DLC Special: Bloodborne – The Old Hunters – Vorige week verscheen The Old Hunters DLC, de eerste en voorlopig enige uitbreiding voor Bloodborne. In deze DLC ontdekken we meer over hoe de kruistochten van de allereerste Hunters verliepen en wat er verder met hen is gebeurd. Bloodborne was een zeer pittge, maar uitstekende game en wij zijn benieuwd of The Old Hunters DLC van hetzelfde kaliber is. Daarom nemen we jullie mee op reis naar de Hunters Nightmare, het startpunt van deze uitbreiding. Let wel op dat deze DLC special spoilers bevat voor eenieder die Bloodborne nog niet (uit)gespeeld heeft.

Yharnam in een ‘nieuw’ jasje

Zodra je in Bloodborne de Cathedral Ward betreedt, zul je je in de Hunter’s Nightmare begeven, wat tevens het startpunt van The Old Hunters is. Als je dit (de DLC) eenmaal hebt betreden, dan zul je bij het buiten treden van de kathedraal direct merken dat alles lijkt op de oude Cathedral Ward, maar nu is alles vervormd door rotsen, welke je tevens aantreft in de Mensis Nightmare. Natuurlijk blijft het niet alleen bij een vernieuwd gebied; we zullen ook geheel nieuwe locaties aan doen in deze uitbreiding.

Naast de afschrikwekkende en vervormde Cathedral Ward zal je bijvoorbeeld ook een rivier van bloed aantreffen die gevuld is met enge beesten. Of een naargeestig uitziende klokkentoren die bewoond wordt door één van de eerste Hunters. Of als je een zwak hebt voor gekkenhuizen en compleet gestoorde vijanden… Ook dan zit je helemaal goed, in de Research Hall om precies te zijn, waar de rillingen je over de rug zullen lopen. Wat dat betreft, is niets te gek in The Old Hunters DLC, waardoor het als uitbreiding uitstekend in Bloodborne thuishoort.

Gevarieerde en uitdagende vijanden

Bij nieuwe gebieden en een uitbreiding in gameplay horen natuurlijk ook nieuwe vijanden, en dat zit wel goed in deze uitbreiding. De naam van het pakket geeft het eigenlijk al een beetje weg, maar in The Old Hunters maken we kennis met de allereerste Hunters en zo ongeveer de oorsprong van de ‘Beast’ epidemie. Vanaf het moment dat je de kathedraal uitloopt, schrik je je eigenlijk al meteen een hoedje. Dit gebied is namelijk gevuld met – jawel – Hunters. Deze Hunters dwalen zonder doel rond in dit gebied en zijn erg lastige tegenstanders. De mensen die in het originele spel al een hekel hadden aan het vechten tegen de Hungers staan nu helemaal een uitdaging te wachten.

Dit brengt echter ook weer een voordeel met zich mee, want deze dwalende Hunters zullen namelijk ook andere vijanden aanpakken. Hierbij is het soms handig om even afstand te nemen en hen het werk te laten doen alvorens je vol goede moed je op het gevecht stort en te maken krijgt met teveel tegenstand. Buiten de Hunters en wat kleinere vijanden, zoals wolven, krijg je ook te maken met flink uit de kluiten gewassen vijanden die aanzienlijk groter zijn dan jou. Deze bieden nog meer uitdaging en ook hierbij zal het veelvuldig voorkomen dat je voordat je het weet op de grond ligt, waardoor de heerlijke ellende weer opnieuw begint.

Heerlijk moeilijk

De heerlijke ellende begint opnieuw; dat klinkt nogal tegendraads, maar in het geval van Bloodborne is dat toch net iets anders. Bloodborne was op zichzelf al een bijzonder pittige game en deze uitbreiding doet daar nog een schepje bovenop. Om je een idee te geven: de Chalice Dungeons (met name de latere) zijn veruit het lastigste gedeelte in de originele game. Als je deze nog niet gespeeld hebt, dan raden we je aan deze eerst even te spelen vanwege de hoge moeilijkheidsgraad en de vijanden die je daarin zult treffen. Wat heeft dit met The Old Hunters te maken? Nou, de Chalice Dungeons zijn een eitje in vergelijking met datgene wat From Software ons nu met The Old Hunters voorschotelt.

