht op de verwachtingen van de consument. Omdat als deze overeenkomen met het oordeel van de consument, de review als goed wordt bestempeld. Dus heel zwart op wit is de mening van de schrijver vaak niet zo zeer zijn mening, maar de mening die hij heeft over de mening van de majority. Ahum.. imo een prima review!
@Flaming_Kaiser: infamous draait op 60 frames???
Niet mijn game.
Bewaar me geld liever voor the order 1886.
Ik vind een 8 een mooie score. Wat me wel opvalt is dat er een soort rode draad in veel reviews zit. Ze zeggen allemaal dat de story matig is, de voice acting niet echt super en dat de characters niet echt boeiend zijn. Zijn we dan nog objectief of is dit een copy paste tactiek? I dunno.
Ik vond de story eigenlijk best wel interessant en de character spraken mij ook aan. Vooral Jade *Quagmire lach* sprak mij aan. Voice acting vond ik prima en dat schaadt echt niet de gameplay hoor.
Gameplay is erg sterk, ook de spanning naar de nacht toe is heel erg leuk. Er wordt omgeroepen dat je snel naar een safehouse moet rennen en dan 3 minuten voor nacht gaat je horloge alarm af. Geweren en pistolen zijn schaars dus je staat het meest te rammen met zelfgemaakt wapens of gevonden machetes/keukenmesjes. Heel erg als Dead Island alleen is de wereld nu ook verticaal te bewonderen.
Puntje van Kritiek zou moeten zijn dat er geen of weinig replayability in zit. Dit komt omdat er maar 1 personage gespeeld wordt. In Dead Island kon je meerdere kiezen met bepaalde specialiteiten. Dit is in Dying Light niet het geval. Het gebrek aan Fast Travel kan soms ook hinderlijk zijn, hoewel het ook wel weer realistisch aan voelt. En misschien diversiteit in de omgeving. Maar goed we zitten in een stad, misschien een DLC ons naar andere plekken brengt.
@92.69.225..xxx:
Wat een stumpert ben je als je iemand neersabelt over feiten en bronnen als je zelf niet eens weet waar je het over hebt. Ubisoft heeft niks met deze game te maken.. whaha.
Ik vraag me af wat je überhaupt op deze site doet, als je het allemaal zo vreselijk vindt.
@Goregash: Ik denk dat dat meer een kwestie is van een scherpe constatering. Dan doel ik op de rode lijn die je aanhaalt.
@M4GN3T: EA dan of Rockstar weet ik veel, ik heb het spel niet gespeeld maar dat beweer ik ook nergens. Toch handig voor je dat je je nu zogenaamd weer niks aan hoeft te trekken van de kritiek.
@92.69.225..xxx: Jij durft! Stoer als gast reageren
@92.69.225..xxx:
Grappig, je hebt het over het taalgebruik en je voert zelf het woord “lulkaas”. Volgens mij heb jij helemaal nergens kaas van gegeten!
Je hebt de game Dying light zelf helemaal niet gespeeld en dan ga je lopen zeiken over de inhoud van de review. Je weet niet eens waar die op gebaseerd is.
Balgehakt!!!
@82.74.151..xxx: Op 30 fps goed lezen en het speelt heerlijk.
Ik denk dat het een hele dikke game gaat worden en heb deZe dus ook ge preordert en hij mag zsm kome van mij!!!
Jezus, de schrijfstijl van deze review is werkelijk om te janken.
Game is fantastisch, vind de story goed, en de graphics heerlijk, mijn Dead Island beater for sure, en nu hopen dat Dead Island 2 supergoed wordt!
@BosnianBoss: Die gozer spoort niet joh. Die verkondigd elke week weer wat anders. Valt nog mee dat z’n trainingsschema en z’n afspraakjes van vanmiddag er niet tussen staan. Ik reageer niet eens meer op hem want je wordt er doodmoe van.