DLC Special: Call of Duty: Advanced Warfare – Reckoning – Reckoning, de vierde uitbreiding voor Call of Duty: Advanced Warfare, vormt het sluitstuk van een seizoen waarin we vier verschillende DLC-pakketten voor deze shooter hebben gekregen. Deze uitbreiding is inmiddels al even uit en in de tussentijd hebben wij ons natuurlijk ook weer een weg geknald door de verschillende multiplayermaps. Tevens zijn we aan de slag gegaan met het laatste hoofdstuk in de Exo Zombies modus. Hoogste tijd dus om onze bevindingen met deze DLC eens hieronder neer te schrijven.

Gelijk maar beginnen met Fracture

Zoals altijd bestaat ook deze laatste uitbreiding uit vier nieuwe maps voor de multiplayer en één nieuw hoofdstuk voor de Exo Zombies modus. Het is de bekende formule en laten we daarom maar gelijk beginnen aan het gebruikelijk voorstelrondje. Eerst komen we uit bij Fracture, een relatief kleine map die zich ergens op de Noordpool lijkt af te spelen. Je bent omgeven door ijsschotsen en verder zijn hier een aantal gebouwen en zelfs een grote hijskraan te vinden. Omdat er zoveel gebouwen zijn, voelt deze map vooral ‘compact’ aan en moet je hier tevens beducht zijn voor snipers die zich ergens op één van de daken of op de hijskraan kunnen bevinden.

Deze map bevat ook een dynamische gebeurtenis en dat heeft te maken met een ijsschots aan één kant van de map die halverwege een potje ineens los schiet. Dat betekent automatisch dat je beter moet uitkijken, want voordat je het weet, donder je zo het koude ijswater in en dat kost je dan een leven. Fracture kan zeker vermakelijk zijn om op te spelen, al hangt dat er wat ons betreft wel vanaf welke modus je hier speelt.

Quarantine

De tweede map in het rijtje is Quarantine. Hier speelt de actie zich af op een oud fabrieksterrein. Dit is vooral een vlakke map die zich kenmerkt door het binnengedeelte in het midden. Betreed je in het midden het kleine gedeelte van de fabriek, dan kom je op een plateau terecht waar een kleine boom op staat. Hier moet je enigszins uitkijken, want gedurende een potje kan dit plateau in het midden openklappen en heb je dus kans dat je de afgrond in dondert. Quarantine knalt op zich lekker weg, maar mede door de weinig spannende opzet zijn we niet echt onder de indruk van deze map.

Overload

Hetzelfde geldt eigenlijk voor Overload, de map die is gesitueerd rond een luxe Arabisch hotelcomplex. Dit is net als Quarantine een vrij vlakke map. In het midden bevindt zich hier een gebouw waar je in kan om zo je pad af te snijden zodat je sneller aan de andere kant kunt komen. Rondom dit gebouw zijn er vier weidse stukken te vinden, uitermate geschikt voor snipers die hier geduldig kunnen wachten tot iemand anders de hoek om komt stuiven. Verder bevindt zich aan één van de zijkanten een klein plateau waar een helikopter op staat en daar wil een tegenstander zich nog wel eens in verschuilen.

Swarm

Als laatste komen we uit bij ‘Swarm’. Hier bevind je je in een gedeelte van een verlaten Koreaanse stad. Deze map haakt wat ons betreft uitstekend in op de gameplay van Call of Duty: Advanced Warfare. Er zijn hier ontzettend veel gebouwen waar je met je Exo pak in kan springen, doorheen kan lopen en waar je je in kunt verbergen. Tevens heb je aan beide kanten van deze map twee lange en vrij open paden. Wanneer je je daar begeeft, dien je goed op te letten dat je niet vanop een afstand door je kop geschoten wordt door iemand met een sniper rifle.

Exo Zombies – Descent

Het laatste hoofdstuk voor Exo Zombies, genaamd Descent, borduurt voort op de verhaallijn rondom de personages uit de eerdere drie hoofdstukken. Wie het voorgaande hoofdstuk heeft gespeeld, zal ongetwijfeld weten dat John Malkovichs personage Oz werd doodgeschoten door Captain Lennox, het personage gespeeld door Bruce Campbell. In dit laatste afsluitende hoofdstuk heeft het zombievirus zich meester gemaakt van Oz en nu zul je het tegen hem op moeten nemen.

In Descent speelt de actie zich af in een modern ogend onderzoekscentrum, ergens midden op zee. Je kan hier helemaal naar boven totdat je letterlijk op het bovendek terecht komt. Tevens kan je naar de grote ruimte gaan die zich onder de zeebodem bevindt. Op het bovendek kan je tussen de klotsende golven een aantal wapens en power ups vinden die handig zijn om te gebruiken. Het is echter niet aan te raden om daar te lang te verblijven. Je hebt daar niet al te veel ruimte en wanneer er veel zombies komen, doe je er goed aan om snel naar de grotere ruimte onder de zeebodem te gaan.

Gelukkig heb je op het bovendek en ook op andere plekken in dit onderzoekscentrum de mogelijkheid om snel naar ergens anders te teleporteren. Tevens word je op sommige momenten door Oz automatisch naar een andere ruimte toe geteleporteerd. Op zulke momenten raak je verzeild in een gevecht waarbij je tevens speciale hindernissen moet zien te ontwijken. Zo moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je niet geraakt wordt door lasers die naar beneden komen en moet je tevens zien te voorkomen dat je geen elektrisch geladen ondergrond raakt. Het is tof dat deze momenten aanwezig zijn, want deze maken de actie nog dynamischer dan hij al was.

Conclusie

Reckoning is niet helemaal een waardig slotstuk op dit DLC-seizoen geworden, daar niet alle multiplayermaps wat ons betreft even goed uit de verf komen. Met name Quarantine en Overload kenmerken zich door hun vrije saaie level design. Wij spelen dan persoonlijk toch liever onze potjes in Fracture en in Swarm, waar de actie veel dynamischer aanvoelt. Zoals haast gebruikelijk is, weet Descent, het slotstuk voor de Exo Zombies modus, de eer echter weer te redden. Ben je met name fan van Exo Zombies en ben je niet in het bezit van een Season Pass, dan is het daarom zeker het overwegen waard om deze DLC aan te schaffen.