Uitgebreid arsenaal van wapens, outfits en geheimen

De uitbreiding is dus aanzienlijk moeilijker, maar de beloning des te groter. Als je na veel bloed, zweet en tranen je door een hele groep van monsters en Hunters hebt gevochten, zal je namelijk nieuwe items, wapens, outfits en nog veel meer vinden. Hieronder vallen een aantal zeer toffe en gevarieerde wapens die absoluut leuk zijn om mee te spelen. Een voorbeeld hiervan is de Whirligig Saw, die ook in de trailer te zien was. Dit wapen beschikt over twee zaagbladen die bij een opgeladen aanval flink ronddraaien, wat voor een vijand uitzonderlijk pijnlijk en dodelijk is. Of wat te denken van Amygdala’s Arm? Voor eenieder die zich Amygdala nog kan herinneren: deze foeilelijke spinachtige had nogal lange poten, waar in The Old Hunters een wapen van is vervaardigd. Griezelig hierbij is vooral dat als je dit wapen in z’n tweede stand activeert, één van de poten begint te bewegen alsof Amygdala nog steeds leeft.

Outfits zijn naast wapens ook veelvuldig in nieuwe varianten te vinden en dit kunnen zowel gloednieuwe als outfits van verslagen vijanden zijn. Ook op dit punt weet de uitbreiding goed uit de verf te komen, dit naast een geslaagd nieuw gebied en natuurlijk de vijanden. Het is in veel opzichten een flinke uitbreiding, maar dan wel zonder het oorspronkelijke plan uit het oog te verliezen. Zo zul je nog steeds regelmatig volledig in het duister tasten, want From Software is allesbehalve vrijgevig als het op helpen aankomt. In Bloodborne diende je alles zelf te ontdekken en dat is ook in The Old Hunters het geval. Veel dingen zal je in de eerste instantie niet zien of begrijpen, maar door goed te luisteren en je ogen te gebruiken, zal je geheimen kunnen vinden. Daarbij komt nog dat sommige eindbazen niet eens te bevechten zijn alvorens je bepaalde items hebt.

Intense eindbazen

Natuurlijk kunnen eindbazen niet ontbreken in deze uitbreiding en je krijgt er maar liefst vijf voorgeschoteld. Vier hiervan zul je rechtstreeks op je pad aantreffen, één is een optionele eindbaas – die overigens zeker de moeite waard is om tegen te vechten – welke je zelf zal moeten vinden. Net zoals in Bloodborne zelf verschillen deze vijf eindbazen bijzonder veel van elkaar, al geldt dat ook voor de normale vijanden, die weer erg gevarieerd zijn. De één is erg log, maar zeer sterk. De ander heeft een soortgelijk postuur als jou, maar kan uitermate goed uit de voeten met snelle combo’s die je binnen enkele seconden het leven kunnen kosten. Kortom: de variatie is volop aanwezig en dat alleen al maakt de uitbreiding de moeite waard.

Conclusie

The Old Hunters is verplichte kost voor iedereen die Bloodborne een warm hart toedraagt. De uitbreiding kost vijftien euro en de content weerspiegelt deze prijs uitstekend door veel uitdaging, plezier en nieuwe zaken te bieden, zoals wapens, vijanden en gebieden. From Software heeft overduidelijk met veel aandacht deze uitbreiding ontwikkeld en weet met een nieuw verhaal dat nauw verwant is aan het origineel je gedurende het avontuur te boeien. Natuurlijk mogen we de eindbazen niet onbenoemd laten, want deze zorgen zoals gebruikelijk voor klamme handen en een versneld ritme in je hartslag. Het is keer op keer een hel om de eindbazen te treffen en er tegen te vechten, maar als je eenmaal slaagt, dan doe je binnenin een vreugdedansje tot je beseft dat de heerlijke ellende opnieuw begint bij de volgende eindbaas en alles wat er tussen ligt. The Old Hunters is dus absoluut een aanrader en het is jammer dat dit (voorlopig) de enige uitbreiding voor Bloodborne is.